درباره زبان قران توضیح می خواهم.

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
درباره زبان قران توضیح می خواهم.

زبان قران یعنی چه ؟ آیا منظور همان کیفیت سخن گفتن پروردگار است یا مقصود دیگری در میان است؟ خدواند به گونه های متفاوتی سخن گفته است چرا اینگونه است سخنان حکیم؟ گاهی بشارت به بهشت به فردی و اندکی بعد جهنمی خواندن او . از یکسو می فرماید ایمان بیاورید می بخشم از سوی دیگر می فرماید تازه اول راه است و شما باید امتحان شوید؟ از یکسو می فرماید رضی الله عن المومنین اذ یبایعونک تحت الشجره و از سوی دیگر می فرمیاد من جاء بالحسنه فله عشر امثالها. یعنی آنچه قبلا گفتم حساب نیست باید تا آخر حسنات را با خود بیاورید. و در کل من درباره زبان قرآن خیلی در شگفتم . اگر ممکن مقالاتی یا مطالعاتی را ارائه بفرمایید.

سم الله الرحمن الرحیم
رجوع کنید به خطبه 198 و خطبه 133 نهج البلاغه

و همچنین کتاب وحی و افعال گفتاری از جناب دکتر علیرضا قائمی نیا

باسمه تعالی

زبان قرآن، زبان فطرت است كه فرهنگ مشترك انسانها است؛ فطرتي خدا آشنا كه آفريدگار جهان، ثبات و حفظ آن را براي همگان در هميشه‌ي تاريخ تأمين فرموده است: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ»

چرا که قرآن مجيد،به منظور هدايت همگان فرود آمده است، همه‌ي انسانهايي كه در پهنه‌ي زمين و گستره‌ي زمان بسر مي‌برند، از نور رهنمود آن برخوردار خواهند شد و در فهم معارف قرآن، نه فرهنگ خاصّي معتبر است كه بدون آن، رسيدن به اسرار قرآن ميسّر نباشد و نه تمدّن مخصوصي مانع است، كه با وجود آن، بهره‌مندي از لطف‌هاي قرآن ميسر نگردد؛ نه عربيّت شرط راهيابي به حقايق قرآن است و نه عجميت مانع رسيدن به ذخيره‌هاي معرفتي آن. قرآن، بيم دهنده‌ي جهانيان و هدايتگر همه‌ي انسانهاست از اين رو زبان آن نيز آشناي فطرت همگان است.
اگر كتابي جهان شمول و جاودانه باشد، بايد به گونه ای با جهانيان سخن بگويد كه همگان از فهم آن نصيبي داشته باشند و هيچ كس بهانه‌ي نارسايي زبان يا نا آشنايي آن را خار راه پيمودن و بالارفتن خود نبيند و از پيمودن مسير سعادت نا اميد نشود. تنها زباني كه جهان گسترده‌ي بشريت را هماهنگ مي‌كند، زبان فطرت است.
برگرفته از تفسیرتسنیم

خيلي ممنون اما اين خيلي ناقصه من مقالات يا مطالعاتي در اين زمينه خواستم گويا اصلا سوال من را دوستان متوجه نشده اند. علت چندگونگي در گفتمان قرآني و مطالبي اين چنين را مي خواستم . حداقل بايد اين موارد در قم كار شده باشد.

با سلام

فکر کنم مقصود دوست ما از زبان قرآن ناظر به معانی ومفهوم آیات است زیرا زبان قرآن عربی مبین است .

ومشکلاتی که اشاره فرمودید بسیار طبیعی است زیرا قرآن کتابی پیچیده و مرموز است و دارای آیات محکم ومتشابه و خاص و عام واز همه مهمتر ناسخ ومنسوخ است و اگر کسی بدون علم به این امور وارد قرآن شود قطعا به بن بست وتناقض خواهد رسید .


در حدیث صحیحی از مترجم و شریک قرآن علی (ع) رسیده که دیدند مردی در مسجد مشغول تفسیر آیات است به او گفتند که ناسخ را از منسوخ باز میشناسی گفت نه ، فرمودند که خود را هلاک ساختی ودیگران را هم.


وآورنده قرآن خاتم النبیین (ص) هم سفارش به ثقلین فرمود که اگر تواما به قرآن وعترت تمسک جویید گمراه نمیشوید وایندو همواره با همند ....


واگر امروز ما نمیتوانیم در حد کمال وتمام از قرآن بهره مند شویم وبعضا دچار اینچنین اختلاف و تناقضاتی میشویم علتش ، غیبت شریک ومترجم قرآن یعنی حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف است .


اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا تالِيَ كِتابِ اللهِ وَتَرْجُمانَهُ

باسمه تعالی
معارف در قرآن به شیوه های گوناگون بیان شده است. سر استفاده از روشهای گوناگون در دعوت و تعلیم، آن است که انسانها گرچه از فرهنگ مشترک فطری برخوردارند، لیکن در هوشمندی و مراتب فهم یکسان نیستند و به تعبیر برخی روایات همانند معادن طلا و نقره متفاوتند: « الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه » برخی از مخاطبان قرآن کریم انسانهای ساده اندیش و برخی حکیمان فرزانه و ژرف اندیشان باریک بین اند.
از این رو لازم است کتاب جهان شمول الهی، معارف فطری را با روشهای متفاوت و در سطوح گوناگون تبیین کند تا ژرف اندیشان محقق به بهانه ی نازل بودن مطالب وحی خود را بی نیاز از آن نپندارند و ساده اندیشان مقلد نیز به دستاویز پیچیدگی معارف آن، خود را محروم نبینند.
این کتاب الهی در رسیدن به اهداف خود که با اهداف رسالت پیامبر جهانی، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله متحد است،روشهای ویژه ای را برگزیده است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1- استفاده گسترده از تمثیل برای تنزل دادن معارف سنگین و متعالی
2- بهره گیری از شیوه ی جدال احسن و پایه قراردادن پیش فرضهای مقبول خصم، در احتجاج با کسانی که در برابر اصل دین یا خصوص قرآن سرسختی نشان می دهند.
3- آمیختن «معارف و احکام» با «موعظه و اخلاق» و « تعلیم کتاب و حکمت» با « تربیت و تزکیه نفوس» و پیوند زدن مسائل نظری با عملی و مسائل اجرایی با ضامن اجرای آن مانند این که پس از دستور روزه داری به هدف آن که تحصیل تقواست اشاره می کند :« یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» بقره 183

تقسیر تسنیم ج1

خیلی ممنون:Gol: لطفا ادامه بدین

موضوع قفل شده است