جمع بندی دین و کلیات زندگی بشر

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دین و کلیات زندگی بشر

باسلام خدمت کارشناس محترم
این گفته که دین کلیات زندگی بشر را تعیین می کند و علم جزئیات آن را چه اندازه صحیح است؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد صدیق

shirzad125;385517 نوشت:
باسلام خدمت کارشناس محترم
این گفته که دین کلیات زندگی بشر را تعیین می کند و علم جزئیات آن را چه اندازه صحیح است؟

باسلام
دین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی، برای تمام نیازهای بشر برنامه دارد. به عبارت دیگر، به اعتقاد متفکران اسلامی، دین اسلام دینی حداکثری است و در تمام شئون زندگی بشر ایده و نظر دارد. از قبل از تولد برنامه هایی را برای سعادت و سلامت جسم و روح انسان معرفی میکند تا زمان مرگ او. این دین، برای زندگی فردی و اجتماعی، رابطه انسان با پروردگارش گرفته تا رابطه با جامعه و همنوعش، با طبیعت، با حیوانات. بنابراین اگر مراد شما از این سوال این است که دین برای جزئیات برنامه ای دارد یا نه، باید بگویم بله برنامه دارد. البته در این مورد، قران کریم به نوعی قانون اساسی و میثاق اساسی برای انسانهاست و به بیان کلیات مورد نیاز هدایت بشر است و مباحث جزیی تر و تفسیر این آیات در روایات بیان شده است.
اما اگر منظور این باشد که هر دانشی را ما بخواهیم از دین توقع داشته باشیم به این معنا که مثلا توقع داشته باشیم در قران یا روایات، تمام مباحث شمی و زیست و فیزیک و سایر شاخه های علوم تجربی وجود داشته باشد خیر اینطور نیست. یعنی متون اصیل دین اسلام، برای هدایت انسانها نازل شده اندو اموری در انها وجود دارد که برای این منظور نیاز هست. اما سایر مباحث که به صورت مستقیم با هدایت انسان در ارتباط نیست، لزومی ندارد که در قران و متون اصیل روایی بیاید. اگرچه در برخی موارد، کلیاتی در مورد مسائل تجربی وجود دارد.

سوال:
این گفته که دین کلیات زندگی بشر را تعیین می کند و علم جزئیات آن را چه اندازه صحیح است؟

پاسخ:

دین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی، برای تمام نیازهای بشر برنامه دارد. به عبارت دیگر، به اعتقاد متفکران اسلامی، دین اسلام دینی حداکثری است و در تمام شئون زندگی بشر ایده و نظر دارد. از قبل از تولد برنامه هایی را برای سعادت و سلامت جسم و روح انسان معرفی میکند تا زمان مرگ او. این دین، برای زندگی فردی و اجتماعی، رابطه انسان با پروردگارش گرفته تا رابطه با جامعه و همنوعش، با طبیعت، با حیوانات دستور العمل هایی دارد.

دلیل این امر نیز این است که وقتی خداوند انسان را خلق کرد و میخواست او را به کمال لایق خودش برسند بنابراین لازم بود که نقشه راهی و برنامه هایی برای رسیدن این انسان به سعادت و کمال لایقش به اوارائه دهد. برخی از این برنامه ها را از طریق عقل و وجدان در اختیار او قرار داد و برخی دیگر که در توان فهم عقل بشری نیست را از طریق ارسال پیامبران و کتابهای آسمانی برایشان فرستاده است.

بنابراین دین برای جزئیات برنامه ای دارد، البته در این مورد، قران کریم به نوعی قانون اساسی و میثاق اساسی برای انسانهاست و به بیان کلیات مورد نیاز هدایت بشر است و مباحث جزیی تر و تفسیر این آیات در روایات بیان شده است.
اما این بیان به این معنا نیست که ما میتوانیم هر دانشی را از دین توقع داشته باشیم؛ یعنی مثلا توقع داشته باشیم در قران یا روایات، تمام مباحث شیمی و زیست و فیزیک و سایر شاخه های علوم تجربی وجود داشته باشد خیر اینطور نیست.

یعنی متون اصیل دین اسلام، برای هدایت انسانها نازل شده اندو اموری درآنها وجود دارد که برای این منظور نیاز هست. اما سایر مباحث که به صورت مستقیم با هدایت انسان در ارتباط نیست، لزومی ندارد که در قرآن و متون اصیل روایی بیاید. اگرچه در برخی موارد، کلیاتی در مورد مسائل تجربی وجود دارد.[1]


[/HR][1] . عبدالحسين خسرو پناه ‌، انتظارات بشر از دين، صص 433-441
موضوع قفل شده است