جمع بندی دوشیزه محترمه .......

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دوشیزه محترمه .......

[="Tahoma"][="DarkGreen"][="2"]بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لویک الفرج
سلام علیکم ور حمه الله وبرکاته

مسئله ایی که در بین جوانان ممکن است مطرح شود بحث دوشیزگی یک دختر است
اساسا این مسئله چه قدر مهم است؟ و در چه درجه ایی از اهمیت قرار دارد
اگر دختری این مسئله رو پنهان کند(مرد هم در خواست نکند و چیزی نگوید) عقد باطل می شود؟
اگر دختری دوشیزه نباشد و بخواهد به خواستگارش مطرح کند چگونه باید باشد؟(اصلا باید بگوید؟)
بر فرض این موضوع گفته شود یک پسر چگونه باید با این مسئله بر خورد کند؟ آثار مختلف روانی چون فکر چرایی این مسئله چگونه مطرح شود؟(راه حل آن چیست؟)
این موضوع جنبه های مختلف اخلاقی و فقهی و مشاوره ایی بر طبق نظرم دارد که اگر از همه جهات بررسی شود ان شاء الله مطلوب خواهد بود.

همانطور که می دانیم ممکن است یکی از دلایل مخالفت زنان با حق تجدید ازدواج ویا ازدواج موقت این مسئله باشد که به جهت امکان ابتلا(هرچند کم باشد برای افراد) این گونه مطرح می شود

یا علی@};-[/][/][/]

برچسب: 

با نام و یاد دوست





کارشناسان بحث: استاد سجاد و استاد نشاط

رستگاران;878525 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لویک الفرج
سلام علیکم ور حمه الله وبرکاته

مسئله ایی که در بین جوانان ممکن است مطرح شود بحث دوشیزگی یک دختر است
اساسا این مسئله چه قدر مهم است؟ و در چه درجه ایی از اهمیت قرار دارد
اگر دختری این مسئله رو پنهان کند(مرد هم در خواست نکند و چیزی نگوید) عقد باطل می شود؟
اگر دختری دوشیزه نباشد و بخواهد به خواستگارش مطرح کند چگونه باید باشد؟(اصلا باید بگوید؟)
بر فرض این موضوع گفته شود یک پسر چگونه باید با این مسئله بر خورد کند؟ آثار مختلف روانی چون فکر چرایی این مسئله چگونه مطرح شود؟(راه حل آن چیست؟)
این موضوع جنبه های مختلف اخلاقی و فقهی و مشاوره ایی بر طبق نظرم دارد که اگر از همه جهات بررسی شود ان شاء الله مطلوب خواهد بود.

همانطور که می دانیم ممکن است یکی از دلایل مخالفت زنان با حق تجدید ازدواج ویا ازدواج موقت این مسئله باشد که به جهت امکان ابتلا(هرچند کم باشد برای افراد) این گونه مطرح می شود

یا علی

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

بنده قسمت فقهی سؤال شما را پاسخ می دهم بقیه قسمت ها با دیگر کارشناسان سایت.

1. پنهان کردن عدم بکارت توسط دختر ، طبق نظر مشهور، عقد مبنی بر بکارت را باطل نمی کند بلکه برای پسر در صورت اطلاع، حق فسخ می آورد.
2. شرعا لازم نیست که دختر ، عدم بکارت را به اطلاع پسر برساند اما حق هم ندارد که مهریه دختر باکره را بگیرد و در صورت دریافت باید مقدار اضافی مهریه (به جهت تفاوت مهریه باکره و غیر باکره) بازپس دهد.
در پناه حضرت حق باشید

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله و برکاته

بحث کفویت ایمانی هم از نظر شرع واجب است؟(مومن برای مومن کافر برای کافر) یا اینکه زن و مرد بدکار برای زن و مرد مومن؟
در صورت ابطال عقد فرض کنیم مرد از حق فسخ استفاده نکرد آیا بعدا در صورت محرز شدن فاحشه بودن زن(از دست رفتن بکارت در صورت فاحشه بودن و روسپی بودن) آیا باز هم حق فسخ محفوظ است

-اگر در منورد آقایان هم مطرح است فکر کنم برای تکنیل بحث و عدالت خالی از لطف نباشد ان شاء الله
(البته می دانم حساس شدن در این زمینه شاید خوب نباشد اما سوال است ببخشید.)
یا علی

[="Tahoma"][="Black"][="3"]

رستگاران;880297 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله و برکاته
بحث کفویت ایمانی هم از نظر شرع واجب است؟(مومن برای مومن کافر برای کافر) یا اینکه زن و مرد بدکار برای زن و مرد مومن؟
در صورت ابطال عقد فرض کنیم مرد از حق فسخ استفاده نکرد آیا بعدا در صورت محرز شدن فاحشه بودن زن(از دست رفتن بکارت در صورت فاحشه بودن و روسپی بودن) آیا باز هم حق فسخ محفوظ است
-اگر در منورد آقایان هم مطرح است فکر کنم برای تکنیل بحث و عدالت خالی از لطف نباشد ان شاء الله
(البته می دانم حساس شدن در این زمینه شاید خوب نباشد اما سوال است ببخشید.)
یا علی

عرض سلام و احترام

1. کفویت ایمانی از نظر شرعی واجب نیست.

2. سؤال شما روشن نیست لطفا بیشتر توضیح دهید.

3. مسئله بکارت در مورد آقایان مطرح نیست .

در پناه حضرت حق باشید[/][/][/]

سجاد;880628 نوشت:
2. سؤال شما روشن نیست لطفا بیشتر توضیح دهید.

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

سوال رو اینگونه می گویم اگر مردی متوجه عدم بکارت زن بشود اما از حق فسخ استفاده نکند(مثلا فکر کنم در اثر غیر گناه بکارت از بین رفته) اما بعد متوجه فاحشه بودن زن بشود که نتواند بپذیرد آیا حق فسخ پابرجاست یا خیر؟(فاحشه ایی که توبه نکرده هنوز به این عمل ادامه می دهد.)
یا علی

سجاد;880267 نوشت:

لازم نیست که دختر ، عدم بکارت را به اطلاع پسر برساند اما حق هم ندارد که مهریه دختر باکره را بگیرد و در صورت دریافت باید مقدار اضافی مهریه (به جهت تفاوت مهریه باکره و غیر باکره) بازپس دهد.

جناب سجاد به قول اکثر روحانیون ... مهریه باید اندک باشد و در حکم هدیه ای است که مرد به زن میدهد و در مشهور احادیث به کم بودن اون تاکید شده ...

حالا چی میشه که یهو اگر خانوم باکره نباشه باید نصفش کرد ... مگه شما به کسی هدیه میدین ... میتونین بعدا نصفش کنین ...

فکر میکنم اون روحانی ها که همش این ور و اونور میشینن و میگن ...
مهریه رو باید کم گرفت و ...
مهریه حکم هدیه داره و ...

از این احکام بی خبر باشن . شایدم برای خر کردن از خودشون حرف میزنن .

نظر شما چیه ؟

سجاد;880267 نوشت:
بنده قسمت فقهی سؤال شما را پاسخ می دهم بقیه قسمت ها با دیگر کارشناسان سایت

سلام
مطلبی که اینجا مغفول مانده است و احتمالا بسیاری از خوانندگاه موضوع هم از آن اطلاع ندارند این است که اصلا تعریف باکره و ثیبه چیست؟ آیا ملاک داشتن پرده بکارت است؟ یا ملاک باکره بودن یا نبودن نفس ازدواج است که دختر اگر ازدواج کند و قبل از آمیزش شوهرش بمیرد یا او را طلاق دهد (چیزی که مثلا برخی به اسم نامزدی مطرح می کنند که نامزد بودیم و بعد جدا شدیم آیا اینجا دختر باکره است شرعا؟ یا اینجا ثیب است ولو اینکه ازاله بکارت نشده اما عقد جاری شده؟ یا مثلا برخی از فقها می گویند از بین رفتن ولایت پدر در ازدواج، مشروط به این است که بکارتش با آمیزش از بین رفته باشد اگر بکارتش به غیر جماع و آمیزش از بین برود حکم باکره را دارد! یا برخی از فقها در مورد اذن ولی در نکاح باکره می فرمایند در مورد از بین رفتن بکارت به سبب زنا یا وطی به شبهه بعید نیست که الحاق به باکره شود!
یعنی اول باید مشخص شود اصلا باکره بوده یعنی چه؟ ثیبه بودن یعنی چه؟ اینکه حکم باکره را دارد با اینکه باکره است فرق دارد؟ تعریف باکره بودن برای مواردی که اذن ولی در نکاح نیاز است با سایر موارد متفاوت است؟ مثلا در اینمورد احتیاطا تعریف باکره بودن را به این نحو قرار داده اند (مثلا در مورد زنا یا وطی به شبهه) یا اینکه احتیاطی نیست و آنچه که از ادله دینی محض، بدون در نظر گرفتن احتیاط استنباط می شود همین است؟ یا اینکه تعریف تفاوتی ندارد بلکه برخی از مواردی که ذکر شد فقط اشتراک در حکم دارند؟
اگر این موارد را طبق نظر مشهور مراجع مشخص کنید بحث کمی روشن می شود.

رستگاران;878525 نوشت:
اگر دختری این مسئله رو پنهان کند(مرد هم در خواست نکند و چیزی نگوید) عقد باطل می شود؟
اگر دختری دوشیزه نباشد و بخواهد به خواستگارش مطرح کند چگونه باید باشد؟(اصلا باید بگوید؟)

سلام
شاید برای خانم ها کمی آزار دهنده باشد ولی حقیقتی است که باید بدانند و یا باید پرسیده شود
سوال:

رستگاران;878525 نوشت:
اگر دختری این مسئله رو پنهان کند(مرد هم در خواست نکند و چیزی نگوید) عقد باطل می شود؟

اصلاً آیا حق یک مرد هست که سوال کند از دختر خانم یا خیر؟
اگر سوال کرد و راست گفت که هیچ ولی اگر بعدها فهمید که به او دروغ گفته چه؟آیا شکاکیت پسر را بر نمی انگیزد؟

رستگاران;878525 نوشت:
اگر دختری دوشیزه نباشد و بخواهد به خواستگارش مطرح کند چگونه باید باشد؟(اصلا باید بگوید؟)

یک خانم چگونه و در چه مرحله ای باید این موضوع را مطرح کند.قطعا می دانید برای بعضی از آقایان این مسئله خیلی مهم است و برای بعضی دیگر نه!دیدگاهها متفاوت است!

رستگاران;878525 نوشت:
بر فرض این موضوع گفته شود یک پسر چگونه باید با این مسئله بر خورد کند؟ آثار مختلف روانی چون فکر چرایی این مسئله چگونه مطرح شود؟(راه حل آن چیست؟)

کارشناسان عزیز راه حل بدهید.

[="Tahoma"][="Black"][="3"]

رستگاران;880629 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
سوال رو اینگونه می گویم اگر مردی متوجه عدم بکارت زن بشود اما از حق فسخ استفاده نکند(مثلا فکر کنم در اثر غیر گناه بکارت از بین رفته) اما بعد متوجه فاحشه بودن زن بشود که نتواند بپذیرد آیا حق فسخ پابرجاست یا خیر؟(فاحشه ایی که توبه نکرده هنوز به این عمل ادامه می دهد.)
یا علی

عرض سلام و احترام

اگر حکم مسئله را می دانسته و حق فسخ را (به تصور ازاله بکارت به سبب غیر گناه) ، اعمال نکرده است، دیگر نمی تواند از حق فسخ استفاده کند.

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/][/][/]

سجاد;880267 نوشت:
2. شرعا لازم نیست که دختر ، عدم بکارت را به اطلاع پسر برساند اما حق هم ندارد که مهریه دختر باکره را بگیرد و در صورت دریافت باید مقدار اضافی مهریه (به جهت تفاوت مهریه باکره و غیر باکره) بازپس دهد.

بسم الله الحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

خب با توجه به اینکه مهریه تمام در موقع ازدواج شرعی حق زن می شود(حکمش درست است؟) در موقع ازدواج شرعی مرد متوجه عدم بکارت شود یا بعد از آن متوجه شود(جهل به علائم عدم بکارت) تکلیف مهر چه می شود؟
آیا تمام است یا نصف؟( این میزان تفاوت همان نصف مهریه است؟ یا ملاک دیگری دارد؟)

در مورد طلاق چطور؟

در طلاق هم حق تمام گرفتن را دارد؟ یا خیر؟

اگر در عقد نامه میزان مهریه نوشته شود شود آیا مرد در صورت باکره نبودن می تواند میران مهریه جدید را که بر اساس باکره نبودن مشخص می شود در عقد نامه بنویسد؟

این کم کردن مهریه در مهر المثل و مهر المسمی است یا در مهر السنه هم صورت می گیرد؟

با تشکر.

یا علی@};-

موضوع قفل شده است