دلیل صلوات فرستادن شیعیان و سنی ها بر آل محمد در تشهد چیست؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دلیل صلوات فرستادن شیعیان و سنی ها بر آل محمد در تشهد چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته ان شاءالله

احزاب

دلیل صلوات فرستادن شیعیان بر ال محمد و سنی ها بر ال محمد در تشهد چیست؟

با نام و یاد دوست

کارشناس بحث: اندیشمند



با سلام خدمت شما


قرآن کریم مسلمانان را امر به پیروی از رسول خدا ( صلي الله عليه و آله) کرده است آنجا که می فرماید: ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا[1] و سخنان پیامبر ( صلي الله عليه و آله) منشا الهی دارد«و ما ينطق عن الهوي ان هو الا و حي يوحي»[2]و حديث صحيح پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله) به منزله وحي آسماني است.

طبق آيه 44 سوره نحل، اولين مفسر و مبين قرآن شخص پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله) مي باشد، قرآن در اين باره مي فرمايد: و انزلنا اليك الذكر لتبيّن للناس ما نزّل اليهم همانگونه كه آن حضرت آيات زكاة و حج و صوم و...را تفسير كرده شرايط ودستورات اسلام را بيان فرموده اند همين طور در تفسير آيه 56 سوره احزاب روايات متعددي از آن حضرت رسيده است كه موقع صلوات «آل محمد» يعني امامان و پيشوايان معصوم هم ذكر شوند.


نماز به عنوان یکی از مهمترین دستورات الهی باید همانگونه که پیامبر( صلي الله عليه و آله) انجام داده است به جا آورده شود.


از دیدگاه امامیه صلوات بر آل در تشهد واجب است و مستند قول امامیه روایات وارده در این زمینه از رسول خدا( صلي الله عليه و آله) و جانشینان بر حقش می باشد .

طبق مبناي شيعه درتشهد نماز هر كه عمداً صلوات را ترك كند نمازش باطل است و به همين مضمون در وسائل الشيعه بابی به نام وجوب الصلاة علي محمد و آله في التشهد،بطلان الصلاة بتعمد تركها [3] آمده است. و در بعضي ديگر موارد عنوان باب چنين چيده شده است: « هر جا و هرگاه اسم پيامبر( صلي الله عليه و آله) برده شود صلوات فرستادن واجب است و هنگام صلوات بر پيامبر صلوات برآلش هم واجب ميباشد باب وجوب الصلاة علي النبي ( صلي الله عليه و آله) كلما ذكر و وجوب الصلاة علي آله مع الصلاة عليه. [4]



درروايتی از امام صادق (عليه السلام) نقل شده هر كه در تشهد عمدا صلوات بر محمد (صلي الله عليه و آله) را ترك كند نمازش باطل است و اصلا نماز نيست چونكه همه ي نماز همان صلوات بر محمد است. قال ابوعبدالله عليه السلام: ان الصلاه علي النبي ( صلي الله عليه وآله) من تمام الصلاة ( اذا تركها متعمداً) فلا صلاة له،اذا ترك الصلاة علي النبي صلي الله عليه وآله[5]


كعب ابن عجره ميگويد من در خدمت پيامبر( صلي الله عليه و آله) عرض كردم كه اي رسول خدا كيفيت سلام را به ما ياد دادي اما صلوات را بر شما چطور بفرستيم؟ فقال صلي الله عليه وآله: قولوا اللهم صل علي محمد و آل محمد[6]



اهل سنت در چگونگی تشهد اقوال مختلفی دارندولی آنچه نقل شده است این است که شافعی، فقیه اهل سنت، صلوات بر پیامبر و آل او را در تشهد دوم واجب می داند[7]


شافعی، واجب بودن صلوات بر محمد و آل محمد را در شعر معروفش این چنین آورده است:


یا اهل بیت رسول الله حبکم فرض من الله فی القرآن انزله

کفاکم من عظیم القدر انکم من لم یصل علیکم لا صلاة له


ای اهل بیت رسول الله! محبت شما، از سوی خداوند در قرآن واجب شده است.

در عظمت مقام شما، همین بس که هرکس بر شما صلوات نفرستد، نماز ندارد (=نمازش مقبول نیست)[8]



جمعي از فقهاء اهل سنت معتقد به وجوب صلوات در تشهد نماز هستند، ابن قدامه فقيه معروف اهل سنت در كتاب خود «المغني» مي گويد:

در تشهد، اول بايد بر پيامبر صلوات فرستاده و گفته شود «اللهم صل علي محمد و علي آل محمد كما صليت علي ابراهيم...» و صلوات فرستادن بر پيامبر و آلش در فتواي صحيح واجب است و شافعي و اسحاق نيز بر همين عقيده اند.

سپس از ابن راهويه كه يكي ديگر از فقهاء اهل سنت است سخني نقل مي كند كه اگر كسي صلوات بر پيامبر را در تشهد ترك كند نمازش باطل است (سپس مي افزايد) ظاهر مذهب احمد (يكي از پيشوايان معروف اهل سنت) نيز وجوب است[9]فخر رازي نيز در تفسير خود در ذيل آيه 56 سوره احزاب بعد از اينكه وجوب صلوات را از شافعي نقل مي كند مي افزايد: آية شريف دلالت بر فتواي شافعي دارد، زيرا امر «صلّوا» ظاهر در وجوب است پس در تشهد، صلوات واجب است.

بعد مي گويد از رسول خدا (ص) سؤال شد كه چگونه بر تو صلوات بفرستيم؟ پيامبر فرمود: بگوييد: خداوندا بر محمد و آلش درود فرست همانگونه كه بر ابراهيم و آل او صلوات فرستادي....[10]


جلال الدين سيوطي در تفسير معروف خود از صحيح بخاري و مسلم و ابو داود و ترمذي و نسائي و ابن ماجه و ابن مردويه و گروه ديگر، افزون بر حديث ابن عجره، 18 حديث ديگر را نقل كرده كه در همه آن ها تصريح شده كه «آل محمد» را بايد به هنگام صلوات ذكر كرد[11]


[1] حشر:7

[2] نجم:3ـ4

[3] حر عاملي، شيح محمد بن الحسن، وسائل الشيعه، ج 6 ص 407 باب 10،موسسه ي آل البيت لاحياء التراث، بيروت لبنان

[4] وسائل الشيعه، ج 7، ص 201، باب 42.

[5] وسائل الشيعه ج 6، ص 407، باب 10، ح 8297

[6] وسائل الشيعه، ج 7 باب 35 از ابواب كيفيت صلوات بر محمد و آلش، حديث 2 ص 197

[7] الفقه علی المذاهب الاربعه، ج 1/ص 236 و 367 ، ر.ک: المغنی/ابن قدامه،ج1/ص579

[8] ر.ک: تفسیر نمونه، ج 17، ص 420

[9] ابن قدامة، مغني، بيروت، دارالفكر، چاپ اول، 1404. ج1، ص614ـ615

[10] فخر رازي، تفسير كبير، تهران، دار الكتب العلمية، چاپ دوم، ج25، ص227، ذيل آيه پنجاه و شش سوره احزاب

[11] جلال الدین سیوطی، الدرالمنثور، ج5، ص216 به بعد ذيل آيه 56 سوره احزاب

صلوات بر محمد ص و آل او باید باشد همانطور که در صحیح مسلم نیز آمده

موضوع قفل شده است