رابطه بین جنس مرد و زن در جهان جاویدان بهشت

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
رابطه بین جنس مرد و زن در جهان جاویدان بهشت

به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام به شما

سوالی داشتم چند روز بود تو شک بودم که بپرسم یا نه. اما خب بالاخره گفتم بگم، ببینم چی میشه! چون یکم بحث کردن درباره ی این مسائل سخته.

من چند وقت پیش بحثی داشتم با یکی از دوستانم بر سر مسائل حوری و جهان پس از مرگ و ... ، در این بحث من به نتیجه ای رسیدم که اون دوستمون براش خوشایند نبود، نتیجه ام رو اینجا بیان میکنم.

به نظرم، اصولا ارتباط جنسی در جهان آخرت به این شکل زمینی اصلا و ابدا وجود نداره.

دلایلی میارم: رابطه ی جنسی مادی، لازمه ی تکرار و تعدد هست و به حدنهایی نمیرسه و همیشه ناقصه (به دلیل اتمام-گذرا بودن).

جهانی مثل بهشت که چیزی به نام اتمام در اون تعریف نمیشه.
جهانی مادی که لزومه ی لذت در این قضیه، تعدد انجام هست و کمالش در هر واحد، اتمام شدنی و به گونه ای گذرا هست.

اگر این دو رو کنار هم بذاریم، به یک تناقض بزرگ برمیخوریم. این ها هستن: تعدد انجام - کمال ناقص - گذرا بودن.

بنابراین این نتیجه رو میگیرم که اصولا، ابدا چنین رابطه ای که برای ما که جسم مادی داریم تعریف شده، در بهشت ابدی اخروی، وجود نخواهد داشت.

یعنی، تعریفات لذت در اون جهان باید برپایه ی "1" باشه(به یک باره)، یعنی تعدد انجام نباید وجود داشته باشه، چون تعدد انجام، لازمه اش اتمام هر واحد از اون تعدد هست و اتمام شدن در بهشت ابدی، معنا نداره. و اگر بر پایه ی 1 باشه و به یک باره انجام بشه، کمالی باید بوجود بیاد که اتمامی در اون راه نداشته باشه، یعنی یک کمال کامل.

پس ، رابطه ی لذت واری که بخواد بین دو جنس مرد و زن در بهشت اخروی برقرار بشه، بر پایه ی "یک" هست (به یک باره) و اتمامی دراون جای نداره (به دلیل جاویدان بودن و نداشتن مفهومی به نام پایان). پس این شیوه ی دنیوی نباید در آخرت وجود داشته باشه. (یه خورده برای خودم عجیبه و تصوری از چنین چیزی ندارم اصلا ، ولی صرفا دارم بر اساس دانسته ها نتیجه تئوری میگیرم !)

حالا میخواستم ببینم این نوع استدلالی که آوردم و نتیجه گیری ای که کردم، درسته یا غلطه؟ (نه صرف اینکه بفهمم واقعا چه نوع رابطه ای در آخرت وجود داره، نه ، اینکه اصلا این مدل استدلال و نتیجه گیری میتونه صحیح باشه یا نه)

خیلی ممنون ، منتظر پاسخ شما هستم.

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد رئوف

Kamran;592309 نوشت:
به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام به شما

سوالی داشتم چند روز بود تو شک بودم که بپرسم یا نه. اما خب بالاخره گفتم بگم، ببینم چی میشه! چون یکم بحث کردن درباره ی این مسائل سخته.

من چند وقت پیش بحثی داشتم با یکی از دوستانم بر سر مسائل حوری و جهان پس از مرگ و ... ، در این بحث من به نتیجه ای رسیدم که اون دوستمون براش خوشایند نبود، نتیجه ام رو اینجا بیان میکنم.

به نظرم، اصولا ارتباط جنسی در جهان آخرت به این شکل زمینی اصلا و ابدا وجود نداره.

دلایلی میارم: رابطه ی جنسی مادی، لازمه ی تکرار و تعدد هست و به حدنهایی نمیرسه و همیشه ناقصه (به دلیل اتمام-گذرا بودن).

جهانی مثل بهشت که چیزی به نام اتمام در اون تعریف نمیشه.
جهانی مادی که لزومه ی لذت در این قضیه، تعدد انجام هست و کمالش در هر واحد، اتمام شدنی و به گونه ای گذرا هست.

اگر این دو رو کنار هم بذاریم، به یک تناقض بزرگ برمیخوریم. این ها هستن: تعدد انجام - کمال ناقص - گذرا بودن.

بنابراین این نتیجه رو میگیرم که اصولا، ابدا چنین رابطه ای که برای ما که جسم مادی داریم تعریف شده، در بهشت ابدی اخروی، وجود نخواهد داشت.

یعنی، تعریفات لذت در اون جهان باید برپایه ی "1" باشه(به یک باره)، یعنی تعدد انجام نباید وجود داشته باشه، چون تعدد انجام، لازمه اش اتمام هر واحد از اون تعدد هست و اتمام شدن در بهشت ابدی، معنا نداره. و اگر بر پایه ی 1 باشه و به یک باره انجام بشه، کمالی باید بوجود بیاد که اتمامی در اون راه نداشته باشه، یعنی یک کمال کامل.

پس ، رابطه ی لذت واری که بخواد بین دو جنس مرد و زن در بهشت اخروی برقرار بشه، بر پایه ی "یک" هست (به یک باره) و اتمامی دراون جای نداره (به دلیل جاویدان بودن و نداشتن مفهومی به نام پایان). پس این شیوه ی دنیوی نباید در آخرت وجود داشته باشه. (یه خورده برای خودم عجیبه و تصوری از چنین چیزی ندارم اصلا ، ولی صرفا دارم بر اساس دانسته ها نتیجه تئوری میگیرم !)

حالا میخواستم ببینم این نوع استدلالی که آوردم و نتیجه گیری ای که کردم، درسته یا غلطه؟ (نه صرف اینکه بفهمم واقعا چه نوع رابطه ای در آخرت وجود داره، نه ، اینکه اصلا این مدل استدلال و نتیجه گیری میتونه صحیح باشه یا نه)

خیلی ممنون ، منتظر پاسخ شما هستم.


با سلام خدمت شما دوست گرامی

چند مطلب:

- نکته نخست آن است که جزئیات و تفصیل چگونگی جهان آخرت بر ما مشخص نیست و در این زمینه تنها می توانیم به متون دینی معتبری که وجود دارد استناد کنیم.

- یک مطلب کلی و اساسی نیز وجود دارد و آن این است که جهان آخرت تفاوت های اساسی با جهان فعلی دارد و محدودیت هایی که در این جهان وجود دارد، در جهان آخرت شاهد نخواهیم بود، یکی از این مسائل کیفیت رابطه جنسی است.

- اما در مورد سوال اصلی شما که در مورد درستی چنین استدلالی است، باید عرض کنم که یکی از آیاتی در مورد بهشت است و برای درک ماهیت نعمت های بهشتی مهم است، این آیه است که: فيها ما تَشْتَهيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُن (1) در بهشت هر چه دل‌ها بخواهد و چشم‌ها لذت برد، وجود دارد.
اساس بر آن است که در بهشت، آنچه بهشتیان دوست دارند، در اختیار آنها باشد و معنای اینکه پایانی برای این نعمت ها نیست، این است که آنها در حالی که مایل و راغب به امری باشند، از آنها دریغ نخواهد شد. با توجه به این مسئله، ممکن است فردی بهشت، روزی از میوه ها و طبیعت زیبای بهشت لذت ببرد، ساعاتی به راز و نیاز با معبود خویش بپردازد و از آن لذت ببرد و ساعتی نیز به تمتع جنسی بگذراند.

با توجه به مطالب فوق، چنین نیست که بی پایان بودن نعمت های بهشتی به معنا لاینقطع بودن آنهاست بلکه به معنای آن است که این نعمت ها همواره در اختیار فرد بهشتی خواهد بود و هر گاه که اراده کند، در دسترس اوست و هیچگاه از آنها محروم نمی شود. بنابراین لازمه تمتع جنسی آن نیست که از ابتدای ورود الی الابد، ادامه یابد، بلکه معنای آن این است که همواره در اختیار فرد بهشتی خواهد بود و در صورت اراده می تواند از آنها بهره مند شود.

موفق باشید


1. زخرف 71

رئوف;593030 نوشت:
بلکه به معنای آن است که این نعمت ها همواره در اختیار فرد بهشتی خواهد بود و هر گاه که اراده کند، در دسترس اوست و هیچگاه از آنها محروم نمی شود. بنابراین لازمه تمتع جنسی آن نیست که از ابتدای ورود الی الابد، ادامه یابد، بلکه معنای آن این است که همواره در اختیار فرد بهشتی خواهد بود و در صورت اراده می تواند از آنها بهره مند شود.

سلام
ی ابهامی برای من ایجاد شده
یادم نمیاد ولی ی جایی در قران خوندم که حوری های در بهشت هستند که باکره هستند و یکی از نعمت های بهشتی هم هستند
ایا ما جایی هم داریم که حوری های بهشتی مرد هم باشند؟؟؟
برای زنان در قران برای پرهیزکاری برای این لذت چیزی اورده شده؟؟؟ و مثل مردان در بهشت چیزی هست؟؟

lili66;593044 نوشت:
سلام
ی ابهامی برای من ایجاد شده
یادم نمیاد ولی ی جایی در قران خوندم که حوری های در بهشت هستند که باکره هستند و یکی از نعمت های بهشتی هم هستند
ایا ما جایی هم داریم که حوری های بهشتی مرد هم باشند؟؟؟
برای زنان در قران برای پرهیزکاری برای این لذت چیزی اورده شده؟؟؟ و مثل مردان در بهشت چیزی هست؟؟


با سلام خدمت شما دوست گرامی

طبق آموزه‌های وحیانی در بهشت هر کدام از مرد و زن از نعمت و لذات مناسب خود از جمله همسران پاکیزه برخوردارند و این موهبت اختصاص به مردان ندارد، مثلاً قرآن کریم فرمود:
«و لهم فیها ازواج مطهره؛(1) برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است».
ضمیر «هم» در آیه به همه بهشتیان اعم از زن و مرد برمی‌گردد، نه فقط به مردان بهشتی.
ازواج جمع زوج به معنای همسر است ،نه زوجه به معنای زن. در آیه دیگر هم می‌فرماید:
«و زوجناهم بحورعین؛(2) آنها را با همسرانی درشت و زیبا چشم تزویج گردانیم»
در این آیه هم ضمیر به همه بهشتیان برمی‌گردد. «حورعین» وصف زیبایی همسران بهشتی اعم از زن و مرد است، زیرا واژه «حور» جمع احور (مرد سیاه چشم) و جمع حوراء (زن سیاه چشم) است. واژه «عین» جمع اعین (مرد درشت چشم) و جمع عیناء (زن درشت چشم) است.(3) پس داشتن همسر در بهشت برای مرد و زن مطرح است.
بنا بر این تا اینجا وعده همسران پاک و زیبا چشم بود هم برای زنانی که بهشتی می شوند و هم برای مردانی که بهشتی می شوند.

موفق باشید

1. بقره(2) آیه 25.
2. دخان(44) آیه 54.
3. ناصر مکارم، پیام قرآن،اول ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه، 1377 ش ، ج6، ص 261 .

رئوف;593030 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی

چند مطلب:

- نکته نخست آن است که جزئیات و تفصیل چگونگی جهان آخرت بر ما مشخص نیست و در این زمینه تنها می توانیم به متون دینی معتبری که وجود دارد استناد کنیم.

- یک مطلب کلی و اساسی نیز وجود دارد و آن این است که جهان آخرت تفاوت های اساسی با جهان فعلی دارد و محدودیت هایی که در این جهان وجود دارد، در جهان آخرت شاهد نخواهیم بود، یکی از این مسائل کیفیت رابطه جنسی است.

- اما در مورد سوال اصلی شما که در مورد درستی چنین استدلالی است، باید عرض کنم که یکی از آیاتی در مورد بهشت است و برای درک ماهیت نعمت های بهشتی مهم است، این آیه است که: فيها ما تَشْتَهيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُن (1) در بهشت هر چه دل‌ها بخواهد و چشم‌ها لذت برد، وجود دارد.
اساس بر آن است که در بهشت، آنچه بهشتیان دوست دارند، در اختیار آنها باشد و معنای اینکه پایانی برای این نعمت ها نیست، این است که آنها در حالی که مایل و راغب به امری باشند، از آنها دریغ نخواهد شد. با توجه به این مسئله، ممکن است فردی بهشت، روزی از میوه ها و طبیعت زیبای بهشت لذت ببرد، ساعاتی به راز و نیاز با معبود خویش بپردازد و از آن لذت ببرد و ساعتی نیز به تمتع جنسی بگذراند.

با توجه به مطالب فوق، چنین نیست که بی پایان بودن نعمت های بهشتی به معنا لاینقطع بودن آنهاست بلکه به معنای آن است که این نعمت ها همواره در اختیار فرد بهشتی خواهد بود و هر گاه که اراده کند، در دسترس اوست و هیچگاه از آنها محروم نمی شود. بنابراین لازمه تمتع جنسی آن نیست که از ابتدای ورود الی الابد، ادامه یابد، بلکه معنای آن این است که همواره در اختیار فرد بهشتی خواهد بود و در صورت اراده می تواند از آنها بهره مند شود.

موفق باشید

به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام بر شما

ممنون از پاسخی که دادین. بله ، پس مشکل نتیجه گیری من در اینجاست.

از یک در دیگر به این مسئله وارد میشم :

یکی لازمه های وجود دستگاه تناسلی در انسان، تولید مثل و منقرض نگشتن او هست. اگر خداوند در پی این قانون طبیعی لذتی قرار نمیداد، شاید انسان به اون پی نمیبرد در اوائل نسلش منقرض میشد ! پس به نظرم از نظر عقلانی و طبیعت انسان، اصولا این امر لذت نوعی امر طبیعی جسمانی هست در راستای تولید مثل و جلوگیری از انقراض.

در بهشت نیز چون این کالبد جسمانی انسان به خاطر محدود بودن و ناجاودانه بودنش ، وجود نداره و باید نوعی دیگر از کالبد وجود داشته باشه.(به این دلیل که با مرگ ، جسم انسان نیز به این جهان مادی میپیونده و بعد روحانیش که اعمالش باشه به نزد خدا میره)
پس به نظرم نباید چنین رابطه ای وجود داشته باشه.

با یک نگاه دیگه هم وارد این قضیه میشم :

1-جسم انسان با تناسب به این دنیا (دنیای مادی) آفریده شده و ذریه و روح انسان ها در اون قرار گرفته.
2-دستگاه تناسلی برای ادامه نسل هست و ادامه ی نسل مانع از انقراض بشر هست و این یعنی محدودیت.
3-لذات جنسی که از این جسم بر میاد، مختص به این جسم هست.
4-انسان معنوی(معنا)ای که کالبدش اعمال نیک و خیر یا شر هست، این بعد معنوی و روحانی نمیتونه دارنده ی یک دستگاه تناسلی باشه که اصلا وجود این قضیه یعنی محدود کردن انسان، یعنی نیازمند کردن انسان برای دور شدن از انقراض، نیازمند کردن و محدود ساختن انسان؛
5-پس رابطه ی لذت وار همسران بهشتی، چیزی جز این چیزیست که ما انسان ها با جسم مادی انجام میدهیم.

و حالا یه جواب دیگه به این قضیه :

lili66;593044 نوشت:
سلام
ی ابهامی برای من ایجاد شده
یادم نمیاد ولی ی جایی در قران خوندم که حوری های در بهشت هستند که باکره هستند و یکی از نعمت های بهشتی هم هستند
ایا ما جایی هم داریم که حوری های بهشتی مرد هم باشند؟؟؟
برای زنان در قران برای پرهیزکاری برای این لذت چیزی اورده شده؟؟؟ و مثل مردان در بهشت چیزی هست؟؟

رئوف;593083 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی

طبق آموزه‌های وحیانی در بهشت هر کدام از مرد و زن از نعمت و لذات مناسب خود از جمله همسران پاکیزه برخوردارند و این موهبت اختصاص به مردان ندارد، مثلاً قرآن کریم فرمود:
«و لهم فیها ازواج مطهره؛(1) برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است».
ضمیر «هم» در آیه به همه بهشتیان اعم از زن و مرد برمی‌گردد، نه فقط به مردان بهشتی.
ازواج جمع زوج به معنای همسر است ،نه زوجه به معنای زن. در آیه دیگر هم می‌فرماید:
«و زوجناهم بحورعین؛(2) آنها را با همسرانی درشت و زیبا چشم تزویج گردانیم»
در این آیه هم ضمیر به همه بهشتیان برمی‌گردد. «حورعین» وصف زیبایی همسران بهشتی اعم از زن و مرد است، زیرا واژه «حور» جمع احور (مرد سیاه چشم) و جمع حوراء (زن سیاه چشم) است. واژه «عین» جمع اعین (مرد درشت چشم) و جمع عیناء (زن درشت چشم) است.(3) پس داشتن همسر در بهشت برای مرد و زن مطرح است.
بنا بر این تا اینجا وعده همسران پاک و زیبا چشم بود هم برای زنانی که بهشتی می شوند و هم برای مردانی که بهشتی می شوند.

موفق باشید

1. بقره(2) آیه 25.
2. دخان(44) آیه 54.
3. ناصر مکارم، پیام قرآن،اول ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه، 1377 ش ، ج6، ص 261 .

من سعی دارم یه نگاه دیگه نسبت به این قضیه داشته باشم.

لطفا به این متن دقت کنین :

چرا خداوند چشم را مثال زده؟ آیا منظورش همین چشم جسمانی هست که انسان را محدود به شناخت تعداد محدودی از رنگ های نور مادی، کرده و پس از مدتی ضعیف و حتی کور میشه ؟ فکر نکنم !

چشم در گذشته ها ، دریچه ی روح بوده و در قبایل خاورمیانه ای، از پیشاپیش چشمان بزرگ نماد روح با کمالات و دریچه ای گشوده به سوی روح انسان بوده. برای مثال بوده که در قومی ، جمجمه ی مرده ها رو گچ کاری میکردند و به جای چشمانشون گوهر میذاشتن و یا در نقش برجسته ها، چشم ها بزرگ ساخته میشده یا در نقاشی دیواری ها.

وقتی خداوند می فرمایند که درشت چشم به معنی مثلا یک بانو یا یک مرد با چشمانی بزرگ نیست (که حتی این قضیه چهره ی فرد رو زشت یا دفورمه یا فضایی میکنه)بلکه منظورش روح و پاکیزگی روحانی والا و با کمالات هست.

حالا در منظور چشمان سیاه رنگ، باید بیشتر تحقیق و تفکر کنم، تا به نتیجه ای مناسب برسم، اما تا الان با این دانسته هام، میتونم بگم اصولا رنگ سیاه بالعکس دیگر رنگ ها ، جزو نور نیست و نور سفید محدود و قابل رویت هست و تمامی رنگ هایی که از نور سفید منشعب میشن به جز سیاه. پس این یک جور یگانگی رنگ/نور سیاه رو میرسونه.

وجود نور سیاه هم که تقریبا از محالات هست(اگر اشتباه میکنم به من بگین). پس وجود یک چیز محال، نشان از نامحدود بودن بهشت داره.

و اصولا رنگ سیاه به خاطر تاریکی اش ، یک دنیای نا متناهی و نامحدود رو به تصویر میکشه.
پس اینطوری نتیجه میگیرم که اون رنگ سیاه چشم ، چنین معانی ای رو در پشتش داشته باشه. (هرچند که باید تحقیق کنم تا شاید به نتیجه ای دیگری برسم!

درباره ی اون یکی مسئله که مرد و زن هستند ، به نظرم، این دو کامل کننده ی همدیگه هستن . برای مثال آدم و حوا ، در نگاه تمثیلی نماینده ی این معنای تکامل و یگانگیشون در کنار هم هست.
پس یک جورایی باید هر فرد یک همسر کامل کننده داشته باشه . بنابراین مومنان بنابر گفته ی قران همسران پاک خواهند داشت و حال یه سوال ، آیا اینجا منظور اینه که هر مومنی یک همسر پاک خواهد داشت ؟ چون جمع رو به جمع نسبت داده. جمع رو به فرد نسبت نداده.

****************

کلا تلاشم در این هست که بگم این اشتباهه که مردم اینطوری فکر میکنن(خیلی ها البته نه همه)، چون اگر نگاه کنیم ، یک کالبد جاویدان که ساختمان بدنش ، اعمال نیک و خیر (فرض مثال) هست و هر چیز که بخواد فراهم میشه(مثل یک آفریننده ، پس یعنی از نظر کالبدی باید به پروردگارمون نزدیک بشیم) محال هست که بخواد رابطه ی جسمانی این شکلی داشته باشه چون لازمه اش وجود دستگاه تناسلی هست و وجود این بخش که مربوط به یک کالبد جسمانی مادی هست، روح رو محدود میکنه.

چون به نظرم همین اشتباهات منجر میشه به صغیر شمردن و توهین کردن به بهشت توسط جاهلان و افراد ناآشنا با دین، یا بهشت رو خواستن نه به خاطر خدا و نیکی، بلکه به این تفکر که اونجا ما همسرانی زیبا و ... داریم که میتونیم ... . یه جورایی اگر کسی این تفکر رو دنبال کنه، حتی ممکنه دچار تردید بشه. و این قبیل سوالات پیش بیاد : (( چرا چیز هایی که در این دنیا حرام هستن، در بهشت خیلی هاشون حلالن؟)) و جوابی هم که باید داد اینه که قوانین اونجا با اینجا فرق میکنه.

خب اگر یک کسی قدرت تحلیل کافی در زمینه ی این جواب (قوانین اونجا با اینجا فرق میکنه) رو نداشته باشه و تصورات اون دنیا رو دقیقا و عینا مانند همین دنیا بپنداره (یعنی بعد جسمانی مادی رو درباره ی مسائل و ماهیت وجودی بهشت اخروی در نظر بگیره) معلومه که به شک و تردید میوفته.

به نظر شما این چیزایی که گفتم میتونن صحیح باشن ؟

با سلام خدمت جناب کامران

با توجه به طولانی بودن پاسختون، ترجیح دادم بدون نقل قول به سوال شما پاسخ بدم.

همان طور که در پاسخ قبلی عرض کردم، این جهان و بهشت، شرایط مختلفی را دارند و چنین نیست که محدودیت هایی را که ما در این جهان داریم، در جهان دیگه هم داشته باشیم.

با این حال، نمی توان منکر لذت جنسی در بهشت شد زیرا که در قرآن بدان تصریح شده است. هر چند به دلیل عدم نیاز به دستگاه تناسلی، از طریق این مسئله روی ندهد.

اساسا همان طور که در پاسخ قبلی عرض شد، اطلاعات ما در مورد جهان دیگر، به صورت تفصیلی نیست و تنها می توانیم به کلیات و مسائلی که در متون دینی بیان شده است اکتفاء کنیم.

در پایان باید عرض کنم که دغدغه شما، مسئله صحیحی است. افرادی که گمان می کنند با تشبیه مسائل دنیوی به مسائل بهشتی، می توانند به انکار مسائل اخروی برسند، اشتباه می کنند زیرا تشبیه هایی که برای بهشت بیان شده است، تنها اموری هستند که برای انسان های دنیوی، آشنا و قابل فهم است و ملاک کلی در این زمینه آن است که در بهشت تمام نعمت های در اختیار انسان هستند اما از آنجایی که انسان های دنیوی، تنها به برخی از امور آشنا هستند فلذا قرآن برای بیان نعمت ها، با مفاهیمی که برای انسان دنیوی آشنا و ملموس است، بیان می کند.

موفق باشید

موضوع قفل شده است