جمع بندی دعوای ابلیس با انسان یا با خدا؟

تب‌های اولیه

58 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دعوای ابلیس با انسان یا با خدا؟

سلام و عرض خسته نباشید
اینکه ابلیس به خداوند گفت مرا اغوا کردی یعنی چه؟ منظور ابلیس چه بوده است؟ خدا که جز خوبی فعلی از او سر نمی زند پس منظورر از اغوا چیست؟

قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ (007 | اعراف - 16)
به دروغ گفت: «به سبب آنكه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو،در كمين آنها مى نشينيم.

توی تفاسیر چیز زیادی در مورد این کلمه نوشته نشده است. ممنون میشم پاسخ بدهید

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد یاسین

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام

«قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيم‏») گفت: «اكنون كه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو، در برابر آنها كمين مى كنم).[1]

از آيه فوق بر مى ‏آيد كه شيطان براى تبرئه خويش، نسبت جبر به خداوند داد، و گفت: چون تو مرا گمراه ساختى، من نيز در گمراهى نسل آدم كوشش‏ خواهيم كرد.[2]

خدا او را اغواء و اضلال نكرد، بلكه او مخالفت خدا نمود و در بدبختى واقع شد مراد از «نشستن براى آنها در صراط مستقيم به كنايه از اغواء و اضلال است كه در آيات ديگر به لفظ «لاغوينهم» آمده است.[3]

خداوند منزه است از اینکه بخواهد کسی را اغفال کند، این هم یکی از حماقت ها و جهالت ها و عدم معرفت شیطان به مقام ربوبی است که شیطان به خدا نسبت داده با اینکه پرودگار همان امری که به ملائکه فرمود بشیطان هم فرمود ، آنهاامتثال کردند مقرب درگاه شدند او عصیان و مخالفت کرد و کافر شد و از درگاه خداوند رانده شد.[4]


[/HR][1] - سوره اعراف،آیه16.

[2] - تفسير نمونه، ج‏6، ص: 108

[3] - تفسير احسن الحديث، ج‏3، ص: 381

[4] - اطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 286


با سلام

اگر به سوره‌ی البقرة آیه‌ی 34دقت کنیم: ( اینجا )

وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
و به فرشتگان گفتيم : آدم را سجده کنيد ، همه سجده کردند جز ابليس، که سر باز زد و برتری جست و او از کافران بود.

آیا کلمه‌ی کانَ بیان‌گر این نیست که ابلیس پیش از ماجرای سجده بر آدم کافر شده بود؟

آنچه به نظر می‌رسد این است که این ماجرا امتحان یا تله‌ای برای رسوا کردن ابلیس، اتمام حجت بر او و مقدمه ای برای ابتلای آدم بود :!:

mousavi928;605049 نوشت:
سلام و عرض خسته نباشید
اینکه ابلیس به خداوند گفت مرا اغوا کردی یعنی چه؟ منظور ابلیس چه بوده است؟ خدا که جز خوبی فعلی از او سر نمی زند پس منظورر از اغوا چیست؟

قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ (007 | اعراف - 16)
به دروغ گفت: «به سبب آنكه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو،در كمين آنها مى نشينيم.

توی تفاسیر چیز زیادی در مورد این کلمه نوشته نشده است. ممنون میشم پاسخ بدهید

به نظر من حتی این حرف ابلیس هم از غرور بود...کسی که مغروره کل کل میکنه!! خیلی ساده بود تفسیرش

40tobe;606534 نوشت:

به نظر من حتی این حرف ابلیس هم از غرور بود...کسی که مغروره کل کل میکنه!! خیلی ساده بود تفسیرش

خدا اگر چه بر احوال ما و سایر موجودات آگاه است ولی بدون امتحان کسی را از نعمتی محروم نمیکند
خدا از کفر و غرور ابلیس آگاه بود، پس اون رو در شرایطی قرار داد که خودش رو رسوا کنه و حجت تمام بشه. در این صورت خدا برای راندن ابلیس از درگاه خود حجتی داشت.
رانده شدن بدون امتحان با عدالت خدا سازگار نیست.

40tobe;606534 نوشت:
به نظر من حتی این حرف ابلیس هم از غرور بود...کسی که مغروره کل کل میکنه!! خیلی ساده بود تفسیرش

نه به همین سادگی که شما می فرمایید نیست. اصلاً کلمه اغوا به چه معنا می باشد؟ منظور ابلیس از این کلمه چه بوده است؟ الکی که نگفته. حتماً یه چیزی این وسط بوده
خودم تا اینجا متوجه شدم که خداوند به همه از جمله ابلیس دستور داد به آدم سجده کنید، ابلیس گفت من از آتشم و از آدم بالاترم. در واقع عدالت و امامت را نپذیرفت. چون می دانست که 5 تن اهل بیت ع قرار است از نسل آدم باشند وگرنه دعوا سر خود آدم نبود و همه هم می دونن که حضرت آدم به سوگندی که ابلیس خورد اعتماد کرد و دچار ترک اولی شد
اما قبول نداشتن عدالت و امامت چه ربطی به اغوا داره؟

یاسین;606490 نوشت:
«قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيم‏») گفت: «اكنون كه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو، در برابر آنها كمين مى كنم).[1]

از آيه فوق بر مى ‏آيد كه شيطان براى تبرئه خويش، نسبت جبر به خداوند داد، و گفت: چون تو مرا گمراه ساختى، من نيز در گمراهى نسل آدم كوشش‏ خواهيم كرد.[2]

خدا او را اغواء و اضلال نكرد، بلكه او مخالفت خدا نمود و در بدبختى واقع شد مراد از «نشستن براى آنها در صراط مستقيم به كنايه از اغواء و اضلال است كه در آيات ديگر به لفظ «لاغوينهم» آمده است.[3]

خداوند منزه است از اینکه بخواهد کسی را اغفال کند، این هم یکی از حماقت ها و جهالت ها و عدم معرفت شیطان به مقام ربوبی است که شیطان به خدا نسبت داده با اینکه پرودگار همان امری که به ملائکه فرمود بشیطان هم فرمود ، آنهاامتثال کردند مقرب درگاه شدند او عصیان و مخالفت کرد و کافر شد و از درگاه خداوند رانده شد.


سلام و تشکر از لطفتون
قبول که خدا به ابلیس گفت در مقابل آدم سجده کن
قبول که ابلیس عدالت و امامت را قبول ندارد
اما خب باید می گفت خدایا من عدالت تورا قبول ندارم پس چرا گفت مرا گمراه کرده ای؟؟؟ اصلاً آیا خود ابلیس قوبل دارد که دچار گمراهی شده است؟ اگر قبول دارد پس جرا توبه نمی کند؟
بله می گویند خواست توبه کند، خدا به او فرمود حال دوباره بتو می گویم به آدم سجده کن
ابلیس گفت من به آدم سجده نمی کنم اما هرطور که بخواهی خودت را پرستش می کنم
خداوند فرمود من دوست دارم مرا آنطور که خودم می گویم عبادت کنی

آیا خود ابلیس قبول دارد که خطا کرده است؟

شب تاب;606545 نوشت:
خدا اگر چه بر احوال ما و سایر موجودات آگاه است ولی بدون امتحان کسی را از نعمتی محروم نمیکند
خدا از کفر و غرور ابلیس آگاه بود، پس اون رو در شرایطی قرار داد که خودش رو رسوا کنه و حجت تمام بشه. در این صورت خدا برای راندن ابلیس از درگاه خود حجتی داشت.
رانده شدن بدون امتحان با عدالت خدا سازگار نیست.

همونطور که مشخصه دعوا سر صراط مستقیم است
امیرالمومنین امام علی ع فرمود صراط مستقیم من هستم و داریم که در جایی دیگر ائمه معصوم فرزندان امام علی فرموده اند صراط مستقیم ما هستم، صلاه ما هستیم، حی علی فلاح و حی علی خیر العمل ما هستیم
ابلیس اولین کسی بود که دستش رو شد وگرنه خیلی های دیگر هم امام علی نپذیرفتند. در واقع پیروی فرمایش شما از همان قدیم که ابلیس به نور این 5 تن نگاه می کرد به آنها حسادت می کرد و از همان لحظه کافر شد ولی هنگام سجده به آدم دستش رو شد (بعنوان اولین کافر)

شب تاب;606545 نوشت:
خدا اگر چه بر احوال ما و سایر موجودات آگاه است ولی بدون امتحان کسی را از نعمتی محروم نمیکند
خدا از کفر و غرور ابلیس آگاه بود، پس اون رو در شرایطی قرار داد که خودش رو رسوا کنه و حجت تمام بشه. در این صورت خدا برای راندن ابلیس از درگاه خود حجتی داشت.
رانده شدن بدون امتحان با عدالت خدا سازگار نیست.

خب برای من این سواله که چرا ابلیس خودش اعتراف می کنه میگه خدایا تو منو اغوا کردی؟
عیت اینکه بری دادگاه بگیم آقای قاضی نو منو مجرم کردی
یعنی من قبول دارم که مجرم هستم؟ اگر قبول دارم پس اعتراضم برا چیه؟ اگر قبول ندارم مجرم هستم پس چرا اعتراف کردم که گمراه شدم؟؟
چرا ابلیش گفت منو گمراه کردی؟

mousavi928;606552 نوشت:
خودم تا اینجا متوجه شدم که خداوند به همه از جمله ابلیس دستور داد به آدم سجده کنید، ابلیس گفت من از آتشم و از آدم بالاترم. در واقع عدالت و امامت را نپذیرفت. چون می دانست که 5 تن اهل بیت ع قرار است از نسل آدم باشند وگرنه دعوا سر خود آدم نبود و همه هم می دونن که حضرت آدم به سوگندی که ابلیس خورد اعتماد کرد و دچار ترک اولی شد
اما قبول نداشتن عدالت و امامت چه ربطی به اغوا داره؟

بذار تجربه ناچیزمو در اختیارت بذارم...امکان نداره خدا و قران رو این مدلی بفهمی چون عقل منو شما نمیتونه درک کنه...چشم دلتو باز کنی تموم این شبهات برطرف میشه.به حرفم فکر کن...دادا با این شبهات داره شیطان برات شبهه سازی و وسواس فکری درست میکنه...چشم دلت روشن شه یه جوری قران تفسیر میکنی تو ذهنت که خودتم تعجب میکنی... البته شما استادی ما حقیر

mousavi928;606553 نوشت:
سلام و تشکر از لطفتون
قبول که خدا به ابلیس گفت در مقابل آدم سجده کن
قبول که ابلیس عدالت و امامت را قبول ندارد
اما خب باید می گفت خدایا من عدالت تورا قبول ندارم پس چرا گفت مرا گمراه کرده ای؟؟؟ اصلاً آیا خود ابلیس قوبل دارد که دچار گمراهی شده است؟ اگر قبول دارد پس جرا توبه نمی کند؟


بسم الله الرحمن الرحیم

" اغواء" به معناى انداختن در غوايت و گمراهى است، البته گمراهيى كه توأم با هلاك و خسران باشد.[1]

شیطان از اشتباه خود اطلاع داشت، اما میخواهد خودش را تبرئه کند و گناه کار خود را بر عهده خداوند بگذارد.

حضرت آدم(علیه السلام) و حضرت حوا(علیها السلام) نیز مرتکب اشتباهی شدند، اما بر خلاف شیطان اشتباه خود را پذیرفتند و به درگاه خداوند استفغار کردند، خداوند نیز آنها را بخشید.

حضرت یونس(علیه السلام) هنگامی که مرتکب ترک اولی شد و قوم خود را ترک کرد، دچار گرفتاری شد در شکم ماهی(نهنگ) گرفتار شد، اما در همان حالا به درگاه خداوند استغفار کرد و خداوند او را بخشید و نجات داد؛ «وَ إِنَّ يُونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُون‏ فَساهَمَ فَكانَ مِنَ الْمُدْحَضِين‏ فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَ هُوَ مُلِيم‏ فَلَوْ لا أَنَّهُ كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ»[2]

(و يونس از رسولان (ما) است! (139)
به خاطر بياور زمانى را كه به سوى كشتى پر (از جمعيّت و بار) فرار كرد. (140)
و با آنها قرعه افكند، (و قرعه به نام او افتاد و) مغلوب شد! (141)
(او را به دريا افكندند) و ماهى عظيمى او را بلعيد، در حالى كه مستحقّ سرزنش بود! (142)
و اگر او از تسبيح‏ كنندگان نبود ... (143)
تا روز قيامت در شكم ماهى مى‏ ماند! (144))

شیطان به جای بازگشت از گناه خود و توبه، از در لجبازی وارد شد و قسم خورد که فرزندان آدم علیه السلام را گمراه خواهد کرد«قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ‏ أَجْمَعين‏»[3].



[/HR][1] - ترجمه تفسير الميزان، ج‏8، ص: 35

[2] - سوره صافات،آیه139-144.

[3] - سوره ص،آیه82.


40tobe;606572 نوشت:
بذار تجربه ناچیزمو در اختیارت بذارم...امکان نداره خدا و قران رو این مدلی بفهمی چون عقل منو شما نمیتونه درک کنه...چشم دلتو باز کنی تموم این شبهات برطرف میشه.به حرفم فکر کن...دادا با این شبهات داره شیطان برات شبهه سازی و وسواس فکری درست میکنه...چشم دلت روشن شه یه جوری قران تفسیر میکنی تو ذهنت که خودتم تعجب میکنی... البته شما استادی ما حقیر

نه دوست گرامی اصلاٌ بحث شبه و بحث ایمانی نیست
شیطان درجه جهنمیش هم تعیین شده است. (طبقه چهارم جهنم)
من می گم شاید تو این آیه نکته دیگری نهفته باشد. نمیدونم اما چه نکته ای
مشکل شیطان نژاد پرستی و حسادت و نپذیرفتن ولایت و امامت بود. جالبه خودشم انگاه قبول داره که گمراه شده اما نمی خواد درست بشه. من فکر می کنم این حالت ها بعضی وقتا برای خودمونم پیش میاد مثلاً میدونم که نگاه بد به نامحرم تیری است از جانب شیطان اما با این حال بازم گاهی یهو نگاه می کنیم. شاید شیطان ملعون هم خودش قبول داره کارش خطاست. طبق آیه زیر

قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ (015 | حجر - 39)
گفت: «پروردگارا! به سبب آنكه مرا گمراه ساختى، من (نعمتهاى مادّى را) در زمين در نظر آنها جلوه مى دهم، و به يقين همگى را گمراه خواهم ساخت،

إِلّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ (015 | حجر - 40)
مگر بندگان خالص شده ات را

این یعنی خود احمقشم قبول داره کسی که بره سمت خودش(شیطان) دیگه خالص نیست و گمراهه. پس انگار خودشم قبول داره که گمراهه اما دوست نداره توبه کنه و توبه نکرد

یاسین;606577 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

" اغواء" به معناى انداختن در غوايت و گمراهى است، البته گمراهيى كه توأم با هلاك و خسران باشد.[1]

شیطان از اشتباه خود اطلاع داشت، اما میخواهد خودش را تبرئه کند و گناه کار خود را بر عهده خداوند بگذارد.

حضرت آدم(علیه السلام) و حضرت حوا(علیها السلام) نیز مرتکب اشتباهی شدند، اما بر خلاف شیطان اشتباه خود را پذیرفتند و به درگاه خداوند استفغار کردند، خداوند نیز آنها را بخشید.

حضرت یونس(علیه السلام) هنگامی که مرتکب ترک اولی شد و قوم خود را ترک کرد، دچار گرفتاری شد در شکم ماهی(نهنگ) گرفتار شد، اما در همان حالا به درگاه خداوند استغفار کرد و خداوند او را بخشید و نجات داد؛ «وَ إِنَّ يُونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُون‏ فَساهَمَ فَكانَ مِنَ الْمُدْحَضِين‏ فَالْتَقَمَهُ الْحُوتُ وَ هُوَ مُلِيم‏ فَلَوْ لا أَنَّهُ كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ»[2]

(و يونس از رسولان (ما) است! (139)
به خاطر بياور زمانى را كه به سوى كشتى پر (از جمعيّت و بار) فرار كرد. (140)
و با آنها قرعه افكند، (و قرعه به نام او افتاد و) مغلوب شد! (141)
(او را به دريا افكندند) و ماهى عظيمى او را بلعيد، در حالى كه مستحقّ سرزنش بود! (142)
و اگر او از تسبيح‏ كنندگان نبود ... (143)
تا روز قيامت در شكم ماهى مى‏ ماند! (144))

شیطان به جای بازگشت از گناه خود و توبه، از در لجبازی وارد شد و قسم خورد که فرزندان آدم علیه السلام را گمراه خواهد کرد«قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ‏ أَجْمَعين‏»[3].


عرض سلام و تحیت
خیلی خوب و کامل توضیح دادید ممنون هستم
یعنی میتونیم اینجوری تشبیه کنیم که مثلاً فردی از منزل دوستش دزدی کند و بعد به دوستش بگوید من دزد هستم اما تو مقصری (مثلاً در فلان معامله تو باعت شدی من اموالم از دست برود)
اما از طرفی خداوند فقط دارای فعل خیر است
ممنون از راهنماییتون

[="Black"]

mousavi928;606585 نوشت:
عرض سلام و تحیت
خیلی خوب و کامل توضیح دادید ممنون هستم
یعنی میتونیم اینجوری تشبیه کنیم که مثلاً فردی از منزل دوستش دزدی کند و بعد به دوستش بگوید من دزد هستم اما تو مقصری (مثلاً در فلان معامله تو باعت شدی من اموالم از دست برود)
اما از طرفی خداوند فقط دارای فعل خیر است
ممنون از راهنماییتون

باید ببینم مخاطب ابلیس کیست؟
آیا خود شیطان نمیداند که در محضر خداست و او از نیّتش مطلع است؟
پس کتمان چه سودی برای شیطان خواهد داشت وقتی تنها راه برگشت، پذیرش اشتباه است و او نیز چنین راهی را انتخاب نخواهد کرد.

[SPOILER]
اگر به سوره‌ی البقرة آیه‌ی 34 دقت کنیم: ( اینجا )

وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
و به فرشتگان گفتيم : آدم را سجده کنيد ، همه سجده کردند جز ابليس، که سر باز زد و برتری جست و او از کافران بود.

آیا کلمه‌ی کانَ بیان‌گر این نیست که ابلیس پیش از ماجرای سجده بر آدم کافر شده بود؟

آنچه به نظر می‌رسد این است که این ماجرا امتحان یا تله‌ای برای رسوا کردن ابلیس، اتمام حجت بر او و مقدمه ای برای ابتلای آدم بود
[/SPOILER]

خدا مسلماً از باطن ابلیس مطلع است. شیطان با غرور و حسادت، قطعاً چشم طمع خود را بر آدم و نسلَش نخواهد بست.
در مقابل انسان آینده ای بود که باید قدم به قدم چیده می‌شد.
از یک طرف زریه ای که باید از نسل آدم متولد شوند، از طرف دیگر مسیری که نسل آدم باید با امتحان و ابتلاء طی کند. چه کسی می‌تواند این پازل را را تکمیل کند؟ البته شیطان!
آنچه از ظواهر امر بر می‌آید این است که شاید ابلیس خود را در مقابل عملی انجام شده دیده و زمانی متوجه اصل مطلب شده که به قول معروف کار از کار گذشته است و تنها راه نجات را هم به خاطر غرور رها خواهد کرد.[/]

[="Tahoma"][="Navy"][="3"]

mousavi928;605049 نوشت:
سلام و عرض خسته نباشید
اینکه ابلیس به خداوند گفت مرا اغوا کردی یعنی چه؟ منظور ابلیس چه بوده است؟ خدا که جز خوبی فعلی از او سر نمی زند پس منظورر از اغوا چیست؟

قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ (007 | اعراف - 16)
به دروغ گفت: «به سبب آنكه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو،در كمين آنها مى نشينيم.

توی تفاسیر چیز زیادی در مورد این کلمه نوشته نشده است. ممنون میشم پاسخ بدهید


سلام
خلقت انسان که سبب آزمون ابلیس شد از نظر آن لعین اغوای خدا متعال بود
یا علیم[/][/][/]

محی الدین;608620 نوشت:
سلام
خلقت انسان که سبب آزمون ابلیس شد از نظر آن لعین اغوای خدا متعال بود
یا علیم

سلام
اما خلقت چه ربطی به گمراهی داره؟ یعنی خدا هر چیزی غیر انسان هم می آفرید ابلیس به خدا می گفت مرا گمراه کردی؟؟؟

سوال دیگه ای که از دوستان و کارشناسان محترم دارم اینه که غرب و سهیونیزم غالباً به قرآن مسلط هستند (از حرفها و عملکرد آنها مشخص است) پس می دانند که شیطان دشمن انسان است با این وجود چرا انقدر پیرو شیطان هستند؟

[="Tahoma"][="Navy"][="3"]

mousavi928;608757 نوشت:
سلام
اما خلقت چه ربطی به گمراهی داره؟ یعنی خدا هر چیزی غیر انسان هم می آفرید ابلیس به خدا می گفت مرا گمراه کردی؟؟؟

سلام
عرض شد خلقتی که موجب آزمون شد نه صرف خلقت
و البته این برداشت او بود
همانطور که وقتی برخی عصبانی میشوند به امور نگاههای متفاوت و بدبینانه ای پیدا می کنند
یا علیم[/][/][/]

خدا به جن به نحوی قدرت انتخاب داده است

mousavi928;605049 نوشت:
سلام و عرض خسته نباشید
اینکه ابلیس به خداوند گفت مرا اغوا کردی یعنی چه؟ منظور ابلیس چه بوده است؟ خدا که جز خوبی فعلی از او سر نمی زند پس منظورر از اغوا چیست؟

قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ (007 | اعراف - 16)
به دروغ گفت: «به سبب آنكه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو،در كمين آنها مى نشينيم.

توی تفاسیر چیز زیادی در مورد این کلمه نوشته نشده است. ممنون میشم پاسخ بدهید


سلام علیکم
ظاهرا اغوایی که شیطان به خداوند نسبت داد هیچ یک از مواردی که گفته شد نباشد!
شیطان احساس می کرد کلاه سرش رفته است. آن همه احترامی که در آسمانها به او شده بود این توهم را در او برانگیخته بود که اگر قرار باشد خداوند خلیفه ای در زمین داشته باشد جز او کسی نخواهد بود.
شیطان برای خودش استدلال داشت: او می گفت اگر اعمال من قبول خداوند نباشد پس چرا باید اینقدر نزد فرشتگان محبوب باشم! مگر آنها از درون من با خبر نیستند. پس من حتما موجود لایقی برای این همه شکوه و عظمت هستم!
از طرفی آدم هیچ سابقه ای از عبادت ندارد. فقط خداوند او را با نیروی مستقیم خودش تعلیم داده است. و این سبب نمی شود تا آدم دارای ارزش باشد زیرا او اصلا تلاشی نکرده است.
شبطان فکر می کرد زحماتش همه هدر رفته است! اگر او در عبادات و تلاشهایش مشکلی داشته باید زودتر به او گفته می شده است. نه این که نه تنها به او هیچ هشداری ندهند بلکه بر عکس همه اش تعریف باشد و تمجید. او را از آسمان اول به آسمان هفتم ببرند. معلم فرشتگان در در بهشتش کنند و بعد هم بدون در نظر گرفتن امتیازاتش کس دیگری را برای خلافت در زمین برگزینند!
از مجموعه آیات و روایات باب این بر می آید که دلائل شیطان برای اغوای خودش اینها بود.
بر همین اساس شیطان برای گمراه نمودن انسانها قسم خورد و نیز از روشی که فکر می کرد روی خودش اعمال شده است بهره برد.
او برای گمراه نمودن انسانها، کاری می کند که آنها نه تنها احساس نکنند در خط شیطان هستند بلکه فکر کنند که خیلی خوب دارند به خداوند خدمت می کنند.
و البته ما می دانیم که این نقشه شیطان، فریبی انحصاری برای گمراه نمودن انسانهایی است که از موقعیت بالای دینی و اجتماعی برخوردارند و از طرفی همین انسانهای عابد و عالم که از دورن فاسق گشته اند باعث و بانی همه زشتکاریهای انسانها گشته اند. و شیطان مسیر درستی را برای رسیدن به اهدافش برگزیده است.
حال سؤال اینجاست که شیطان از کدام حقیقت غفلت نمود. قرآن در این باره چه می گوید؟
من پیشنهادم این است که کارشناسان و کاربرانی که اهل مطالعه و تحقیق هستند مسیر بحث را در محور پاسخ به این پرسش قرار دهند.

آیا شیطان میدونه همه چیز دست خداست و خودشم آخر کار میره جهنم؟
خوب اگر میدونه که بره توبه بکنه تا خدا ببخشه چرا توبه نمیکنه
اگر جاش تو جهنمه تا اخر عمر توی جهنمه؟
از کجا معلوم توی اخرت شیطان توبه کنه و بهشتی بشه اون وقت ما آدما به خدا بگیم تو ما رو اغوا کردی این همه یا حسین یا حسین گفتیم و روضه رفتیم اما حالا شیطون که همه رو بدبخت کرده باید بره توی بهشت؟برو بابا تو چه خدایی عستی دیگه و کلی ما رو اغوا کردی تو این سال ها.
با این اوصاف به نظرم شیطانی که قران میگه یه داستان بیشتر عبرت امیز باشه تا اینکه واقعی! میخواد بگه مواظب باشین اینجور آدمی نباشین که کار خوبی نیست
مقل داستان ادم و حوا و نظریه تکامل.
و من الله توفیق

روح بخش;609503 نوشت:
سلام علیکم
ظاهرا اغوایی که شیطان به خداوند نسبت داد هیچ یک از مواردی که گفته شد نباشد!
شیطان احساس می کرد کلاه سرش رفته است. آن همه احترامی که در آسمانها به او شده بود این توهم را در او برانگیخته بود که اگر قرار باشد خداوند خلیفه ای در زمین داشته باشد جز او کسی نخواهد بود.
شیطان برای خودش استدلال داشت: او می گفت اگر اعمال من قبول خداوند نباشد پس چرا باید اینقدر نزد فرشتگان محبوب باشم! مگر آنها از درون من با خبر نیستند. پس من حتما موجود لایقی برای این همه شکوه و عظمت هستم!
از طرفی آدم هیچ سابقه ای از عبادت ندارد. فقط خداوند او را با نیروی مستقیم خودش تعلیم داده است. و این سبب نمی شود تا آدم دارای ارزش باشد زیرا او اصلا تلاشی نکرده است.
شبطان فکر می کرد زحماتش همه هدر رفته است! اگر او در عبادات و تلاشهایش مشکلی داشته باید زودتر به او گفته می شده است. نه این که نه تنها به او هیچ هشداری ندهند بلکه بر عکس همه اش تعریف باشد و تمجید. او را از آسمان اول به آسمان هفتم ببرند. معلم فرشتگان در در بهشتش کنند و بعد هم بدون در نظر گرفتن امتیازاتش کس دیگری را برای خلافت در زمین برگزینند!
از مجموعه آیات و روایات باب این بر می آید که دلائل شیطان برای اغوای خودش اینها بود.
بر همین اساس شیطان برای گمراه نمودن انسانها قسم خورد و نیز از روشی که فکر می کرد روی خودش اعمال شده است بهره برد.
او برای گمراه نمودن انسانها، کاری می کند که آنها نه تنها احساس نکنند در خط شیطان هستند بلکه فکر کنند که خیلی خوب دارند به خداوند خدمت می کنند.
و البته ما می دانیم که این نقشه شیطان، فریبی انحصاری برای گمراه نمودن انسانهایی است که از موقعیت بالای دینی و اجتماعی برخوردارند و از طرفی همین انسانهای عابد و عالم که از دورن فاسق گشته اند باعث و بانی همه زشتکاریهای انسانها گشته اند. و شیطان مسیر درستی را برای رسیدن به اهدافش برگزیده است.
حال سؤال اینجاست که شیطان از کدام حقیقت غفلت نمود. قرآن در این باره چه می گوید؟

سلام و تحیت
برداشت من از حرفهای شما اینه که می فرمایید ابلیس به خدا میگه خدایا من از این آدمی که میگی برش سجده کنم بالاتریم، واسه اینکه اینو اثبات کنه آدم و حوا رو هم اغفال کرد
اما
اگر اینجوره که خودش رو بالاتر می دونه چرا خودش اعتراف میکنه من همه بنده های تو گمراه میکنم بجز مخلصین
یعنی خودشم قبول داره که از مخلصین پایین تره. پس چرا سجده نکرد؟
اصلا دعوا سر آدم نبود، آدم که گول هم خورد
دعوا سر پنج تن اهل بیت بود، ابلیش این هارو میدید که نورشون زیر عرش خداست و خبر داشت که قراره اینها از نسل حضرت آدم باشند. پس این شیطانی که میدونه نمیتونه این نورها رو گمراه کنه مرضش چیه؟ الانم که هدفش اینه ظهور رو مدام به عقب بنداره تا امام مهدی گردنش رو نزنه اما آخرش که این اتفاق میافته انشاا... هرچه زودتر

muiacir;609525 نوشت:
آیا شیطان میدونه همه چیز دست خداست و خودشم آخر کار میره جهنم؟
خوب اگر میدونه که بره توبه بکنه تا خدا ببخشه چرا توبه نمیکنه
اگر جاش تو جهنمه تا اخر عمر توی جهنمه؟
از کجا معلوم توی اخرت شیطان توبه کنه و بهشتی بشه اون وقت ما آدما به خدا بگیم تو ما رو اغوا کردی این همه یا حسین یا حسین گفتیم و روضه رفتیم اما حالا شیطون که همه رو بدبخت کرده باید بره توی بهشت؟برو بابا تو چه خدایی عستی دیگه و کلی ما رو اغوا کردی تو این سال ها.
با این اوصاف به نظرم شیطانی که قران میگه یه داستان بیشتر عبرت امیز باشه تا اینکه واقعی! میخواد بگه مواظب باشین اینجور آدمی نباشین که کار خوبی نیست
مقل داستان ادم و حوا و نظریه تکامل.
و من الله توفیق

سلام
دوست عزیز شیطان تو جهنمه در طبقه چهارم
قبلاً هم شیطان توبه کرد، خدا بهش گفت باشه قبول اما قبلش برو سجدتو بکن. باز شیطان سرباز زد

mousavi928;609697 نوشت:
سلام و تحیت
برداشت من از حرفهای شما اینه که می فرمایید ابلیس به خدا میگه خدایا من از این آدمی که میگی برش سجده کنم بالاتریم، واسه اینکه اینو اثبات کنه آدم و حوا رو هم اغفال کرد
اما
اگر اینجوره که خودش رو بالاتر می دونه چرا خودش اعتراف میکنه من همه بنده های تو گمراه میکنم بجز مخلصین
یعنی خودشم قبول داره که از مخلصین پایین تره. پس چرا سجده نکرد؟
اصلا دعوا سر آدم نبود، آدم که گول هم خورد
دعوا سر پنج تن اهل بیت بود، ابلیش این هارو میدید که نورشون زیر عرش خداست و خبر داشت که قراره اینها از نسل حضرت آدم باشند. پس این شیطانی که میدونه نمیتونه این نورها رو گمراه کنه مرضش چیه؟ الانم که هدفش اینه ظهور رو مدام به عقب بنداره تا امام مهدی گردنش رو نزنه اما آخرش که این اتفاق میافته انشاا... هرچه زودتر


شاید با واسطه مخالف بود!
یعنی از طرفی به وجود مخلصین در نسل آدم باور داشت ولی در عین حال حاضر به سجده در برابر او نبود.
شاید چون فکر می‌کرد آدم در حد و قواره‌‌ی آل عبا نیست و آن‌ها باید مستقیماً با شیطان رو‌به‌رو شوند.
لابد ابلیس توقع داشت چون خود از آتش بود، خدا آن 5 نور را در برابرش قرار دهد و اینکه خدا موجودی از خاک را آفرید و دستور به سجده داد مورد پسند ابلیس واقع نشد.

اعتراض ابلیس احتمالاً برای این بوده که فکر می‌کرد آدم شایستگی این را ندارد که آن 5 تن از نسلش باشند؛
و او چرا باید در برابر چنین تازه به دوران رسیده‌ای تعظیم کند؟! در حالی‌که 6هزار سال عبادت کرده است.
اینجا شیطان از خدا می‌خواهد در ازای عبادت از سجده در برابر موجودی خاکی معاف شود ولی این درخواست پذیرفته نشد.
جواب این بود که اگر می‌خواهی عبادت کنی دوست دارم آنچنان که خود می‌خواهم عبادت شوم، نه آنگونه که تو می خواهی.

mousavi928;608758 نوشت:
سوال دیگه ای که از دوستان و کارشناسان محترم دارم اینه که غرب و سهیونیزم غالباً به قرآن مسلط هستند (از حرفها و عملکرد آنها مشخص است) پس می دانند که شیطان دشمن انسان است با این وجود چرا انقدر پیرو شیطان هستند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

در غرب خصوصا میان یهودیان و حتی مسیحیان(دانشمندانشان) مطالعات و تحقیقات زیادی در مورد قرآن انجام شده ، مطلب صحیحی است.

اما دلیل پیروی آنها از شیطان این است که خودشان در حقیقت در مسیر شیطان گام بر می دارند، یعنی جز سربازان و لشکر انسی شیطان محسوب می شوند. چون مانند شیطان در صدد به انحراف و ابتذال کشیدن انسان و دور کردن او از خداوند و بندگی هستند و با افکار شیطانی از جمله گسترش انواع مواد مخدر و توهم زا و.... در صدد کسب قدرت و تسلط بر جهان اند.

muiacir;609525 نوشت:
آیا شیطان میدونه همه چیز دست خداست و خودشم آخر کار میره جهنم؟
خوب اگر میدونه که بره توبه بکنه تا خدا ببخشه چرا توبه نمیکنه
اگر جاش تو جهنمه تا اخر عمر توی جهنمه؟
از کجا معلوم توی اخرت شیطان توبه کنه و بهشتی بشه اون وقت ما آدما به خدا بگیم تو ما رو اغوا کردی این همه یا حسین یا حسین گفتیم و روضه رفتیم اما حالا شیطون که همه رو بدبخت کرده باید بره توی بهشت؟برو بابا تو چه خدایی عستی دیگه و کلی ما رو اغوا کردی تو این سال ها.
با این اوصاف به نظرم شیطانی که قران میگه یه داستان بیشتر عبرت امیز باشه تا اینکه واقعی! میخواد بگه مواظب باشین اینجور آدمی نباشین که کار خوبی نیست
مقل داستان ادم و حوا و نظریه تکامل.
و من الله توفیق


بسم الله الرحمن الرحیم

شیطان از سرانجام کار خود و فرجام شومی که برای خودش تهیه کرد خبر دارد؛« لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ‏ مِنْهُمْ أَجْمَعين‏»[1]( كه جهنّم را از تو و هر كدام از آنان كه از تو پيروى كند، پر خواهم كرد).

در عین حال به خاطر تکبر حاضر نشد از اشتباه و معصیت خود دست بکشد، و چون خود را از آدم(علیه السلام) برتر می پنداشت، بر او سجده نکرد.

در آخرت مجالی برای توبه وجود ندارد تا شیطان بخواهد با عذر خواهی راهی به سوی بهشت فراهم کند؛« حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُون‏ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ، كَلَّا إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها»[2]( (آنها هم چنان به راه غلط خود ادامه مى‏ دهند) تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرارسد، مى ‏گويد: «پروردگار من! مرا بازگردانيد! (99)

شايد در آنچه ترك كردم (و كوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم!» (ولى به او مى‏ گويند:) چنين نيست! اين سخنى است كه او به زبان مى ‏گويد (و اگر بازگردد، كارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته شوند).

علاوه بر اینکه شفاعت مشروط به اذن خداوند است و شرایطی دارد. هرگز خداوند شفاعتی را در مورد شیطان که وعده عذاب به او داد نمی پذیرد، چون خداوند خلف وعده نمی کند؛« وَ لَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَه‏»[3]( خداوند هرگز از وعده خود تخلّف نخواهد كرد).


[/HR][1] - سوره ص،آیه85.

[2] - سوره مومنون،آیه99-100.

[3] - سوره حج،آیه47.


یاسین;611386 نوشت:
چون مانند شیطان در صدد به انحراف و ابتذال کشیدن انسان و دور کردن او از خداوند و بندگی هستند و با افکار شیطانی از جمله گسترش انواع مواد مخدر و توهم زا و.... در صدد کسب قدرت و تسلط بر جهان اند.

با سلام
آخه خود شیطان میگه خدایا من از تو میترسم (انی اخاف الله) و میگه من از این انسان ها بیزارم
پس چرا این انسان ها براش قربانی میدن حتی؟؟!!!!!

mousavi928;611452 نوشت:
آخه خود شیطان میگه خدایا من از تو میترسم (انی اخاف الله) و میگه من از این انسان ها بیزارم
پس چرا این انسان ها براش قربانی میدن حتی؟؟!!!!!

بسم الله الرحمن الرحیم

شیطان از عذاب خداوند اطلاع دارد و می داند که قطعا جهنمی خواهد شد علاوه بر اینکه از عذاب شدید خداوند خبر دارد. در عین حال حاضر نیست از اشتباه خود برگردد و به درگاه خداوند استغفار کند، از آنجایی که می داند سرانجام کارش جهنم خواهد بود، در این مسیر تلاش می کند انسانهای زیادی را با خود همراه کند؛

«إِنِّي‏ أَرى‏ ما لا تَرَوْنَ إِنِّي‏ أَخافُ‏ اللَّهَ‏ وَ اللَّهُ‏ شَديدُ الْعِقابِ »[1](من(شیطان) چيزى مى ‏بينم كه شما نمى ‏بينيد؛ من از خدا مى ‏ترسم، خداوند شديد العقاب است).

«كَمَثَلِ الشَّيْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قالَ إِنِّي‏ بَري‏ءٌ مِنْكَ إِنِّي‏ أَخافُ‏ اللَّهَ‏ رَبَّ الْعالَمين‏»[2](كار آنها همچون شيطان است كه به انسان گفت: «كافر شو (تا مشكلات تو را حل كنم)!» امّا هنگامى كه كافر شد گفت: «من از تو بيزارم، من از خداوندى كه پروردگار عالميان است بيم دارم).


[/HR][1] - سوره انفال،آیه48.

[2] - سوره حشر،آیه16.

یاسین;611968 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

شیطان از عذاب خداوند اطلاع دارد و می داند که قطعا جهنمی خواهد شد علاوه بر اینکه از عذاب شدید خداوند خبر دارد. در عین حال حاضر نیست از اشتباه خود برگردد و به درگاه خداوند استغفار کند، از آنجایی که می داند سرانجام کارش جهنم خواهد بود، در این مسیر تلاش می کند انسانهای زیادی را با خود همراه کند؛

«إِنِّي‏ أَرى‏ ما لا تَرَوْنَ إِنِّي‏ أَخافُ‏ اللَّهَ‏ وَ اللَّهُ‏ شَديدُ الْعِقابِ »[1](من(شیطان) چيزى مى ‏بينم كه شما نمى ‏بينيد؛ من از خدا مى ‏ترسم، خداوند شديد العقاب است).

«كَمَثَلِ الشَّيْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قالَ إِنِّي‏ بَري‏ءٌ مِنْكَ إِنِّي‏ أَخافُ‏ اللَّهَ‏ رَبَّ الْعالَمين‏»[2](كار آنها همچون شيطان است كه به انسان گفت: «كافر شو (تا مشكلات تو را حل كنم)!» امّا هنگامى كه كافر شد گفت: «من از تو بيزارم، من از خداوندى كه پروردگار عالميان است بيم دارم).

[1] - سوره انفال،آیه48.

[2] - سوره حشر،آیه16.


بله ابلیس حواسش هست که داره چکار میکنه
انسان هم اصولاً میدونه که ابلیش وشمنشه اما گاهی خوشش میاد که مثلاً غیبت کنه یا مال کلانی را بدزدد
اما اینکه بت پرستان یا حتی همین الان برخی شیطان پرستان برای شیطان سر انسان را میبرند دلیلش چیست؟ اینها که خودشون میدونند شیطان دشمنشونه و این کار هم واسشون لذتی ندارا (مثل اون شخصی که دزدی میکنه)

[="Black"]خدا پیش از آفرینش آدم، وعده ی آن را داده بود که خلیفه ای برای زمین انتخاب کند.
شاید ابلیس تصور میکرد با سابقه طولانی عبادتی که داشت، قرار است خودش به عنوان خلیفه الله انتخاب شود و بعد از ماجرای سجده تمام تصوراتش نقش بر آب شد.[/]

شب تاب;612757 نوشت:
خدا پیش از آفرینش آدم، وعده ی آن را داده بود که خلیفه ای برای زمین انتخاب کند.
شاید ابلیس تصور میکرد با سابقه طولانی عبادتی که داشت، قرار است خودش به عنوان خلیفه الله انتخاب شود و بعد از ماجرای سجده تمام تصوراتش نقش بر آب شد.

جالبه
هیچوقت این به ذهنم خطور نگرده بود
بله شاید همینطور باشه

perfusion_mohsen;613165 نوشت:
سلام علیکم اگردرچندنوبت استخاره آیه بسم الله بیاید چه مفهومی استنباط می شود.باتشکر...

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت کاربر محترمperfusion_mohsen

فرمایشات شما ارتباطی به تاپیک ما ندارد و باید در جای مستقلی بحث کنید.
اما در عین حال بسم الله الرحمن الرحیم در استخاره معنی اش خوب است.
موفق و موید باشید.

شب تاب;612757 نوشت:
خدا پیش از آفرینش آدم، وعده ی آن را داده بود که خلیفه ای برای زمین انتخاب کند.
شاید ابلیس تصور میکرد با سابقه طولانی عبادتی که داشت، قرار است خودش به عنوان خلیفه الله انتخاب شود و بعد از ماجرای سجده تمام تصوراتش نقش بر آب شد.

بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن نسبت به این مساله تصریحی وجود ندارد. و با شاید نمی توان موضوع را تفسیر کرد.

مهمترین مساله ای که مطرح است در قرآن، غرور و خودبرتر بینی شیطان است؛«قالَ ما مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ‏ مِنْ طينٍ » ((خداوند به او) فرمود: «در آن هنگام كه به تو فرمان دادم، چه چيز تو را مانع شد كه سجده كنى؟» گفت: «من از او بهترم؛ مرا از آتش آفريده‏اى و او را از گل!»). سوره اعراف آیه12.
شیطان چو ن از جنس آتش بود می گفت نباید بر فردی که از خاک است سجده کنم! و بحثی از جانشینی نشده است.

باتشکرلطف می فرماییداین گونه مواردراباکجامشورت کنم راهنمایی بفرمایید مچکرم.

یاسین;613243 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن نسبت به این مساله تصریحی وجود ندارد. و با شاید نمی توان موضوع را تفسیر کرد.

مهمترین مساله ای که مطرح است در قرآن، غرور و خودبرتر بینی شیطان است؛«

قالَ ما مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ‏
مِنْ طينٍ » ((خداوند به او) فرمود: «در آن هنگام كه به تو فرمان دادم، چه چيز تو را مانع شد كه سجده كنى؟» گفت: «من از او بهترم؛ مرا از آتش آفريده‏اى و او را از گل!»). سوره اعراف آیه12.
شیطان چو ن از جنس آتش بود می گفت نباید بر فردی که از خاک است سجده کنم! و بحثی از جانشینی نشده است.

صحیح است. قرآن هم فقط همین یک آیه را ندارد و این تنها آیه ای نیست که به آفرینش انسان و ماجراهای بعد از آن اشاره دارد.
موضوع اصلی بحث هم این است که چرا ابلیس به خدا گفت مرا اغوا کردی؟
آیا شیطان از روی غرور گفت تو مرا اغوا کردی؟ منظور دقیقاً چه بود؟ آیا به خاطر دستپاچه شدن چَرَند گفت؟!

سؤال استارتر تاپیک:

mousavi928;605049 نوشت:
اینکه ابلیس به خداوند گفت مرا اغوا کردی یعنی چه؟ منظور ابلیس چه بوده است؟ خدا که جز خوبی فعلی از او سر نمی زند پس منظورر از اغوا چیست؟

شب تاب;613491 نوشت:
صحیح است. قرآن هم فقط همین یک آیه را ندارد و این تنها آیه ای نیست که به آفرینش انسان و ماجراهای بعد از آن اشاره دارد.
موضوع اصلی بحث هم این است که چرا ابلیس به خدا گفت مرا اغوا کردی؟
آیا شیطان از روی غرور گفت تو مرا اغوا کردی؟ منظور دقیقاً چه بود؟ آیا به خاطر دستپاچه شدن چَرَند گفت؟!

سؤال استارتر تاپیک:
نقل قول نوشته اصلی توسط mousavi928 نمایش پست ها
اینکه ابلیس به خداوند گفت مرا اغوا کردی یعنی چه؟ منظور ابلیس چه بوده است؟ خدا که جز خوبی فعلی از او سر نمی زند پس منظورر از اغوا چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدای بحث به این سوال پاسخ داده شد:

«قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيم‏») گفت: «اكنون كه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو، در برابر آنها كمين مى كنم).[1]

از آيه فوق بر مى ‏آيد كه شيطان براى تبرئه خويش، نسبت جبر به خداوند داد، و گفت: چون تو مرا گمراه ساختى، من نيز در گمراهى نسل آدم كوشش‏ خواهيم كرد.[2]

خدا او را اغواء و اضلال نكرد، بلكه او مخالفت خدا نمود و در بدبختى واقع شد مراد از «نشستن براى آنها در صراط مستقيم به كنايه از اغواء و اضلال است كه در آيات ديگر به لفظ «لاغوينهم» آمده است.[3]

خداوند منزه است از اینکه بخواهد کسی را اغفال کند، این هم یکی از حماقت ها و جهالت ها و عدم معرفت شیطان به مقام ربوبی است که شیطان به خدا نسبت داده با اینکه پرودگار همان امری که به ملائکه فرمود بشیطان هم فرمود ، آنهاامتثال کردند مقرب درگاه شدند او عصیان و مخالفت کرد و کافر شد و از درگاه خداوند رانده شد.[4]

perfusion_mohsen;613244 نوشت:
باتشکرلطف می فرماییداین گونه مواردراباکجامشورت کنم راهنمایی بفرمایید مچکرم.

بسم الله الرحمن الرحیم

می توانید سوالاتان را برای جناب طاهر ، مدیر ارجاع سوالات ارسال کنید.
موفق و موید باشید.

[="Black"]

یاسین;616203 نوشت:
از آيه فوق بر مى ‏آيد كه شيطان براى تبرئه خويش، نسبت جبر به خداوند داد، و گفت: چون تو مرا گمراه ساختى، من نيز در گمراهى نسل آدم كوشش‏ خواهيم كرد.

تفسیر مجمع البيان: لینک

[SPOILER]

هرگز، خدا نه شيطان را گمراه ساخت و نه رهروان او را گمراه مى‏سازد؛ به همين دليل هم دانشمندان بر آنند كه اين آيه را به گونه‏اى تفسير نمايند كه نسبت گمراه سازى به خدا داده نشود.

براى نمونه:
1 - به باور برخى منظور شيطان اين است كه : بارخدايا: چون مرا از رحمت خود دور ساختى و از بهشت پر طراوت و زيبا نوميد كردى؛ من هم در كمين آدميان مى‏نشينيم و آنان را گمراه مى‏سازم... با اين بيان واژه «غوى» به مفهوم نوميدى نيز آمده است.
2 - امّا به باور برخى ديگر منظور اين است كه: از آنجايى كه مرا با سجده براى آدم آزمودى، من گمراه شدم. به عبارت ديگر، آزمون تو مراگمراه ساخت.
3 - از ديدگاه پاره‏اى ازجمله «ابن عباس» منظور اين است كه: تو به گمراهى من فرمان دادى.
4 - و از ديدگاه پاره‏اى ديگر منظور اين است كه: تو با لعنت نمودنت مرا گمراه كردى و به هلاكت افكندى. با اين بيان، واژه «غوى» به مفهوم هلاكت آمده است و اين در شعر و نثر و حتى در قرآن نيز نمونه دارد.(238)
5 - و برخى بر آنند كه ممكن است شيطان به باور خود خدا را گمراه كننده مى‏پنداشته، و اين پندار زشت يكى از باورها و عقايد ويرانگر او و رهروان راه اوست.

يك پندار بى ‏اساس‏:
به باور برخى، از آيه شريفه اين پندار دريافت مى‏گردد كه شيطان ابزارى است كه اگر خود گمراه گردد ديگران را گمراه مى‏كند، اگر به صلاح آيد ديگران را به صلاح و سامان مى‏آورد با اين بيان براى او گمراهى و هدايت تفاوتى ندارد؛ چرا كه به پندار او بدان دليل كه خدا او را گمراه ساخت او نيز مردم را گمراه مى‏سازد، و اگر او را اصلاح و هدايت مى‏نمود او نيز چنين مى‏كرد.

پاسخ‏:
واقعيت اين است كه اين پندار درست نيست؛ چرا كه گمراه و گمراهگرى شيطان يا اصلاح و سازندگى او جبرى نيست، بلكه ثمره و نتيجه آزادى و اختيار اوست كه از آن درست بهره نگرفته است.
شيطان بدان دليل كه نا فرمانى آفريدگارش را نمود گمراه شد، و به جاى توبه و بازگشت اصرار بر سركشى كرد و مورد لعنت قرار گرفت. با اين بيان درست است كه شيطان ابزار كفر و گمراهى است، اما ابزار كفر بودن، با ابزار ايمان بودن تفاوت اساسى دارد؛ چرا كه ابزار نخست گمراه كننده است، امّا ابزار دوّم هدايت كننده انسان مى‏باشد؛ چنانكه يك سلاح بى‏اراده ممكن است ابزار كشتار بى‏گناهان گردد و يا ابزار كشتار تجاوزكاران. روشن است كه اين حال و شرايط يكى نيست. افزون بر اين، شيطان با سلاح بى‏اراده تفاوت اساسى دارد، زيرا سلاح اختيارى ندارد و در دست تصميم گيرنده است، امّا شيطان داراى اراده و اختيار است و با سوء استفاده از آن نعمت خود را به گمراهى و تباهى مى‏كشاند.
[/SPOILER]

نسبت دادن جبر به خدا در واقع زیر سؤال بردن عدالت خداست و منظور من این نیست که از خدا شرّی سر زده؛ منظور این است که خدا برای اخراج شیطان و همینطور اثبات لیاقت آدم به فرشتگان آن امتحان رو ترتیب داد.
فرشتگان از درایت خدا مطمئن شدند و ابلیس هم گمراه شد.
گمراهی ابلیس به خاطر کفر و تکبر بود.

نقل قول:
اگر به سوره‌ی البقرة آیه‌ی 34دقت کنیم: ( اینجا )

وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
و به فرشتگان گفتيم : آدم را سجده کنيد ، همه سجده کردند جز ابليس، که سر باز زد و برتری جست و او از کافران بود.

[/]

با توجه به اینکه جهنم 7 طبقه دارد
و شخص ملعونی مانند بن ملجم مرادی که به گفته رسول گرامی اسلام شقی ترین مردم است، در طبقه هفتم و بدترین درجه جهنم است
و ابلیس در طبقه چهارم
و با توجه به اینکه برخی تا ابد در جهنم هستند - اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون
ولی برخی افرا پس از چند صد هزار سال وارد بهشت می شود
و روایت داریم حتی کسی که یک مرتبه هم گفته باشد لااله الا الله پس از مدتی معین وارد بهشت می شود
آیا امکان دارد ابلیس بعدها توبه کند و وارد بهشت شود؟ یا تا ابد در جهنم است؟

[="Black"]

mousavi928;616489 نوشت:
با توجه به اینکه جهنم 7 طبقه دارد
و شخص ملعونی مانند بن ملجم مرادی که به گفته رسول گرامی اسلام شقی ترین مردم است، در طبقه هفتم و بدترین درجه جهنم است
و ابلیس در طبقه چهارم
و با توجه به اینکه برخی تا ابد در جهنم هستند - اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون
ولی برخی افرا پس از چند صد هزار سال وارد بهشت می شود
و روایت داریم حتی کسی که یک مرتبه هم گفته باشد لااله الا الله پس از مدتی معین وارد بهشت می شود
آیا امکان دارد ابلیس بعدها توبه کند و وارد بهشت شود؟ یا تا ابد در جهنم است؟

این ملجم با آن همه عبادت و نماز، چند بار لااله الا الله گفته باشد خوب است؟[/]

ابن ملجم همان قاتل امام علی ؟؟؟؟

mousavi928;616489 نوشت:
آیا امکان دارد ابلیس بعدها توبه کند و وارد بهشت شود؟ یا تا ابد در جهنم است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

شیطان راه نجاتی نخواهد داشت، چون علاوه بر گناهی که خودش مرتکب شد و معصیت و نافرمانی خداوند را مرتکب شد، افراد بسیار زیادی را نیز گمراه کرد.

دیدم نسبت به گناه سجده نکردن بر آدم علیه السلام توبه کرد و بخشیده شد، گناه گمراه و جهنمی کردن افراد بشر را چگونه میخواهد جبران کند؟!

[="Black"]

ghamnadaram;616546 نوشت:
ابن ملجم همان قاتل امام علی ؟؟؟؟

بله!_________[/]



" قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ".



حرف" باء" در جمله‏" بِما أَغْوَيْتَنِي" باء سببيت است، و حرف" ما" مصدريه است كه جمله را چنين معنا مى‏دهد:" پروردگارا من اغواء كردنت را سبب قرار مى‏دهم براى اينكه فساد را در نظر بشر جلوه دهم و بدينوسيله اغواى خودم را در دل آنها هم بيندازم" و اين همان معنايى است كه از جمله‏" أَغْوَيْناهُمْ كَما غَوَيْنا" نيز استفاده مى‏شود.


و اينكه بعضى از مفسرين‏ گفته ‏اند كه" باء براى قسم است و معناى جمله اين است كه پروردگارا به اينكه مرا اغواء كردى سوگند كه چنين و چنان مى‏كنم" از بى پايه و بى مايه‏ترين تفسيرهاست، چون نه در قرآن و نه در سنت جايى ديده نشده كه به مثل اغواء يا اضلال سوگند خورده شود.
علاوه بر اينكه اصلا معناى قسم كه تعظيم (مقسم به) است در اغواء و اضلال مورد ندارد.

ترجمه تفسير الميزان ج‏12 ص237
پس دعوای ابلیس با خدا بوده نه انسان.

عبدالرحیم;617881 نوشت:
حرف" باء" در جمله‏" بِما أَغْوَيْتَنِي" باء سببيت است، و حرف" ما" مصدريه است كه جمله را چنين معنا مى‏دهد:" پروردگارا من اغواء كردنت را سبب قرار مى‏دهم براى اينكه فساد را در نظر بشر جلوه دهم و بدينوسيله اغواى خودم را در دل آنها هم بيندازم" و اين همان معنايى است كه از جمله‏" أَغْوَيْناهُمْ كَما غَوَيْنا" نيز استفاده مى‏شود.

و اينكه بعضى از مفسرين‏ گفته ‏اند كه" باء براى قسم است و معناى جمله اين است كه پروردگارا به اينكه مرا اغواء كردى سوگند كه چنين و چنان مى‏كنم" از بى پايه و بى مايه‏ترين تفسيرهاست، چون نه در قرآن و نه در سنت جايى ديده نشده كه به مثل اغواء يا اضلال سوگند خورده شود.
علاوه بر اينكه اصلا معناى قسم كه تعظيم (مقسم به) است در اغواء و اضلال مورد ندارد.

ترجمه تفسير الميزان ج‏12 ص237

پس دعوای ابلیس با خدا بوده نه انسان.

منظورتان این است که ابلیس به خاطر اغوا شدن قصد تلافی داشت؟ یعنی: اغوا »» کینه »» انتقام ؟

یعنی ماجرای
خاکـی بودن آدم بهانه بود؟


[/HR]
سوره : البقرة آیه : 26 # لینک: اینجا

نقل قول:

إِنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُواْ فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَـذَا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَيَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِينَ

ترجمه:
خدا ابايی ندارد که به پشه و کمتر از آن مثل بزند آنان که ايمان ، آورده اند می دانند که آن مثل درست و از جانب پروردگار آنهاست و اما کافران می گويند که خدا از اين مثل چه می خواسته است؟ بسياری را بدان گمراه می کند و بسياری را هدايت اما تنها فاسقان را گمراه می کند.

آیا از این آیه میتوان در این بحث کمک گرفت؟!
البته تفاوت اغوا و اضلال را نمیدانم و از روی ترجمه به ذهنم رسید که شاید این دو مرتبط باشند.
نظر در مورد همین آیه: آیا آوردن این مثالهایی از پشه و... یک روش برای گمراه کردن افراد فاسق نیست؟

و اینکه آیا دستور خدا مبنی برای سجده بر آدم، راهی برای رسوا کردن ابلیس نبود؟

mousavi928;616489 نوشت:
و روایت داریم حتی کسی که یک مرتبه هم گفته باشد لااله الا الله پس از مدتی معین وارد بهشت می شود
آیا امکان دارد ابلیس بعدها توبه کند و وارد بهشت شود؟ یا تا ابد در جهنم است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه ای در قرآن داریم که می فرماید:«إِنَّما يَتَقَبَّلُ‏ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ »(خدا، تنها از پرهيزگاران مى‏پذيرد) سوره مائده،آیه27.

بنابراین اگر امثال ابن ملجم اعمال به ظاهر عبادی هم انجام داده باشند بدلیل عدم تقوایشان، آن اعمال مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد.

علاوه بر اینکه بعضی از اعمال گناهان حبط اعمال صالح و خیر می شود«مَنْ يَكْفُرْ بِالْإيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُه‏»( و كسى كه انكار كند آنچه را بايد به آن ايمان بياورد، اعمال او تباه مى ‏گردد) سوره مائده،آیه5.

لذا شیطان یا هر یک از پیروان او مانند ابن ملجم به دلیل انکار و مخالف با خداوند عمل صالحی برایشان باقی نمی ماند که بخواهند به واسطه آن به بهشت بروند.



شب تاب;616534 نوشت:
نوشته اصلی توسط mousavi928
با توجه به اینکه جهنم 7 طبقه دارد
و شخص ملعونی مانند بن ملجم مرادی که به گفته رسول گرامی اسلام شقی ترین مردم است، در طبقه هفتم و بدترین درجه جهنم است
و ابلیس در طبقه چهارم
و با توجه به اینکه برخی تا ابد در جهنم هستند - اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون
ولی برخی افرا پس از چند صد هزار سال وارد بهشت می شود
و روایت داریم حتی کسی که یک مرتبه هم گفته باشد لااله الا الله پس از مدتی معین وارد بهشت می شود
آیا امکان دارد ابلیس بعدها توبه کند و وارد بهشت شود؟ یا تا ابد در جهنم است؟
این ملجم با آن همه عبادت و نماز، چند بار لااله الا الله گفته باشد خوب است؟

وَ مِنْهُمْ مَنْ يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ يُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ يَسْخَطُونَ (009 | توبه - 58)
و در ميان آنها كسانى هستند كه در (تقسيم) غنايم به تو خرده مى گيرند; اگر سهمى از آن (غنايم،) به آنها داده شود، راضى مى شوند; و اگر چيزى به آنها داده نشود، خشمگين مى شوند (; هر چند حقى نداشته باشند).

[h=6]شأن نزول:[/h]در تفسير «درّ المنثور» از «صحيح بخارى» و «نسائى» و از گروهى ديگر چنين نقل شده كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) مشغول تقسيم اموالى (از غنائم يا مانند آن) بود كه يكى از طايفه «بنى تميم» به نام «ذُو الْخُوَيْصِرَة» فرا رسيده صدا زد:
اى رسول خدا! عدالت كن!
پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: واى بر تو اگر من عدالت نكنم، چه كسى عدالت خواهد كرد؟!
«عمر» صدا زد: اى رسول خدا! به من اجازه بده تا گردنش را بزنم.
پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: او را به حال خود واگذار! او يارانى دارد كه شما نماز و روزه خود را در برابر نماز و روزه آنها كوچك مى شمريد، ولى با اين حال، آنها از دين فرار مى كنند همان گونه كه تير از كمان!

در اين هنگام، آيات فوق نازل شد و به اين گونه افراد اندرز داد.

عرض سلام و تحیت
همه می دانیم رفتار امیرالمومنین امام علی ع با آن ملعون چگونه بود. می فرمود شیر را اول به او بدهید...
از امامان ما هیچی بعید نیست. بعید نیست که همه رو ببخشن
امام علی اصلاً خبر نداشت همسرش حضرت فاطمه آسیب جسمانی دیده بگونه ای که خطاب به پیامبر ص فرمود یا رسول الله از فاطمه باید حرف بکشی زیرا او نمی گوید که چه بلاهایی بر سرش آورده اند
اما ما نمی زاریم و ما راضی نمیشیم که امام رضایت بده و از مامان می خواهیم که اون دنیا اینا رو توسط خدا عذاب کنن
هر چند که خود امام علی ع می فرماید برخی از شیعیان ما بخاطر گناهانشان وارد جهنم می شوند و ما تا 300 هزار سال اجازه شفاعت نداریم


خب این جمله برای افرادی که شیعه امام علی هستند ذکر شده
اما با توجه به آیه بالا و عبدالرحمن بن ملجم مرادی، این شفاعت ها شامل حال اینگونه افراد نمی شود
همین شخصی که آیه بالا در مورد او نازش شد یکی از خوارج شد، پیامبر ص و امام علی ع نیز به نقل از پیامبر زمان مرگ او را از طریق غیب تعیین کرده بودند حال اینکه بن ملجم بدترین خوارج و بدترین مخلوق است

شب تاب;618115 نوشت:
یعنی ماجرای خاکـی بودن آدم بهانه بود؟

بخاطر اينكه او خودش دور از رحمت خدا و دور از سعادت شده و اين دورى بخاطر لزوم و هميشگى لعنت خدا لازمه او گشته، لذا هر وقت كه با وسوسه‏ ها و تسويلات خود به درون دلى رخنه كند، و نزديك شود همين نزديكى او باعث دور شدن آن دل است از خدا و رحمت او.
و اينكه مى‏گوييم: او مردم را اغواء مى‏كند، معنايش اين است كه اثر غوايت خود را در آن دل مى‏اندازد.

ترجمه تفسير الميزان ج‏12 صفحه 238

عبدالرحیم;618172 نوشت:
بخاطر اينكه او خودش دور از رحمت خدا و دور از سعادت شده و اين دورى بخاطر لزوم و هميشگى لعنت خدا لازمه او گشته، لذا هر وقت كه با وسوسه‏ ها و تسويلات خود به درون دلى رخنه كند، و نزديك شود همين نزديكى او باعث دور شدن آن دل است از خدا و رحمت او.
و اينكه مى‏گوييم: او مردم را اغواء مى‏كند، معنايش اين است كه اثر غوايت خود را در آن دل مى‏اندازد.

ترجمه تفسير الميزان ج‏12 صفحه 238

سپاس از توضیحات شما؛

نقل قول:
و اينكه مى‏گوييم: او مردم را اغواء مى‏كند، معنايش اين است كه اثر غوايت خود را در آن دل مى‏اندازد.

منظورتان از او ابلیس است؟!
در مورد حرف ابلیس صحبت میکنیم و اینکه چرا گفت خدا مرا اغوا کرد! البته اینکه او انسان را اغوا میکند دلیلش مهم هست.

امر به سجده »» سرپیچی ابلیس »» دفاع ابلیس از خود »» ... »» طرد شدن از درگاه خدا (دور شدن از رحم ت و سعادت)
الان جایی که مبهم هست مرحله دوم و سوم است؛ یعنی سرپیچی ابلیس و اینکه وی آن ماجرا را اغواکننده دانست و عملاً خدا را اغواگر خواند!

شب تاب;618363 نوشت:
منظورتان از او ابلیس است؟!
در مورد حرف ابلیس صحبت میکنیم و اینکه چرا گفت خدا مرا اغوا کرد! البته اینکه او انسان را اغوا میکند دلیلش مهم هست.

امر به سجده »» سرپیچی ابلیس »» دفاع ابلیس از خود »» ... »» طرد شدن از درگاه خدا (دور شدن از رحم ت و سعادت)
الان جایی که مبهم هست مرحله دوم و سوم است؛ یعنی سرپیچی ابلیس و اینکه وی آن ماجرا را اغواکننده دانست و عملاً خدا را اغواگر خواند!


سلام
الان شما دقیقا چه سوالی برایتان مطرح است؟
آیا سوال شما این است که:
دلیل اصلی سرپیچی ابلیس چه بود؟
ابلیس چه دفاعی از خود کرد؟
جنس ابلیس چیست؟
بی زحمت سوال خود را دقیقا بفرمایید.
البته به همین شیوه که پیش می رویم خوب است چون اینجا انجمن گفتگوی دینی است نه پاسخگویی تنها. باید کاربران در بحث مشارکت داشته باشند.
موضوع قفل شده است