جمع بندی ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله» بصورت کامل یا مختصر؟!

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله» بصورت کامل یا مختصر؟!

سلام
ذکر معروف لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم حتما باید بصورت کامل گفته بشه یا لا حول ولا قوه الا بالله هم مقبوله؟ ضمنا ثواب کدام یک بیشتره؟ در نهایت اینکه تفاوتی داره؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد کافی

[TD][/TD]

ARMAN MAHDI;1006288 نوشت:
سلام
ذکر معروف لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم حتما باید بصورت کامل گفته بشه یا لا حول ولا قوه الا بالله هم مقبوله؟ ضمنا ثواب کدام یک بیشتره؟ در نهایت اینکه تفاوتی داره؟

باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
بستگی دارد که دستور ذکر چگونه وارد شده باشد و بر همین اساس، باید مطابق آن عمل شود و کم و زیاد ننمود.
مثلا
الف: محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از بعضى از اصحاب خويش، از جميل، از امام جعفر صادق (عليه السلام) روايت كرده است كه گفت: شنيدم از آن حضرت كه مى‏فرمود: «هر كه هفتاد مرتبه بگويد: ما شآءَ اللَّهُ لا حَوْلَ‏ وَلا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ‏؛ خدا هفتاد نوع از انواع بلا را از او بگرداند. (1)
ب: امام موسى كاظم (عليه السلام) فرمود كه: «چون نماز مغرب را به جا آوردى، پاى خود را مگشا و با كسى سخن مگو، تا آنكه صد مرتبه بگويى: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ؛ و همچنين صد مرتبه در صبح بگويى؛ چه هر كه آن را بگويد، خدا صد نوع از انواع بلا را از او دفع كند...(2)
در رابطه با کم و زیاد نکردن در اذکار و مطابق دستور العمل عمل کردن به این روایت توجه بفرمایید:
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
گاهی گرفتار می شوید و هیچ یاور و راه نجاتی نمی یابید. در این حال، دعای غریق را بخوانید و بگویید: “یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبی عَلَی دِینِکَ” عبدالله بن سنان می گوید من دعا را این گونه خواندم: “یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ و الأبصار ثَبِّتْ قَلْبی عَلَی دِینِکَ” و عبارت “و الابصار” را در آن اضافه کردم ، که امام صادق علیه السلام فرمود: إن الله عز و جل مقلب القلوب والابصار، ولکن قل کما أقول لک: “یا مقلب القلوب ثبت قلبی على دینک”. یعنی به راستی که خدای عزّوجل مقلب القلوب و الابصار است (یعنی جمله ای که اضافه کرده ای، از لحاظ معنا درست است)، اما آن‌چنان که من گفتم بگو (و چیزی اضافه یا کم نکنید) (3)
در واقع اذکار مانند دندانه کلید عمل می کنند، اگر دندانه یک کلید کم و زیاد گردد، قفل باز نمی گردد. در باز شدن قفل مشکلات، نیز باید دستوری را که معصوم (علیه السلام) توصیه نموده اند، رعایت نمود.
یا در چنین مواردی اذکار مانند کم و کیف نقشه گنج عمل می کند، اگر قرار باشد کسی به گنج برسد، باید دقیقا مطابق نقشه عمل نماید. به نحو دلخواه عمل نمودن و مخالف نقشه حرکت کردن، انسان را به گنج نخواهد رساند.
موفق باشید.

پی نوشت:
1.كلينى، محمد بن يعقوب‏، تحفة الأولياء(ترجمه أصول كافى)،
دار الحديث‏، قم‏،ج4،ص415.
2.همان،ص441.
3.طبرسى، فضل بن حسن‏، إعلام الورى بأعلام الهدى (ط- الحديثة)،آل البيت‏، قم‏،1417 ق‏،ج2،ص238.




با تشکر
ذکر 70 بار حمد هم بسیار مجربه، اگر احیانا شخصی هنگام شمارش سهوا دچار اشتباه بشه در اینصورت دعاش مقبول نیست؟
مثلا احساس کنه 69 مرتبه خونده و شاید هم هفتاد مرتبه برای همین یک ذکر اضافه بخونه
یعنی دقیقا باید 70 مرتبه باشه؟ اگر به عدد 71 رسید تکلیف چیه؟

ARMAN MAHDI;1006456 نوشت:
با تشکر
ذکر 70 بار حمد هم بسیار مجربه، اگر احیانا شخصی هنگام شمارش سهوا دچار اشتباه بشه در اینصورت دعاش مقبول نیست؟
مثلا احساس کنه 69 مرتبه خونده و شاید هم هفتاد مرتبه برای همین یک ذکر اضافه بخونه
یعنی دقیقا باید 70 مرتبه باشه؟ اگر به عدد 71 رسید تکلیف چیه؟

باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید.
نه این که قبول نباشد، حتما اثر دارد و حداقل ان قرب به خداست. منتها ان اثر خاصی که بیان شد را نخواهد داشت. در مثال دندانه کلید تامل بفرمایید.
موفق باشید.

همچنین روایت شده هر گاه صد آیه از قران را تلاوت کنید و بعد از آن 7 مرتبه بگویید یا الله تا حاجت روا شوید
روایت دیگر که هر گاه نگران مسئله‌ای هستيد چه دنيوی و چه اخروی چه ظاهری و يا باطنی، از هر كجای قرآن كه دوست داريد 100 آيه بخوانيد بعد اين جمله « اللهم اكشف عنی البلاء » را 3 مرتبه تكرار كنيد
حال سوال بنده اینه آیا بسم الله الرحمن الرحیم هم جزوی از صد آیه محسوب میشه؟

ARMAN MAHDI;1006463 نوشت:
همچنین روایت شده هر گاه صد آیه از قران را تلاوت کنید و بعد از آن 7 مرتبه بگویید یا الله تا حاجت روا شوید
روایت دیگر که هر گاه نگران مسئله‌ای هستيد چه دنيوی و چه اخروی چه ظاهری و يا باطنی، از هر كجای قرآن كه دوست داريد 100 آيه بخوانيد بعد اين جمله « اللهم اكشف عنی البلاء » را 3 مرتبه تكرار كنيد
حال سوال بنده اینه آیا بسم الله الرحمن الرحیم هم جزوی از صد آیه محسوب میشه؟

سلام.شما زیاد در بند شماره و تعداد اینجور ذکرها نباشید تا که ذهن بیشتر از معنی به تعداد متمایل بشه.بغیر از بعضی ذکرها مثل تسبیحات حضرت فاطمه(س) بیشتر ذکرها از جهت کثیر بودنش عددی ذکر شده نه حتما و حتما عدد خاصی.مثلا 40 بار استغفار برای مومنین یا 70 بار استغفار و اینها.مثل تعدادی که زکات تعلق میگیره هست مثلا از یه تعداد تا یه تعداد دیگه همون عدد لحاظ میشه که مورد قبوله مثلا بین 10 تا 39 گوسفند یه زکات تعلق میگیره بعنوان مثال.پس بیشتر شدن 70 استغفار بعنوان مثال نباید ذهن رو درگیر کنه.خلاصه زیاد دقت لازم نیست برای اینجور دعاها تا معنا قربانی نشه

خوبه که این رو هم توصیه کنم بعد از نمازهای واجب ثواب و آثار زیادی داره خوندن آیةالکرسی و بعدش ذکر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) و بعدش دعا و درخواست حاجات
و بعد از نماز نافله صبح سجده شکر و بعدش خواندن 41 بار سوره توحید اگر نشد 21 بار اگر نشد 12 بار حداقل...

ARMAN MAHDI;1006463 نوشت:
همچنین روایت شده هر گاه صد آیه از قران را تلاوت کنید و بعد از آن 7 مرتبه بگویید یا الله تا حاجت روا شوید
روایت دیگر که هر گاه نگران مسئله‌ای هستيد چه دنيوی و چه اخروی چه ظاهری و يا باطنی، از هر كجای قرآن كه دوست داريد 100 آيه بخوانيد بعد اين جمله « اللهم اكشف عنی البلاء » را 3 مرتبه تكرار كنيد
حال سوال بنده اینه آیا بسم الله الرحمن الرحیم هم جزوی از صد آیه محسوب میشه؟


باسمه تعالی
بله محسوب می گردد.
البته مباحث ذکر را از بخش حدیث می توانید جویا شوید. تا همکاران ما شما در این زمینه راهنمایی نمایند.

پرسش:
ذکر معروف لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم حتما باید بصورت کامل گفته شود؟ یا لا حول ولا قوه الا بالله هم مقبول است؟
پاسخ:
بستگی دارد که دستور ذکر چگونه وارد شده باشد و بر همین اساس، باید مطابق آن عمل شود و کم و زیاد ننمود.
مثلا
الف: محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از بعضى از اصحاب خويش، از جميل، از امام جعفر صادق (عليه السلام) روايت كرده است كه گفت: شنيدم از آن حضرت كه مى‏فرمود: «هر كه هفتاد مرتبه بگويد: ما شآءَ اللَّهُ لا حَوْلَ‏ وَلا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ‏؛ خدا هفتاد نوع از انواع بلا را از او بگرداند. (1)
ب: امام موسى كاظم (عليه السلام) فرمود كه: «چون نماز مغرب را به جا آوردى، پاى خود را مگشا و با كسى سخن مگو، تا آنكه صد مرتبه بگويى: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ؛ و همچنين صد مرتبه در صبح بگويى؛ چه هر كه آن را بگويد، خدا صد نوع از انواع بلا را از او دفع كند...(2)
در رابطه با کم و زیاد نکردن در اذکار و مطابق دستور العمل عمل کردن به این روایت توجه بفرمایید:
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
گاهی گرفتار می شوید و هیچ یاور و راه نجاتی نمی یابید. در این حال، دعای غریق را بخوانید و بگویید: “یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبی عَلَی دِینِکَ” عبدالله بن سنان می گوید من دعا را این گونه خواندم: “یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ و الأبصار ثَبِّتْ قَلْبی عَلَی دِینِکَ” و عبارت “و الابصار” را در آن اضافه کردم ، که امام صادق علیه السلام فرمود: إن الله عز و جل مقلب القلوب والابصار، ولکن قل کما أقول لک: “یا مقلب القلوب ثبت قلبی على دینک”. یعنی به راستی که خدای عزّوجل مقلب القلوب و الابصار است (یعنی جمله ای که اضافه کرده ای، از لحاظ معنا درست است)، اما آن‌چنان که من گفتم بگو (و چیزی اضافه یا کم نکنید) (3)
در واقع اذکار مانند دندانه کلید عمل می کنند، اگر دندانه یک کلید کم و زیاد گردد، قفل باز نمی گردد. در باز شدن قفل مشکلات، نیز باید دستوری را که معصوم (علیه السلام) توصیه نموده اند، رعایت نمود.
یا در چنین مواردی اذکار مانند کم و کیف نقشه گنج عمل می کند، اگر قرار باشد کسی به گنج برسد، باید دقیقا مطابق نقشه عمل نماید. به نحو دلخواه عمل نمودن و مخالف نقشه حرکت کردن، انسان را به گنج نخواهد رساند.

پی نوشت:
1.كلينى، محمد بن يعقوب‏، تحفة الأولياء(ترجمه أصول كافى)،دار الحديث‏، قم‏،ج4،ص415.
2.همان،ص441.
3.طبرسى، فضل بن حسن‏، إعلام الورى بأعلام الهدى (ط- الحديثة)،آل البيت‏، قم‏،1417 ق‏،ج2،ص238.

موضوع قفل شده است