دو همرزم شیعه و سنی در سوریه

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
دو همرزم شیعه و سنی در سوریه

[="Tahoma"][="Blue"]


روح‌الله رفیعی مستندساز و کارگردان مجموعه مستند «پشت پرده شام» با اعلام خبر رونمایی از نخستین قسمت از این مجموعه با عنوان «خالد و مجتبی» گفت: مراسم رونمایی این مستند که در «خانه فرهنگ و رسانه تأثر» تولید شده با همت بسیج دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.

وی افزود: ترجیح دادیم در کنار این رونمایی به جای سخنرانی عوامل کار درباره مشکلات تولید این مستند، از دوستانی که به تازگی در قالب کاروان زائران صلح سوریه در آنجا بودند دعوت کنیم و از آنها درباره وضعیت سوریه بشنویم لذا از خانم رجایی‌فر و آقایان شهیدی‌فرد و قزوه دعوت به عمل آمده تا بعد از نمایش این فیلم مطالبی را راجع به حوادث سوریه و مشاهدات‌شان بیان کنند.
رفیعی با بیان اینکه برنامه رونمایی ساعت ۱۳:۳۰ آغاز می‌شود، به حضور حاج سعید قاسمی در این مراسم اشاره کرد و ادامه داد: در این برنامه از دانشجویان سوری که در ایران در حال تحصیل هستند دعوت به عمل آمده است.
وی درباره داستان و سیر این مستند گفت: قسمت اول مستند «پشت پرده شام» به دو همرزم شیعه و سنی اختصاص دارد که در منطقه سیده زینب در کنار هم علیه وهابیت می‌جنگند.
رفیعی با بیان اینکه فیلمبرداری این کار فردای آزادسازی منطقه حجیره در پشت حرم حضرت زینب(س) آغاز شد، افزود: این مستند به جریان حرکت سعودی‌ها برای وهابی کردن مردم منطقه و دامن زدن به اختلافات مذهبی می‌پردازد و در آن بافت جمعیتی مردم سوریه قبل و بعد از جنگ بررسی شده است.
این مستندساز ادامه داد: در این مستند نشان داده می‌شود که شیعه، سنی، علوی، دروزی، مسیحی و مارونی کنار هم زندگی می‌کردند و مشکلی نداشتند تا آنکه سروکله ماهواره‌های سعودی و بعد از آن مبلغان‌شان و ساخت مساجد خانگی پیدا شد و اختلافات مذهبی از اینجا شروع شد.
وی با بیان اینکه پژوهشگر و عکاس این مستند را «فرهاد حاج‌عباسی» و تدوین آن را «مصطفی حسن‌بیگی» برعهده داشتند، تصریح کرد: این اولین اثر مستقل از سوریه است چرا که از جایی حمایت نشده و کار یک ان‌جی‌او شخصی است.
رفیعی افزود: نزدیک به ۲٫۵ ماه کار مطالعاتی درباره سوریه داشتیم و آقای «حاج‌ عباسی» ۲٫۵ ماه آنجا بودند و ۱٫۵ ماه نیز برای ضبط این مجموعه کار کردیم و الان بچه‌های گروه آنجا هستند و کارهای قسمت‌های بعد را انجام می‌دهند.
این مستندساز ادامه داد: نکته مهم در این مستند این است که باقی مستندها درباره سوریه مسائل سیاسی را دنبال کرده است اما کار ما نگاه تقریبی دارد و نگاهش به وحدت شیعی و سنی است.[/][/]