دوست دارم ثروتمند شوم!

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دوست دارم ثروتمند شوم!
سلام علیکم . من نوجوانی هستم که مدتی است، علاقه ام به مال و ثروت زیاد شده ،اما بر خلاف تحقیقات و تلاش هایی که برای از بین بردنش انجام دادم ،به نتیجه ای نرسیدم . میخواستم بدونم که چه چیز هایی باعث میشه گرایش ما به مال و ثروت زیاد بشه و  همچنین چطوری میشه به یه زندگی عادی راضی شد و بابت داشته ها خدا رو شکر کرد. متشکرم.
با نام و یاد دوست سلام موضوع فوق جهت تبادل نظر و مشارکت سایر کاربران در حالت نمایش قرار داده می شود. از همه کاربران محترم انجمن دعوت می شود نظرات ارزشمند خود را در این  باره به اشتراک گذارند. پس از ارائه نظرات و در صورت نیاز از حضور کارشناسان محترم نیز بهره مند خواهیم شد. در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
مهدی اکبری حیاتی said in دوست دارم ثروتمند شوم!
سلام علیکم . من نوجوانی هستم که مدتی است، علاقه ام به مال و ثروت زیاد شده ،اما بر خلاف تحقیقات و تلاش هایی که برای از بین بردنش انجام دادم ،به نتیجه ای نرسیدم . میخواستم بدونم که چه چیز هایی باعث میشه گرایش ما به مال و ثروت زیاد بشه و  همچنین چطوری میشه به یه زندگی عادی راضی شد و بابت داشته ها خدا رو شکر کرد. متشکرم.
سلام و احترام باید ببینید چرا علاقه دارید؟ عموما مال و ثروت به انسان قدرت میدهد. و این قدرت ، انسان را به خواسته هایش نزدیک کرده و همچنین انسان بیشتر می تواند لذت ببرد. اما این نوع علاقه، صحیح نیست.   علاقه شما باید تبدیل به یک هدف و برنامه بشود. اول اینکه باید از راه درست و حلال به ثروت برسید و حتی اخلاق را رعایت کنید دوم اینکه نباید از این ثروت در راه حرام استفاده کنید.مثلا تکبر و تفاخر سوم اینکه باید حقوق شرعی و سپس اخلاقی را از این ثروت بپردازید. مثلا خمس یا زکات یا نفقه دادن به والدین یا خویشان یا نیازمندان چهارم اینکه به دنبال شغل و کسبی بروید که اولویت شما و جامعه باشد. یعنی اگر امکان دارد در ابتدا یا در ادامه وقتی ثروت بیشتری کسب کردید به دنبال شغل و حرفه و کسبی بروید که خدا از آن راضی تر است. البته این نکته آخر فقط توصیه است و نمیتوان به آن حد شرعی و خط قرمز گفت.      
چرا میخواهید یک زندگی عادی داشته باشید؟ شاید از تبعات ثروت می ترسید شاید به انحراف کشیده شوید شاید نتوانید نفس خودتان را کنترل کنید و ثروت را خرج هواهای نفسانی کنید. خوب این هم روشی است. خیلی ها به همین دلیل از ثروت و قدرت فاصله می گیرند. چون میدانند یا خوف دارند که گمراه شوند. این هم روشی است که نمیتوان آن را مذمت کرد. ولی حدی از ثروت که به استقلال شما ختم شود، ضرورت دارد بلکه واجب است. چون شما در قبال همسر و فرزند و والدین، مسئولیت اقتصادی خواهید داشت و باید پشتیبان آنها باشید. اگر قرار باشد از هم اکنون خود را ضعیف بار بیاورید یعنی در آینده نخواهید توانست از والدین خودتان و از همسر و فرزندان خودتان پشتیبانی کنید. باید خودتان را برای یک برنامه ۱۰ تا ۲۰ ساله آماده کنید. تا در ۱۰ سال دیگر توانایی تشکیل خانواده و پشتیبانی از خود و خویشان را داشته باشید.  
سعی کنید در زندگی به این آیه توجه کنید. برخی می گویند انسانها در طول حیات خود عموما به ترتیب دچار این چالش ها خواهند شد. در سنین ابتدایی زندگی برای آنها بازی است. بعد در سنین نوجوانی و جوانی به دنبال لهو می روند بعد زینت و تفاخر و تکاثر در اموال و اولاد انسان عاقل باید سعی کند که در چهارچوب شریعت و برای اهدافی الهی ثروت کسب کند. ثروت برای لعب و لهو و لغو و تفاخر و اسراف و شهوت، به درد نمیخورد. الحديد اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ [ ﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍﺵ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺗﻬﻲ ﺍﺳﺖ ، ] ﻓﻘﻂ ﺑﺎﺯﻱ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﻓﺨﺮﻓﺮﻭﺷﻴﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ، ﻭ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﺍﺳﺖ ، [ ﭼﻨﻴﻦ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ] ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﺭﺍﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ [ ﺳﺒﺰ ﻭ ﺧﻮﺵ ﻣﻨﻈﺮﻩ ﺍﺵ ] ﻛﺸﺎﻭﺭﺯﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﮕﻔﺘﻲ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺳﭙﺲ ﭘﮋﻣﺮﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺯﺭﺩ ﺑﻴﻨﻲ ، ﺳﭙﺲ ﺭﻳﺰ ﺭﻳﺰ ﻭ ﺧﺎﺷﺎﻙ ﺷﻮﺩ ! ! [ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻧﻴﺎﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﻲ ﺍﻳﻤﺎﻥ ] ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻋﺬﺍﺏ ﺳﺨﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺣﻖ ﻭ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﺧﻠﻖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ] ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﻛﺎﻟﺎﻱ ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ .(٢٠)