دوستت دارم دوستم داشته باش

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دوستت دارم دوستم داشته باش

سلام
خدای متعال یک سری حرفهای رسمی داره که تو کتب مقدس بیان کرده مثل تورات و انجیل و قرآن کریم . البته در لابلای این سخنان رسمی اشاراتی هم برای اهل اشارت داره اما نه طوری که همه بفهمن و لوس بشن اما یک سری حرفهای دیگه هست که تو احادیث قدسی و مناجات اولیاء با خدا منعکس شده . فضای این حرفا خیلی تفاوت داره اونجا بیشتر حرفها حرف دله یعنی باید با میزان دل اونها رو سنجید .
یک جایی مناجات یکی از انبیا با خدای مهربان را می خواندم که در آن به بندگانش پیام داده بود
یکی از آن پیامها این بود :
به حقی که بر من داری دوستت دارم پس به حقی که بر تو دارم دوستم داشته باش
تو خلوتهای خودمون لحظاتی این جمله زیبا را ساده کنیم : دوست دارم دوسم داشته باش و به قلب سنگمان تلقین کنیم شاید شکست و او تعالی حاضر شد که فرمود : انا عند منکسره القلوب : من نزد قلبهای شکسته ام .
والله الحنان المنان الموفق المعین

برچسب: 

سلام
این کدام حق است که بخاطرش خدا ما را دوست دارد و کدام حق است که بخاطرش باید خدارا دوست داشته باشیم ؟
والله الموفق

سلام
فکر کنم منظور از حق خداوند همان حق پروردگاریش باشد.یعنی بنده باید خداوند متعال را پرستش کند به دلیل اینکه استحقاق پرستش را دارد نه به خاطر بهشت و جهنم و یا هر چیز دیگر.
و منظور از حقی که خداوند متعال بخاطرش ما را دوست داشته باشد اینست که بنده را آفریده و همواره او را دوست دارد مانند حبیبی که محبوب خود را دوست دارد.

سلام
نظر شما چیست ؟

سلام
همانطور که جناب ترابی گفتند شاید حق بنده بر خدا حق مربوبیت باشد چه اینکه مربوب باید مورد لطف و عنایت رب خود باشد که این لطف و عنایت در حوزه خدایی نصیبی از محبت دارد و اما حق خدا بر بنده آنستکه اورا از کتم عدم آفرید و با انواع نعمتها و رحمتها پوشاند لذا باید او را دوست بدارد چه اینکه کسی غیر او چنین لطفی به او نکرده و نخواهد کرد . پس این حق از سویی حق مربوبیت و از سویی حق ربوبیت است لذا در آغاز فاتحه الکتاب فرمود : الحمد لله رب العالمین تا به همگان این اسباب محبت را یادآوری فرماید
والله اعلم و الموفق

سلام علیکم
راست ترین حرفها در قرآن است. و هر آنچه غیر قرآن را باید میزان صحت و سقمشان با قرآن سنجید!
در هیچ جای قرآن بحث محبت خداوند به همه انسانها مطرح نشده است بلکه این محبت اختصاص به عده ای یافته است. و از عده ای دیگر دریغ شده است!
بله قرآن می فرماید خداوند نسبت به همه انسانها رؤف و رحیم است ( إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحيمٌ بقره: 143) و رحمت و رأفت غیر از محبت است! رحمت خداوند شامل همه موجودات می شود و همچنین رأفت دلسوزیش!
از منظر قرآن وقتی محبت خداوند شامل حال کسی شود، قطعا آن کس قلبش مملو از محبت خداوند گشته است! (وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ بقره: 165)
معنی ندارد خداوند به انسانها بگوید: «من شما را دوست دارم آیا شما هم من را دوست دارید»!!
ظاهرا حدیث ذکر شده در تضاد با آیات الهی است. مگر این که کارشناس محترم توضیح قابل قبولی برای این تضاد مطرح کنند که البته در آن صورت حتما استفاده خواهیم نمود!

روح بخش;301528 نوشت:
معنی ندارد خداوند به انسانها بگوید: «من شما را دوست دارم آیا شما هم من را دوست دارید»!!

سلام به استاد محترم جناب روح بخش
همانطور که عرض شد قرآن کریم حاوی بیانات رسمی تشریعی است لذا عجیب نیست که در جای دیگری کلماتی ببینیم که مثل آن در قرآن نیست مانند این جمله امام سجاد ع در دعای ابوحمزه :
ان اخذتنی بجرمی اخذتک بمغفرتک
این سخنان سخنان خلوت است و جایش متون رسمی نیست .
اینکه خدای تعالی به بندگانش بفرماید : من شما را دوست دارم پس شما هم مرا دوست داشته باشید هیچ جای تعجب ندارد .
در جمله ای که ما نقل کردیم نفرمود : آیا شما مرا دوست دارید ؟
والله الهادی الموفق المعین

سلام
محبت الهی هرچند به نحو حالتی روحی قابل تصور نیست چه اینکه ذات خدای متعال از تغییر و تحول مبراست اما این محبت در قلب ولی الهی که از جنس محبتهای شناخته شده ماست میتواند نمودی از محبت الهی بوده و قابل انتساب به خدای متعال است همانطور که افعال خالصانه دیگر اولیائش را به خود نسبت داد : وما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی
والله الموفق

روح بخش;301528 نوشت:
سلام علیکم
راست ترین حرفها در قرآن است. و هر آنچه غیر قرآن را باید میزان صحت و سقمشان با قرآن سنجید!
در هیچ جای قرآن بحث محبت خداوند به همه انسانها مطرح نشده است بلکه این محبت اختصاص به عده ای یافته است. و از عده ای دیگر دریغ شده است!
بله قرآن می فرماید خداوند نسبت به همه انسانها رؤف و رحیم است ( إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحيمٌ بقره: 143) و رحمت و رأفت غیر از محبت است! رحمت خداوند شامل همه موجودات می شود و همچنین رأفت دلسوزیش!
از منظر قرآن وقتی محبت خداوند شامل حال کسی شود، قطعا آن کس قلبش مملو از محبت خداوند گشته است! (وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ بقره: 165)
معنی ندارد خداوند به انسانها بگوید: «من شما را دوست دارم آیا شما هم من را دوست دارید»!!
ظاهرا حدیث ذکر شده در تضاد با آیات الهی است. مگر این که کارشناس محترم توضیح قابل قبولی برای این تضاد مطرح کنند که البته در آن صورت حتما استفاده خواهیم نمود

باسمه تعالی
با سلام:
در وجه جمع باید عرض کنم :
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان فرموده اند حب عبارت است از تعلق و ارتباط وجودی بین محب و محبوب ونتيجه مى‏گيرند كه هر چيزى ذات خود و همه متعلقات محبوب خود را دوست ميدارد، در نتيجه هر چيزى آثار وجوديش را هم دوست ميدارد، از اينجا معلوم ميشود كه خداى سبحان بدين جهت كه خود را دوست ميدارد، محبت نسبت به خلق خود دارد(1) بنابراین همه انسان ها اولاً و بالذات با قطع نظر از صفات اكتسابي، محبوب خداهستند و خداوند آفريده هاي خود را دوست دارد، با اين تفاوت كه برخي افراد با پيمودن راه كمال، اين محبوبيت را افزايش مي دهند و مورد عنايت ويژه خداوند قرار مي گيرند،
پی نوشت:
1-تفسیر المیزان ج1 ص 618


سمیع;302427 نوشت:
از اينجا معلوم ميشود كه خداى سبحان بدين جهت كه خود را دوست ميدارد، محبت نسبت به خلق خود دارد(1) بنابراین همه انسان ها اولاً و بالذات با قطع نظر از صفات اكتسابي، محبوب خداهستند و خداوند آفريده هاي خود را دوست دارد

با سلام خدمت کارشناس پاسخگو جناب سمیع.

ببخشید اگر سؤالم کمی عامیانه است. اما مدتی است که در ذهنم مطرح شده است.
در حدیث قدسی شنیده ایم که اگر بنده می دانست چقدر مشتاق اویم همان لحظه جان می داد.
یا مثلاً به ما گفته اند که خدا نسبت به بندگانش از مادر نیز مهربان تر است.
چگونه می شود چنین چیزی را درک کرد؟

یک مادر حاضر است برای برآوردن حاجت فرزندش گاهی جان خودش را نیز از دست بدهد.
اگر خدا به انسان از مادر او هم مهربان تر باشد می تواند جان خود را برای او فدا کند؟ به نظر شما این گونه تعبیرها کمی زیاده روی نیست؟

در احادیث داریم که رحمت خدا (اگر معادل محبت و مهربانی او باشد) محدود به حکمت اوست. مثل اینکه بگوییم در بانک مرکزی هرچه پول است برای شماست اما قانون اجازه نمی دهد آن را به شما بدهیم. اصلاً گفتن این جمله چه سودی دارد؟

ممنون. :Gol:

مؤمن;306076 نوشت:

با سلام خدمت کارشناس پاسخگو جناب سمیع.

ببخشید اگر سؤالم کمی عامیانه است. اما مدتی است که در ذهنم مطرح شده است.
در حدیث قدسی شنیده ایم که اگر بنده می دانست چقدر مشتاق اویم همان لحظه جان می داد.
یا مثلاً به ما گفته اند که خدا نسبت به بندگانش از مادر نیز مهربان تر است.
چگونه می شود چنین چیزی را درک کرد؟

یک مادر حاضر است برای برآوردن حاجت فرزندش گاهی جان خودش را نیز از دست بدهد.
اگر خدا به انسان از مادر او هم مهربان تر باشد می تواند جان خود را برای او فدا کند؟ به نظر شما این گونه تعبیرها کمی زیاده روی نیست؟

در احادیث داریم که رحمت خدا (اگر معادل محبت و مهربانی او باشد) محدود به حکمت اوست. مثل اینکه بگوییم در بانک مرکزی هرچه پول است برای شماست اما قانون اجازه نمی دهد آن را به شما بدهیم. اصلاً گفتن این جمله چه سودی دارد؟

ممنون. :Gol:


باسمه تعالی
با سلام:
با توجه به اینکه حق تعالی واجب الوجود است و احکام خاص خود را دارد و بقیه موجودات ممکن الوجودند و احکام ویژه خود را دارند ،قیاس کردن مهربانی حق تعالی با مهربانی مخلوقات قیاس مع الفارق است و لذا نمی شود همان استباطی که شما از معنای مهربانی یک مادر داشتید عین همان معنا را به حق تعالی نسبت بدهید همان طوری که معنای رحمت در حق تعالی و در انسان متفاوت است
رحمت در انسان به معنای دل نازک بودن است که در احسان و محبت به دیگران تجلی پیدا می‏کند و در خداوند متعال به معنای روزی دادن واحسان به بندگان و عفو و بخشش از گناهان آنان می‏باشد؛ [۱] [۲]
معنای مهربانی حق تعالی را باید در رحمت بیکران او نسبت به مخلوقات مشاهده کرد که در شریعت به مصادیق متعدد آن اشاره شده است مثلا
رسول خدا(ص) فرمودند: اگر آنقدر خطا کنید که خطاهایتان به آسمان رسد و سپس توبه کنید، خداوند توبه شما را می پذیرد؛ از درگاه او ناامید نباشید.(3)

در كلامي نوراني ديگري از رسول خدا(ص) آمده: خداوند به داود نبی وحی فرمود: ای داود همانطور که کسی نمی تواند جلوی نورافشانی خورشید را بگیرد، همانطور هم کسی نمی تواند جلوی رحمت وسیع من را به بندگانم بگیرد(4)
و نيز در حدیث قدسی آمده: ای داود قسم به عزت و جلالم که اگر همه اهل آسمان و زمین به من امیدوار باشند، و از من درخواست نمایند من خواسته و حاجات هر یک از آنها را برآورده می کنم اگر چه خواسته های هر یک از آنان به اندازه هفتاد برابر دنیای شما باشد و انجام این امور برای من مانند این است که هرکدام از شما سوزنی را به دریا فرو ببرد و آن را بیرون آورد آیا این کار چیزی را از آب دریا کم می کند؟ (5)
در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است: «اذا كان یوم القیامة نشر الله تبارك و تعالى رحمته حتى یطمع ابلیس فى رحمته؛(6) وقتى روز قیامت فرا مى‌رسد خداوند رحمت خود را آنقدر وسعت و گسترش مى‌دهد كه حتى شیطان نیز به رحمتش طمع مى‌نماید

و در حدیث قدسی آمده که :
خداوند متعال فرمود: زمانی که بنده ام رسیدن به من را دوست داشته باشد،من هم لقاء و رسیدن به او را دوست دارم و زمانی که مرا در دلش و قلبش یاد کند من هم او را یاد میکنم و زمانی که مرا در جمع یاد کند من هم در جمعی بهتر از جمع او یادش می کنم و زمانی که به اندازه یک وجب به من نزدیک شود به اندازه یک ذراع(از آرنج تا سر انگشتان)به او نزدیک خواهم شد و زمانی که به اندازه یک ذراع به من نزدیک شود به اندازه باع(وقتی دستانتان را بطور افقی باز کنید،از سر انگشتان یک دست تا سر انگشتان دیگری را باع گویند) به او نزدیک می گردم(7)
پی نوشت:
1-مجمع البحرین، واژه رحم ج۶ ص۶۹
2-المفردات (راغب)، واژه رحم، ج۱ ص ۳۴۷.
3-نهج الفصاحه صفحه231
4-کلیات حدیث قدسی صفحه 189
5-کلیات حدیث قدسی صفحه 195
6-بحار الانوار ج 643 ص 236
7-امالی المرتضی ج2 ص 453

و اگر در کنار رحمت الهی صحبت از حکمت می شود به این دلیل است که اگر بنده ای درخواستی از حق تعالی نمود و خواسته او در خارج متحقق نشد باید بداند که با توجه به حکیم بودن حق تعالی برآورده شدن آن حاجت چه بسا به مصلحت او نبوده است و این در واقع عین رحمت حق تعالی می باشد
موفق باشید

[="Black"]دوستان ایه ی 31 ال عمران دوست داشتن و به عبارتی عاشق بودن خدا را نسبت به بنده اش میرسونه.در این ایه خدا اعلام میکند اگه از پیامبر اطاعت کنید من خدا عاشق شما میشم[/]

سلام
کارشناس بزرگوار "سمیع" احادیث و روایاتی رو نقل کردند که من برای اولین بار میخوندم...
واقعا قشنگ بود...
راستش این تایپک خیلی برام جالب بود.
چون تو کتاب درسی مون راجع به توبه خونده بودم...
توبه "خدا" و توبه "انسان"!
اولش برام عجیب بود که منظور از اینکه خدا توبه میکنه واقعا چیه!
ولی بعد فهمیدم منظور از توبه خدا اینه که: خدا بندهاش رو از عذابشون می بخشه و اونا رو مورد لطف خودش قرار میده (این یعنی و کان الله غفورا رحیما)
در حالی که توبه انسان به منظور پشیمانی از گذشتش و بازگشتن از گناه به سوی فرمان برداری از خداونده...

خدايا من خودتو مي خوام

موضوع قفل شده است