در گفتگو با روضه نیوز مطرح شد / توصیه مهم حاج ابوذر بیوکافی به رسانه های ارزشی

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
در گفتگو با روضه نیوز مطرح شد / توصیه مهم حاج ابوذر بیوکافی به رسانه های ارزشی

به گزارش روضه نیوز؛ابوذر بیوکافی از مداحان جوان وانقلابی مدتی پیش مهمان دفتر روضه بود. در صحبتهای این مداح نسل سوم انقلاب پختگی همراه با دقت و آینده نگری دیده می شود.
مصاحبه تا ساعت 2 بامداد به طول انجامید و به قول ایشان «هنوز نتوانستم تمام صحبتهایم را انتقال دهم»
صحبتهایی که با چندین بار ویرایش مصاحبه در لابه لای گفتگو خواهید خواند.

از دعای پدر بود که مداح شدم

ضمن عرض خوش­ آمد، امیدواریم سفرتان به اهواز همراه با خیر و برکت و خوشی باشد. در مورد پایگاه خبری روضه ­نیوز توضیحاتی گفته شد، می­ خواهیم در رابطه با مداحی و تجاربی که شما دارید صحبت کنیم. از ورود آقای ابوذر بیوکافی به حرفه مداحی و نوکری آستان اهل­بیت برای ما بگویید.
ابوذر بیوکافی: از دوران کودکی به عرصه ستایشگری ورود کردم اما اگر بپرسید که چطور در این مسیر قرار گرفتم باید بگویم علتش استجابت دعای پدرم در زمان جنگ است که از خدایا خواسته بودندفرزندی عطا کن که مداح بشود.
بیشتر در هیئت ثارالله رشت کارهایتان را انجام می­دادید! شما قمی هستید یا شمالی؟
ابوذر بیوکافی:اصالتا اهل شهرستان لنگرود از توابع استان گیلان هستم، ولی ساکن قم هستیم. درمورد هیات ثارلله باید عرض کنم در سال چند مناسبت (حداکثر 10 تا) را خدمت دوستان در رشت برگزار هستیم.

در ماه­های مبارک رجب، شعبان و رمضان کمی هوایشان از روضه فاصله می­گیرد و مناجاتی می­شود، در ماه شعبان که فضا کاملاً مولودی خوانی است، نظر شما در مورد مناجات­ خوانی، بایسته­های یک مناجات­ خوان موفق و بایسته ­های یک مولودی خوان موفق چیست؟ حضرت آقا تأکید می­کنند که در شعر نباید غلو و حرف­ های بیجا باشد، خال و ابرو و... نباشد. مثلاً یکی از دوستان می­گفت ما در ماه مبارک رمضان فتیله روضه را خاموش می­کنیم فقط مناجات با خدا داریم، می­گفت سیاست من این است مخاطبانم را از گناهانی که انجام دادند در ماه رمضان برگردانم و در او حالت توبه باشد، یک نگاه کاملاً تفریطی است. نگاه دیگر این است که این­ها با هم تضادی ندارند و اصلاً عیبی ندارد ما فقط روضه داشته باشیم. یک عده فقط با روضه مأنوس هستند لذا نیازی به مناجات نیست. بعضی از شهرهای بالا یک ساعت بعد از نماز جوشن کبیر را خلاصه می­خوانند و تا صبح سینه ­زنی می­کنند، در مسجد خونریزی می­شود! ظاهرا یک نگاه تفریطی و افراطی است...

هیچ منافاتی بین روضه و مناجات نیست

ابوذر بیوکافی: اهل­بیت، به این مسئله پاسخ دادند خداوند هم در قرآن فرمودند:« یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیلة» و اهل بیت می فرمایند: : نَحن ُوَسیلَتُهُ، ،در جای دیگر خدا می­فرمایند این­ها واسطه رحمت هستند درِ خانه­ ام به­ واسطه­ ی اهل بیت بیایید. پس مشخص است که اهل­بیت آمدند که ما را به مقام توحید برسانند. هیچ منافاتی در روضه و مناجات نیست چیز جدایی نیست.
روضه سیر عبودی دارد و انسان موحد تربیت می­کند. با این نگاه که خدمت شما عرض کردم شب عاشورا شب عبادت و روز عاشورا می تواند روز مناجات باشد. تمام مناسبت­ها فرصتی برای بندگی کردن است. محبت و عزاداری برای اهل­بیت خود این محبت و مودت صراط بندگی است، أَنتُمُ الصِرَاطُ الأَقوَمُ. این که همه چیز را تعطیل کنیم را نمی­ فهمم و به نظرم از هم جدا نیست. اتفاقاً اگر روضه­ خوان برای مخاطبش از خدا بگوید و چشم­ها خیس نشوند مشخص است که اشتباه روضه خوانده و ذائقه را منفی پرورش داده است.
سخت ترین قالب مداحی،« مناجات خوانی» است

نکته دوم در مورد بایسته­ های مناجات: اول اینکه مداح باید اهل مناجات باشد.سخت­ترین قالب مداحی قالب مناجات است .بخش دیگر «فنون مناجات­خوانی» است مانندتسلط به لحن و متن دعاست، (صحیح خوانی، روخوانی و روان­خوانی). تسلط بر ترجمه دعا، مطالعه در تفسیر دعا، در اجرا موثر است ، زمانبندی­ در اجرای دعا مهم است. در بخش الحان بداند دعاخوانی و زیارت­خوانی چه وجوهی مشترک و متفاوتی دارند. همینطور نسبت به مناجات و ادعیه

در موضوع مولودی خوانی هم نظرتان را بفرمایید؟ خیلی از دوستان در جلسات مولودی خوانی نیاز به ایده و الگو دارند؟
ابوذر بیوکافی: مولودی خوانی یک قالبهای خاص و متفاوت مداحی است. به­طور کلی مولودی چه از لحاظ انتخاب و اجرای شعر و چه سرود متفاوت است. یک اصل کلی وجود دارد در این قالب که باید طراوت و شادی را داشته باشد.

از نگاه فقهی «کف زنی» اشکالی ندارد

کسانی که سرود می­خوانند می­خواهند سرود را عوض کنند می­گویند یک کف ریز بزنید، من خیلی تعجب کردم خیلی­ مراسمات دیدم که در مجلس اهل­بیت همراه با کف ، سوت می­زنند! کلیپ تصویری یک مداح را دیدم که داد زد هر کسی بلد است کِل بزند!
ابوذر بیوکافی: یک‌بار می­گوییم نگاه ما فقهی است یا نگاه کاربردی و جذبی است. می­گوییم هیئت یک نهاد تبلیغی است باید آدم را جذب کند. می­گوییم تا جایی که حرام اتفاق نیفتاد می­توانیم از روش ها و ابزار بهره ببریم، در نگاه فقهی کف زنی اشکالی ندارد. گاهی بحث اصلا شرعی نیست شرع میگوید ایرادی ندارد اما سوال این است آیا در شان جلسه اهل بیت است یا نه؟

اولین «کاست مداحی» چرا پخش شد؟

یک نکته­ ای که اتفاقاً خوب است گفته شود تمرکز روی هیئت­های تهران است. مثلاً در خوزستان،اصفهان و حتی در قم هیئت‌ها از خودشان الگویی ندارند. مثل اینکه بگوییم هیئت خوزستان یا رشت یک آداب و بایسته­ هایی برای خودشان دارند،اینطور نیست البته قبلا این‌طور بوده ولی الآن نیست! مثلاً سینه ­زنی بوشهری­ ها معروف بود یا زنجانی­ ها، یا سه سنگ بهبهان که معروف است. این تهرانی شدن هیئت­ها چه آسیب هایی دارد؟
ابوذر بیوکافی: ببینید یک سؤال بزرگی در ذهنم هست و هنوز به جوابش نرسیدم.، اولین کسی که نوار کاست مداحی در کشور پخش کرد برای چه پخش کرد؟ کدام بُعد را دید و کدام را ندید؟ یک بُعد اینکه مثلا کشور نیاز فرهنگی دارد باید فرهنگ اهل بیت ترویج شود. آیا تنها روش این بود که ما CD و نوار پخش کنیم راه دیگری نبود؟
سؤال دوم اینکه سنت­های عزاداری ما که از حیث شکلی با هم متفاوت بودند آیا ربطی هم به محتوا داشتند یا نداشتند؟ محتوا با روحیات اقلیمی هر منطقه هماهنگ بود یا نبود؟ وقتی شما می­گویید فرهنگ، زبان، قوم، اقوام، یکسری عناصر متأثر در آن­ها هست و با هم مرتبط­اند. این شیوه مداحی چه برسر سنت ها و فرهنگهای عزاداری آورد؟..
این نکات که عرض میکنم صرفا از بابت این است که باید جمع متخصص این مطالب را بررسی کنند. نمی­خواهم بگویم تهران مقصر است، یا بگویم شهرستانها مقصرند، یا اینکه مداح تهرانی دارد اشتباه می­کند، حرفم این نیست. مداح تهرانی در تهران دارد کار خودش را می­کند شما باید در تهران زندگی کنید تا ببینید آن آقا دارد چه می­کند؟ آنجا می­فهمیم که فلانی دارد چه‌کار می­کند؟ حرفم اصلا نقدهای متداول نیست. یک نکته مهم است که شاید کمتر ارزیابی شده...خلاصه امروز شاهد شکل عزاداری هستیم که با گذشته متفاوت است باید مزایا و معایبش ریشه یابی شود.
رسانه اگر درخدمت«تفکر»نباشد،«زرد» می شود

انگار عیب کار از رسانه است که دارد این­ها را انعکاس می­دهد!
ابوذر بیوکافی: یکی اینکه مبنا وقتی وجود نداشته باشد قطع به‌یقین روزمره گی و قشری‌گری بوجود خواهد آمد. استراتژی بلندمدتمان، راهبردهایمان چه سرنوشتی را رقم خواهد زد چه آینده ای را بوجود می آورد

سوال این است که این رسانه های مذهبی خود جوش، رسانه­ ای است که در خدمت یک تفکر است؟ مبانی و شاخصه مشخص دارد؟ یا رسانه زرد است. آیا با رنگ و لعابی « مذهبی» هر محتوایی را پررنگ و یا کم رنگ کرد؟. در چهر­ه­ سازی­ها از چه روشی تبعیت می کنیم ؟ رسانه باید بداند وقتی این کارها را بدون مبنا صرفا برای جذب مخاطب انجام می دهد. ذایقه ها بسمت شهرت طلبی به هر قیمتی سوق می یابد.
با اینکه قرار بر این است شعائر الهی و مبانی دینی تقویت شوند نه افراد. ، رسانه باید در خدمت یک فکر جهت دهنده باشدالان متاسفانه برعکس شده بجای این که رسانه در خدمت نخبگان باشد. نخبگان در خدمت رسانه شده اند. آن مبانی را در کلام و تفکر مقام معظم رهبری جستجو کنید ببینید هیات که شامل منبری ، مداح و شاعر ، مدیر و بانی است در طول این سالها ایشان بر روی چه نکاتی تاکید نموده اند. آن نکات بشود مبنا...هرکسی آن شاخصه ها را دارا باشد شما حمایت کنید
اهالی رسانه باید استانداردهای هیئت داری را بدانند

در واقع باید ارزش­های کنونی مثل شهرت طلبی وثروت طلبی تغییر کند. ما کاری کردیم بچه­ های شهرستانی بروند دنبال هزینه های گزاف و به قرض افتادند. کاری کردیم که مداح در شهرستانی احساس سرخوردگی کند. چرا چون رسانه ها ترازی را بعنوان هیات و یا مداح موفق نشان دادند که همه اش کمّی است... مادامی که شما ننشینید بیانیه مأموریت برای خود ننویسید و استاندارد تعریف نکنید شما هم چند سال دیگر همان می­شوید که از آن ها انتقاد می شود. زودتر از حرف ام به اینجا رسیدند که الان دارند از کسانی مطلب کار می­کنند که خودشان به آنها منتقد بودند.
معتقدم امروز به دلیل نبود این مبانی محکم و ارزشی که باید یک عقبه علمی و تئوریک بیاید برای فضای رسانه مذهبی ما مبانی تعریف کند دچار ضعف هستیم و رسانه به راحتی می تواند یک مولفه و مقوله فرهنگی را به ارزش تبدیل کند وهر کسی هم آن شاخصه را داراست بعنوان الگوهایی بصورت عمومی معرفی کند. مثلاً این مداح به خاطر این برای ما باارزش است که به مادرش احترام می­گذارد، نماز اول وقت می­خواند، خمس می­دهد، این مداح ساده­زیست بود چون امام فرمود ساده زندگی کنید، این ها را معرفی کنیم ولو اینکه این مداح ها پشت قله دماوند در محله 50 نفره مداحی کند این مداح را بزرگ کنیم.
رسانه های ارزشی باید ویترین جبهه فرهنگی را بچینند

بر روی شاخص های کیفی تاکید کنیم. باید بدانید اگر کسی که عیبهای فراوانی دارد را بزرگ کنیم تاثیرش در فضای فرهنگی مانند تاثیر ویروس­ است. فضای فرهنگ مانند نفس کشیدنمان در فضای شهر است اگر آلودگی باشد بیمار می شویم ، نشود ما بانی همه گیرشدن بعضی از روحیات اشتباه بخاطر مشهور شدن افراد شویم. امروزه مداح یک ویترین بسیار مؤثر انقلاب اسلامی است، غیر از این است؟ باید مراقب بودگاهی ما بطور کاملا نامحسوس داریم مدیریت می شویم. بنابر این باید ویترین را خودمان طراحی کنیم خلاصه طوری مدیریت کنید که در خدمت «من» نباشیم در خدمت امام حسین باشیم.
دوستان در روضه­ نیوز با نگاه تمدن ساز مبانی را استخراج کند. امروز را نگاه نکنید بدانید اگر بناست ویترین درست کنید ده سال دیگر نتیجه می دهد. شما ارزش درست کنید.
احساس می‌کنم یک جلسه مفصل­تری بایستی با شما داشته باشیم...
فقط یک سوال آیا مشعر نتوانست این خلأ تئوریک را در فضای مداحی جبران کند؟ حاج مهدی سلحشور و این­ها نتوانستند کاری کنند؟
ابوذر بیوکافی:مشعر یک اتفاق مقدس و یک حرکت خیلی خوب است با دغدغه­ های خوب. مشکلات زیرساختی ما در کشور زیاد است. اعتقاد دارم در حوزه فرهنگی باید به اجتهاد رسید شما می­ خواهید فرهنگ شیعه را تقویت کنید. وقتی اجتهاد نداشته باشید خودتان قرائت از اسلام را ارائه می­دهید. شاید فقه الهیات نیاز باشد...
باید رسم جنگیدن مان را عوض کنیم!

پس قبل از این کار تئوری پردازها است و از اینجا به بعد کار رسانه شروع می شود.
ابوذر بیوکافی:البته چون عقب هستیم باید با تئوری پردازی اجرا را هم شروع کنیم، درهر کاری که شروع می­کنیم حتما آینده­ پژوهی کنیم.
شهیدحسن باقری می گفت: باید رسم جنگیدنمان را عوض کنیم خودجوش رفته بود نقشه­ها را ثبت کرده بعد به محسن رضایی گفت بچه­ های ما همدیگر را می­زنند! ما مدتی است داریم همدیگر را می­زنیم، رسم جنگیدن را باید عوض کنیم.
سه دوره برای رسانه تعریف می­کنیم، می­گوییم دوره حفظ، ظهور رسانه­ ها برای حفظ شعائر عالی بود. ترمیم، الآن شما در دوره ترمیم به سر می­ برید یعنی ببینید رسانه های دیگر چه آسیب­ هایی دارند تولید می­کنند! چه اشکالاتی دارند! شما نداشته باشید. دوره بالندگی، حرف­های من ناظر به دوره بالندگی بود برای این دوره چه دارید؟ یک مُدل تعریف کنید. موفق باشید.
برچسب: 
پژوهش های تفسیری آیه 34 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه سی و چهارم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع :  کرنش فرشتگان در برابر آدم و نافرمانی شیطان ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------                      تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 230   ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۹ ، ۰۶:۵۸   پژوهش های تفسیری آیه 31 و 32 و 33 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه سی و یکم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع :  آموزش آدم و آزمایش فرشتگان به وسیله آن ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------                         تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 227 ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۹۹ ، ۰۱:۰۶   پژوهش های تفسیری آیه 30 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه سی ام سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع :  جایگاه بلند انسان در زمین و پرسش فرشتگان فسادگری انسان و عبادتگری فرشتگان و پاسخ اجمالی خداوند ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png---------------- 2۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۹ ، ۲۳:۴۸   پژوهش های تفسیری آیه 29 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه بیست و نهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع :  خلقت آسمانها - انسان هدف آفرینش ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۹ ، ۲۱:۳۶   پژوهش های تفسیری آیه 28 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه بیست و هشتم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : مراحل پنج گانه سیر تکاملی انسان ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png---------------- 28. کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ‏ چگونه خدا را انکار مى‏ کنید و حال آنکه مردگانى بودید و شما را زنده کرد، سپس شما را مى‏میراند، سپس شما را زنده مى‏کند. سپس فقط به سوى او باز گردانده مى‏شوید.   نکته‏ ها و اشاره‏ ها : 1) نکته اوّل این آیه ‏به پنج مرحله‏ ى سیر تکاملى بشر اشاره مى ‏کند که از نقطه ‏ى صفر شروع مى ‏شود و تا بى ‏نهایت ادامه مى‏ یابد: الف) انسان‏ها نخست عناصرى مرده، هم‏چون خاک و سنگ بودند. ب ) در مرحله‏ ى دوم موجوداتى زنده شدند. ج  ) آن‏گاه در دنیا زندگى مى ‏کنند تا این‏که مى‏ میرند. د  ) آنان در برزخ یا رستاخیز دوباره زنده مى‏شوند. هـ ) آنان فقط به سوى خدا بازگردانده شده، با عذاب یا نعمت‏هاى الهى روبه ‏رو مى ‏شوند. 2) نکته اوّل  پدیده ‏ى حیات یکى از پیچیده ‏ترین مسائل بشر است که هنوز علم بشر معماى آن را نگشوده و یکى از نعمت‏هاى الهى است که نشان دهنده ‏ى قدرت و علم بى‏ کران خداست. کسى که پدیده ‏ى حیات انسانى را به‏ خوبى بشناسد، بى‏ تردید مى‏ فهمد که این نعمت از ناحیه ‏ى خود او نیست؛ و به علم و قدرت الهى اعتراف مى ‏کند و کفر نمى ‏ورزد، در غیر این صورت نعمت‏هاى الهى را ناسپاسى کرده و سزاوار سرزنش و توبیخ است. «1» 3) نکته سوّم  مرگ انسان‏ها نشان دهنده ‏ى آن است که انسان جاویدان نیست و حیات او در دست دیگرى است که هرگاه بخواهد به او جان مى‏ دهد و هرگاه بخواهد جانش را مى‏ گیرد؛ آرى، مرگ انسان نیز نشانه ‏ى قدرت پروردگار اوست. 4) نکته چهارم  مرگ انسان به معناى تعطیل سیر تکاملى انسان و توقف او نیست. خدایى که یک بار انسان را زنده ساخت، مى‏ تواند بار دیگر در برزخ یا رستاخیز او را زنده نماید و در صحنه ‏ى قیامت حاضر سازد و به حساب او رسیدگى کند و نیکوکاران را به نعمت‏هاى بهشت، ره‏نمون شود و بدکاران کافر کیش را به عذاب دوزخ بسپارد. از جمادى مُردم و نامى شدم و ز نما مُردم به حیوان سرزدم‏ مردم از حیوانى و آدم شدم پس چه ترسم؟ کى زمُردن کم شدم؟ 5) نکته پنجم در رستاخیز همگان فقط به سوى خدا بازگردانده مى‏ شوند و به ملاقات او مى ‏روند؛ یعنى همه ‏ى انسان‏ها مسیر تکاملى خویش را از صفر شروع مى‏ کنند و به سوى بى‏ نهایت، یعنى ذات پاک پروردگار رهسپارند، لیکن هر گروه، براساس کردار و عقاید خویش، به سوى عذاب الهى یا نعمت‏هاى بهشتى او مى‏ روند. 6) نکته ششم  برخى از مفسران از آیه ‏ى فوق استفاده کرده ‏اند که قرآن دو مرگ و دو حیات براى انسان برمى ‏شمارد؛ پس این آیه، تناسخ (بازگشت مکرر ارواح به‏ بدن‏هاى دیگران) را نفى مى ‏کند. «1» __________________________________________________  (1). «کَیْفَ» براى توبیخ و سرزنش یا امتنان است و نوعى استفهام ‏انکارى است‏ 7) نکته هفتم  برخى از مفسران این آیه ‏را اشاره به حیات دنیوى و برزخى مى‏ دانند؛ یعنى انسان یک بار در دنیا زنده مى‏ شود و بار دیگر، پس از مرگ، در برزخ (فاصله ‏ى بین دنیا و رستاخیز) زنده مى‏ شود و صبر مى ‏کند تا رستاخیز بر پا شود و همگى به سوى عذاب یا نعمت‏هاى بهشتى خدا بازگردانده مى‏ شوند. «2»   آموزه‏ ها و پیام‏ ها : 1)  با مطالعه در مراحل پنج گانه ‏ى سیر تکاملى خویش خداشناس شوید. 2)مرگ و حیات از نعمت‏ها و نشانه ‏هاى خداست. 3)هر کس پاس نعمت‏هاى الهى را نگاه ندارد و کفر ورزد سزاوار سرزنش و توبیخ است. 4) حرکت تکاملى شما از صفر شروع مى‏ شود و به سوى خداى بى‏ نهایت ادامه مى‏ یابد. 5) بازگشت شما فقط به سوى (نعمت‏ها یا عذاب‏هاى) خداست (پس خود را براى آن روز آماده سازید و کفر نورزید).                         تفسیر قرآن مهر، ج‏1، ص: 215   ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۹ ، ۲۰:۲۰   پژوهش های تفسیری آیه 27 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه بیست و هفتم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : ویژگیهای فاسقان و زیانکاری آنها   ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۹ ، ۰۶:۵۱   پژوهش های تفسیری آیه 26 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه بیست و ششم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : مثالهای حق و حقیقت قرآن و تاثیرات متفاوت آنها   ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۹ ، ۱۵:۴۸   پژوهش های تفسیری آیه 25 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه بیست و پنجم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : مژده نعمتهای بهشتی به مؤمنانِ شایسته   ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۹ ، ۲۲:۰۵   پژوهش های تفسیری آیه 23 و 24 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه بیست و سوّم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : فراخوانی مخالفان به مبارزه و اعجاز قرآن  اعلام شکست مخالفان و معرفی آتش آماده برای آنها ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۹ ، ۰۳:۲۳   پژوهش های تفسیری آیه 22 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه بیست و دوم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : گریز از شرک به وسیله یا آوری نعمتهای الهی ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۹ ، ۱۳:۰۳   پژوهش های تفسیری آیه 19 و 20 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه نوزدهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : مثال دیگرِ درماندگی و هراس منافقان  ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۹ ، ۲۰:۰۴   پژوهش های تفسیری آیه 17 و 18 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه هفدهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : تصویر حالات منافقان با مثال  ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۹ ، ۰۳:۱۳   پژوهش های تفسیری آیه 16 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه شانزدهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : زیانکاری و گمراهی منافقان  ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۹ ، ۰۶:۳۵   پژوهش های تفسیری آیه 15 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه پانزدهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : کیفر ریشخندهای منافقان و سرگردانی آنها ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۹ ، ۱۹:۵۶   پژوهش های تفسیری آیه 14 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه چهاردهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : دو چهره گی و ریشخند زدن منافقان ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۹ ، ۰۹:۵۰   پژوهش های تفسیری آیه 13 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه سیزدهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : ویژگی دیگر منافقین :  کم خردی منافقان ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۹ ، ۱۴:۲۷   پژوهش های تفسیری آیه 12و 11 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه یازدهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : فریب وجدان و ادعای اصلاح طلبی منافقان ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۹ ، ۲۲:۲۳   پژوهش های تفسیری آیه 10 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه دهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : بیمار دلی منافقان و سرانجام عذاب آلود آنها ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۹ ، ۰۶:۲۵   پژوهش های تفسیری آیه 21 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه بیست و یکم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : دعوت همه مردم به عبادت ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------     ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۹ ، ۲۲:۴۳   پژوهش های تفسیری آیه 7 سوره حمد پژوهش های تفسیری آیه هفتم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : سه خط و راه متفاوت در زندگی بشر ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۹ ، ۰۰:۵۹   پژوهش های تفسیری آیه 6 سوره حمد پژوهش های تفسیری آیه ششم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : راه مستقیم الهی . صراط المستقیم ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۹ ، ۰۳:۰۱   پژوهش های تفسیری آیه 5 سوره حمد   پژوهش های تفسیری آیه پنجم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : توحید عبادی و توحید افعالی ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۹ ، ۰۴:۴۵   پژوهش های تفسیری آیه 4 سوره حمد پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png---------------- پایگاه قرآنی تفسیر رضوان پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png---------------- پایگاه قرآنی تفسیر رضوان پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png---------------- پایگاه قرآنی تفسیر رضوان پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png---------------- پایگاه قرآنی تفسیر رضوان پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png---------------- پایگاه قرآنی تفسیر رضوان   پژوهش های تفسیری آیه چهارم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : مالکیت مطلق خداوند در رستاخیز ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۹ ، ۱۸:۰۷   پژوهش های تفسیری آیه 3 سوره حمد پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره حمد تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : تذکّر رحمت فراگیر و ویژه الهی ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۹ ، ۲۱:۳۳   پژوهش های تفسیری آیه 9 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه نهم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : خود فریبی منافقان ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۹ ، ۲۳:۳۹   پژوهش های تفسیری آیه 21 سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه بیست و یکم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : فراخواندن مردم به پرستش آفریدگار با یادآوری نتیجه ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۹ ، ۱۲:۱۰   پژوهش های تفسیری رضوان آیه دوم سوره حمد - الحمد لله پژوهش های تفسیری آیه دوم سوره مبارکه بقره   ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۹ ، ۰۴:۵۰   پژوهش های تفسیری آیه هشتم سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه هشتم سوره مبارکه بقره   ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب...   ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۳:۴۳   پژوهش های تفسیری رضوان سیمای سوره مبارکه حمد رقرآن مهر، ج‏1، ص: 125   پژوهش های تفسیری آیه هفتم سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه هفتم سوره مبارکه بقره   ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۸:۲۶   پژوهش های تفسیری آیه ششم سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه ششم سوره مبارکه بقره   ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۸:۰۳   پژوهش های تفسیری آیه پنجم سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه پنجم سوره مبارکه بقره   ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۱:۵۸   پژوهش های تفسیری آیه چهارم سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه چهارم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : دو ویژگی دیگر پارسایان   ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png----------------   ادامه مطلب... ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۴:۵۹   پژوهش های تفسیری آیه سوّم سوره بقره پژوهش های تفسیری آیه سوم سوره بقره تفسیر رضوان . حوزه علمیه اصفهان موضوع : سه صفت پارسایان    ----------------http://bayanbox.ir/view/7348000871258179768/hadith-line.png---------------- پایگاه قرآنی تفسیر رضوان
  تفسير رضوان سوره مبارکه بقره