در مورد حجاب در قرآن راجع به موى سر اشاره‏اى نشده چه توجيهى وجود دارد؟

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
در مورد حجاب در قرآن راجع به موى سر اشاره‏اى نشده چه توجيهى وجود دارد؟

براى دريافت احكام الهى، رجوع به قرآن كفايت نمى‏كند. اين منطق غير قابل پذيرش و محكوم است زيرا:
اولاً در قرآن جزئيات و تفصيل بديهى‏ترين احكام دينى (مانند نماز و روزه) نيامده است. اين كه نماز چند ركعت است، چگونه بايد خواند و ساير شرايط آن در كجاى قرآن بيان شده است؟
ثانياً خداوند خواسته كه علاوه بر قرآن، به مفسران آن يعنى اهل بيت پيامبر (ص) براى دريافت و فهم اين مسائل نيز، رجوع شود.
ثالثاً به اتفاق شيعه و سنى، پيامبر اكرم (ص)، در حديث متواتر «ثقلين» شرط نجات از انحرافات را تمسّك به قرآن و عترت دانسته است. از اين رو بايد علاوه بر قرآن، به روايات نقل شده در اين موضوع نيز رجوع گردد.
علاوه بر آن كه آيات در مورد حجاب، منحصر به آنچه كه شما ذكر كرديد نيست، بلكه در آيات ديگر، به ابعاد مختلف آن نيز اشاره شده است.
1. خداوند متعال در سوره «نور»، آيه 31، مى‏فرمايد: «اى پيامبر به زنان با ايمان بگو. روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند [تا گردن و سينه با آن پوشانده شود] ( وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَ‏). «خُمُر» جمع خِمار است و خِمار به معناى وسيله و پوششى است كه با آن سر خود را مى‏پوشانند.[1] يعنى، همان روسرى و مقنعه. آيا با روسرى، بينى و يا گردن و سينه خود را مى‏پوشانند و يا موى خود را؟ بلكه همان طور كه مفسران سنى و شيعه بيان كرده‏اند و شأن نزول آيات، آن را تاييد مى‏كند، زنان عرب قبل از نزول آيه، اطراف روسرى خود را به شانه‏ها يا پشت سر مى‏افكندند، به طورى كه گردن و كمى از سينه آنان نمايان مى‏شد. از اين رو قرآن دستور مى‏دهد كه به گونه‏اى روسرى را بر سر خود بيندازيد كه كاملاً بدن شما پوشيده باشد (تعبير «ضَرْب» با «عَلى‏» به معناى القا و افكندن با شدّت است و اين تعبير تأكيد بر پوشش كامل است). يكى از محققان گويد: در اين آيه سخن از پوشش سر نكرده است، اما اين امرى طبيعى است چرا كه اين مسأله مسلّم و مفروغ عنه بود و كسى در آن ترديدى نداشت. زنان عرب قبل از اين آيات نيز سر خود را مى‏پوشاندند و اصلاً معناى روسرى و خِمار اين است و لذا نيازى به بيان و توضيح نداشت.[2]
2. در روايتى كه از امامان معصوم (ع) در تفسير اين آيه وارد شده است و نيز طبق بيان مفسران صدر اسلام (مانند ابن عباس و.) مقصود اين است كه زنان بايد موهاى خود را بپوشانند. علاوه بر آن كه روسرى‏ها را به گونه‏اى بپوشانند كه به پشت سر خود نيز نيفكنند تا گردن و سينه‏هايشان پيدا باشد و تنها مواضعى از بدن زن- كه ديدن غير گناه آلود آن براى بيگانگان (نامَحرم) جايز است- پوشيده نباشد. براى مرد نگاه به صورت و دست‏هاى زنان تا مچ اشكال ندارد، البته به شرط اين كه به قصد تلذّذ نگاه نكند و ريبه (خوف از اين كه به خاطر نگاه شهوانى و تحريك‏آميز باشد و او را به فتنه اندازد) نباشد، و گرنه هم بر مرد حرام است به اين مواضع نگاه كند و هم بر زن واجب است آنها را بپوشاند.[3]
3. در آيه 60 سوره نور فقط به زنان سالمند- كه از جهت مسائل نكاح و مسائل شهوانى از كار افتاده‏اند- اجازه داده شده كه لباس‏هاى رويين خود را بر زمين گذارند. البته به شرط اين كه در برابر مردم خودآرايى نكنند، در عين حال هم از نظر مفسران و هم بر اساس روايات وارده از ائمه معصومين (ع)، مقصود جواز كشف حجاب فقط در خصوص روسرى و چادر است. پس مورد استثنا نيز بيانگر اين است كه در حكم اصلى، پوشش سر و گردن و سينه مورد نظر بوده است.
4. در مورد جلباب نيز، يك پوشش شبيه چادر (بلندتر، بزرگ‏تر و كامل‏تر از روسرى و خمار)، مورد نظر است. چنانكه با مراجعه به كتاب‏هاى تفسير و لغت آشكار مى‏شود.

[1] - مفردات راغب

[2] - التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج 3، ص 130 و ص 358.

[3] - تفسير نور الثقلين، ج 3،ص 589.

با سلام
با این توجیح که تمامی دستورات دینی ذکر شده در قرآن چون به تفصیل در این کتاب مقدس ذکر نشده پس باید به منابع دیگری غیر از آن رجوع کرد (حتی اگر آن منبع احادیثی از جانب پیامبر باشد) پس از دیدگاه من شما به قرآن دیگر نمی توانید به عنوان کتاب کاملی برای همه انسانها در تمام اعصار متکی باشید. من به شخصه در این برهه از زندگی ام تنها قرآن را مرجع تمام اعمال خود می خواهم قرار دهم. دیگر به هیچ کتابی (چه کتاب حدیث باشد) و هیچ شخصی ( چه مرجع عالی مقام از دیدگاه حوزه و ...) اعتماد ندارم. می خواهم فقط و فقط به کتابی که آن را کامل ترین کتاب دینی و آخرین ورژن از مکالمه بی واسطه خدا و بنده اش می خوانند متکی باشم. اگر کامل است پس حدیث و سفیر و مفسر دیگر چه صیغه ایست!!! اگر کامل نیست پس این ادعاها چیست؟ می خواهم بار دیگر به کتاب آسمانیم ایمان بیاورم پس در این وادی یاریم کنید. با سپاس!!

[="pink"][/] با سلام . جواب شما به دو قسمت ميشوداول. اينكه خداوند در سوره احزاب ايه 59 به زنان مومنه دستورميدهندكهه روسري هاي بلند خود را بر خويش فرو افكنند . دوم اينكه مگر مي شود به قران ايمان داشت ولي گفتارهاي پيامبر را ناديده گرفت زيرا اين صريح قران است كه پيامبر كلامي نميگويد مگر وحي واز جانب خداوند . واگر شك در احاديثي است كه به ما رسيده تشخيص ان بر عهده متخصص است

در پاسخ باید بگویم که خود ذات باری تعالی به ما دستور داده که برای فهم معانی قرآن به پیامبر مراجعه کرد واین منافاتی با عمل به دستورات قرآن ندارد(وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ‏
و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم، تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى‏(نحل/44)

nilufar;35737 نوشت:
من به شخصه در این برهه از زندگی ام تنها قرآن را مرجع تمام اعمال خود می خواهم قرار دهم. دیگر به هیچ کتابی (چه کتاب حدیث باشد) و هیچ شخصی ( چه مرجع عالی مقام از دیدگاه حوزه و ...) اعتماد ندارم. می خواهم فقط و فقط به کتابی که آن را کامل ترین کتاب دینی و آخرین ورژن از مکالمه بی واسطه خدا و بنده اش می خوانند متکی باشم. اگر کامل است پس حدیث و سفیر و مفسر دیگر چه صیغه ایست!!! اگر کامل نیست پس این ادعاها چیست؟ می خواهم بار دیگر به کتاب آسمانیم ایمان بیاورم پس در این وادی یاریم کنید. با سپاس!!

بسم الله تعالی

1- دستور خود قرآن کریم این است که باید از رسول و اولی لامر (داوازده امام ) اطاعت کنید زیرا طبق آیات قرآن ( سوره نجم و آیه تطهیر 33احزاب )هم پیامبر(ص) معصوم است وهم ائمه اطهار (ع) لذا کلامشان کلام خداست به آیات زیر توجه بفرمایید
1- ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ ( حشر7)

2- مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً (80نساء )

3- قُلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكافِرينَ ( آل عمران 32)

4- وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (132 آل عمران )

5- يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً (59نساء )

6- وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبينُ (مائده 92)

َ7- أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ (انفال 1 )

8- يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20انفال )

9- وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ ( انفال 46)

10- قُلْ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَيْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَيْكُمْ ما حُمِّلْتُمْ وَ إِنْ تُطيعُوهُ تَهْتَدُوا وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ (نور 54)
11-وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (نور 56)
12- يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ (33محمد )

13- وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ اللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ (مجادله 13)

14- وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء 69)

15- مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (13نساء )

16- وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَخْشَ اللَّهَ وَ يَتَّقْهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ (52نور )

َ17- مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظيماً (71احزاب )

18- مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذاباً أَليماً (فتح 17 )

Nilufar;35737 نوشت:
اگر کامل است پس حدیث و سفیر و مفسر دیگر چه صیغه ایست!!! اگر کامل نیست پس این ادعاها چیست؟ می خواهم بار دیگر به کتاب آسمانیم ایمان بیاورم پس در این وادی یاریم کنید. با سپاس!!

کاربر محترم جناب Nilufar

اطاعت از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع ) او منافات با کامل بودن قرآن ندارد چون این مساله دستور خود قرآن است و قرآن هم به این خاطر کامل است که دستور به اطاعت از رسول و اولی الامر داده است

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ( احزاب / ٥٩) « ای پیامبر به زن های خودت و دختران خودت و زن های مؤمنان بگو –یعنی این حکم هم برای خانواده ی پیامبر هم برای زن های مؤمن است – این چا در یا روسری بلندی که خانم ها روی سر می اندازند و لباس شان را به خود شان نزدیک کنند ، این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است ، ( و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آن ها سرزده توبه کنند ) خدا همواره آمرزنده ی رحیم است »

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ( احزاب / ٥٩)

« ای پیامبر به زن های خودت و دختران خودت و زن های مؤمنان بگو –یعنی این حکم هم برای خانواده ی پیامبر هم برای زن های مؤمن است – این چا در یا روسری بلندی که خانم ها روی سر می اندازند و لباس شان را به خود شان نزدیک کنند ، این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است ، ( و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آن ها سرزده توبه کنند ) خدا همواره آمرزنده ی رحیم است »

سوال عنوان تاپیک توجهمو جلب کرد. پس چرا بحث رو یه مقدار منحرف کردین؟ منم دوست دارم بدونم کجای قرآن یا در چهپ منبع موثقی صحبت از پوشیدن کامل موی سر هست؟ این بخش قرآن هم که secret55 عزیز گذاشته خیلی غیر واضحه. از اصطلاح روسری بلند کمترین برداشت رو میشه روی پوشیده بودن مو داشت. گاهی حس میکنم پیدا بودن مقدار کمی از جلوی مو با پیدا بودن مچ دست ها یا گردی صورت تفاوتی نداره!

سلام

به نظر من برای درک صحیح حدود حجاب

باید به تاریخ و شان نزول آیه و حجاب زنان قبل از نزول آیه مراجعه کرد

از اساتید تاریخ تقضی دارم همکاری لازم را انجام دهند

آفات بى‏حجابى‏
1 رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى.
2 توسعه‏ى فساد و فحشا.
3 سوء قصد و تجاوز به عنف.
4 باردارى‏هاى نامشروع و سقط جنين.
5 پيدايش امراض روانى و مقاربتى.
6 خودكشى و فرار از خانه در اثر آبروريزى.

7 بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همسران خود.
8 بالا رفتن آمار طلاق و تضعيف روابط خانوادگى.
9 رقابت در تجمّلات.
10 ايجاد دلهره براى خانواده‏هاى پاكدامن.

موضوع قفل شده است