جمع بندی دوستم وارد رابطه با نامحرم شده چگونه راهنمایی اش کنم؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دوستم وارد رابطه با نامحرم شده چگونه راهنمایی اش کنم؟
سلام علیکم   من دوتا دوست دارم که مثه خواهرای واقعی ان برام ولی هردوتاشون با یه نامحرم در ارتباطن و ب قول خودشون قراره چن سال دیگه باهم ازداواج کنن من چطوری میتونم بهشون کمک کنم و بگم ک کارشون نادرسته خیلی نگران آبروشونم من چیکار میتونم انجام بدم براشون؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد همدل
در ابتدا حساسیت و دغدغه خاطر شما برای کمک به دوست تان و ارشاد و هدایت او کاملاً ستودنی و قابل تقدیر و تشکر است.
تردیدی در این نیست که برقراری رابطه دوستانه و آزاد با جنس مخالف آسیب های متعددی را در پی دارد که وظیفه همگان این است که نوجوانان و جوانان را دقیقاً از آسیب ها و پیامدهای منفی آن آشنا کنند و پیامدهای منفی و مجازات های دنیوی و اخروی و آثار مخرب این گونه روابط آسیب زا را برای آنها بشمارند و سپس حق انتخاب را به آنها بدهند تا آنها با چشم و گوش باز مسیر درست زندگی شان را انتخاب کنند.
شما نیز اگر قصد کمک به دوست تان، ارشاد و هدایت وی و بازداشتن او از برقراری رابطه دوستانه با جنس مخالف و سایر رفتارهای نابهنجار هستید؛ می توانید آسیب ها و پیامدهای منفی این گونه روابط آسیب زا را برای وی بشمارید؛ همچنین می توانید به صورت عینی به افرادی اشاره کنید که از این منظر دچار آسیب شده اند و حیثیت و آبروی آنها در معرض خطر جدی قرار گرفته است. حتی می توانید دوست تان را با افرادی که از این جهت ضرر دیده اند، روبرو کنید تا به طور ملموس آنها را ببیند و از آنان عبرت بگیرد.   اميرمومنان علی (علیه السلام) مى فرمايد: «مَنْ لَمْ يَعْرِفْ مَضَرَّةَ الشَّيْ‏ءِ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى الِامْتِنَاعِ مِنْه» (1)؛ «كسى كه از زيان چيزى آگاه نيست، توانايى اجتناب از آن را نخواهد داشت.»   پی نوشت: تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم‏، قم‏: دار الكتاب الإسلامي، ‏1410ق، ص654.
معرفی کتاب هایی برای آشنایی با آسیب ها و پیامدهای منفی این گونه روابط آسیب زا برای آگاهش بخشی و افزایش شناخت دوست تان مفید است.   همچنین تقویت باورهای دینی و مذهبی در واکسینه کردن دوست تان بسیار اهیمت دارد؛ بنابراین سعی کنید او را با مبانی دینی و مذهبی بیشتر آشنا کنید و حلال و حرام الهی و نیز لزوم رعایت آن را در همه حال با بیانی خوش متذکر شوید تا دوست تان راه را از چاه تشخیص دهد و به گناه آلوده نگردد. حضور مستمر در اماکن زیارتی و مذهبی، زیارتگاه ها، سخنرانی های دینی و... از جمله اموری است که به تقویت باورهای دینی وی کمک می کند. به هر حال، برای موفقیت بیشتر در ایجاد یک رفتار و ترک یک رفتار ناپسند باید جنبه های مختلف مرتبط با آن مسئله را چه از بُعد شناختی و چه از بُعد انگیزشی ـ عاطفی و چه از بُعد رفتاری مورد لحاظ قرار داد تا میزان تأثیرپذیری و موفقیت بیشتر گردد.
جمع بندی   پرسش: من دوتا دوست دارم که برام مثل خواهران واقعی اند؛ ولی هر دوتاشون با نامحرم در ارتباط هستند و به قول خودشون قراره چند سال دیگه باهم ازدواج کنند. من خیلی نگران آبروشون هستم، حال چطوری می تونم به آنها کمک کنم و بگم که کارشون نادرسته؟   پاسخ: در ابتدا حساسیت و دغدغه خاطر شما برای کمک به دوستان تان و ارشاد و هدایت آنان کاملاً ستودنی و قابل تقدیر و تشکر است.   تردیدی در این نیست که برقراری رابطه دوستانه و آزاد با جنس مخالف حتی اگر به قصد و انگیزه ازدواج باشد آسیب های متعددی را در پی دارد که وظیفه همگان این است که نوجوانان و جوانان را دقیقاً از آسیب ها و پیامدهای منفی این گونه روابط آسیب زا آشنا کنند و پیامدهای منفی و مجازات های دنیوی و اخروی و آثار مخرب این گونه روابط آسیب زا را برای آنها بشمارند و سپس حق انتخاب را به خودشان بدهند تا آنها با چشم و گوش باز مسیر درست زندگی شان را انتخاب کنند.   شما نیز اگر قصد کمک به دوستان تان، ارشاد و هدایت آنها و بازداشتن آنان از برقراری رابطه دوستانه با جنس مخالف و سایر رفتارهای نابهنجار هستید؛ می توانید از راهکارهای زیر بهره بجویید:   1. آسیب ها و پیامدهای منفی این گونه روابط آسیب زا و خطرآفرین را برای آنها بشمارید؛   امیرمومنان علی (علیه السلام) مى فرماید: «مَنْ لَمْ يَعْرِفْ مَضَرَّةَ الشَّيْ‏ءِ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى الِامْتِنَاعِ مِنْه» (1)؛ «كسى كه از زیان چیزى آگاه نیست، توانایى اجتناب از آن را نخواهد داشت.»   2. در هنگام گفتگو با دوست تان می توانید با ذکر داستان های واقعی به سرگذشت افرادی اشاره کنید که از این منظر دچار آسیب شده اند و حیثیت و آبروی آنها در معرض خطر جدی قرار گرفته است.   3. می توانید دوستان تان را با افرادی که از این جهت ضرر و آسیب دیده اند، روبرو کنید تا به طور عینی و ملموس آنها را ببینند و از آنان عبرت بگیرند.   3. معرفی کتاب هایی برای آشنایی با آسیب ها و پیامدهای منفی این گونه روابط آسیب زا برای آگاهش بخشی و افزایش شناخت دوستان تان مفید است.   4. تقویت باورهای دینی و مذهبی در واکسینه کردن دوستان تان بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین سعی کنید آنان را با مبانی دینی و مذهبی بیشتر آشنا کنید و حلال و حرام الهی و نیز لزوم رعایت آن را در همه حال با بیانی خوش متذکر شوید تا دوستان تان راه را از چاه تشخیص دهد و به گناه آلوده نگردد. حضور مستمر در اماکن زیارتی و مذهبی، زیارتگاه ها، سخنرانی های دینی و... از جمله اموری است که به تقویت باورهای دینی آنها کمک می کند.   به هر حال، برای موفقیت بیشتر در ایجاد یک رفتار و ترک یک رفتار ناپسند باید جنبه های مختلف مرتبط با آن مسئله را چه از بُعد شناختی و چه از بُعد انگیزشی ـ عاطفی و چه از بُعد رفتاری مورد لحاظ قرار داد تا میزان تأثیرپذیری و موفقیت بیشتر گردد.   معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:
  1. بیات، سعید، دختران مهتاب و پسران آفتاب: آسیب شناسی دوستی های دختران و پسران، قم: موسسه بوستان کتاب، 1395.
  2. افراسیابی، فاطمه و صغری افراسیابی، روابط دختر و پسر قبل از ازدواج، قم: لامک، 1390.
  3. حامدی، محمد، روابط دختران و پسران پیش از ازدواج، سنندج: آراس، 1393.
  4. حورایی، سیدمجتبی، دوستی های قبل از ازدواج، تهران: دکلمه گران، 1392.
  5. کریمی نیا، محمدعلی، دختران دوستی ها و عبرت ها: فرجام همنشینی و رفاقت با دوستان ناباب، قم: کوثر ادب، 1383.
  6. ماجراجو، محسن، روابط دختران و پسران، قم: قدسیان، 1389.
  پی نوشت ها:
  1. تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم‏، قم‏: دار الكتاب الإسلامی، ‏1410ق، ص654.
 
موضوع قفل شده است