خشم چیست و راه‌های مقابله با آن چگونه است؟

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خشم چیست و راه‌های مقابله با آن چگونه است؟

خشم و راه هاي مبارزه با اون لطفا بحث بشه

با سلام خدمت دوست عزیز.از آنجا که خود من مدتها گرفتار این بیماری مهلک بودم وبه تازگی توانسته ام خود را تا حدود زیادی درمان کنم اجازه می خواهم اطلاعات وتجربیات خود را در اختیار جنابعالی بگذارم.
احساسات وهیجانات غریزی اگر تا حد معینی باشد برای انسان مفید ولازم است.اگر خشم نباشد انسان از قلمرو وداراییهای خود دفاع نمی کند.
اما اگر عقل بر غریزه حاکم نباشد وانسان صرفا بر اساس غریزه واکنش نشان دهد به وادی هلاکت می افتد.پس عقل باید احساسات غریزی را مدیریت کند.
اما چگونه؟

ديوانه ي عشق حسين;213650 نوشت:
راه هاي مبارزه

با سلام
در اين خصوص دستوراتي از ائمه اطهار(ع) رسيده كه برخي را يادآور مي‌شويم:

1. يادآوري فضيلت كظم غيظ. عفو و بردباري و نيز پاداش عظيمي كه خداي متعال براي دارندگان اين صفات تعيين كرده، ‌از جمله اين كه پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «من كفّ غضبهُ كفّ الله عنهُ عذابه. آن كه خشم خود را باز دارد، خداوند عذاب خود را از او باز خواهد داشت.(1)

2. يادآوري عظمت عذاب الهي، گستردگي قدرت و حاكميت او و اين كه توانايي انسان بر كسي كه مورد خشم او قرار گرفته، در برابر قدرت لايزال خداوند نسبي و ناچيز است و نياز او به عفو و اغماض الهي به مراتب بيشتر از نياز مردم به عفو اوست. در اين باره امام صادق ـ عليه السّلام ـ چنين فرمود: «در تورات نوشته شده: اي فرزند آدم، مرا به هنگام خشم خويش به ياد آور تا تو را به هنگام خشم خود ياد آورم».(2)

3. پناه بردن به خدا از شر شيطان و وسوسه‌هاي او، به اين كه بگويد: «اَعوذُ بالله من الشّيطانِ الرّجيم»و اين دستوري است كه گاهي رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ به افراد خشمگين مي‌فرمود.(3)

4. وضو گرفتن يا غسل كردن با آب سرد نيز در فرو نشاندن آتش خشم مؤثر است. پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «اذا غضبَ احدُكُم فليتوَضّا بالماءِ الباردِ، فانّ الغضبَ منَ النّار. هر گاه يكي از شما را خشم فراگرفت، با آب سرد وضو بگيرد، زيرا خشم از آتش است.(4)

5. سكوت و آرامش نيز در پيشگيري از خشم مؤثر است. علي ـ عليه السّلام ـ فرمود:‌«و داووا الغضب بالصّمت. خشم را با سكوت درمان كنيد».(5)

6. تغيير وضعيت از حالت ايستاده به نشسته يا به عكس نيز در برخي از روايات توصيه شده است. امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود: «ايّما رجلٍ غضبَ و هُو قائمٌ فليجلس، فانّهُ سيذهبُ عنهُ رجز الشيطانِ و ان كانَ جالساً فليقُم. هر كه در حال ايستاده خشمگين شد، زود بنشيند، با اين كار، وسوسه شيطان از بين مي‌رود و نيز اگر نشسته است، زود برخيزد.(6)

پاورقی:

1. مجلسي، محمد باقر، ج 73، حديث 7، ص 263.
2. كليني، كافي، ج 2، ص 304.
3. القمي، شيخ عباس، سفينة البحار، ج 2، ص 319.
4. همان، ميزان الحكمة، ج 9، ص 4340، حديث 15061.
5. آمدي، غرر الحكم، حديث 5155.
6. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج 73، ص 264.


درباره سایر احساسات شدید انسانی صحبت نمی کنم که بحث طولانی می شود.
وقتی خشمگین می شوید به افکاری که در آن لحظه دارید فکر کنید وسعی کنید آنها را به یاد آورید.(یک حادثه که اخیرا شما را شدیدا خشمگین کرده به یاد آورید وتمام مطالبی را که به خودتان می گفتید یادداشت کنید)
مثلا فرض کنیم از دست دوستتان ناراحت شدید.به خودتان می گویید:
کار بدی کرد.حق نداشت.نباید این کار را میکرد.چرا این کار را کرد؟
یا می گویید:این کارش افتضاح بود.نمی توام تحمل کنم. باید حقش را کف دستش بگذارم.

توجه کنید به این کلمات خاص:باید/افتضاح است/نباید/نمی توانم تحمل کنم.
دقیقا افکار حاوی این کلمات است که مارا عصبانی می کند.
حالا به افکار دیگری که در قالب کلمات زیر بیان شده توجه کنید:
کارش مرا خیلی ناراحت کرد اما خوب او اینطوری فکر وعمل می کند.من نمی توانم دیگران را مجبور کنم مثل من فکر کنند.در این دنیا متاسفانه ! انسانها آزادند که هر طور دوست دارند فکر کنند.حتی اگر غلط باشدوالبته تاوانش را هم خواهندداد.به هر حال با این کار او من نمی میرم ! واین یعنی می توانم این ناراحتی را تحمل کنم.اینکه نمی توانم تحمل کنم اغراق است.
اجباری هم به مجازات او ندارم.البته اگر تصمیم بگیرم که این کار را بکنم می توانم.اما آیا این کار به نفع من یا اوست؟

در این حالت دوم وبا این افکار واقع بینانه به مقدار قابل ملاحظه ای از خشم شما کاسته می شود.در این حالت بخصوص پس از گذشت زمان اندکی عقل بر احساس غلبه می کند وشما می توانید درست تصمیم بگیرید که با این رفتار دوستتان چه کنید.

عامل اصلی احساسات شدید وغیر قابل کنترل ما (خشم/افسردگی / اضطراب )عبارت است از 3 فکر اصلی:
باید سازی/فاجعه سازی/انکاروتوجیه
در خشم (باید)سازی نقش اصلی را ذارد.مثالها:
همه مردم (باید )مطابق اصول اخلاقی عمل کنند.
همه (باید)حرف حق را بپذیرند.(چرا نمی پذیرند؟حق ندارند نپذیرند.)
همه (باید) با من یا همدیگر منصفانه رفتار کنند.
اگر نکنند (باید)مجازات شوند.
من(باید) حقم را بگیرم.
اگر نگیرم( وحشتناک)است.نمی توام سکوت را تحمل کنم.

حرف این نیست که حقتان رانگیرید واجازه دهید دیگران هر کاری دوست دارند بکنند.حرف این است که ابتدا واقعیتهای موجود را علی رغم اینکه برای شما ناخوشایند است فقط به عنوان واقعیت بپذیرید.سپس بعد از مسلط شدن به غریزه با عقل تصمیم درست بگیرید.
گاهی واقعیتها تلخ هستند اما به هر حال واقعیتند.مثل آزادی ومختار بودن انسان دراین دنیا برای انتخاب راه درست یا غلط..بپذیرید که این آفرینش خداوند است که انسانها را مختار آفریده.خود او در قرآن می فرماید:اگر می خواستیم می توانستیم همه را به اجبار مومن کنیم.(اما بنای ما براین نیست)
پس برای کسی (باید) سازی ذهنی نکنید.توقعات (اجبارگونه)و(الزامی) شما کسی را واقعا مجبور نمی کند.در ضمن برای گمراهی دیگران متاسف شوید وبرایشان دلسوزی کنید اما خودتان را ازاین بابت نکشید!
پس اگر می خواهید دیگران از شما پیروی کنند یا حقتان را بگیریدبهتر است راه دیگری در پیش گیرید.البته اگر عاقلانه تصمیم به (جنگ)بگیرید دیگر ملامتی برشما نخواهدبود.چون این تصمیم صرفا بر اساس غریزه نیست.

علوم گوناگونی که بشر با مطالعه وتحقیق فراوان بدست آورده اگر خلاف اصول اعتقادی وعملی اسلام نباشد ودرست از آن استفاده شود مورد تایید دین مبین اسلام است.از جمله علم روانشناسی ومشاوره.البته در نظریات دانشمندان غربی گاها انحرافاتی هست اما اگر ما حرفهای خوبشان را
بگیریم وبدشان را نقد کنیم مسلما هیچ اشکال یا ضرری متوجه ما نخواهد بود.
لذا توصیه من این است که در کنار آیات وروایات وسیره ائمه به علوم انسانی نیز توجه وپس از انطباق با آیات وروایات استفاده فرمایید.برای من که این شیوه بسیار موثر بود.

واقعا ممنون من هم خودم مدتي كه چي بگم از بچگي دچارش بوده و الان تقريبا هستم ولي اين يكي دو سال كمي تونستم خودم رو كنترل كنم و از شدتش كم شده ولي همچنان بعضي وقت ها بي دليل و به شكل بدي عصباني ميشم.
.
.
.
اللهم عجل لوليك الفرج

موضوع قفل شده است