خلود در بهشت و دوزخ

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خلود در بهشت و دوزخ

باسمه تعالی
اثبات خلود برای بهشتیان چندان دشوار نیست؛ چنانکه اثبات آن برای دوزخیان چندان آسان نیست. مهم، اشکال درباره ی خلود در جهنم است که چرا انسانی که زمانی کوتاه در دنیا عصیان کرده، برای همیشه در جهنم می سوزد و این کار چگونه با عدل خداوند سازگار است؟
پاسخ این است که گرچه دوزخیان به دلیل عمر محدود خود مدت کوتاهی معصیت کرده اند و به همین دلیل گناهان آنها نیز محدود است،لیکن نیت آنها این بوده که اگر همیشه در دنیا باشند نیز،از عصیان دست برندارند.
و مراد از نیت در مبحث خلود،قصد و اراده نیست تا اشکال شود که خداوند به مجرد نیت گناه، کسی را عذاب نمی کند، بلکه این نیت به معنای عقائد و شاکله ای است که انسان بر اساس آن عمل می کند«قل کل یعمل علی شاکلته»اسراء،84
تفسیر تسنیم

همه كسانى كه وارد جهنم مى‏شوند، براى همیشه در جهنم نخواهند بود و تنها عده خاصى (مانند كافران) براى همیشه در جهنم خواهند بود.(1) در آیات قرآن مجید افراد یا گروه‏هاى مختلفى- بالخصوص- به عنوان كسانى كه همیشه در عذاب جهنم خواهند بود و مخلد در آتش هستند، نام برده شده است از جمله:
1. كافران، اعم از منكران خدا یا عالم آخرت یا مشركان و تكذیب كنندگان آیات الهى یا دشمنان خدا و پیامبر (ص) یا افراد مرتد(2) 2. منافقان(3)
3. آنان كه غرق در گناه‏اند و گناه سراسر وجودشان را احاطه كرده است.(4)
4. قاتلان و جانیان (مرتكبان قتل عمد).(5)
5. رباخواران.(6)
6. ظالمان و ستمگران.(7)
7. كسانى كه میزان اعمال‏شان در قیامت سبك و بى ارزش باشد.(8)
8. گنه‏كاران و سرپیچى كنندگان از دستورات خدا و رسول (ص).(9)
البته همه این موارد در زمانى است كه فرد پیش از مرگ توبه متناسب با آن گناه نكرده باشد.
اما آنچه در جمع بندى بین آیات مذكور و سایر آیات قرآن و نیز به ملاحظه روایات مى‏توان گفت، همان است كه شیخ مفید فرموده‏اند: «تمام علما اتفاق نظر دارند كه تهدید به خلود در آتش مخصوص كفار است و كسانى از اهل نماز كه داراى ایمان به خدا و اقرار به واجبات او دارند، هرگاه مرتكب گناهى بشوند، شامل [شان‏] نمى شود»(10)
قرینه‏هاى فراوانى در خود آیات مذكور و نیز سایر آیات قرآن وجود دارد كه نشان مى‏دهد آیات یاد شده، ناظر به كسانى است كه گناه‏شان منتهى به كفر و انكار مبدأ یا معاد یا نبوت یا ضروریات دین مى‏شود، از جمله اینكه: (كأنما اغشیت وجوههم قطعا من اللیل مظلما) «گویى صورت‏هاى آنها با پاره‏اى شب تاریك پوشانده شد».(11)
با توجه به توصیف كافران به این وصف در آیات 40 تا 42 سوره عبس، كه مقصود از این گنه‏كاران. همان كافران‏اند.
در آیه 48 و 116 سوره «نساء» كه مى‏فرماید: (ان الله لا یغفر أن یشرك به و یغفر مادون ذلك لمن یشاء) «تنها مشركان [و كافران كه ملحق به مشركان است‏] قابل بخشش نیستند و طبعا در جهنم خلود دارند، ولى گنه‏كاران دیگر قابل بخشش و آمرزش‏اند»(12)
پى‏نوشت‏
(1) مكارم شیرازى، پیام قرآن، ج 6، ص 384.
(2) آل‏عمران، 116- اعراف 36- بینه، 6- توبه، 17- بقره، 217- آل عمران، 88- فصلت، 82.
(3) نسا، 140- مجادله، 71.
(4) بقره، 81- یونس، 72.
(5) نساء، 39.
(6) بقره، 572.
(7) شورى، 42، 44، 45- حشر، 71.
(8) مؤمنون، 102 و 103- كهف، 501.
(9) جن (72)، آیه 23 نساء (4)، آیه 14 زخرف (43)، آیه 47.
(10) اوایل المقالات، ص 35.
(11) یونس (10)، آیه 72.
(12) آیت الله مكارم شیرازى، پیام قرآن، تفسیر موضوعى، ج 6، صص 694- 194.

سلام
من یه سوال داشتم

البته شاید اینم جز چیزایی باشه که ما انسان ها جواباشو نمیدونیم ولی اگه جوابی داره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

اخرش چی میشه؟واسه همیشه ما توی بهشت و جهنم میمونیم یا اینکه اونم تموم میشه؟اگه تموم میشه بعدش ما کجا میریم؟

التماس دعا

سوال;46647 نوشت:

البته شاید اینم جز چیزایی باشه که ما انسان ها جواباشو نمیدونیم ولی اگه جوابی داره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

اخرش چی میشه؟واسه همیشه ما توی بهشت و جهنم میمونیم یا اینکه اونم تموم میشه؟اگه تموم میشه بعدش ما کجا میریم؟


سلام و درود:Gol:

معنی کلمه ی خالد یعنی تا ابد :Gol:

خیالتون راحت بهشت دیگه آخرشه.:Cheshmak::khandeh!:(The End)

یا علی

قضاوت;46650 نوشت:
معنی کلمه ی خالد یعنی تا ابد خیالتون راحت بهشت دیگه آخرشه.(the end)

عرض سلام مجدد

خوب تا کی اخه ؟ یعنی مثلا منی که جهنمی هستم واسه همیشه اونجا میمونم؟ خوب اخر اخرش چی؟

سوال;46652 نوشت:

خوب تا کی اخه ؟


سلام و درود:Gol:

ابد یعنی همیشه!! ما دانشگاهیا بهش می گیم بی نهایت مثال هم عرض کنم که دیگه حجت تمام شه برتون :khandeh!:

تا هر وقت که دو خط موازی بهم برسن:khandeh!:

سوال;46652 نوشت:

یعنی مثلا منی که جهنمی هستم واسه همیشه اونجا میمونم؟

اگر بنده یه همچین چیزی می گفتم مامانم می گفتم:

زبونتو گاز بگیر بچه خوب شما هم همین کارو بکن :khandeh!:

انشاء الله که می رید بهشت. :Gol: امید همه ی ما به رحمت و مغفرت خداونده وگرنه اوضاع اعمال همه خرابه :khandeh!:

سوال;46652 نوشت:

خوب اخر اخرش چی؟

آخرش بهشت و حوری و اینا ... انشاء الله

یا علی

سلام

ممنون جناب قضاوت از مطلباتون

ولی اخه

اینو واقعا دوست دارم بدونم ،من به رحمت خدا ایمان دارم ولی حالا در نظر بگیریم همون بهشت،
تا کی ادما اونجا میمونن ؟ اخرش به کجا میرسه؟یعنی واقعا تموم نمیشه؟

اخه من شنیدم اگه اشتباه نکنم ما 8امین نسل جانوران جهانیم،یعنی وقتی هم میرسه که همه چیز یعنی ما ها نابود شیم و کسایی بعد از ما بیان؟ اگه اره بعدش ما کجا میریم یعنی چی میشیم؟


التماس دعا

سوال;46658 نوشت:

اینو واقعا دوست دارم بدونم ،من به رحمت خدا ایمان دارم

سلام و درود:Gol:

رحمت خدا بینهایته و چون شما به رحمت خدا ایمان دارید پس به بینهایت بودن بهشت و جهنم ایمان دارید و از اونجایی که وعده ی خدا حقه این چیز ها رو به دلتون راه ندید:Gol:

سوال;46658 نوشت:

تا کی ادما اونجا میمونن ؟ اخرش به کجا میرسه؟یعنی واقعا تموم نمیشه؟

خیالتون راحت اونجا اینقدر خوش میگذره که به این چیزا فکر نمی کنیم:khandeh!:

شما همین دنیا رو دقت کن . چند نفر رو میشناسی که دلبسته اش نباشن. اونجا که دیگه بهشته هر چقدر بمونی بیشتر عاشقش می شی:khandeh!:

سوال;46658 نوشت:

اخه من شنیدم اگه اشتباه نکنم ما 8امین نسل جانوران جهانیم

اصلاً شما فکر کن ما چند هزارمین هستیم وقتی رحمت و کرم خداوند بینهایته این چیز ها دیگه اهمیتی نداره:Cheshmak: وقتی هیچ وقت کمبودی پیش نمیاد ، مشکلی نیست و تداخلی هم پیش نمیاد نیازی به نگرانی نیست. تازه یه خالق همیشه مخلوقش رو دوست داره:Cheshmak:

سوال;46658 نوشت:

،یعنی وقتی هم میرسه که همه چیز یعنی ما ها نابود شیم و کسایی بعد از ما بیان؟

فکر کنم فیلم های 2009 و 2010 هالیوود رو خوب تماشا کردید:khandeh!:

روح انسان خدایی است و چون خدا ابدیست پس اناسن هم ابدی است.:Cheshmak:

سوال;46658 نوشت:

اگه اره بعدش ما کجا میریم یعنی چی میشیم؟


بعدش سوار یه سفینه میشیم که آمرکایی ها ساختن و یه سیاره جدید پیدا می کنیم:Cheshmak::khandeh!:

بهتره به این چیز ها زیاد فکر نکنیم چون خوابمون نمی بره:khandeh!:

نوشته اند : اگر چه گنه كاران در دنيا مدت محدودي عمر و گناه كرده اند ولي اگر تا ابد مي ماندند تا ابد گناه مي كردند !
حاشا از اين استدلال :
خداوند توبه را گذاشته و دائم پيام و الهام و نصيحت و دعوت

نوشته اند : خلود از آن كافران است .

آري درست است ؛ ولي مگر پس از مرگ پرده ها درنمي افتند و همه چيز آشكار ؛ پس ديگر كافري نميماند .

نوشته اند : خلود يعني تا خدايي خداوند !

ولي در قرآن داريم : مادامت السموات و الارض ؛ حال آيا آسمانها و زمين خالدند ؟

و در یک کلام ؛ از زبان حضرت امام خمینی (ره) :
" غايت خلقت انسان عالم غيب مطلق است؛ چنانچه در قدسيّات وارد است : يا بْنَ آدَمَ خَلَقْتُ الْاشياءَ لِاجْلِكَ، وَ خَلَقْتُكَ لِاجْلى ؛ 36 " تمام اشیا را برای تو و تو را برای خودم آفریدم "؛ و در قرآن شريف خطاب به موسى بن عمران- على نبينا و آله و عليه السلام- فرمايد كه : وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِى 37 ؛ « " و من تو را براى خودم ساختم " » و نيز فرمايد : وَ أَنَا اخْتَرْتُكَ 38 ؛ « " و من تو را برگزيدم " » . پس ، انسان مخلوق « لاجل اللَّه » و ساخته شده براى ذات مقدّس اوست ؛ و از ميان موجوداتْ ، او مصطفى و مختار است ؛ غايت سيرش وصول به باب اللَّه و فناى فى ذات اللَّه و عكوف به فناء اللَّه است ؛ و معاد او الى اللَّه و من اللَّه و فى اللَّه و باللَّه است . " 39
http://mahsan.parsiblog.com/1713221.htm

با تشكر

m_salehy;46756 نوشت:
خداوند توبه را گذاشته و دائم پيام و الهام و نصيحت و دعوت

سلام

چرا همه از این جمله ها استفاده میکنید
خدا که نمیگه ای بنده برو هر کاری دلت میخواد انجام بده بعد بیا بگو خدا یا [="red"]توبه[/]!!!!!!!!!!!!!!!

این حرفا واسه کسیه که اصلا از هیچی خبر نداره و یه کاریو سهوا انجام میده و بعد توبه میکنه
مثلا یکی که کارش ادم کشیه هی بره ادم بکشه هی بیاد توبه کنه؟

[="red"]اخه مگه میشه؟![/]

التماس دعا

باسمه تعالی
با سلام و تشکر
جاودانگی به این معناست که تا خداوند متعال هست ما هم خواهیم بود و فنا و نابودی نخواهد بود. اما باید دقت شود خلود در جهنم برای کسانی است که جز فساد و گناه کردن عقیده ی دیگری ندارند و اگر تا ابد باشند دست از گناه نخواهند کشید و خلود آنها در دوزخ با رحمانیت خداوند تنافی ندارد.چرا که خداوند رحمان شدید العقاب هم هست. خداوند بر اساس قاعده ی لطف تمام اسباب هدایت و نجات انسانها را فراهم کرده است. حتی آن عده مسلمانانی که به خاطر گناه و معصیتشان وارد جهنم می شوند طبق روایات تا مدتی که پاک شوند در جهنم خواهند بود و بعد وارد بهشت خواهند شد.
تشکر:Gol:


سوال;46647 نوشت:
اخرش چی میشه؟واسه همیشه ما توی بهشت و جهنم میمونیم یا اینکه اونم تموم میشه؟اگه تموم میشه بعدش ما کجا میریم؟

با سلام
بله بهشت و جهنم ابدی است و تا آخر هم خواهد بود.
با مراجعه به آیات قرآن می[=&quot]‎[/]بینیم که در آیات متعددی به ابدی بودن بهشت و جهنم اشاره شده است. از باب نمونه به چند آیه اشاره می‌شود: «بگو آیا عقوبت است یا بهشت جاویدان که پرهیزگاران به آن وعده داده شده‌اند که پاداش و سرانجام آنان است» .[1]
که در اینجا جنه الخلد اشاره صریح بر ابدی بودن بهشت دارد و نیز از آیه شریفه «آنان را که ایمان آورده و کردار شایسته انجام داده‌اند در بهشتی داخل می‌کنند که نهرها از زیر باغ‌های آنها روان و به اذن پروردگارشان در آنجا جاویدان خواهند بود.»[2]
و صدها آیه شریفه دیگر که از آنها می‌توان در ابدی بودن بهشت استفاده کرد. در اینجا توجه پرسشگر محترم را به حدیثی از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در مورد ابدی بودن بهشت جلب می‌کنم. ابن عباس می‌گوید: پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: اگر می‌دانستید خداوند متعال چه چیزهایی در ماه رمضان برای شما آماده کرده است شکر او بسیار می‌گفتید... شب چهارم... در بهشت خلد هفتاد هزار قصر...» تا می‌رسد «روز بیست و هشتم در بهشت خلد و در بهشت جنه المأوی...»[3] تا آخر حدیث آنچه از این حدیث می‌توان استفاده کرد این است که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در دو جا اشاره به بهشت جاویدان فرمودند و این مطلب به ابدی بودن بهشت اشاره دارد و با وجود ابدی بودن بهشت عده‌ای نیز در آن ابدی خواهند بود چرا که از عدل خداوند به دور است عده‌ای که عمری را در اطاعت خداوند بودند و امید به رحمت الهی دارند و با وجود خداوندی حکیم در آن دار الآخره سرگردان یا وارد جهنم شوند.
در مورد ابدی بودن جهنم ابتدا به چند آیه شریفه از قرآن مجید که می‌فرمایند: «گوید: اکنون آتش منزلگاه شما است و همیشه در آن خواهید بود»[4] که در اینجا فاعل فعل گوید: ذات اقدس الهی است که این آیه صریح در ابدی بودن و همیشگی بودن آن را می رساند و نیز در آیه‌ای دیگر چنین فرمودند: «پس به کسانی که ستم ورزیدند گفته می‌شود: عذاب جاوید (ابدی) را بچشید».[5]
و در اینجا نیز صدها آیه شریفه وجود دارد که اشاره دارد بر اینکه عده‌ای در جهنم ابدی خواهند بود و این از اقتضاء عدل الهی است زیرا که جهان آخرت منزلی بین بهشت و جهنم نیست و عدل الهی این مطلب را می‌طلبد که افرادی را که عمری در عناد و لجبازی به سرکردند و منکر تمام این واقعیت‌ها بودند را جدا و محلی غیر از محل افراد باتقوا و متقی قرار دهد. در اینجا شاید گفته شود که بالاخره روزی اصل جهنم از بین می‌رود، زیرا سوخت و ساز آن پایان می‌پذیرد و افسرده می‌شود که در پاسخ آیه شریفه «هر وقت بخواهد افسرده و بی‌فروغ شود ما آن را می‌افروزیم و نمی‌گذاریم خاموش گردد».[6] و وانگهی دوزخیان نیز خودشان جهنم کوچکی هستند، آن جا که می‌فرمایند: «آنان ماده آتش‌زای دوزخ هستند».[7]
از این قسمت وارد می‌شویم به بحث خلد بهشتیان و جهنمیان و ابتدا بهشت را که ذات الهی برای افرادی که عمری را در طاعت و عبادت او سپری می[=&quot]‎[/]کنند وعده داده است آنجا که می[=&quot]‎[/]فرماید: «در آن جا برای بهشتیان از همه میوه[=&quot]‎[/]ها به اضافه لطف و بخشش پروردگارشان هست»[8] و «آنچه که انسان بخواهد و چشم[=&quot]‎[/]ها را به شوق و لذّت اندازد مهیاست و انسان در آن جاویدان باشد و «و انتم فیها خالدون»[9] و این همه نعمت برای افرادی که در طاعت الهی سعی کرده است می[=&quot]‎[/]باشد و نیز این مطلب را عقل سلیم قبول دارد که کسی که عمری را در تلاش و زحمت برای رسیدن به رضای خداوند باشد اگر چه شاید در طی عمر خود خطاهایی نیز داشته امّا از کرده خود به سوی خداوند توبه کرده است و رضایت خداوند را جلب کرده و مستحق استفاده از این رحمت الهی می[=&quot]‎[/]باشد و البته در مورد بهشت نمی‌توان در مورد ابدی بودن آن اشکالی وارد نمود که از رحمت بی کران الهی دور نیست که بندگان صالح و شایسته خود را مشمول این رحمت واسعه قرار دهد اصل اشکال و شبهه در مورد خلود ابدی در جهنم می[=&quot]‎[/]باشد که با عقل دنیوی ما سازگاری ندارد که با اندک تأمل در آیات و مطالب بیان شده قابل حل خواهد بود ابتدا ما سراغ قرآن کریم که کتاب آفریننده هر دو جهان است می[=&quot]‎[/]رویم و از باب نمونه و تبرّک به چند آیه تمسک می[=&quot]‎[/]کنیم.
«و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند ماند»[10] در این آیه شریفه به کلمه «خلود» یعنی جاودانگی برخورد می[=&quot]‎[/]کنیم که در بعضی دیگر از آیات کلمه «ابداً» نیز بعد از آن برای تأکید آمده مثل (مَنْ یعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها أَبَداً) ؛ ترجمه: هر کس خدا و پیامبرش را نافرمانی کند قطعاً آتش دوزخ برای اوست و جاودانه در آن خواهد بود. [11] آنچه که از این دو آیه می[=&quot]‎[/]توان استفاده کرد ـ با توجه به معنای کلمه خلود که در کتب لغت به دو بخش تقسیم می[=&quot]‎[/]شود که معنای نخست آن همان جاویدانگی و همیشگی و دائمی بودن است و بخش دوم که به معنای طول عمر و طولانی بودن است[12]ـ اینست که عذاب جهنم برای بعضی از افراد آن که در آیاتی به آنها اشاره می[=&quot]‎[/]کند ابدی و همیشگی است.
«این چنین خداوند اعمالشان را به صورت حسرت باری به آنها نشان می[=&quot]‎[/]دهد و هرگز از آتش خارج نخواهد شد.»[13] مرحوم علامه طباطبایی بعد از ذکر این آیه در المیزان می[=&quot]‎[/]فرمایند این دلیلی است بر ضد کسانی که معتقد به انقطاع عذاب دوزخند[14]
منابع:
1 . فرقان، 15.
2 . ابراهیم، 23.
3 . معاد در قرآن، آیت الله جوادی آملی، ج 5، ص 354.
4 . انعام، 128.
5 . یونس، 52.
6 . اسراء، 97.
7 . بقره.
8 . سوره محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، ص 15.
9 . سوره زخرف، ص 17.
10 . سوره مائده، آیه 37.
11 . سوره جن، آیه 23.
12 . پیام قرآن، چ 6، ناصر مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامی.
13 . سوره بقره، آیه 167.
14 . المیزان، ص 408، چ جامعه مدرسین، 215.

پرسش:
چرا انسانی که زمانی کوتاه در دنیا عصیان کرده، برای همیشه در جهنم می سوزد و این کار چگونه با عدل خداوند سازگار است؟

پاسخ:
گرچه دوزخیان به دلیل عمر محدود خود مدت کوتاهی معصیت کرده اند و به همین دلیل گناهان آنها نیز محدود است،لیکن نیت آنها این بوده که اگر همیشه در دنیا باشند نیز،از عصیان دست برندارند.
و مراد از نیت در مبحث خلود،قصد و اراده نیست تا اشکال شود که خداوند به مجرد نیت گناه، کسی را عذاب نمی کند، بلکه این نیت به معنای عقائد و شاکله ای است که انسان بر اساس آن عمل می کند«قل کل یعمل علی شاکلته»(1)


پرسش:
آیا بهشت و جهنم دائمی و ابدی است یا بالاخره تمام می شود؟
پاسخ:

بله با مراجعه به آیات قرآن می‎بینیم که در آیات متعددی به ابدی بودن بهشت و جهنم اشاره شده است. از باب نمونه به چند آیه اشاره می‌شود: «بگو آیا عقوبت است یا بهشت جاویدان که پرهیزگاران به آن وعده داده شده‌اند که پاداش و سرانجام آنان است» .(2)
که در اینجا جنه الخلد اشاره صریح بر ابدی بودن بهشت دارد و نیز از آیه شریفه «آنان را که ایمان آورده و کردار شایسته انجام داده‌اند در بهشتی داخل می‌کنند که نهرها از زیر باغ‌های آنها روان و به اذن پروردگارشان در آنجا جاویدان خواهند بود.»(3)
و صدها آیه شریفه دیگر که از آنها می‌توان در ابدی بودن بهشت استفاده کرد.
در مورد ابدی بودن جهنم ابتدا به چند آیه شریفه از قرآن مجید که می‌فرمایند: «گوید: اکنون آتش منزلگاه شما است و همیشه در آن خواهید بود»(4) که در اینجا فاعل فعل گوید: ذات اقدس الهی است که این آیه صریح در ابدی بودن و همیشگی بودن آن را می رساند و نیز در آیه‌ای دیگر چنین فرمودند: «پس به کسانی که ستم ورزیدند گفته می‌شود: عذاب جاوید (ابدی) را بچشید».(5)
منابع:
1. اسراء،84
2 . فرقان، 15 .
3 . ابراهیم، 23.
4 . انعام، 128.
5 . یونس، 52.

موضوع قفل شده است