خواستگاری حرام

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خواستگاری حرام

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

ازدواج مايه آرامش جان و روان آدمي است و راه رشد و كمال معنوي آن را هموار مي كند؛ چنانچه در روايات فراواني آمده است: ازدواج كنيد تا نيمي از ايمانتان كامل شود، خواب شخص متأهل برتر از عبادت شخص مجرد است، يك نماز متأهل برتر از هفتاد نماز مجرد است.به عقیده روان شناسان نیز ازدواج، چون موجب عشق ورزیدن است، در ارضای نیاز روانی انسان به محبت و مورد علاقه قرار گرفتن، موءثر است و در نتیجه، تکامل و شکوفایی نیروهای درونی او را به دنبال دارد.ازدواج به عنوان یك تاسیس حقوقی و قانونی دارای مراحلی است كه خواستگاری اولین مقدمه بر این پیمان مهم به‌شمار می‌رود. همه ما در ضمیر خود درک روشنی از خواستگاری داریم . خواستگاری «بیان رسمی تقاضای ازدواج» است و عموماً به لحاظ عرفی، با مراجعه خانواده و آشنایان پسر به خانواده دختر و طرح موضوع فوق محقق می‌شود.موانع شرعی و قانونی خواستگاریخواستگاری از چه شخصی مجاز است و چه زمانی خواستگاری ممنوع است؟ ماده 1034 قانون مدنی پاسخ ما را تا حدود زیادی می‌دهد: «هر زنی را كه خالی از موانع نكاح باشد، می‌توان خواستگاری کرد.»با دقت در این ماده قانونی به این نكته پی می‌بریم كه در بعضی از موارد برای خواستگاری از زنان موانع و محدودیت‌هایی وجود دارد. بنابراین خواستگاری هنگامی صحیح است که:اولا، ازدواج با آن زن حرام نباشد. قطعا کسی که ازدواج با او صحیح نیست را نمی‌توان خواستگاری کرد. این ممنوعیت دایره‌ای بزرگ‌تر از محارم سببی و نسبی و رضاعی دارد.بنابر این قاعده این است: «در صورتی که ازدواج با زنی حرام باشد، خواستگاری از او نیز حرام و ممنوع است.» خواه حرمت دایمی باشد مانند حرمت ازدواج با عمه و خاله یا حرمت موقت مانند حرمت ازدواج با خواهر زن پیش از آنکه نکاح خواهر قبلی منحل شده باشد همچنین است خواستگاری از همسر دیگری ممنوع است.زنی که در دوره «عده رجعی» به سر می‌برد نیز مانند زن شوهردار است و به تصریح یا کنایه (به طور ضمنی) نمی‌توان از او خواستگاری کرد زیرا این نوع خواستگاری تجاوز به حق طلاق‌دهنده است و امکان رجوع را از وی سلب می‌کند. عده رجعی بعد از طلاق رجعی از سوی زن رعایت می‌شود و زنی که در عده رجعی است حکم زن شوهردار را دارد به طوری که شوهر او می‌تواند رجوع کند. به گزارش حمایت، در میان فقها نظری وجود دارد که خواستگاری از زنی که دوران عده وفات را سپری می‌کند به صورت غیر‌صریح و کنایه منعی ندارد، ولی خواستگاری زنی که در عده بائن است فقط به کنایه مجاز است. با وجود این شوهر پیشین زن می‌تواند به تصریح نیز از او خواستگاری کند.
ثانیا، کسی که خواستگاری می‌شود موضوع خواستگاری دیگری نباشد. اما سوال این است که آیا این ممنوعیت جنبه قانونی هم دارد یا تنها یک منع شرعی و اخلاقی است؟ در این خصوص باید گفت خواستگاری زنی که دیگری از او خواستگاری کرده است حرام است اما به نظر نمی‌رسد که اگر منتهی به وصلت شود عملی غیرقانونی رخ داده باشد.البته اگر خواستگار از او صرف ‌نظر کند یا اذن خواستگاری دهد قطعا مانعی در این راه نخواهد بود زیرا به گفته پیامبر (ص) این کار ورود در معامله دیگری است و ورود در آن پیش از برهم زدن نامزدی نهی شده است همچنین از آنجا که نهی، ظهور در حرمت دارد، نظر معتبر فقیهان امامیّه حرمت این خواستگاری است. فقیهان عامه نیز در این باره اتفاق نظر دارند. به علاوه اضرار به دیگری و تجاوز به حق خواستگار، از نظر اخلاقی نیز ممنوع است.

موفق ومؤید باشید

[="DarkGreen"]سلام و عرض ادب

ببخشید با خوندن این قسمت سوالی برام پیش اومد.

••ostad••;473697 نوشت:
ثانیا، کسی که خواستگاری می‌شود موضوع خواستگاری دیگری نباشد. اما سوال این است که آیا این ممنوعیت جنبه قانونی هم دارد یا تنها یک منع شرعی و اخلاقی است؟ در این خصوص باید گفت خواستگاری زنی که دیگری از او خواستگاری کرده است حرام است اما به نظر نمی‌رسد که اگر منتهی به وصلت شود عملی غیرقانونی رخ داده باشد.البته اگر خواستگار از او صرف ‌نظر کند یا اذن خواستگاری دهد قطعا مانعی در این راه نخواهد بود زیرا به گفته پیامبر (ص) این کار ورود در معامله دیگری است و ورود در آن پیش از برهم زدن نامزدی نهی شده است همچنین از آنجا که نهی، ظهور در حرمت دارد، نظر معتبر فقیهان امامیّه حرمت این خواستگاری است. فقیهان عامه نیز در این باره اتفاق نظر دارند. به علاوه اضرار به دیگری و تجاوز به حق خواستگار، از نظر اخلاقی نیز ممنوع است.

یعنی دختری که خواستگار دیگری داره خواستگاری ازش حرامه؟؟؟

چون دخترانی هستند که ممکنه خواستگاران زیادی داشته باشند و قبل از جواب دادن به یکی شخص دیگری از او خواستگاری کنه .

ممکنه این عبارت رو کمی توضیح بدید؟

چون بنده احساس میکنم در اینجا منظور مواردی باشه که خواستگاری از دختری صورت گرفته باشه و دختر جواب مثبت داده باشه و صحبتها و قرارهایی برای ازدواج گذاشته باشند.

اینطور نیست؟

البته در اینصورت هم از نظر اخلاقی اشکال کار پذیرفته است به بعد قانونی قضیه هم کاری ندارم.

ولی آیا حکم شرعی مبنی بر حرمت خواستگاری از این دختر وجود داره؟[/]

تا ساحل آرامش;473702 نوشت:
یعنی دختری که خواستگار دیگری داره خواستگاری ازش حرامه؟؟؟

چون دخترانی هستند که ممکنه خواستگاران زیادی داشته باشند و قبل از جواب دادن به یکی شخص دیگری از او خواستگاری کنه .

ممکنه این عبارت رو کمی توضیح بدید؟

چون بنده احساس میکنم در اینجا منظور مواردی باشه که خواستگاری از دختری صورت گرفته باشه و دختر جواب مثبت داده باشه و صحبتها و قرارهایی برای ازدواج گذاشته باشند.

اینطور نیست؟

تا ساحل آرامش;473702 نوشت:
آیا حکم شرعی مبنی بر حرمت خواستگاری از این دختر وجود داره؟

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش


پاره‌اي از علماي اهل سنت به استناد چند حديث نبوي، خواستگاري از زني را كه پيشتر توسط شخصي ديگر خواستگاري شده و زن هم آن را پذيرفته است؛ ممنوع و حرام دانسته‌اند. (ابوزهره، بي‌تا: ص59) مثلاً پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «هيچ يك از شما زني را كه ديگري خواستگاري كرده است،‌خواستگاري ننمايد، تا اينكه ازدواج كند يا منصرف گردد». (بخاري، 1419ق: ج6، ص166، ح5142) آنان همچنين استدلال كرده‏اند كه دين اسلام به وحدت و دوستي و محبت فراخوانده و آنچه كه موجب دشمني و كينه مي‌باشد، ممنوع نموده است و ترديدي نيست كه هرگاه مردي از مخطوبه و نامزد ديگري خواستگاري كند، موجب كينه و نفرت شديد ميان آن دو مي‌گردد. (محمد ابوزهره، بي‌تا: ص59)
فقه شيعه نسبت به اين مسئله دو نظر داده است؛ عده‌اي از فقها از جمله شيخ طوسي و شهيد اول براين باورند كه خواستگاري از چنين زني (مخطوبه ديگري) حرام مي‌باشد، (به نقل از حلي، تذكره الفقها، 1404ق: ج2، ص57 ؛ عاملي، 1406 ق: ص114) از آنجا كه اين عمل از سوي پيامبر (ص) منع و نهي شده و نهي ظهور در حرمت دارد؛

لذا گروهي ديگر از فقها اين عمل را تحريم نكرده‌اند (نجفي، بي‌تا: ج30، ص124) و فقط بعضي مانند شهيد ثاني به كراهت آن نظر داده‌اند. (عاملي،1416ق: ج5، ص241)

اين گروه در توجيه نظر خويش اظهار داشته‌اند: اصل بر حليت و عدم تحريم است و احاديث دال بر منع نيز به لحاظ ضعف سند، توانايي برهم زدن اصل جواز را ندارند. به علاوه، صرف پذيرش خواستگار و تحقق نامزدي و وعده نكاح، هيچ گونه علقه‌اي ميان زن و مرد ايجاد نمي‌كند؛ بنابراين همان طور كه طرفين حق برهم زدن آن را دارند، انجام خواستگاري توسط ديگري نيز بلامانع است. (رك. محقق داماد، 1380: ص29)

[="Tahoma"][="Navy"]سلام
هرچند بحث علمی خوب است اما طرح نظر فقهای سلف با توجه به عدم امکان تقلید از ایشان و عدم جریان فتاوای ایشان در مباحث حقوقی فعلی چندان موضوعیتی ندارد
لذا بهتر است به نظرات فقهی مراجع فعلی و احکام حقوقی جاری کشور پرداخته شود
یا علیم
[/]

محی الدین;473735 نوشت:
سلام
هرچند بحث علمی خوب است اما طرح نظر فقهای سلف با توجه به عدم امکان تقلید از ایشان و عدم جریان فتاوای ایشان در مباحث حقوقی فعلی چندان موضوعیتی ندارد
لذا بهتر است به نظرات فقهی مراجع فعلی و احکام حقوقی جاری کشور پرداخته شود
یا علیم

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

از اظهار نظر شما تشکر میکنم

اما روش بنده تدریجی و تحقیقی به پاسخ رسیدن است تا به پرسشگر با احترام بیشتری ازنظر درک مطلب مواجه شویم .

••ostad••;473726 نوشت:
فقه شيعه نسبت به اين مسئله دو نظر داده است؛ عده‌اي از فقها از جمله شيخ طوسي و شهيد اول براين باورند كه خواستگاري از چنين زني (مخطوبه ديگري) حرام مي‌باشد، (به نقل از حلي، تذكره الفقها، 1404ق: ج2، ص57 ؛ عاملي، 1406 ق: ص114) از آنجا كه اين عمل از سوي پيامبر (ص) منع و نهي شده و نهي ظهور در حرمت دارد؛

لذا گروهي ديگر از فقها اين عمل را تحريم نكرده‌اند (نجفي، بي‌تا: ج30، ص124) و فقط بعضي مانند شهيد ثاني به كراهت آن نظر داده‌اند. (عاملي،1416ق: ج5، ص241)

از لطفتون متشکرم

نظر علمای متاخر از جمله مراجع عظام تقلید کنونی از جمله امام خامنه ای ، آیةاللهالعظمی مکارم شیرازی ، آیةالله العظمی سیستانی و... (حفظهم الله) در مورد این مساله چیست؟

چرا که بحث علمای متقدم در این زمینه از ارزش علمی بسیاری برخورداره ولی برای عملی کردن بحث باید نظر علمای متاخر رو دونست.

مخصوصا در همین بحث خواستگاری که امر مبتلا به مردم هست مردم احتیاج به نظر مراجع تقلیدشون دارند.

ممنون میشم نظر مراجع تقلید رو در این زمینه بیان کنید.

تا ساحل آرامش;473761 نوشت:
نظر علمای متاخر از جمله مراجع عظام تقلید کنونی از جمله امام خامنه ای ، آیةاللهالعظمی مکارم شیرازی ، آیةالله العظمی سیستانی و... (حفظهم الله) در مورد این مساله چیست؟


سلام بر بقیيةالله الاعظم ومنتظرانش

باتشکر از شرکت شما بزرگوار دربحث :Gol:

درجستجوی مکرر اینترنت متوجه گستردگی این مطلب در سایت های بسیاری شدم که همگی بدون منبع این مطلب را منتشر نموده بودند .

در تحقیقات مقدماتی متوجه وجود این حکم در میان فقهای متقدم با نظرات متفاوت شدم که البته قریب به اتفاق از نظر اخلاقی این مسئله را رد کرده اما درحکم شرعی آن اختلاف نظر داشتند برخی از فقهای گرانقدر به حدیث مذکور اشاره نموده وحکم حرام بودن خواستگاری فرد دوم را مطرح نموده و این امر را از نظر شرعی با دخالت درمعامله ی دیگران مطابق دانسته بودند .

اما گروه دوم حدیث را ازنظر اعتبار ضعیف دانسته و چون دراین باره هنوز وقوع عقدث اتفاق نیفتاده ان را از نظر شرعی جایز میدانستند .

اما در روند تحقیقی در آثار علما وفقهای متأخر مطلبی در این باره در قالب حکم شرعی ندیدم لذا از دفاتر آیات عظام ورهبر ی معظم در این باره استفتاء نمودم.که متعاقبا" خدمت بزرگواران عرض خواهم کرد

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

نظر علما ی متأخر درباب موضوع خواستگاری از دختری که خواستگار منتظر جواب دارد

سؤال : برای دختری خواستگاری آمده ودختر به خواستگار هنوز جوابی نداده اما انتظار شنیدن جواب مثبت از جانب ایشان است
خواستگار دومی دراین حین قصد خواستگاری از ایشان را دارد حکم شرعی مسئله چیست ؟

1- پاسخ استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری :(تهران )

شرعا" ایرادی ندارد اما بهتر است به خواستگاری نرود تا دختر جواب خواستگار اولی را بدهد وتکلیف او روشن شود بعد اگر دختر پاسخ منفی داد خواستگار دوم اقدام به خواستگاری نماید

2- پاسخ استفتاء همین مطلب از دفتر آیت الله مکارم شیرازی Sad تهران )

از نظر شرعی ایراد دارد وجایز نیست زیرا این مطلب در حکم یک نوع دخالت در معاملات دیگران است ودارای اشکال میباشد .مخصوصا" اگر امید به پاسخ مثبت ایشان به خواستگار اول باشد

••ostad••;473979 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

نظر علما ی متأخر درباب موضوع خواستگاری از دختری که خواستگار منتظر جواب دارد

سؤال : برای دختری خواستگاری آمده ودختر به خواستگار هنوز جوابی نداده اما انتظار شنیدن جواب مثبت از جانب ایشان است
خواستگار دومی دراین حین قصد خواستگاری از ایشان را دارد حکم شرعی مسئله چیست ؟

1- پاسخ استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری :(تهران )

شرعا" ایرادی ندارد اما بهتر است به خواستگاری نرود تا دختر جواب خواستگار اولی را بدهد وتکلیف او روشن شود بعد اگر دختر پاسخ منفی داد خواستگار دوم اقدام به خواستگاری نماید

2- پاسخ استفتاء همین مطلب از دفتر آیت الله مکارم شیرازی Sad تهران )

از نظر شرعی ایراد دارد وجایز نیست زیرا این مطلب در حکم یک نوع دخالت در معاملات دیگران است ودارای اشکال میباشد .مخصوصا" اگر امید به پاسخ مثبت ایشان به خواستگار اول باشد

باسلام
ازنظرحقیرمعامله ای که صورت نگرفته مثل خانه ایست که به فروش نرسیده
مالک این حق رادارندباتمام خریدارن درارتباط باشدوبهترین خریدارراانتخاب کند, خب حال سوال اینجاست اگردختربه خواستگاراول جواب مثبت دهد خواستگاردوم هم نرود اما به هردلیل متوجه ان شود ایا این امکان وانگیزه طلاق و..
پیش نمیاورد؟؟!!
یاحق

احمد;562872 نوشت:
ازنظرحقیرمعامله ای که صورت نگرفته مثل خانه ایست که به فروش نرسیده
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار دز امور فقهی نظر متخصص فقه یعنی مجتهد واجد شرایط ملاک است ونه نظر بنده وشما .مگر اینکه خود شما شرایط را دارا باشید

••ostad••;563171 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار دز امور فقهی نظر متخصص فقه یعنی مجتهد واجد شرایط ملاک است ونه نظر بنده وشما .مگر اینکه خود شما شرایط را دارا باشید

باسلام مجدد
دوست عزیزصحبت متخصص زمانی درست است که عقلانی باشددرغیراینصورت طابعیت کورکورانه است حتی یک متخصص نمیتونه خودشوازخطا مبرابدونه
یاحق

احمد;563221 نوشت:
باسلام مجدد
دوست عزیزصحبت متخصص زمانی درست است که عقلانی باشددرغیراینصورت طابعیت کورکورانه است حتی یک متخصص نمیتونه خودشوازخطا مبرابدونه
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش شاید در امور فردی شما حق انتخاب داشته باشید اما در دومورد اعتقادی و امورات عمومی این حق را نه قانون ونه شرع ونه عرف به کسی نمی دهد شما شاید به انتخاب خودتان حق خودکشی با تمام عواقبش را دارید اما هیچ کدام از عرف وقانون وشرع اجازه دگر کشی به شما نمی دهند حتی اگر متوجه خودکشی شما هم بشوند ملزم هستند با تمام قدرت از آن جلوگیری کنند حتی اگر ببینند شما اموال خودتان را میخواهید به آتش بکشید نیز از آن جلوگیری می کنند !! می دانید چرا ؟ چون این عمل غیر متخصصانه ی شما در مقابله با شرع وعرف وقانون موجب تداخل سلایق وهرج ومرج میشود پس باید این امور تحت نظارت و مراقبت متخصصین شرع وعرف وقانون باشد . شاید قطع یک عضو توسط پزشک به نظر افرادی خوشایند نباشد یا منع از خوردن غذای مورد علاقه ی شما نیز غیر منصفانه به نظر بیاید اما این به منزله ی حیات سایر اعضای بدن وحیات فرد میتواند طبق نظر متخصص باشد .جامعه ی اسلامی هم یک پیکر واحد است که گاهی مقررات آن شاید به مذاق برخی ناخوش آید واین مقررات را در خلوت اندیشه ی خودشان محک بزنند اما .....

••ostad••;563226 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش شاید در امور فردی شما حق انتخاب داشته باشید اما در دومورد اعتقادی و امورات عمومی این حق را نه قانون ونه شرع ونه عرف به کسی نمی دهد شما شاید به انتخاب خودتان حق خودکشی با تمام عواقبش را دارید اما هیچ کدام از عرف وقانون وشرع اجازه دگر کشی به شما نمی دهند حتی اگر متوجه خودکشی شما هم بشوند ملزم هستند با تمام قدرت از آن جلوگیری کنند حتی اگر ببینند شما اموال خودتان را میخواهید به آتش بکشید نیز از آن جلوگیری می کنند !! می دانید چرا ؟ چون این عمل غیر متخصصانه ی شما در مقابله با شرع وعرف وقانون موجب تداخل سلایق وهرج ومرج میشود پس باید این امور تحت نظارت و مراقبت متخصصین شرع وعرف وقانون باشد . شاید قطع یک عضو توسط پزشک به نظر افرادی خوشایند نباشد یا منع از خوردن غذای مورد علاقه ی شما نیز غیر منصفانه به نظر بیاید اما این به منزله ی حیات سایر اعضای بدن وحیات فرد میتواند طبق نظر متخصص باشد .جامعه ی اسلامی هم یک پیکر واحد است که گاهی مقررات آن شاید به مذاق برخی ناخوش آید واین مقررات را در خلوت اندیشه ی خودشان محک بزنند اما .....

باسلام مجدد
حقیرنه تنهادرامورفردی بلکه درامورجامعه حق اظهارنظردارم نگاه نکنیدیک متخصص یک حرف رامیزندیایک فردمعمولی شمانگاه کنیدچه حرفی میزندوچه استدلال ودلیلی دارداگرهمه مثل شمافکرکنندجامعه طابع خواهدبودویک جامعه طابع به سختی بیشرفت مسکندیاحتی نمیکندهمین طرزفکرامثل شمابوده که اکنون ازایران صدایی جزمرگ برامریکابیرون نمیرودوامااین فریادکسانی بوده که صداشونوبرای حق ودلایل منطقی بلندکردن وکم کم جلوی این راگرفتند
یاحق

احمد;563304 نوشت:
حقیرنه تنهادرامورفردی بلکه درامورجامعه حق اظهارنظردارم نگاه نکنیدیک متخصص یک حرف رامیزندیایک فردمعمولی
سلام بربقیةالله العظم ومنتظرانش موفق باشید :Gol:پس متخصصان بی خود عمر خود را تلف می کنند و از این به بعد در دانشگاهها وحوزه ها را ببندند طبق نظر شما بهتر است ؟ بیچاره ها بی خودی شب وروز بیداری و زحمت می کشند !!!!!

[="Black"]اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

بنابراین در تبیین ماهیت حقوقی این رسم می توان چنین اظهار داشت که خواستگاری به واقع ایجابی است از سوی خواستگار (مرد) که با پذیرش آن از سوی خواستگاری شده (زن) وعده نکاح صورت می پذیرد و نامزدی تحقق می یابد. نامزدی یا وعده ازدواج هم توافقی است که بین زن و مرد به منظور ازدواج در آینده منعقد می شود. بنابراین نامزدی یک قرارداد است، ولی قراردادی جایز که طرفین می توانند آن را فسخ نمایند. (صفایی و امامی، 1374: ج1، ص31)

مزبور، به معنای تحقق ازدواج و شروع رابطه زناشویی نیست، (رک. کاتوزیان، 1378: ج1، ص33) بلکه همچنان طرفین نسبت به یکدیگر اجنبی و نامحرم می باشند. بر همین اساس ماده 1035ق.م. مقرر می دارد: «وعدة ازدواج، ایجاد علقة زوجیت نمی کند...».

در کتاب شریف وسائل الشیعه بخشی تحت عنوان «اعتبار صبغه و کیفیت ایجاب و قبول» در عقد ازدواج گشوده شده و در آن روایات زیادی در این باره ذکر گردیده است. (عاملی، 1412ق: ج14، صص198-194) بنابراین با قاطعیت می توان مدعی شد که خواستگاری و نامزدی اثر عقد نکاح را ندارد.

[/]

••ostad••;563331 نوشت:
سلام بربقیةالله العظم ومنتظرانش موفق باشید :Gol:پس متخصصان بی خود عمر خود را تلف می کنند و از این به بعد در دانشگاهها وحوزه ها را ببندند طبق نظر شما بهتر است ؟ بیچاره ها بی خودی شب وروز بیداری و زحمت می کشند !!!!!

باسلام مجدد
دوست عزیزباکمال احترام سعی کنیدکامنت هارادرست مطالعه بفرماییدوارتباط کلمات رادرست دریابید
قرارنیست کسی ازحقیرتقلیدکندفقطانتقادونظرم راگفتم واستدلال هم اوردم میتونست جنبه انتقادی یاهرچیزدیگری داشته باشد
یاحق

••ostad••;473697 نوشت:
کسی که خواستگاری می‌شود موضوع خواستگاری دیگری نباشد. اما سوال این است که آیا این ممنوعیت جنبه قانونی هم دارد یا تنها یک منع شرعی و اخلاقی است؟ در این خصوص باید گفت خواستگاری زنی که دیگری از او خواستگاری کرده است حرام است اما به نظر نمی‌رسد که اگر منتهی به وصلت شود عملی غیرقانونی رخ داده باشد

سلام استاد عزیز
تو یکی از مشاوره ها استادمون تعریف میکرد دختری عاشق پسری بوده که مناسب ایشان نبوده و با وجود داشتن خواستگارهای دیگه تمام سعی خودش رو برای ازدواج با اون پسر میکرد دختره شانزده ساله بوده و پسر مورد علاقه ش هم بارها اقدام به خواستگاری کرده بود ولی والدین دختر مخالف بودند و البته کاری هم از دستشون برنمیومد دختره اجازه ورود به خانه رو به خواستگارهای دیگه نمیداد و آخرش هم تهدید به خودکشی کرده بود والدین مستأصل چون کاری از دستشون برنمیومد سراغ روانشناس اومده بودند. استاد میگفت به دختره اینطور گفتم اجازه بده خواستگارهای دیگه هم بیان و شرایط رو بسنج با این حال پسر مورد علاقه ات رو هم بعنوان خواستگار در نظر بگیر موقعیت ها را بسنج و بهترین تصمیم رو بگیر نتیجه این مشاوره این میشه که دختره خواستگارها رو می سنجه، دختره خودش از تصمیمش پشیمون میشه و پسره رو مناسب برای ازدواج نمی بینه. جالب اینجاست که این پسر واقعا مناسب نبوده ولی چون دختر با دیگر افراد به عنوان خواستگار برخوردی نداشته همه دنیایش رو در این پسر می دید و همه تلاشش هم برای رسیدن به اون میکرد
به نظر من اگه قرار بود بر طبق گفته علما و اونجور که شما گفتید عمل میشد این دختر حتما بدبخت میشد خونواده که نمیتونستند مانع شوند و بخاطر تهدیدی هم که کرده بود مجبور بودند با خواسته اش موافقت کنند.
دخترها باید بتونند شرایط و طرز برخورد خواستگارها رو بسنجند نمیشه به مردم بگیم ایشان خواستگار دیگه ایی داره شما چند هفته بعد مراجعه کنید شاید دیگه چند هفته بعدی وجود نداشته باشه و دختر هم گزینه بهتر رو از دست بده.

••ostad••;565598 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار دقت بفرمایید بر این قسمت از متن :quote=••ostad••;473726]فقه شيعه نسبت به اين مسئله دو نظر داده است؛ عده‌اي از فقها از جمله شيخ طوسي و شهيد اول براين باورند كه خواستگاري از چنين زني (مخطوبه ديگري) حرام مي‌باشد، (به نقل از حلي، تذكره الفقها، 1404ق: ج2، ص57 ؛ عاملي، 1406 ق: ص114) از آنجا كه اين عمل از سوي پيامبر (ص) منع و نهي شده و نهي ظهور در حرمت دارد؛
لذا گروهي ديگر از فقها اين عمل را تحريم نكرده‌اند (نجفي، بي‌تا: ج30، ص124) و فقط بعضي مانند شهيد ثاني به كراهت آن نظر داده‌اند. (عاملي،1416ق: ج5، ص241)
اين گروه در توجيه نظر خويش اظهار داشته‌اند: اصل بر حليت و عدم تحريم است و احاديث دال بر منع نيز به لحاظ ضعف سند، توانايي برهم زدن اصل جواز را ندارند. به علاوه، صرف پذيرش خواستگار و تحقق نامزدي و وعده نكاح، هيچ گونه علقه‌اي ميان زن و مرد ايجاد نمي‌كند؛ بنابراين همان طور كه طرفين حق برهم زدن آن را دارند، انجام خواستگاري توسط ديگري نيز بلامانع است. (رك. محقق داماد، 1380: ص29)

باسلام مجدد
دوست عزیزحقیرنظرانتقادیم روگفتم بحث شما این نبود گفتیدحقیرحق اظهارنظرراندارم مگرخودم مرجع تقلید باشم که گفتم نگاه نکنیدچه کسی میگویدنگاه کنیدچه میگویدوچه استدلالی دارد شمابااین حرف عملا گفتیداین حق راندارم وبایدطابعیت کوکورانه داشته باشم چراکه انها تحصیل کرده اندباکمال احترام مادکترتحصیل کرده نادان ,,فقیه فاسدو..داریم وهیچ کدام مبرا ازخطا نیستند
یاحق

شبـنم;565245 نوشت:
به نظر من اگه قرار بود بر طبق گفته علما و اونجور که شما گفتید عمل میشد این دختر حتما بدبخت میشد خونواده که نمیتونستند مانع شوند و بخاطر تهدیدی هم که کرده بود مجبور بودند با خواسته اش موافقت کنند.
دخترها باید بتونند شرایط و طرز برخورد خواستگارها رو بسنجند نمیشه به مردم بگیم ایشان خواستگار دیگه ایی داره شما چند هفته بعد مراجعه کنید شاید دیگه چند هفته بعدی وجود نداشته باشه و دختر هم گزینه بهتر رو از دست بده
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار نظر شما را به این نکته که در پست 3 قرار گرفته را نیز جلب میکنم :
••ostad••;473726 نوشت:
فقه شيعه نسبت به اين مسئله دو نظر داده است؛ عده‌اي از فقها از جمله شيخ طوسي و شهيد اول براين باورند كه خواستگاري از چنين زني (مخطوبه ديگري) حرام مي‌باشد، (به نقل از حلي، تذكره الفقها، 1404ق: ج2، ص57 ؛ عاملي، 1406 ق: ص114) از آنجا كه اين عمل از سوي پيامبر (ص) منع و نهي شده و نهي ظهور در حرمت دارد؛
لذا گروهي ديگر از فقها اين عمل را تحريم نكرده‌اند (نجفي، بي‌تا: ج30، ص124) و فقط بعضي مانند شهيد ثاني به كراهت آن نظر داده‌اند. (عاملي،1416ق: ج5، ص241)
اين گروه در توجيه نظر خويش اظهار داشته‌اند: اصل بر حليت و عدم تحريم است و احاديث دال بر منع نيز به لحاظ ضعف سند، توانايي برهم زدن اصل جواز را ندارند. به علاوه، صرف پذيرش خواستگار و تحقق نامزدي و وعده نكاح، هيچ گونه علقه‌اي ميان زن و مرد ايجاد نمي‌كند؛ بنابراين همان طور كه طرفين حق برهم زدن آن را دارند، انجام خواستگاري توسط ديگري نيز بلامانع است. (رك. محقق داماد، 1380: ص29)
موضوع قفل شده است