جمع بندی درخواست بررسی سندی حدیثی از امام جعفر صادق علیه السلام درباره ی وقایع ظهور

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
درخواست بررسی سندی حدیثی از امام جعفر صادق علیه السلام درباره ی وقایع ظهور

سلام

درخواست بنده این بود که لطف نمایید حدیث زیر را که در کتاب غیبت نعمانی آمده است ، بررسی سندی نمایید .

« أخبرنا عبد الواحد بن عبد الله قال: حدثنا محمد بن جعفر القرشي، قال: حدثني محمد بن الحسين، عن محمد بن سنان، عن قتيبة الاعشى، عن منصور بن حازم عن أبي عبد الله (عليه السلام) أنه قال: " إذا رفعت راية الحق لعنها أهل المشرق والمغرب قلت له: مم ذلك ؟ قال: مما يلقون من بني هاشم ." »

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد مجید

عروة الوثقی;659608 نوشت:
سلام
درخواست بنده این بود که لطف نمایید حدیث زیر را که در کتاب غیبت نعمانی آمده است ، بررسی سندی نمایید .
« أخبرنا عبد الواحد بن عبد الله قال: حدثنا محمد بن جعفر القرشي، قال: حدثني محمد بن الحسين، عن محمد بن سنان، عن قتيبة الاعشى، عن منصور بن حازم عن أبي عبد الله (عليه السلام) أنه قال: " إذا رفعت راية الحق لعنها أهل المشرق والمغرب قلت له: مم ذلك ؟ قال: مما يلقون من بني هاشم ." »

با صلوات بر محمد و آل محمد
و عرض سلام و ادب
5- أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقُرَشِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ قُتَيْبَةَ الْأَعْشَى عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِذَا رُفِعَتْ‏ رَايَةُ الْحَقِ‏ لَعَنَهَا أَهْلُ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ قُلْتُ لَهُ مِمَّ ذَلِكَ قَالَ مِمَّا يَلْقَوْنَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ.(1)
ترجمه:
خبر داد ما را عبد الواحد بن عبد اللَّه او گفت: حديث كرد ما را محمّد ابن جعفر قرشىّ او گفت: حديث كرد مرا محمّد بن حسين از محمّد بن سنان و اواز قتيبة اعشى و او از منصور بن حازم و او از):ابى عبد اللَّه (امام صادق) عليه السّلام كه آن حضرت فرمود: چون پرچم حقّ برافراشته شود اهل خاور و باختر آن را لعنت كنند. به آن حضرت عرض كردم: از چه رو چنين خواهد شد؟ فرمود: از آن چه از بنى هاشم مى‏ بينند.(2)
بررسی سند:
1- عبد الواحد بن عبد الله بن يونس : الموصلي أخو عبد العزيز يكنى أبا القاسم سمع منه أيضا سنة ست و عشرين و ثلاثمائة و ذكر أنه كان ثقة.(3)
2- مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقُرَشِيُّ:(محمدبن جعفر ابوالعباس الرزاز): إمامي، ثقة جليل‏.
3- محمد بن الحسين بن أبي الخطاب‏: إمامي، ثقة جليل‏، وفات: 262،سنة اثنتين و ستين و مائتين.
4- محمد بن سنان الزاهري‏: إمامي، مختلف ‏فيه ‏و التحقيق: انه ‏ثقة، وفات : 220،سنة عشرين و مائتين.
5- قتيبة بن محمد الأعشى‏: إمامي،ثقة جليل.
6- منصور بن حازم البجلي‏: إمامي،ثقة جليل.‏

پی نوشت:
1) الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 299.
2) غيبت نعمانى- ترجمه فهرى، متن، ص: 351.
3) رجال‏ الطوسي ص : 431. الخلاصة للحلي ص : 128.

مجید;660069 نوشت:
با صلوات بر محمد و آل محمد
و عرض سلام و ادب
5- أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقُرَشِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ قُتَيْبَةَ الْأَعْشَى عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِذَا رُفِعَتْ‏ رَايَةُ الْحَقِ‏ لَعَنَهَا أَهْلُ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ قُلْتُ لَهُ مِمَّ ذَلِكَ قَالَ مِمَّا يَلْقَوْنَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ.(1)
ترجمه:
خبر داد ما را عبد الواحد بن عبد اللَّه او گفت: حديث كرد ما را محمّد ابن جعفر قرشىّ او گفت: حديث كرد مرا محمّد بن حسين از محمّد بن سنان و اواز قتيبة اعشى و او از منصور بن حازم و او از):ابى عبد اللَّه (امام صادق) عليه السّلام كه آن حضرت فرمود: چون پرچم حقّ برافراشته شود اهل خاور و باختر آن را لعنت كنند. به آن حضرت عرض كردم: از چه رو چنين خواهد شد؟ فرمود: از آن چه از بنى هاشم مى‏ بينند.(2)
بررسی سند:
1- عبد الواحد بن عبد الله بن يونس : الموصلي أخو عبد العزيز يكنى أبا القاسم سمع منه أيضا سنة ست و عشرين و ثلاثمائة و ذكر أنه كان ثقة.(3)
2- مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقُرَشِيُّ:(محمدبن جعفر ابوالعباس الرزاز): إمامي، ثقة جليل‏.
3- محمد بن الحسين بن أبي الخطاب‏: إمامي، ثقة جليل‏، وفات: 262،سنة اثنتين و ستين و مائتين.
4- محمد بن سنان الزاهري‏: إمامي، مختلف ‏فيه ‏و التحقيق: انه ‏ثقة، وفات : 220،سنة عشرين و مائتين.
5- قتيبة بن محمد الأعشى‏: إمامي،ثقة جليل.
6- منصور بن حازم البجلي‏: إمامي،ثقة جليل.‏ ‏

پی نوشت:
1) الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 299.
2) غيبت نعمانى- ترجمه فهرى، متن، ص: 351.
3) رجال‏ الطوسي ص : 431. الخلاصة للحلي ص : 128.

پس سند این روایت صحیح است ؟

جناب « عبد الواحد بن عبد الله بن يونس » امامی است ؟

عروة الوثقی;661716 نوشت:
جناب « عبد الواحد بن عبد الله بن يونس » امامی است ؟

با صلوات بر محمد و آل محمد
و سلام و عرض ادب
بنابر قول دو رجالی برجسته، جناب شیخ الطائفه(طوسی) در « رجال» و علامه حلی(ره) در « الخلاصه» عبد الواحد بن عبد الله بن یونس مکنی به ابا القاسم توسط «تلعکبری»مورد توثیق قرار گرفته، و برادر بزرگتر وی عبد العزیز مکنی به ابالحسن نیز توسط همین شخص مورد توثیق قرار گرفته است.
پی نوشت:
1-2) رجال الطوسی،ص431، الخلاصه للحلی،ص128.

مجید;661794 نوشت:
با صلوات بر محمد و آل محمد
و سلام و عرض ادب
بنابر قول دو رجالی برجسته، جناب شیخ الطائفه(طوسی) در « رجال» و علامه حلی(ره) در « الخلاصه» عبد الواحد بن عبد الله بن یونس مکنی به ابا القاسم توسط «تلعکبری»مورد توثیق قرار گرفته، و برادر بزرگتر وی عبد العزیز مکنی به ابالحسن نیز توسط همین شخص مورد توثیق قرار گرفته است.
پی نوشت:
1-2) رجال الطوسی،ص431، الخلاصه للحلی،ص128.

سلام علیکم

بله متوجه شدم که شخص مذکور مورد وثوق است ، سوال بنده این بود که این شخص شیعه امامی هم هست ؟

سپاسگزارم از شما بزرگوار

عروة الوثقی;661841 نوشت:
سلام علیکم

بله متوجه شدم که شخص مذکور مورد وثوق است ، سوال بنده این بود که این شخص شیعه امامی هم هست ؟

سپاسگزارم از شما بزرگوار


با صلوات بر محمد و آل محمد
وسلام و عرض ادب
پرسشگر گرامی آن چه که در مورد این شخصیت در کتب رجالی آورده شده در همین حد است، در این جا نظر مرحوم آیه الله خویی را نیز خدمت شما ارسال می نمایم:
« 7352 - عبد الواحد بن عبد الله:
ابن يونس الموصلي: أخو عبد العزيز يكنى أبا القاسم سمع منه (أي رجال التلعكبري) أيضا سنة ست و عشرين و ثلاثمائة، و ذكر أنه كان ثقة.
الشيخ في من لم يرو عنهم ع (27). »(1)
ولی از آن جایی که شخصی از نظر بزرگان ثقه محسوب می شود که امامی باشد باید این شخصیت نیز امامی باشد.

پی نوشت:
1) معجم‏ رجال‏ الحديث، ج11، ص36 .

جمع بندی

سوال:
سلام
درخواست بنده این بود که لطف نمایید حدیث زیر را که در کتاب غیبت نعمانی آمده است ، بررسی سندی نمایید .
« أخبرنا عبد الواحد بن عبد الله قال: حدثنا محمد بن جعفر القرشي، قال: حدثني محمد بن الحسين، عن محمد بن سنان، عن قتيبة الاعشى، عن منصور بن حازم عن أبي عبد الله (عليه السلام) أنه قال: " إذا رفعت راية الحق لعنها أهل المشرق والمغرب قلت له: مم ذلك ؟ قال: مما يلقون من بني هاشم.»

پاسخ:
پرسشگر گرامی ضمن عرض سلام و ادب حدیث مورد نظر شما را مورد بررسی قرار می دهیم:
أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقُرَشِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ قُتَيْبَةَ الْأَعْشَى عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِذَا رُفِعَتْ‏ رَايَةُ الْحَقِ‏ لَعَنَهَا أَهْلُ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ قُلْتُ لَهُ مِمَّ ذَلِكَ قَالَ مِمَّا يَلْقَوْنَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ.(1)
ترجمه:
خبر داد ما را عبد الواحد بن عبد اللَّه او گفت: حديث كرد ما را محمّد ابن جعفر قرشىّ او گفت: حديث كرد مرا محمّد بن حسين از محمّد بن سنان و او از قتيبة اعشى و او از منصور بن حازم و او از ابى عبد اللَّه (امام صادق) عليه السّلام كه آن حضرت فرمود: چون پرچم حقّ برافراشته شود اهل خاور و باختر آن را لعنت كنند. به آن حضرت عرض كردم: از چه رو چنين خواهد شد؟ فرمود: از آن چه از بنى هاشم مى‏ بينند.(2)
بررسی سند:
-1 عبد الواحد بن عبد الله بن يونس : الموصلي أخو عبد العزيز يكنى أبا القاسم سمع منه أيضا سنة ست و عشرين و ثلاثمائة و ذكر أنه كان ثقة.(3) بنابر قول دو رجالی برجسته، جناب شیخ الطائفه(طوسی) در « رجال» و علامه حلی(ره) در « الخلاصه « عبد الواحد بن عبد الله بن یونس مکنی به ابا القاسم توسط «تلعکبری»مورد توثیق قرار گرفته، و برادر بزرگتر وی عبد العزیز مکنی به ابالحسن نیز توسط همین شخص مورد توثیق قرار گرفته است(4).
اما نظر مرحوم آیه الله خویی:
7352 - عبد الواحد بن عبد الله:
ابن يونس الموصلي: أخو عبد العزيز يكنى أبا القاسم سمع منه (أي رجال التلعكبري) أيضا سنة ست و عشرين و ثلاثمائة، و ذكر أنه كان ثقة.
الشيخ في من لم يرو عنهم ع . »(5)
بنابر این، این شخص از نظر بزرگان ثقه محسوب می شود .
2 - مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقُرَشِيُّ:(محمدبن جعفر ابوالعباس الرزاز): إمامي، ثقة جليل‏.
- 3 محمد بن الحسين بن أبي الخطاب‏: إمامي، ثقة جليل‏، وفات: 262،سنة اثنتين و ستين و مائتين.
4 - محمد بن سنان الزاهري‏: إمامي، مختلف ‏فيه ‏و التحقيق: انه ‏ثقة، وفات : 220،سنة عشرين و مائتين.
-5 قتيبة بن محمد الأعشى‏: إمامي،ثقة جليل.
6 - منصور بن حازم البجلي‏: إمامي،ثقة جليل.‏ ‏

چون تمام افراد سند، ثقه و جلیل هستند روایت صحیح می باشد.

منابع:
1 ) الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 299.
2 ) غيبت نعمانى- ترجمه فهرى، متن، ص: 351.
3) رجال‏ الطوسي ص : 431. الخلاصة للحلي ص : 128.
4) رجال الطوسی،ص431، الخلاصه للحلی،ص128.
5) معجم‏ رجال‏ الحديث، ج11، ص36 .

موضوع قفل شده است