جمع بندی دلیل گناه بودن برخی اعمال

تب‌های اولیه

65 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دلیل گناه بودن برخی اعمال

یه سوالی که برام پیش اومده که چرا و به چه دلیل رفتارایی که به هیچ کسی اسیب نمیرسونه نزد اسلام گناه به حساب میاد؟
مثلا شرکت در جشن های مختلط و ......خوردن مشروب هایی که به سلامت اسیب نمیرسونه.یا نخواندن نماز و ترک روزه. دست دادن با نا محرم و .....
چون این اعمال در کشورای غیر اسلامی راحت انجام میشه کسی هم ابروشو کج و کوله نمیکنه.
من هر چی فکر کردم هیچ دلیل منطقی نتونستم پیدا کنم......تنها دلیلی که میشه اورد اینه که این اندیشه ها برگرفته از ذهنیت یه عده هست و السلام.در این صورت این اعمال مشکلی نداره و ذهنیت فرد مخالف مشکل داره.
اینکه بگین این اعمال باعث دوری از خدا میشه یعنی ادعا میکنین خدا از این اعمال بیزاره ممنون میشم دلیل بیارین چرا در غیر این صورت ذهینت خدای اسلام هم مشکل داره.
و اینکه کمک به دیگران با نیت کسب ثواب و بهره در این و ان دنیا ایا واقعا ارزشی داره یا فقط نوعی تجارت به حساب میاد؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عامل

[="Book Antiqua"][="Navy"][="3"]

بسم الله الرحمن الرحیم



با عرض سلام و احترام
برای رسیدن به جواب نیازمند مقدماتی هستیم:
اولا؛ در اسلام سه نوع حق وجود دارد:
1. حق الله: اموری مانند نماز و روزه و حج و زکات و ... است که بر مکلف انجام آن واجب است و یا اموری که خداوند از آن نهی نموده، مانند نوشیدن شراب و زنا و... که ضروری است از انجام آن اجتناب کرد.
2. حق الناس: به حقوقی گفته می شود که در ارتباط با دیگران است و در این زمینه فرقی بین حقوق مالی، مانند غصب اموال دیگران و یا تلف نمودن آن و یا بردن آبروی افراد، مانند غیبت، تهمت و ... نیست.
3. حق النفس: حقی است که نفس و جان انسان بر وی دارد و رعایت آن ضروری است.(1)

ثانیا؛ امامیه بر خلاف اشاعره بر این اعتقاد است که احکام شرعی دائرمدار مصلحت و مفسده ملزمه است.(2)

ثالثا؛ احکام شرعی که توسط مراجع دینی بیان می شود، برگرفته از قرآن، سنت، عقل و اجماع است. بنابراین احکام بیان شده اظهار نظر شخصی نیست، هر چند در برخی موارد جزئی برداشت مراجع از متون دینی ممکن است متفاوت باشد.

با توجه به مقدمات گذشته، روشن می شود که نگاه اسلام به گناه فقط معطوف به حق الناس نیست بلکه برای تعالی انسان و تکامل او به رابطه او با خود و خدایش هم توجه داشته است. لذا در قرآن و سنت نسبت به حقوق سه گانه مطرح در مقدمه اول، اوامر و نواهی متعددی وارد شده است. مثلا در مورد شراب که مثال زدید، قرآن می فرماید: انّما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون؛(3) تحقیقاً شراب و انواع قمار و بت پرستى و یا سنگ هایى که براى قربانى نصب شده و چوبه هاى قرعه(براى کشف امور غیبى)، پلید و از کارهاى شیطان است، از آن دورى گزینید، شاید رستگار شوید. امام على(علیه السلام) نیز مى فرماید: «خداوند شراب و مى گسارى را براى سلامت عقل حرام کرده است.»(4) علاوه بر آیات و روایات، دانشمندان نیز ضررهای متعددی برای مشروبات الکلی برشمرده اند(5) که به نحوی اثبات کننده مقدمه دوم است. البته در برخی آیات نیز اکراه خداوند از گناهان بطور کلی بیان شده، مانند: لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ؛ ليكن خدا ايمان را براى شما دوست‏ داشتنى گردانيد و آن را در دلهاى شما بياراست و كفر و پليدكارى و سركشى را در نظرتان ناخوشايند ساخت. آنان [كه چنين‏ اند] ره‏يافته گانند.(6) و یا: فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَري‏ءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ؛ و اگر تو را نافرمانى كردند، بگو: «من از آنچه مى‏ كنيد بيزارم.»(7)
بنابراین دلیل حرمت برخی کارها یا وجوب برخی دیگر، صرفا آسیب رساندن به دیگران نیست، بلکه آسیب به خود انسان یا نافرمانی خداوند نیز ملاک است که البته مراعات حقوق سه گانه صرفا برای رشد و تعالی خود انسان است و بس.

اما نیت کسب ثواب در کمک به دیگران نیز مسلما ارزشمند است، چرا که پشتوانه آن اعتقاد به خدا و معاد است. البته با توجه به روایت امیر المومنین(علیه السلام) که فرمود: «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار؛ گروهى از لحاظ ميل و با انگیزه رسيدن به صواب هاى اخروى خدا را عبادت‏ مي كنند؛ كه اين عبادت تجار و بازرگانان است و گروهى ديگر از ترس عذاب، خدا را عبادت مي نمايند كه اين عبادت بردگان است و گروهى به انگيزه شكر و سپاسگزارى از نعمتهاى پروردگار، عبادت خداوند مي نمايند كه اين عبادت احرار و آزادگان است(8)» ارزش کار آنها کمتر از گروه سوم است.


[/HR]1. فیض کاشانى، ملا محسن، تفسیر الصافى، ج 2، ص 469، انتشارات صدر، تهران، 1415 ق.
2. انصاري، مرتضي، فرائد الاصول، ص273، قم، دفتر انتشارات اسلامی، بی تا.
3. مائده:90.
4. نهج البلاغه، حکمت 252.
5. ر.ک: على اصغر اکبرى، اثرات مشروبات الکلى از دیدگاه دانش پزشکى و دانشمندان غرب.
6. حجرات: 7.
7. شعراء: 216.
8.
نهج البلاغة(للصبحي صالح)؛ ص510.
[/][/][/]

سلام علیکم

استاد گرامیم در مورد تقسیم حقوق فرمودید به حق الله و حق الناس و حق النفس ، سوال کننده به حق الناس اشاره کردند و فرمودید

نقل قول:

بنابراین دلیل حرمت برخی کارها یا وجوب برخی دیگر، صرفا آسیب رساندن به دیگران نیست، بلکه آسیب به خود انسان یا نافرمانی خداوند نیز ملاک است که البته مراعات حقوق سه گانه صرفا برای رشد و تعالی خود انسان است و بس.

بنظر برخی اعمال محصور در یک حق نیستند و در حقوق دیگر هم داخل میشوند . مثلا همین شرب خمر فقط حق الله نیست حق الناس و حق النفس را هم داخل میشوند . شهوت را با تضعیف عقل و برداشتن منع و قبح عرفی و شرعی و عقلی منجر میشود . گاهی این کنار گذاشتن عقل به تضئیع حقوق همسر و فرزندان و پدر و مادر میشود یا به دیگران در جامعه اسیب میرساند .

یا در مورد ارتباط نا متعارف با نا محرم ففط حق النفس و حق الله نیست چون غریزه انسان را به جهت مشخصی هدایت میکند چنانچه فرد خودش و رفتارش را کنترل و اصلاح نکند حق الناس هم میشود و تعرض های جنسی پس آمد این رفتار های کنترل نشده است.

آیا این عرائص ، دلالت بر اتحاد یا تداخل در این حقوق میکند ؟

(javad);953862 نوشت:
یه سوالی که برام پیش اومده که چرا و به چه دلیل رفتارایی که به هیچ کسی اسیب نمیرسونه نزد اسلام گناه به حساب میاد؟
مثلا شرکت در جشن های مختلط و ......خوردن مشروب هایی که به سلامت اسیب نمیرسونه.یا نخواندن نماز و ترک روزه. دست دادن با نا محرم و .....
چون این اعمال در کشورای غیر اسلامی راحت انجام میشه کسی هم ابروشو کج و کوله نمیکنه.
من هر چی فکر کردم هیچ دلیل منطقی نتونستم پیدا کنم......تنها دلیلی که میشه اورد اینه که این اندیشه ها برگرفته از ذهنیت یه عده هست و السلام.در این صورت این اعمال مشکلی نداره و ذهنیت فرد مخالف مشکل داره.
اینکه بگین این اعمال باعث دوری از خدا میشه یعنی ادعا میکنین خدا از این اعمال بیزاره ممنون میشم دلیل بیارین چرا در غیر این صورت ذهینت خدای اسلام هم مشکل داره.
و اینکه کمک به دیگران با نیت کسب ثواب و بهره در این و ان دنیا ایا واقعا ارزشی داره یا فقط نوعی تجارت به حساب میاد؟

سلام
وقت بخیر

رفتار آدم گاهی اوقات در همون زمان مشکلاتی که موجب میشه رو نشون نمیده.

هر کدوم از مواردی که گفتید خودش یه مبحث فوق العاده بزرگی هست که من فقط در حد چند تا جمله مختصر میگم. توضیحات مفصلش رو اگر تمایل داشتید بگید در جای دیگه ادامه بدیم.

مثلا شرکت در جشن های مختلط
یکی از اشکالاتش این هست که وقتی افراد تو این جشن ها شرکت می کنن چیز هایی می بینن و کارهایی انجام میدن که در آینده براشون مشکلات عاطفی و احساس مختلفی رو پدید میاره. چون اصولا تو این مراسمات شخص تا سر حد مرگ به وضع ظاهریش می رسه و فوق العاده نظر دیگران رو جلب می کنه مثلا یه زن متاهل نظر یه مرد متاهل دیگه و بالعکس که انتهاش جای خوبی تموم نمیشه.

مشروب در هر صورت آسیب می رسونه اینو دیگه جوامع غربی هم بهش رسیدن پس جای بحث نداره مگه اینکه ابمیوه بخورید جای مشروب که آسیبی نرسونه!

نماز واقعی و خالص (نه هر نمازی) جلوی تکبر و غرور رو می گیره و بسیاری منافع دیگه داره که از این بحث خارجه که از دست دادن این منفعت ها خودش ضرر محسوب میشه.

روزه هم انسان رو از مشکلات دیگران آگاه می کنه و همینطور منافع جسمانی هم داره که بسیاری از پزشکان غیر اسلامی هم اون رو توصیه می کنن و در ادیان دیگه هم وجود داره . این منفعت ها انقدر زیادن که از دست دادنشون گناه محسوب میشه. چون جسم ما متعلق به ما نیست و ما وظیفه داریم مراقبش باشیم.

دست دادن با نا محرم هم همون مشکلات مورد اول رو داره.

در کل هر گناهی یه سری مضرات داره که شاید در نگاه اول دیده نشه ولی به مرور زمان خودش رو نشون بده.

کافیه در جوامعی که این مسائل درش آزاد هست دقت کنید تا ببینید که آمار مشکلاتی که سر آغازش این گناهان به ظاهر کوچیک هست چقدر بالاست

روابط نا مشروع
فرزندان حرامزاده
اعتیاد و بی بند وباری
کشت و کشتار
و هزاران مشکل دیگه

درسته اینها تو کشور های اسلامی هم هست ولی مسبب این مشکلات تو جوامع اسلام افرادی هستن که دنباله رو فرهنگ بی دینی هستن (کافر)
و یا به ظاهر خودشون رو مسلمون نشون میدن (بهشون منافق گفته می شه) تا بتونن به هدف پلید خودشون برسن. این گروه بزرگترین ضربه رو به اسلام میزنن حتی بیشتر از کفار.

[="Arial"]

(javad);953862 نوشت:
مثلا شرکت در جشن های مختلط و ......خوردن مشروب هایی که به سلامت اسیب نمیرسونه.یا نخواندن نماز و ترک روزه. دست دادن با نا محرم و .....
چون این اعمال در کشورای غیر اسلامی راحت انجام میشه کسی هم ابروشو کج و کوله نمیکنه.

سلام بر شما
یه تحقیق کنید متوجه میشید تو کشورهای غیر اسلامی تعداد متولدین از زوج ها خیلی کمتر از متولدین از بی بند و باری ها و تجاوزاته که خدا رو شکر تو کشورهای اسلامی اینجوری نیست اگر هم هست ناچیزه.
مختلط بودن درسته به شرطی که شرایط دین توش لحاظ بشه مثل دانشگاه ها.
فرض کنید پدری مشروب میده به فرزندش بع این آقا زاده از خود بی خود میشه و به دختری تجاوز میکنه.مشروب هم به سلامت جسمی هم روحی ضرر میرسونه حتی برای ضدعفونی کردن هم الان تو بعضی جاها از الکل هم استفاده نمیکنن.
به شخصه نماز خون نیستم ولی وقتهایی هم که میخونم باعث آرامشم میشه که خدا رو شکر این وضع بی نمازیم به کمک بعضی ها داره درست میشه.
نامحرم نامحرمه دست دادن معنی نداره آدم چه میدونه نیت طرف چیه.
خوبه که واقفید میگید کشورهای غیر اسلامی.اینجا جمهوری اسلامی ایران است.:iran:[/]

ولی بازم به نظر من عمومیت نمیشه بخشید........نا محرم داریم تا نا محرم.بنده خودم خانواده اقلیت هستیم بسیاری از جشنا به صورت مختلط برقرار میشه و همه همو میشناسن هیچ مشکلی هم به وجود نمیاد.حتی مشروب های مجاز هم استفاده میشه.به نظرم تو این یه مورد اسلام خیلی کلی حرف زده همیشه این جشنا یا ارتباط با فردی که دین اسمشون نامحرم میزاره مشکل ساز نیمشه.

(javad);954592 نوشت:
ولی بازم به نظر من عمومیت نمیشه بخشید........نا محرم داریم تا نا محرم.بنده خودم خانواده اقلیت هستیم بسیاری از جشنا به صورت مختلط برقرار میشه و همه همو میشناسن هیچ مشکلی هم به وجود نمیاد.حتی مشروب های مجاز هم استفاده میشه.به نظرم تو این یه مورد اسلام خیلی کلی حرف زده همیشه این جشنا یا ارتباط با فردی که دین اسمشون نامحرم میزاره مشکل ساز نیمشه.

اگر به قصد تحقیق دارید سوال می کنید ادامه بدیم

اگر قصد شما تخریب هست بحث بی فایده خواهد بود

.........................................

دین قانون کلی خالق برای حفظ بشریت از اشتباهات احتمالی هست.

شاید در ظاهر امر اتفاقی نیفته (فقط شاید) ولی شما از آینده احتمالی بی خبر هستید.

(به شخصه بعد از سه سال در یه مورد برام مشکل پیش اومد)

مطمئن باشید هر عملی عکس العملی داره و بی جواب نمیمونه

مثلا شما امواجی که اطلاعات رو دارن رد و بدل می کنن نمی بینید . آیا وجود ندارن؟

دلیل گناه بودن بعضی از اعمال و عملکردها هر چه هست

ثابت شده که تمام مواردی که دین اسلام بر انها تاکید کرده

همواره درست است. و علم کنونی هم به درستی انها

دست یافته است. برای مثال خوردن مشروبات الکلی

باعث از خود بیخود شدن شخص می شود و هر گونه

جرم و جنایتی را میتوان انجام داد.

و معاشرت با نامحرم میتواند از یک دست دادن ساده

و بگو وبخند شروع شود و به خیانت و قتل و جرم

و جنایت ختم شود. پس نمی توان گفت اینگونه مسائل

ساده است . من در تمام تجربیاتی که در زندگی به

عینه دیده ام .خوردن نان حلال و رفتار در چهار چوب

دین و عرف همواره باعث پرورش فرزندانی سالم و

نیک سرشت میگردد. و این باعث ایجاد جامعه ای

پاک و عاری از پلشتی میگردد.

یا حق.

[="Arial"]

(javad);954592 نوشت:
ولی بازم به نظر من عمومیت نمیشه بخشید........نا محرم داریم تا نا محرم.بنده خودم خانواده اقلیت هستیم بسیاری از جشنا به صورت مختلط برقرار میشه و همه همو میشناسن هیچ مشکلی هم به وجود نمیاد.حتی مشروب های مجاز هم استفاده میشه.به نظرم تو این یه مورد اسلام خیلی کلی حرف زده همیشه این جشنا یا ارتباط با فردی که دین اسمشون نامحرم میزاره مشکل ساز نیمشه.

برعکس به نظر من باید انقدر قوانین سختی باشه تا مشروبی تو کشور پیدا نشه.
دقیقا تو عروسیای ما هم مختلطه ولی با حجاب اما متاسفانه بعضی جوونا مشروب میخورن که مشکلاتی هم به وجود میاد.فقط بقیه متوجه نمیشن از ترس آبروریزی و ... .
مشروب و مجاز؟؟؟!!!این ازون حرفا بودا
بنده هم وقتی با پسرعموهام یا پسرعموهای بابام دست میدم محض ادب و هم رنگ جماعت بودن؛مطمئنم پاکن و هیچ نبت بدی ندارن ولی نباید این رفتارا باشه.نامحرم نامحرمه.من که خودمو محکوم میکنم خیلی وقتا یه سلام بر همه میگم جیم میزنم ولی ازونجایی که یه وقتا جمعیت کمه راه فرار نیست و اگه هم رنگ جماعت نباشم جلب توجه یا ناراحتی به وجود میاد مجبورم.
ولی کاشکی همه بخوان از روی اعتقادات و دینشون دقیقا طبق دستور اسلام رفتار کنن.
اسلام در رابطه با ملت اسلامی درست گفته.[/]

گناه بودنشو اخوندا از خودشون دراوردن.

موضوع قفل شده است