جمع بندی خواندن نماز قضا برای متوفی

تب‌های اولیه

25 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خواندن نماز قضا برای متوفی

سلام

ایا کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نماز قضای متوفی را بخواند؟؟؟

با تشکر

با نام الله




[="Tahoma"][="Black"]

j.shapoor;331487 نوشت:
سلام ایا کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نماز قضای متوفی را بخواند؟؟؟ با تشکر

با عرض سلام و احترام

خواندن نماز قضای متوفی با داشتن نماز قضا مانعی ندارد.
البته نباید در گرفتن نماز های قضا سهل انگاری کرد. (1)

همیشه سلامت و موفق باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع ، احکام نماز قضا[/]

با سلام
منم میخواستم بدونم نماز قضای پدر که بر پسر بزرگ واجبه چه جوریه اگه پدر اصلا نماز نخونده آیا پسر باید همه شو بخونه؟ یا مقداریشو؟ اصولا علت اینکه پسر بزرگ باید نمازشو بخونه چیه؟ و از کجا این مطلب استنباط شده آیا حکم صریح در اینمورد وجود داره؟
باتشکر

سلام

سوالی هم من داشتم

در قران داریم هرکس در گرو اعمال خود است
حال چگونه نماز ی که دیگری بخواند بر فرد دیگری اثر خواهد کرد ؟
یا بهتر بگویم به حساب او خواهند گذاشت ؟

بجث جالبی مطرح شده ولی نمیدونم چرا کارشناسان محترم هنوز جواب نداده اند.

بی نظیر;369900 نوشت:
سلام

سوالی هم من داشتم

در قران داریم هرکس در گرو اعمال خود است
حال چگونه نماز ی که دیگری بخواند بر فرد دیگری اثر خواهد کرد ؟
یا بهتر بگویم به حساب او خواهند گذاشت ؟


پاسخ :
با سلام در این رابطه باید گفت :
همان آموزه های که آن حقایق را بیان نموده . مسله نفع داشتن عمل غیر برای اموات را نیز مطرح نموده است
حتی چه بسا فردی ناشناس برای میتی ناشناس خیراتی انجام دهد و آن فرد میت هم از این خیرات بهره مند گردد.
برای تشبیه می توان گفت این امر همانند واریز وجه به حساب یک فرد دیگر است و مهم ان ایت که مراحل ارسال وجه به درستی انجام شود که در این صورت صاحب حساب می تواند از وجه مذکور بهره مند گردد بدون آن که شناخت قبلی بین او و فرد واریز کننده وجود داشته باشد.
به همین نسبت اگر فردی به نیت همه اموات یک قبرستان یا همه اموات شهر خود یا حتی همه در گذشتگان مومن و اهل اسلام خیراتی را انجام دهد، این عمل می تواند به نتیجه مطلوب برسد.
اما در مورد آگاه شدن اموات از کسانی که برای ایشان خیرات می نمایند باید گفت هرچند شاید به طور مطلق در این خصوص تصریحی در منابع نقلی وجود نداشته باشد، اما از برخی روایات به دست می آید که اموات از برخی از این امور آگاه می گردند؛ به عنوان مثال محمد بن مسلم می‌گوید:
از امام صادق(ع) پرسیدم: آیا به قصد زیارت اموات، سر قبرشان رفتن فایده‌ای به حال آنان دارد، فرمود: «آری». عرض کردم: آیا آنان کسانی را که سرقبرشان می‌روند، می‌بینند و می‌شناسند، فرمود: «به خدا سوگند، آری! آنها شما را می‌بینند و درک می‌کنند و از این که به یادشان بودید و به زیارت‌شان رفتید، خوشحال می‌شوند و با شما انس می‌گیرند و به شما علاقه‌مند می‌شوند». (1)
فردی به نام عمر بن برید از امام صادق(ع) پرسید: آیا می‌توان به نیابت از میّتی نماز خواند (و یا هر کار خیر دیگری انجام داد) و ثواب آن را هدیه نمود، فرمود: ‌«بله. گاهی میّتی به خاطر کارهایش در تنگنا و عذاب می‌باشد. وقتی نمازی ـ یا کار خیر دیگری به نیابت از وی انجام می‌گیرد و ثوابش ـ به وی هدیه می‌شود،‌ در کارش گشایشی حاصل می‌گردد و به آن میّت گفته می‌شود: این گشایش (و عفو و آمرزش) به خاطر نمازی است که فلانی از جانب تو به جای آورده است».
آن شخص می‌گوید: عرض کردم: آیا می‌شود دو رکعت نماز بخوانم و دو نفر ـ یا بیشتر را در ثوابش شریک کنم، فرمود:‌«آری، همان طوری که برای زنده‌ای، هدیه فرستاده شود، شاد می‌گردد، هر استغفار یا ترحمی از زنده‌ها بر مردگان رسد، باعث خوشحالی و شادی آنان می‌گردد». (2)
در مورد آگاهی آنان از حوادثی که برای بازماندگان پیش می‌آید، بر اساس آنچه که در روایات و کلام معصومین علیهم السلام آمده است، مردگان آگاهند.
در مورد خیرات انسان گنهکار به نیت اموات هم باید گفت: اگر این عمل با نیت خالص و برای خدا و به شکل صحیح انجام بپذیرد؛ یعنی از مال حلال باشد یا عملی منطبق بر دستورات دینی و به دور از ریا و ... انجام بپذیرد، نمی توان گفت که پذیرفته نمی شود و برای میت نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و از رحمت خداوند به دور است که چنین خیراتی را نپذیرد ، هرچند در معنای دقیق و کامل کلمه هر عمل خیری از اهل تقوا به درستی قبول می گردد. (3)

پی‌نوشت‌ها:
1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، 4 جلد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 هجرى قمرى ، ج 1، ص 180، ح 540.
2. همان، ص 183، ح 554.
3. مائده (5) آیه 27.

freeandazad;369877 نوشت:
با سلام
منم میخواستم بدونم نماز قضای پدر که بر پسر بزرگ واجبه چه جوریه اگه پدر اصلا نماز نخونده آیا پسر باید همه شو بخونه؟ یا مقداریشو؟ اصولا علت اینکه پسر بزرگ باید نمازشو بخونه چیه؟ و از کجا این مطلب استنباط شده آیا حکم صریح در اینمورد وجود داره؟
باتشکر

پاسخ :
با سلام وتقدیر از شما .در ابتدا باید اشاره شود :

قرآن طبق آیه شریفه « کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهینَة» به صراحت تاكيد مي نمايد كه هر انسانی در گرو کار خود می باشد.(1)
اما در مورد لزوم نماز قضاي پدر بر پسر بزرگ تر باید به چند نکته توجه کرد.
1- فلسفه اصلي اين امر ، بزرگداشت و تکریم پدر و حفظ حرمت او و تلاش براي بهبود وضعيتش در آخرت است. دغدغه داشتن بازماندگان در مورد پدر بهترين بزرگداشت وي محسوب مي گردد تا در حد امكان تلاش فرد متوفي در ازدواج و رشد دادن و تربيت نمودن فرزندان در بين بازماندگان متجلي شود. زحمات سود مستقيمي بعد از رحلت براي وي داشته باشد. تلاش ها و زحمات وي ناديده گرفته نشود .
2- نمازها به عنوان قرض هائی است که باید ادا شود، چه توسط خود شخص ( زمانی که زنده است ) و چه توسط دیگران ( بعد از مرگ ) . اگر در زمان حيات ادا نشد، اداي آن برعهده ورثه ای است که اموال میت را به ارث می برند. پس همان گونه که در دارائی های میت وراث حق تصرف دارند و می توانند آن ها را صاحب شوند، ادای قرض های مالی و غیر مالی میت نیز بر عهده آن ها می باشد. اين مورد خاص بر عهده پسر بزرگ تر تعيين شده است .
3- یکی از علت ها و حکمت های واجب شدن قضای نماز پدر بر پسر بزرگ تر امتیازاتی است که پسر بزرگ تر نسبت به برادران و خواهران دیگر در ارث دارد. می تواند وسائل اختصاصی و شخصی پدر را صاحب شود. اين وسائل شامل لوازم شخصي پدر همچون انگشتر، قرآن و شمشير است كه در اصطلاح فقهي «حبوه» خوانده مي شود. در فقه تاكيد شده كه پسر بزرگ تر حق ارث بردن اين وسائل را دارد. (2)
در مقابل امتیازات وظائفی هم بر عهده او نهاده شده است، از جمله به جا آوردن قضای نمازهای خوانده نشده پدر. ارتباط اين دو امر به گونه اي است كه برخي از فقها تاكيد مي نمايند. اگر پسر بزرگ تر نمازهاي قضا را به جا نياورد، حق ارث بردن حبوه را ندارد .(3)
3- تكليف نماز هاي پدر يك تكليف واجب براي پسر بزرگ تر است ،همانند همه تكاليف ديگرش ؛ در نتيجه فرزند بزرگ تر به خاطر حرمت و جايگاه پدر موظف به احترام او و ادا نمودن برخي از ديون وي مي شود ؛ در نتيجه وقتی به امر خدا قضای نماز پدر بر پسر بزرگ واجب شد ، با وجوب ، آن نمازها مثل نمازهای خودش،‌ جزو اعمال واجب پسر می گردد . چه بسا دليل تكليف آن باشد كه وي به خاطر بزرگ تر بودن ،معمولا از حيات پدر بيش ترين بهره و استفاده را نسبت به ديگر فرزندان برده است .
اما در عين حال عمل برای پسر بزرگ تر، جزء اعمال نیکو و صالح شمرده شده است و ثواب فراوان دارد؛ امام صادق‌می‌فرماید: "حج‌، روزه و... از جانب میت قضا می‌شود. انجام دادن این کار نیکو است‌."(4)
نبايد فراموش كرد طبق برخي از نظرات فقهي پسر بزرگ تر موظف به قضاي نمازهايي از پدر كه ناشي از نافرماني خداوند ترك شده نيست . در نتيجه قضاي همه نمازها به طور مطلق بر عهده فرزند نیست .(5)
پی نوشت ها :
1. مدثر (74) آیه38.
2. امام خميني ، توضیح المسایل (محشي) ، انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، 1424 ه ق، ج 2 ،ص 748.
3. بهائى‏ ،جامع عباسى و تكميل آن( محشى)، مؤسسة منشورات الفراهاني‏، تهران،بي تا . ج 2، ص 396.
4. شیخ حر عاملی‌، وسائل الشیعه‌، ج 8، ص 279، مؤسسه آل البیت‌، قم‌.1409 هجرى قمرى .
5. امام خميني ، توضیح المسایل (محشي) ج1، ص 761، ذیل مسئله 1390.

صادق;392801 نوشت:
همان آموزه های که آن حقایق را بیان نموده . مسله نفع داشتن عمل غیر برای اموات را نیز مطرح نموده است
حتی چه بسا فردی ناشناس برای میتی ناشناس خیراتی انجام دهد و آن فرد میت هم از این خیرات بهره مند گردد.

سلام

بزرگوار جوابتان نه علمی و نه قرانی و نه منطقی می باشد
لطفا منبع قرانی یا منطقی یا علمی ارایه دهید ؟

صادق;392801 نوشت:
برای تشبیه می توان گفت این امر همانند واریز وجه به حساب یک فرد دیگر است و مهم ان ایت که مراحل ارسال وجه به درستی انجام شود که در این صورت صاحب حساب می تواند از وجه مذکور بهره مند گردد بدون آن که شناخت قبلی بین او و فرد واریز کننده وجود داشته باشد.

این مثال هم بسیار نامناسب است چون قرض و طلب در دنیا را نمی توان برای اخرت بکار برد
اینجا وجهی وتریز می شود و طرف دیگر دریافت می کند چون زنده است و توانایی دریافت دارد

ولی فرض کنید فردی نمازی خوانده است واضح است که اثر روحی و روانی این نماز در شخص خواننده نماز اتفاق افتاده است
چگونه می تواند این اثر را به فردی که مرده است منتقل کند ؟

بی نظیر;392936 نوشت:
بزرگوار جوابتان نه علمی و نه قرانی و نه منطقی می باشد
لطفا منبع قرانی یا منطقی یا علمی ارایه دهید ؟

سلام

کافی است دقتی به اعمال ماتقدم و ماتاخر شود.

وَ نَكتُبُ مَا قَدَموا وَ آثَرَهُم

ما تمامي اعمالي را كه شخص انجام داده و پيش فرستاده است ؛ با تمامي آثار آينده ي آن ؛ همه را ثبت مي كنيم


يُنَبؤُ الانسانُ يَومَئِذٍ بِما قَدَمَ وَ أَخَر

آن روز انسان از آنچه پيشاپيش فرستاده و آنچه به آينده موكول كرده باخبر شود


با توجه به همین دو مورد یا آیات دیگر میتوان پی برد اعمال ماتاخر در سرنوشت انسان موثر است ... و طبیعی هست که ثواب این اعمال به شخص متوفی برسد.

و طبق حدیثی از امام صادق علیه السلام : شش چيز است که مومن بعد از مرگ نيز از آن ها بهره مند مي شود

-فرزند صالحي که براي او طلب مغفرت کند

- کتاب قرآن که از آن قرائت کند .
- چاه آبي که حفر کرده ( و به مردم آب مي دهد ) .
- درختي که کاشته است .
- آبي که براي خيرات جاري کرده است .
- روش پسنديده اي بنا نهاده و ديگران پس از وي ، آن را ادامه مي دهند .

بحارالانوار ج 6 ص 294

تندیس;392943 نوشت:
ما تمامي اعمالي را كه شخص انجام داده و پيش فرستاده است ؛ با تمامي آثار آينده ي آن ؛ همه را ثبت مي كنيم

سلام

گفته تمامی اثار اعمال خود شخص نه شخص دیگری دقت فرمایید

بی نظیر;392947 نوشت:
سلام

گفته تمامی اثار اعمال خود شخص نه شخص دیگری دقت فرمایید

سلام

منظور آثار اعمال فرد است! چه اعمالی که مستقیما انجام داده و چه اعمالی که بر روی دیگران تاثیر داشته و یا خواهد داشت

چنانچه اگر دقت کنید گفته شده اگر فرزندی طلب مغفرت برای والدین کند، به او می رسد!
چه بسا که این حق برگردن فرزند هم هست

تندیس;392950 نوشت:
سلام

منظور آثار اعمال فرد است! چه اعمالی که مستقیما انجام داده و چه اعمالی که بر روی دیگران تاثیر داشته و یا خواهد داشت

چنانچه اگر دقت کنید گفته شده اگر فرزندی طلب مغفرت برای والدین کند، به او می رسد!
چه بسا که این حق برگردن فرزند هم هست

سلام

حرف شمارو قبول دارم ولی اینجا بحث چیز دیگری است

بحث تاثیر اعمال یک فرد بر روی فرد دیگر است ؟

بی نظیر;392952 نوشت:
سلام

حرف شمارو قبول دارم ولی اینجا بحث چیز دیگری است

بحث تاثیر اعمال یک فرد بر روی فرد دیگر است ؟

سلام مجدد

بحث من هم همین بود!! تاثیر اعمال دیگران بر یک فرد متوفی
چنانچه به عنوان مثال تاثیر عمل فرزند بر والدین را ذکر کردم

ما روایتهای زیادی در این باره داریم...
که اگه وقت بشه حتما اینجا میذارمشون

تنها به عنوان نمونه این رو بیان میکنم که حتی شب اول قبر، اگر دیگران برای متوفی نماز لیله الدفن رو بخونند، در کاستن عذابش تاثیر داره! این یه نمونه کوچک و در عین حال بزرگ است! شب اول قبر با اون سختی ای که داره، اگه یه نفر حتی غریبه نماز برای متوفی بخونه ،بهش میرسه!
(تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل)

تندیس;392963 نوشت:
بحث من هم همین بود!! تاثیر اعمال دیگران بر یک فرد متوفی
چنانچه به عنوان مثال تاثیر عمل فرزند بر والدین را ذکر کردم

فرزند باقی الصالحات حساب میشه مثل نوشتن کتاب یا ساختن مسجد
اینجا بحث نماز خوندن غریبه برای یک فرده یا خریدن نماز و روزه

بی نظیر;393060 نوشت:
فرزند باقی الصالحات حساب میشه مثل نوشتن کتاب یا ساختن مسجد
اینجا بحث نماز خوندن غریبه برای یک فرده یا خریدن نماز و روزه

سلام

شما از این شاخه به اون شاخه میپرید!
من متوجه بحث هستم!

و عرض کردم روایات زیادی از معصومین داریم که همگی تاکید بر این دارند که اعمالی که دیگران در حق میتی انجام بدهند به او می رسد! چون این اعمال در حقیقت هدیه ای هست برای آنها. و خداوند این هدیه ها را به شخص مورد نظر میرسونه و به همین خاطر هم از عذاب متوفی کم میشه و به حساب او میذاره، نظر شخصی من این هست که وقتی کسی یه عملی رو با رضایت کامل برای میتی انجام میده، در حقیقت داره به خاطر الطاف اون میت یا حتی به خاطر ترحمی که بر میت داره، این کارها رو انجام میده. مثلا شما به دوستت هدیه میدی چون رفتار خوبی ازش دیدی. عده ای با رضایت میرن سر مزار مرده ای ، براش قرآن میخونند یا حتی شب اول قبر براش نماز وحشت میخونند تا در آسایش باشه.از عذابش کم بشه . شاید یکی از دلایلش این هست که به خاطر خوبی اون فرد اینکارا رو انجام میدن. پس این هم نتیجه ی خود عمل میت بوده. طبیعی هست که خدا هم این رو به حساب میت میذاره. چون نتیجه ای از عمل خود فرد بوده.
به نظر من خرید نماز و روزه هدف اصلش اینه که شخصی برای میت داره نماز میخونه یا روزه میگیره و حتما به میت میرسه و البته طبیعی هست که اثرش به اندازه ی اثر اعمال خود میت براش نیست ولی اثر داره. و خریدش هم حتما برای این هست که اون شخصی که اعمال رو انجام میده با رضایت قلبی انجام بده.

بی نظیر;369900 نوشت:
در قران داریم هرکس در گرو اعمال خود است
حال چگونه نماز ی که دیگری بخواند بر فرد دیگری اثر خواهد کرد ؟
یا بهتر بگویم به حساب او خواهند گذاشت ؟

سلام
قرآن در این مورد یک آیه دارد: و لا تزر وازره وزر اخری
که دلالت دارد بر اینکه یک نفر گناه دیگری را به دوش نمی کشد
مفهومش این است که هرکسی بالاصاله حامل گناه خودش است
اما این آیه بر موارد زیر دلالت ندارد :
1- انسان از گناه دیگری تاثیر نپذیرد
2- انسان از ثواب دیگری بهره مند نگردد
3- انسان از ثواب دیگری تاثیر نپذیرد
والله الموفق

حامد;393324 نوشت:
سلام
قرآن در این مورد یک آیه دارد: و لا تزر وازره وزر اخری
که دلالت دارد بر اینکه یک نفر گناه دیگری را به دوش نمی کشد
مفهومش این است که هرکسی بالاصاله حامل گناه خودش است
اما این آیه بر موارد زیر دلالت ندارد :
1- انسان از گناه دیگری تاثیر نپذیرد
2- انسان از ثواب دیگری بهره مند نگردد
3- انسان از ثواب دیگری تاثیر نپذیرد
والله الموفق

سلام و تشکر

مطلبی که فرمودین بسیار عالی بود ولی جواب من نیست

ببینید دو حالت می توانیم در نظر بگیریم
دو فرد زنده باشند

در این حالت من بحثی ندارم

سوال من در موردی هست که یک فرد مرده است و فرد دیگر زنده

طبق ایه قران هرکسی در گرو اعمال خودش هست این اعمال حتی می تواند باقی الصالحات هم باشد و تا اینجا حرفی در ان نیست
مثلا فرزند یا نوشتن کتناب یا ساختن مسجد یا هرچیزی

بحث من مربوط به وقتی می شود
که مثلا فردی برای برادر متوفیش نماز بخواند
اگر دقت کنیم این نماز برای خود فرد که خوانده چون یاعث تاثیر در روح و روانش می شود
موثر است و به اصطلاح صواب دارد

ولی همین نماز چه اثری و چگونه می تواند اثر بر فردی بگذارد که از دنیا رفته است ؟

با تشکر

بی نظیر;393343 نوشت:
مطلبی که فرمودین بسیار عالی بود ولی جواب من نیست

ببینید دو حالت می توانیم در نظر بگیریم
دو فرد زنده باشند

در این حالت من بحثی ندارم

سوال من در موردی هست که یک فرد مرده است و فرد دیگر زنده

طبق ایه قران هرکسی در گرو اعمال خودش هست این اعمال حتی می تواند باقی الصالحات هم باشد و تا اینجا حرفی در ان نیست
مثلا فرزند یا نوشتن کتناب یا ساختن مسجد یا هرچیزی

بحث من مربوط به وقتی می شود
که مثلا فردی برای برادر متوفیش نماز بخواند
اگر دقت کنیم این نماز برای خود فرد که خوانده چون یاعث تاثیر در روح و روانش می شود
موثر است و به اصطلاح صواب دارد

ولی همین نماز چه اثری و چگونه می تواند اثر بر فردی بگذارد که از دنیا رفته است ؟


سلام
آنچه تاثیر گذار و تاثیر پذیر است روح انسان است لذا فرقی نمی کند که تاثیر پذیر ( دریافت کننده ثواب ) مرده باشد یا زنده چون به هر ترتیب اینجا روحی است که تاثیر را می گیرد
دیگر اینکه خدای متعال قادر است بر اینکه بخاطر قبول زحمت یک برادر مومن و بواسطه اتصالی که بین ارواح مومنین هست اثر عمل یکی را در روح دیگری نیز ایجاد کند
به عبارت دیگر این از جمله امور انشائی و ایجادی است و مبنایش اینهاست :
1- لطف الهی در قالب بیان این پاداش
2- ارتباط و اتصال ارواح مومنین
3- ایجاد اثر در روح دریافت کننده ثواب توسط خدای منان
والله العالم

حامد;394855 نوشت:
سلام
آنچه تاثیر گذار و تاثیر پذیر است روح انسان است لذا فرقی نمی کند که تاثیر پذیر ( دریافت کننده ثواب ) مرده باشد یا زنده چون به هر ترتیب اینجا روحی است که تاثیر را می گیرد

روح هر شخص توسط خود فرد و توسط بدن خودش ارتقا پیدا می کنه و تاثیر می گیره
حتی در حالت زنده بودن

مثلا اگر برادر شما نماز بخواند چه تاثیری بر روح شما دارد ؟

حامد;394855 نوشت:
دیگر اینکه خدای متعال قادر است بر اینکه بخاطر قبول زحمت یک برادر مومن و بواسطه اتصالی که بین ارواح مومنین هست اثر عمل یکی را در روح دیگری نیز ایجاد کند

مبنای این حرفتان چیست ؟

برعکس حرف شما قران می گوید هرکس در گرو اعمال خودش هست

همین یک ایه کافی است که کل حرفها و استدلالهای شما را باطل کند

با تشکر

بی نظیر;394887 نوشت:
روح هر شخص توسط خود فرد و توسط بدن خودش ارتقا پیدا می کنه و تاثیر می گیره
حتی در حالت زنده بودن

مثلا اگر برادر شما نماز بخواند چه تاثیری بر روح شما دارد ؟


سلام
ظاهرا ایجاد کننده ارتباط خدای متعال است
و همانطور که سخن دیگری در شما اثر مثبت یا منفی دارد
با اینکه چیزی جز صدای او به تو نمی رسد و صدا هم تنها امواج هواست
اما در شما تاثیر دارد
لذا کافی است که خدای متعال ربطی ایجاد کند آنوقت اثر هم خواهد بود : و هو علی کل شی قدیر


بی نظیر;394887 نوشت:
مبنای این حرفتان چیست ؟

برعکس حرف شما قران می گوید هرکس در گرو اعمال خودش هست

همین یک ایه کافی است که کل حرفها و استدلالهای شما را باطل کند

با تشکر


قران چنین سخنی ندارد اگر هم داشته باشد به نحو بیان انحصار نیست اگر انحصاری هم باشد مطمئن باشید دیگران از اهل ایمان به نحوی داخل در حوزه وجودی خود ما هستند که تاثیر دارند
والله الموفق

بی نظیر;394887 نوشت:

برعکس حرف شما قران می گوید هرکس در گرو اعمال خودش هست

همین یک ایه کافی است که کل حرفها و استدلالهای شما را باطل کند

سلام

اینکه بگوییم هر کس در گرو اعمال خودش هست، منافاتی با تاثیر اعمال نداره!
اگه یه مرد 70 ساله در طول عمرش اصلا نماز نخونده باشه، و حالا فوت کنه. طبیعتا مجازات خاص خودش رو داره، به خاطر سهل انگاری در نماز و ... ، و گناهش رو گردن فرد دیگری نمیذارند. و اگر کسی نماز قضا برای این شخص بخونه، بر شخص متوفی تاثیر میذاره. که این برمیگرده به تاثیر اعمال!

و البته موضوع دیگری که به نظر میرسه شما بهش توجهی ندارید جداسازی بحث برزخ و قیامت هست... تا قبل از برپایی قیامت، اعمال یک فرد بر دیگری و خودش تاثیر داره. ولی با برپایی قیامت هر کس خودش هست و نامه اعمالش. و اونجاست که هر شخصی در گرو اعمال خودش هست. و همچنین مصداق آیه شریف فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره و من يعمل مثقال ذرة شرا يره

بی نظیر;392936 نوشت:
سلام

بزرگوار جوابتان نه علمی و نه قرانی و نه منطقی می باشد
لطفا منبع قرانی یا منطقی یا علمی ارایه دهید ؟
پاسخ مجدد:
با سلام .پرسش گرامی خوب است کمی مهربانانه تر سخن بگوید . چشم دلیل وحیانی تقدیم می شود در ابتدا باید گفت :
قران کتابی است که علوم بی نهایتی را در خود جای داده ولی استنباط همه این علوم و معارف و احکام از قران ، کار هر کس نیست. مخاطب واقعی قران(پیامبر و امامان) است که به همه این علوم و معارف احاطه دارد و آنها را درک می کند . به همین جهت خداوند در قرآن ، پیامبر را به عنوان مبین و مفسر و معلم قرآن معرفی کرده ، پیامبر نیز مردم را بعد از خود به قرآن و عترت سفارش می کند.
در آیه ای آمده "نکتب ما قدموا و آثارهم"(1)؛ "آثار"، از جانب معصومان به فرزند صالح، بناهای خیر ماندگار ، سنت و سیره نیکو یا عکس آن تفسیر شده ، معلوم می شود وقتی فرزند صالح حسنه ماندگار است که اعمالی به نیابت از پدر و مادر انجام می دهد که به آنها برسد. به همین جهت در قرآن به مومن یاد می دهد که از خداوند نور چشم بخواهد:
"ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اعین"(2) زن و فرزند صالحی نور چشم هستند که هم در زمان زندگی باعث نشاط شوند ؛ هم بعد از مرگ با عملکرد مثبت خود و با دعا و تلاوت قرآن و اعمال صالح نیابتی ، برای او موجب رحمت و مغفرت گردند.
قرآن به نیکی به پدر و مادر سفارش بسیار می کند . این امر مطلق است . بنا بر روایات انسان باید به پدر و مادر در حال حیات و بعد از مرگ شان احسان و نیکی کند. روایات به صدقه و نماز و روزه و...از جانب پدر و مادر بسیار سفارش کرده است.
هم چنین در روایات به دعا و طلب رحمت و قرائت قران برای برادران و خواهران دینی فوت شده بسیار سفارش شده است.
امام صادق (ع)فرمود:میت به خاطر طلب رحمت و استغفار بازماندگان خوشحال مى شود، همان گونه که افراد زنده با هدایا خوشحال مى شوند.(3)
پیامبر فرمود: سخت ترین شب ها، شب اوّل قبر است. مى توانید با پرداخت صدقه، به مردگان خوبی کنید . اگر مالى براى صدقه نداشته باشید، لااقل دو رکعت نماز بخوانید و به روح او هدیه کنید که خداوند از آن لحظه هزار فرشته به سوى قبرش مى فرستد که با هر فرشته اى لباسى است و قبر او را از تنگى و فشار مى رهانند و وسعت مى بخشند.(4)
از امام صادق سوال شد : آیا به میت بعد از مرگش چیزی می رسد؟
امام فرمود: حج و صدقه و روزه ای که به نیابت از او بگیرند. (5)

پی نوشت ها:
1.یس(36)،آیه 12.
2.فرقان(25)،آیه74.
3.المحجة البیضاء، ج 8 ص 292.
4.جامع احادیث شیعه،ج7،ص439.
5.بحار الانوار ،ج6،ص294.

این مثال هم بسیار نامناسب است چون قرض و طلب در دنیا را نمی توان برای اخرت بکار برد
اینجا وجهی وتریز می شود و طرف دیگر دریافت می کند چون زنده است و توانایی دریافت دارد
ولی فرض کنید فردی نمازی خوانده است واضح است که اثر روحی و روانی این نماز در شخص خواننده نماز اتفاق افتاده است
چگونه می تواند این اثر را به فردی که مرده است منتقل کند ؟

پرسشگرامی موفق وشاد کام باشید .
آن مثال برای نزدیک شدن مطلب به ذهن شریف شماارایه شد . ولی توجه داشته باشید که در عالم برزخ انسان از حیات برزخی بر خوردار است وهر چه از هدایا از سوی باز ماندگان برای او فرستاده شود به اذن الهی دریافت می کند از این رو چنان که اشاره شد در آموزه های دینی تاکید شده برای اموات اعمال صالح انجام دهید .
این مسئله در روایت آمده که فردی به نام عمر بن برید از امام صادق(ع) پرسید: آیا می‌توان به نیابت از میّتی نماز خواند (و یا هر کار خیر دیگری انجام داد) و ثواب آن را هدیه نمود، فرمود: ‌«بله. گاهی میّتی به خاطر کارهایش در تنگنا و عذاب می‌باشد. وقتی نمازی ـ یا کار خیر دیگری به نیابت از وی انجام می‌گیرد و ثوابش ـ به وی هدیه می‌شود،‌ در کارش گشایشی حاصل می‌گردد و به آن میّت گفته می‌شود: این گشایش (و عفو و آمرزش) به خاطر نمازی است که فلانی از جانب تو به جای آورده است».
آن شخص می‌گوید: عرض کردم: آیا می‌شود دو رکعت نماز بخوانم و دو نفر ـ یا بیشتر را در ثوابش شریک کنم، فرمود:‌ «آری، همان طوری که برای زنده‌ای، هدیه فرستاده شود، شاد می‌گردد، هر استغفار یا ترحمی از زنده‌ها بر مردگان رسد، باعث خوشحالی و شادی آنان می‌گردد». (1)
طبق این روایت معلوم می شود که هدیه های معنوی می تواند برای همه به طور یکسان برسد؛ بلکه بالاتر از این هدایا نه تنها برای جمع کثیر از اموات مفید و چاره ساز و برای همه آن ها می رسد. بلکه برای خود هدیه کننده نیز مفید و بیشتر از اموات ثمر بخش است، لذا در روایتی آمده:
«کسی که قبر برادر مؤمن خود را زیارت کند و دست خود را بر آن بگذارد و سورة قدر را هفت بار تلاوت کند، خداوند در قیامت او را از وحشت حفظ می‌کند». (2)
در روایت دیگر آمده:
«هرگاه مؤمن آیة الکرسی را تلاوت کند و ثواب آن را برای اهل قبور هدیه نماید، خداوند برای هر حرفی از آن آیه فرشته‌ای را مأمور می‌کند که برای او تا روز قیامت تسبیح بگوید». (3) پس هر دو دسته روایات می تواند درست باشد . ولی اینکه در خصوص نماز لیله دفن چنین گفته شده؛ اولا: در جایی این مطلب ذکر نشده که نماز شب دفن یک نماز برای تعداد بسیاری از اموات نادرست و الزاما هر نماز برای یک میت باید خوانده شود. ثانیا اگر بفرض چنین توصیه ایی مستند دینی داشته داشته به جهت دلیل خاص آن است. لذا در این باره توصیه شده که در پایان نماز لیله دفن گفته شود: «وابعث ثوابها الی قبر فلان» (اسم میت) برده شود. (4)
بنا بر این هر دو مسئله دلیل خاص خود را دارد و هر کدام از اعمال در جای خود درست است؛ بخصوص آن که این گونه امور، تعبدی، و تابع دلیل خاص خود است.

پی‌نوشت‌ها:
1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، 4 جلد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 هجرى قمرى ، ج 1، ص 183، ح 554.
2. حر عاملی، وسایل الشیعه، نشر دار الاحیا التراث العربی، بیروت 1412 ق . ج2 ، ص 881.
3. همان، ص 862.
4. توضیح المسایل، نشر جامعه مدرسین، قم 1386 ش، ج1، ص348.


سوال : خواندن نماز قضا برای متوفی

(در قران داریم هرکس در گرو اعمال خود است
حال چگونه نماز ی که دیگری بخواند بر فرد دیگری اثر خواهد کرد ؟
یا بهتر بگویم به حساب او خواهند گذاشت ؟)
پاسخ :
در این رابطه باید گفت :
همان آموزه های که آن حقایق را بیان نموده . مسله نفع داشتن عمل غیر برای اموات را نیز مطرح نموده است
حتی چه بسا فردی ناشناس برای میتی ناشناس خیراتی انجام دهد و آن فرد میت هم از این خیرات بهره مند گردد.
برای تشبیه می توان گفت این امر همانند واریز وجه به حساب یک فرد دیگر است و مهم ان ایت که مراحل ارسال وجه به درستی انجام شود که در این صورت صاحب حساب می تواند از وجه مذکور بهره مند گردد بدون آن که شناخت قبلی بین او و فرد واریز کننده وجود داشته باشد.
به همین نسبت اگر فردی به نیت همه اموات یک قبرستان یا همه اموات شهر خود یا حتی همه در گذشتگان مومن و اهل اسلام خیراتی را انجام دهد، این عمل می تواند به نتیجه مطلوب برسد.
اما در مورد آگاه شدن اموات از کسانی که برای ایشان خیرات می نمایند باید گفت هرچند شاید به طور مطلق در این خصوص تصریحی در منابع نقلی وجود نداشته باشد، اما از برخی روایات به دست می آید که اموات از برخی از این امور آگاه می گردند؛ به عنوان مثال محمد بن مسلم می‌گوید:
از امام صادق(ع) پرسیدم: آیا به قصد زیارت اموات، سر قبرشان رفتن فایده‌ای به حال آنان دارد، فرمود: «آری». عرض کردم: آیا آنان کسانی را که سرقبرشان می‌روند، می‌بینند و می‌شناسند، فرمود: «به خدا سوگند، آری! آنها شما را می‌بینند و درک می‌کنند و از این که به یادشان بودید و به زیارت‌شان رفتید، خوشحال می‌شوند و با شما انس می‌گیرند و به شما علاقه‌مند می‌شوند». (1)
فردی به نام عمر بن برید از امام صادق(ع) پرسید: آیا می‌توان به نیابت از میّتی نماز خواند (و یا هر کار خیر دیگری انجام داد) و ثواب آن را هدیه نمود، فرمود: ‌«بله. گاهی میّتی به خاطر کارهایش در تنگنا و عذاب می‌باشد. وقتی نمازی ـ یا کار خیر دیگری به نیابت از وی انجام می‌گیرد و ثوابش ـ به وی هدیه می‌شود،‌ در کارش گشایشی حاصل می‌گردد و به آن میّت گفته می‌شود: این گشایش (و عفو و آمرزش) به خاطر نمازی است که فلانی از جانب تو به جای آورده است».
آن شخص می‌گوید: عرض کردم: آیا می‌شود دو رکعت نماز بخوانم و دو نفر ـ یا بیشتر را در ثوابش شریک کنم، فرمود:‌«آری، همان طوری که برای زنده‌ای، هدیه فرستاده شود، شاد می‌گردد، هر استغفار یا ترحمی از زنده‌ها بر مردگان رسد، باعث خوشحالی و شادی آنان می‌گردد». (2)
در مورد آگاهی آنان از حوادثی که برای بازماندگان پیش می‌آید، بر اساس آنچه که در روایات و کلام معصومین علیهم السلام آمده است، مردگان آگاهند.
در مورد خیرات انسان گنهکار به نیت اموات هم باید گفت: اگر این عمل با نیت خالص و برای خدا و به شکل صحیح انجام بپذیرد؛ یعنی از مال حلال باشد یا عملی منطبق بر دستورات دینی و به دور از ریا و ... انجام بپذیرد، نمی توان گفت که پذیرفته نمی شود و برای میت نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و از رحمت خداوند به دور است که چنین خیراتی را نپذیرد ، هرچند در معنای دقیق و کامل کلمه هر عمل خیری از اهل تقوا به درستی قبول می گردد. (3)

پی‌نوشت‌ها:
1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، 4 جلد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 هجرى قمرى ، ج 1، ص 180، ح 540.
2. همان، ص 183، ح 554.
3. مائده (5) آیه 27.


سوال : خواندن نماز قضا برای متوفی

(منم میخواستم بدونم نماز قضای پدر که بر پسر بزرگ واجبه چه جوریه اگه پدر اصلا نماز نخونده آیا پسر باید همه شو بخونه؟ یا مقداریشو؟ اصولا علت اینکه پسر بزرگ باید نمازشو بخونه چیه؟ و از کجا این مطلب استنباط شده آیا حکم صریح در اینمورد وجود داره؟)
در ابتدا باید اشاره شود :
قرآن طبق آیه شریفه « کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهینَة» به صراحت تاكيد مي نمايد كه هر انسانی در گرو کار خود می باشد.(1)
اما در مورد لزوم نماز قضاي پدر بر پسر بزرگ تر باید به چند نکته توجه کرد.
1- فلسفه اصلي اين امر ، بزرگداشت و تکریم پدر و حفظ حرمت او و تلاش براي بهبود وضعيتش در آخرت است. دغدغه داشتن بازماندگان در مورد پدر بهترين بزرگداشت وي محسوب مي گردد تا در حد امكان تلاش فرد متوفي در ازدواج و رشد دادن و تربيت نمودن فرزندان در بين بازماندگان متجلي شود. زحمات سود مستقيمي بعد از رحلت براي وي داشته باشد. تلاش ها و زحمات وي ناديده گرفته نشود .
2- نمازها به عنوان قرض هائی است که باید ادا شود، چه توسط خود شخص ( زمانی که زنده است ) و چه توسط دیگران ( بعد از مرگ ) . اگر در زمان حيات ادا نشد، اداي آن برعهده ورثه ای است که اموال میت را به ارث می برند. پس همان گونه که در دارائی های میت وراث حق تصرف دارند و می توانند آن ها را صاحب شوند، ادای قرض های مالی و غیر مالی میت نیز بر عهده آن ها می باشد. اين مورد خاص بر عهده پسر بزرگ تر تعيين شده است .
3- یکی از علت ها و حکمت های واجب شدن قضای نماز پدر بر پسر بزرگ تر امتیازاتی است که پسر بزرگ تر نسبت به برادران و خواهران دیگر در ارث دارد. می تواند وسائل اختصاصی و شخصی پدر را صاحب شود. اين وسائل شامل لوازم شخصي پدر همچون انگشتر، قرآن و شمشير است كه در اصطلاح فقهي «حبوه» خوانده مي شود. در فقه تاكيد شده كه پسر بزرگ تر حق ارث بردن اين وسائل را دارد. (2)
در مقابل امتیازات وظائفی هم بر عهده او نهاده شده است، از جمله به جا آوردن قضای نمازهای خوانده نشده پدر. ارتباط اين دو امر به گونه اي است كه برخي از فقها تاكيد مي نمايند. اگر پسر بزرگ تر نمازهاي قضا را به جا نياورد، حق ارث بردن حبوه را ندارد .(3)
3- تكليف نماز هاي پدر يك تكليف واجب براي پسر بزرگ تر است ،همانند همه تكاليف ديگرش ؛ در نتيجه فرزند بزرگ تر به خاطر حرمت و جايگاه پدر موظف به احترام او و ادا نمودن برخي از ديون وي مي شود ؛ در نتيجه وقتی به امر خدا قضای نماز پدر بر پسر بزرگ واجب شد ، با وجوب ، آن نمازها مثل نمازهای خودش،‌ جزو اعمال واجب پسر می گردد . چه بسا دليل تكليف آن باشد كه وي به خاطر بزرگ تر بودن ،معمولا از حيات پدر بيش ترين بهره و استفاده را نسبت به ديگر فرزندان برده است .
اما در عين حال عمل برای پسر بزرگ تر، جزء اعمال نیکو و صالح شمرده شده است و ثواب فراوان دارد؛ امام صادق‌می‌فرماید: "حج‌، روزه و... از جانب میت قضا می‌شود. انجام دادن این کار نیکو است‌."(4)
نبايد فراموش كرد طبق برخي از نظرات فقهي پسر بزرگ تر موظف به قضاي نمازهايي از پدر كه ناشي از نافرماني خداوند ترك شده نيست . در نتيجه قضاي همه نمازها به طور مطلق بر عهده فرزند نیست .(5)

پی نوشت ها :
1. مدثر (74) آیه38.
2. امام خميني ، توضیح المسایل (محشي) ، انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، 1424 ه ق، ج 2 ،ص 748.
3. بهائى‏ ،جامع عباسى و تكميل آن( محشى)، مؤسسة منشورات الفراهاني‏، تهران،بي تا . ج 2، ص 396.
4. شیخ حر عاملی‌، وسائل الشیعه‌، ج 8، ص 279، مؤسسه آل البیت‌، قم‌.1409 هجرى قمرى .
5. امام خميني ، توضیح المسایل (محشي) ج1، ص 761، ذیل مسئله 1390.

موضوع قفل شده است