در روابط بین همسران ""ولایت مرد بر زن "" به چه معناست؟

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
در روابط بین همسران ""ولایت مرد بر زن "" به چه معناست؟

در روابط بین همسران ""ولایت مرد بر زن "" به چه معناست؟
چرا مرد بر زن ولایت دارد؟

آیا مرد بر زن ولایت دارد؟

:Gig:

:Gig:من هنوز منتظر پاسخ سوالم هستم.....

ameer;4439 نوشت:
در روابط بین همسران ""ولایت مرد بر زن "" به چه معناست؟
چرا مرد بر زن ولایت دارد؟

با سلام

پاسخ سؤال شما در وجه اجمال به تقریر زیر است:

قوامیت مردان بر زنان به وجه عام و در روابط بین همسران به وجه خاص که به ولایت مرد بر زن می انجامد و در آیه ی 34 سوره ی بقره، "الرجال قوامون علی النساء" بدان اشاره شده است، به معنای سلطه، زورگویی و اجحاف مردان نسبت به زنان نیست، بلکه همان گونه که لغت شناسان و به تبع آنان بیشتر مفسران گفته اند، واژه ی "قوام" به معنای سرپرستی، کارپردازی و نگهبانی است. و در حقیقت مرد برای زن و خانوادۀ خود حکم تکیه گاه و مأمن و رفع کنندۀ نگرانی ها را دارد.

از آن جا که خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است، طبیعی است که – مانند یک اجتماع بزرگ – رهبری و سرپرستی واحدی را می طلبد. بنابراین، این مسئولیت به جهاتی و به لحاظ خصوصیاتی که در مردان وجود دارد،- نظیر 1. غلبه ی قدرت تفکر مرد بر نیروی عاطفه و احساسات او، 2. داشتن بنیه و نیروی جسمی بیشتر در جهت دفاع از حریم خانواده، 3. تعهد مالی در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداخت هزینه های زندگی -، به عهده ی مرد گذاشته شده است.

قرآن کریم، قوامیت و برتری را تنها در دایره ی عدالت و رضای خدا مجاز می داند و در پیشگاه خدای متعال، تنها ملاک و معیار برتری تقواست، نه جنسیت.

در فرهنگ قرآن، قوامیت مرد، کوچک ترین زمینه ای را برای تسلط، استبداد و تعدی باقی نمی گذارد. این توهم که آیه ی فوق زمینه ی تعدی و تسلط مردان بر زنان را باعث می شود، شاید به جهت عدم تبیین معنای قوام در تحقیقات و پژوهش های قرآنی باشد.

اگر مطلب روشن است که فبهاالمراد و اگر مبهم است، تفصیل آن متعاقباً تقدیم خواهد شد.

موفق باشید :roz:

منبع: اسلام کوئست، با کمی تغییر و اضافات

سلام
در روابط بین زن ومرد از نظر شرعی مرد بر زن ولایتی ندارد مگردر یک صورت وان هم زمانی است زن بمیرد دراینجا ولی زن از طرف شارع مقدس مرد است وهمچنین زمانی که زن سفیه شودبه اجازه حاکم شرع میتواند ولی وقیم شود
اگر منظورتان تمکین وخروج از منزل است در شرع به عنوان حق مرد تلقی شده است نه ولایت.

و لايت لفظ مشترك است و معاني مختلفي دارد در بحث حاضر به معني سرپرستي و رهبري است.مثلا اجازه بيرون رفتن زن از منزل نوعي سرپرستي است آموزه هاي ديگر دين مثل مشاوره، سنت اهل بيت و..مي گويد كه اين به معني استبداد نيست به همين دليل حقوق متقابل هم مطرح است ومدار ، گذشت و اخلاق زناشويي و بين فردي زندگي را شيرين مي كند.

با تشکر از پاسخ خوب و کامل کارشناسان محترم
سوال بنده این است که :
آیا زن برای هر کاری که انجام می دهد باید از همسرش اجازه بگیرد؟
یا سوالم را جور دیگری مطرح می کنم:
یرای چه اموری زن باید از شوهرش اجازه و رضایت کسب کند؟
آیا محدوده خاصی وجود دارد؟

سلام
در 2 مورد:
1)خروج منزل
2)تمکین
3)هر چیزی که مربوط به 2 مورد بالا میشود

با سلام خدمت دوست خوبمان ameer


ضمن تشکر از پرسش خوبتان باید به عرض برسانم زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوقی دارند که شرع آنها را مشخص نموده است که برخی از آنها عبارتند از:

حق زن بر مرد : پرداخت نفقه توسط مرد (نفقه دارای مصادیق زیادی است که شامل خورد و خوراک ؛ پوشاک ؛ منزل ؛ مسافرت و ... )


حق مرد بر زن : تمکین ( تمکین نیز دارای شقوق مختلفی است مانند در کنار هم بودن ؛ نگاه کردن ؛ و ... )


شرع زن و مرد را ملزم به رعایت این حقوق نموده است به طوریکه هرکدام به وظایفشان عمل نکنند از نظر شرع ناشز و ناشزه شناخته می شوند ؛ بنابراین هر کدام از زوجین اگر بخواهند خلاف قانون و حقی که شرع مشخص نموده رفتار نمایید موظف است رضایت طرف مقابل را جلب نماید و اصطلاحا با اجازه همسر آن کار را انجام دهد .


زن نیز برای انجام کارهای غیر واجب که به نوعی با حقوق مرد در ارتباط است نیازمند کسب رضایت و یا اجازه همسرش می باشد ؛ البته کارهای واجب که ممکن است با برخی از حقوق مرد اصطکاک داشته باشد نیازمند اجازه نیست ؛ به طور مثال روزه مستحبی نیازمند اجازه ولی روزه ماه رمضان نیاز به اجازه ندارد ؛ رفتن به مجلس روضه نیازمند کسب رضایت همسر ولی یاد گرفتن مسایل شرعی که هر روزه با آنها سرو کار دارد نیاز به اجازه ندارد .


بحث حقوق زن و مرد ، بسیار ظریف و دقیق است و زیبنده است که مباحث مختلف آن با دقت مطرح شود و تمام جوانب آن ، همانگونه اسلام به آن بها داده است ، سنجیده شود تا دقت و اهتمام اسلام به کانون خانواده واستحکام آن بر همه روشن شود .


بنابر آنچه گذشت معلوم می شود که کسب اجازه و رضایت همسر از هر دو طرف باعث استحکام خانواده خواهد بود . پس هر دو ملزم به رعایت هستند در غیر این صورت الزام یک جانبه مفهومی نخواهد داشت .


به امید رعایت موازین اسلامی در همه امور


موفق باشید .:Gol::Gol::Gol:

موضوع قفل شده است