ربا

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ربا

سلام
با تشکراز سوال شما:Gol:
احتراماخدمت کاربر محترم عرض شود:
دراین موضوع دو دسته میشوند
عده ای از فقها : که راههای تخلص از ربا را جایزمیدانند (مثل فاضل، مکارم شیرازی،روحانی و...) مقلدین باید راه تخاص از ربا در پیش بگیرند اگر این ( راه تخلص )حیله میسرنباشددرصورت اضطرار اشکالی ندارد
دسته دیگر: که راه تخلص ازربا را جایز نمدانند(مثل امام،رهبری،شبیری ونوری و..) درموردی که اضطرار باشد به این معنی که هیچ کس به اوقرض ندهند واوبرای مایحتاج اولیه وموارد ضروری نیازمند باشد اشکالی ندارد.1
1 ) استفتائات كتبي موجود در مرکز ملي پاسخگوئي به سوالات ديني (به شماره استفتائ 16318 به تاریخ 17/9/88)

برچسب: 

ربا در چه موارد ی جایز است؟
همه مراجع (: 1)اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست ، ربا بگیرد اشکال ندارد.1)
2) پدر وفرزند(اقای خوئی قبول ندارد)
3)زن وشوهر(اقای خوئی قبول ندارد)
1)خوئی ،زنجانی، سیبستانی ، وحید Sad ....ویا از کافری که در پناه اسلام وربا گرفتن در شریعتش جایز باشد ربا بگیرد اشکال ندارد.) (ادامه از خوئی بنا براحتیا ط واجب پدر و فرزند وزن وشوهرنیز از یکدیگر نمی توانند ربا بگیرند)
تبریزی : .....واگر ازمسلمانی که در پناه اسلام نیست چیزی رابه قصد استنقاذ بگیرد اشکال ندارد.
توضیح المسائل مراجع م/2080 وحید م/ 2108

اسراء;7112 نوشت:
همه مراجع (: 1)اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست ، ربا بگیرد اشکال ندارد.1)

عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات :Gol:

ببخشید مگه نمیگن مشکل ربا اینه که سرمایه ادم بی جهت هدر میره،پس چه فرقی میکنه از مسلمان گرفته باشیم یا غیر مسلمان؟

التماس دعا:Sham:

سوال;44022 نوشت:
عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات :gol:

ببخشید مگه نمیگن مشکل ربا اینه که سرمایه ادم بی جهت هدر میره،پس چه فرقی میکنه از مسلمان گرفته باشیم یا غیر مسلمان؟

التماس دعا:sham:


جواب :در دین مبین اسلام مال مسلمان،همانند جان او محترم دانسته شده است وتابع احکام الهی وآسمانی است و بر اساس فتاوای بسیاری از مراجع عظام ، مال کافرانی که در پناه اسلام زندگی می کنند نیز محترم بوده وگرفتن ربا از آنان جایز نمی باشد؛اما کافری که امنیت جان و مال او در پناه اسلام نیست (ودر بین خود آنان معاملات ربوی جاری است)احکام دیگری دارد.
توضیح المسائل مراجع م2080

عترت;44091 نوشت:
جواب :در دین مبین اسلام مال مسلمان،همانند جان او محترم دانسته شده است وتابع احکام الهی وآسمانی است و بر اساس فتاوای بسیاری از مراجع عظام ، مال کافرانی که در پناه اسلام زندگی می کنند نیز محترم بوده وگرفتن ربا از آنان جایز نمی باشد؛اما کافری که امنیت جان و مال او در پناه اسلام نیست (ودر بین خود آنان معاملات ربوی جاری است)احکام دیگری دارد.
توضیح المسائل مراجع م2080

سلام :Gol:

ببخشید من درست متوجه نشدم!!!!!!!!!!!
کسی که ربا میگیره پول خودش هدر میره نه طرف مقابلش،پس حالا چه اهمیتی داره که طرف مقابل مسلمان باشه یا غیر مسلمان،در پناه اسلام باشه یا نباشه؟!
امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم

با تشکر

[="YellowGreen"]التماس دعا[/]

باسلام
برادر بزرگوار ربا گرفتن از کافر اشکالی ندارد ولی ربا دادن به کافر اشکال دارد به این معنی که شما می توانید مثلا یک میلیون به یک کافر بدهید و مثلا یک میلیون و دویست بگیرید ولی نمی توانید از کافر پول بگیرید وربا و زیادتی به او بدهید پس در واقع در اینجا زیان کننده فرد کافر است نه مسلمان
منظور از گرفتن ربا یعنی سود گرفتن است نه اینکه پول از او بگیری و در مقابل سود به او بدهید

منبع: رساله آیت الله بهجت مسئله 1637

عمار;53794 نوشت:
باسلام
برادر بزرگوار ربا گرفتن از کافر اشکالی ندارد ولی ربا دادن به کافر اشکال دارد به این معنی که شما می توانید مثلا یک میلیون به یک کافر بدهید و مثلا یک میلیون و دویست بگیرید ولی نمی توانید از کافر پول بگیرید وربا و زیادتی به او بدهید پس در واقع در اینجا زیان کننده فرد کافر است نه مسلمان
منظور از گرفتن ربا یعنی سود گرفتن است نه اینکه پول از او بگیری و در مقابل سود به او بدهید

عرض سلام مجدد

ممنونم از توضیح کاملتون:Gol:

من منظور پست های قبل رو برعکس متوجه شده بودم!!!

التماس دعا

سوال;45421 نوشت:
سلام :gol:

ببخشید من درست متوجه نشدم!!!!!!!!!!!
کسی که ربا میگیره پول خودش هدر میره نه طرف مقابلش،پس حالا چه اهمیتی داره که طرف مقابل مسلمان باشه یا غیر مسلمان،در پناه اسلام باشه یا نباشه؟!
امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم

با تشکر

التماس دعا


با سلام وتشکر از شما کاربر محترم
گاهی سوال از چیستی حکم است ،که در این تایپیک به طور کامل بدان پرداخته شد وگاهی از این است که چرا حکم این گونه است واز دلیل حکم وعلت آن سوال می شود ؛ در این صورت باید گفت دلیل بسیاری از احکام ممکن است ،به دست ما نرسد ،واز آن جا که یک مسلمان باید تابع احکام دین باشدواعتقاد داشته با شد که شارع مقدس کار غیر حکیمانه،پذیرش دستورات دین برای وی آسان خواهد شد هر چند دلیل آن را نداند.
باز هم با این وجود،تاملی اندک در قضیه بسیاری از معایب رواج ربا را می نمایاند ولی نمی توان گفت دلیل قطعی حرمت ربا همان باشد .
در صورتی که بازهم قانع نشدید با انجمن کلام در ارتباط باشید .

با سلام
بنده یک واحد آپارتمان خود را به صورت زیر به مستاجر داده ام . می خواستم ببینم پولی که
گرفته ام خدای ناکرده ربا نباشد .
در ابتدا بنده شرط کردم 13میلیون رهن و مبلغی به عنوان کرایه بگیرم اما باتوجه به در خواست
مستاجر مبنی بر نداشتن 13میلیون - یک میلیون ان را کم کرده -اما مقرر شد بجای ان تفاون مبلغ
درب ورودی را تجهیز کند و همین طور بعلاوه مبلغ کرایه.
حال می خواستم این موضوع را از دید مقام معظم رهبری و آیت اله مکارم بررسی نمایید . باتشکر

mahdi1362;172658 نوشت:
با سلام بنده یک واحد آپارتمان خود را به صورت زیر به مستاجر داده ام . می خواستم ببینم پولی که گرفته ام خدای ناکرده ربا نباشد . در ابتدا بنده شرط کردم 13میلیون رهن و مبلغی به عنوان کرایه بگیرم اما باتوجه به در خواست مستاجر مبنی بر نداشتن 13میلیون - یک میلیون ان را کم کرده -اما مقرر شد بجای ان تفاون مبلغ درب ورودی را تجهیز کند و همین طور بعلاوه مبلغ کرایه. حال می خواستم این موضوع را از دید مقام معظم رهبری و آیت اله مکارم بررسی نمایید . باتشکر


با عرض سلام و احترام خدمت جناب mahdi1362 گرامی و تشکر از سئوال شما

طبق نظر آیت الله مکارم : اين كار به يك صورت صحيح است و به يك صورت باطل، هرگاه خانه را اجاره كند و در ضمن عقد اجاره شرط كند كه فلان مبلغ را به عنوان وام به او بدهد و خانه را رهن كند صحيح است، ولى اگر قبلًا وام و رهن انجام گيرد و ضمن آن شرط شود مال الاجاره تقليل داده شود حرام و باطل است. (1)

اگر مقلد حضرت آیت الله خامنه ای هستید می توانید ضمن تماس با دفتر معظم له متوجه حکم شرعی خود شوید .

پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل ص 489 ، مسائل عمومی مورد ابتلاء س 39

سلام

چرا وام های بانکی ربا نیست؟

یا هست؟

موضوع قفل شده است