دین و حفظ جان

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دین و حفظ جان
سلام وقتتون بخیر سوالی در ذهنم پیش اومد از جهت کنجکاوی میخواستم ازتون بپرسم در دین حفظ جان خودمون از همه چی بالاتره درسته؟ مثلا تاپیکی دیده بودم که خوردن غذای حرام مثل مردار حتی غذای چندش مثل سوسک و ... واجب هست در صورتی که بدونیم اگه نخوریم از گشنگی میمیریم. یا تاپیک دیگه ای دیدم که اگه کسی میتونه خودکشی کنه و اگه اینکارو نکنه تا چند دقیقه بعدش میخوان بهش تجاوز دسته جمعی کنن و فیلمش هم بگیرن بازم نمیتونه خودکشی کنه. تاپیک دیگه ای هم دیده بودم که نقل قولی بود فکر کنم از ابن سینا که برای یک بیماری همخوابگی با کودک پسر رو نوشته بود بازم پاسخگوی شرعی نوشته بود حفظ جان بالاتره. میخواستم بدونم حفظ جان خود آدم تا کجاست مثلا شرعا چه مواردی از حفظ جان بالاتره؟ مثلا اگه مجبور باشیم یک جایی بهمون بگن فلانی رو بکش مگه نه خودت کشته میشی باید اونو بکشیم؟ این سوال اولم ممنون میشم اینا رو توضیح بدین.
برچسب: 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد صادق الوعد
سوالات دینی said in دین و حفظ جان
سلام وقتتون بخیر سوالی در ذهنم پیش اومد از جهت کنجکاوی میخواستم ازتون بپرسم در دین حفظ جان خودمون از همه چی بالاتره درسته؟ مثلا تاپیکی دیده بودم که خوردن غذای حرام مثل مردار حتی غذای چندش مثل سوسک و ... واجب هست در صورتی که بدونیم اگه نخوریم از گشنگی میمیریم. یا تاپیک دیگه ای دیدم که اگه کسی میتونه خودکشی کنه و اگه اینکارو نکنه تا چند دقیقه بعدش میخوان بهش تجاوز دسته جمعی کنن و فیلمش هم بگیرن بازم نمیتونه خودکشی کنه. تاپیک دیگه ای هم دیده بودم که نقل قولی بود فکر کنم از ابن سینا که برای یک بیماری همخوابگی با کودک پسر رو نوشته بود بازم پاسخگوی شرعی نوشته بود حفظ جان بالاتره. میخواستم بدونم حفظ جان خود آدم تا کجاست مثلا شرعا چه مواردی از حفظ جان بالاتره؟ مثلا اگه مجبور باشیم یک جایی بهمون بگن فلانی رو بکش مگه نه خودت کشته میشی باید اونو بکشیم؟
 با سلام وتشکر از ارتباط شما در موارد اضطرار برای نجات جان انجام برخی کارهای حرام اشکال ندارد مثل خوردن گوشت حرام یا وارد کردن خسارت مالی به  دیگری. ولی ضامن خسارت می باشد در جایی که حفظ جان انسان مشروط به ارتکاب کار حرامی باشد و تنها راه نجات جان باشد و اضطرار وجود داشته باشد به مقدار ضرورت انجام آن کار اشکال ندارد مثلا در جایی که تنها راه زنده ماندن فرد، خوردن گوشت خوک یا سگ باشد خوردن آن به مقداری که زنده بماند اشکال ندارد  یا مجبور باشد وارد ملک یا باغ کسی شود و خسارتی وارد شود  به مقدار ضرورت ایرادی ندارد (ولی ضامن خسارت است )   در خصوص کشتن انسان دیگر این کار جایز نیست. برای نجات جان خودش نمی تواند جان انسان محترم دیگری را بگیرد و مرتکب قتل شود  بلکه بدون آسیب زدن به فرد دیگر  برای نجات جان خودش باید تلاش کند  حتی اگر کشته شود نمی تواند جان فرد دیگر را بگیرد   تحرير الوسيلة - ترجمه، ج‌3، ص: 435
ممنون اما در مورد جان دیگران وظیفه خاصی داریم؟ یک مثال میزنم فرضا خمس و زکات و انفاق های متعدد مستحبی داریم اما باز هم علم داریم که یک عده وضعشون بده مثلا پول درمان ندارند و فوت میکنند علم به این موضوع که عده ای بیمار اینگونه هستند رو همه داریم بلکه حتی اگه مستقیما مواجه بشند با بیماری که پول درمان نداره و فوت خواهد کرد آیا واجبه پول درمانش رو پرداخت کنند هر چند همه مال و اموالشون رو بفروشند؟  
امام خمینی میفرمایند اگه برای حفظ جان دیگری مجبور به آشامیدن شراب و یا انجام هر گناهی بشیم جایز هست. یا مسئله معروفی هست که اگه مرد نامحرمی در حال غرق شدن باشه نجاتش توسط زن نامحرم واجب هست. آیا اگر برهنه باشند. یا مثالی که مثلا عقرب مواضع خاصی از زن یا مرد را نیش بزند چطور؟  
سوالات دینی said in امام خمینی میفرمایند اگه برای
امام خمینی میفرمایند اگه برای حفظ جان دیگری مجبور به آشامیدن شراب و یا انجام هر گناهی بشیم جایز هست. یا مسئله معروفی هست که اگه مرد نامحرمی در حال غرق شدن باشه نجاتش توسط زن نامحرم واجب هست. آیا اگر برهنه باشند. یا مثالی که مثلا عقرب مواضع خاصی از زن یا مرد را نیش بزند چطور؟
با سلام و تشکر این مورد هم همانگونه است در موارد اضطرار برای نجات جان خود یا دیگری  انجام برخی کارهای حرام اشکال ندارد مانند اینکه برای نجات فرد نامحرمی که در حال غرق شدن است مجبور باشد مثلا دست یا بدن او را لمس کند و از آب خارج کند و ... حکم کلی هست و منطبق بر مصادیق زیادی می شود که ممکن است اتفاق بیفتد و تشخیص با خود مکلف است     تحرير الوسيلة - ترجمه، ج‌3، ص: 437  
موضوع قفل شده است