جمع بندی حکومت اسلامی و حقوق اقلیت

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکومت اسلامی و حقوق اقلیت

با عرض سلام خدمت کارشناس محترم سایت و دوستان ...

سوالی بکه برام پیش اومده این هستش که وضعیت حقوق اقلیت در درون یک حکومت اسلامی به چه نوعی هست ... آیا اکثریت به صرف بیشتر بودن میتوانند قوانین خودشون رو بر جامعه حکم فرما کنن ... اجازه بدین برای نزدیک شدن به موضوع چند مثال بزنم ....

1- وقتی که شما میخواین سواره یک هواپیمای خارجی بشین ... کسی که داره بلیط هواپیما رو به شما میفروشه ... ازتون میپرسه شما دوست دارین در قسمت سیگاری ها بشینین یا در قسمت کسانی که سیگار نمیکشن . در حقیقت در این مثال کمپانی چیزی رو به شما اجبار نکرده ... شما هم میتونین در قسمت سیگاری ها بشینین ... و هم میتونین در قسمت کسانی که سیگار نمیکشن ... انتخاب با خودتون هستش ...

2- یا مثلا برخی از کشورهای دنیا حکومتشون به صورته ایالتی هست ...کسانی که فرم بخصوصی از زندگی رو قبول دارن ... به اون فرم زندگی میکنند و قوانینی در اون راستا هم برای خودشون دارن .... در ایالت مورده نظره خودشون زندگی میکنن .

سوالی که برای من پیش اومده این هستش که در درون جامعه اسلامی ... آیا اکثریت به صرف اینکه بیشتر هستند اجازه دارند قوانینی تصویب کنند که حقوق اقلیت از بین برود ؟؟؟

1- مثلا مسیحی ها حجاب رو به صورته اختیاری قبول دارند ... آیا در یک جامعه اسلامی یک مسیحی میتونه بدون حجاب بیرون بیاد ...
2- مثلا من چند وقت پیش شنیدم که سنی مذهب ها حتی یک دونه کاندید در مجلس ندارد یعنی یک سنی تو مجلس نیست که در مورده مساله ای طرح دعوی کنه و حقوق سنی ها رو مطالبه کنه ...
3- مثلا استقلال و پرسپولیس طرفدارانی رو دارن .... و مثلا طرفداران استقلال بیشتر از پرسپولیس هست ... آیا استقلال اجازه داره قانون بذاره چون من در اکثریت هستم هر گله من 3 تا حساب میشه ...

به طوره کلی میخواستم ببینم در یک جامعه اسلامی منظر اسلام در مورده حقوق اقلیت چی هست ...

با تشکر .

با نام الله



کارشناس بحث: استاد هادی

با سلام و عرض ادب
و تقدیر و تشکر از بابت پرسش زیبایی که مطرح فرمودید:
اسلام دین رحمت است و دینی که عین رحمت باشد رحمتش شامل همه بشریت اعم از مسلمان، یهودی، مسیحی و ... می شود، از منظر اسلام در حکومت اسلامی همه اقلیت ها از حقوق طبیعی خودشان بهره مند می شوند؛ حضرت امام خمینی رحمه الله علیه می فرماید:
«آنها با سایر افراد ایران در همه چیز مشترک و حقوقشان به حسب قوانین داده می شود. و در حکومت اسلامی آن ها در رفاه و آسایش و آزادی هستند.» (صحیفه امام، ج11، ص 290)
«اسلام بیش از هر دینی و بیش از هر مسلکی به اقلیت های مذهب آزادی داده است، آنان نیز باید از حقوق طبیعی خودشان که خداوند برای همه انسان ها قرار داده است، بهره مند شوند. ما به بهترین وجه از آنها نگهداری می کنیم. در جمهوری اسلامی کمونیست ها نیز در بیان عقاید خود آزادند.» (صحیفه امام، ج 4، ص 363 و 364)
در دوران خلافت علی(ع)، هنگامی که حضرت، پیر مرد از کار افتاده نابینایی را می بیند که از مردم تقاضای کمک می کرد مشاهده نمود بی درنگ از حال وی جویا شد و یکی از اطرافیان خود را مأمور رسیدگی به حال و وضع وی نمود. او پس از تحقیق گزارش داد: می گویند وی نصرانی است و از مردم درخواست کمک می نماید، امام از شنیدن این سخن آثار خشم در چهره اش آشکار گردید و فریاد برآورد: او تا جوان بود او را به کار کشیدید و از نیروی او بهره گرفتید و اکنون که پیر و ناتوان گشته وی را به حال خود رها نموده و از احسان و کمک خویش محرومش می نمایید؟آنگاه این فرمان ماندگار را صادر نمود که: «انفقوا علیه من بیت المال: برای وی از بیت المال مستمری قرار دهید»( وسائل الشیعه، ج 11، ص 49)
حضرت امام در همین زمینه ضمن تاکید بر حفظ امنیت، اموال، آبرو و ناموس یهودیان می فرماید: «به این [یهودی ها] که در ایران هستند کسی حق ندارد تعرض بکند، این ها در پناه اسلام و مسلمین هستند. نه به یهودیها و نه به نصارا. این هایی که مذهب رسمی دارند، حق ندارند [تعرضی] بکنند.» (صحیفه امام، ج 5، ص 251)
در روایتى از امام صادق(علیه السلام)، مى خوانیم: «هر گروهى كه به دینى معتقدند، احكام آن دین بر آنان ثابت خواهد شد»( طوسي، الاستبصار، تهران، انتشارات دارالكتب، 1390هـ ، ج 4، ص 189)
بنابراین با توجه به مطالبی که گفته شد؛ در حکومت اسلامی، حقوق اقلیت محترم شمرده شده حفظ جان، مال و ناموس آن ها بر همگان واجب است؛ قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز در اصل سيزدهم، اديان ديگر را به رسميت شناخته و آنان را در انجام مراسم ديني خود آزاد مي داند:
«ايرانيان زرتشتي، كليمي و مسيحي تنها اقليت هاي ديني شناخته مي شوند كه در حدود قانون، در انجام مراسم ديني خود آزادند و در احوال شخصيه و تعليمات ديني بر طبق آيين خود عمل مي كنند»

نفرنفر;484496 نوشت:
وقتی که شما میخواین سواره یک هواپیمای خارجی بشین ... کسی که داره بلیط هواپیما رو به شما میفروشه ... ازتون میپرسه شما دوست دارین در قسمت سیگاری ها بشینین یا در قسمت کسانی که سیگار نمیکشن . در حقیقت در این مثال کمپانی چیزی رو به شما اجبار نکرده ... شما هم میتونین در قسمت سیگاری ها بشینین ... و هم میتونین در قسمت کسانی که سیگار نمیکشن ... انتخاب با خودتون هستش ...

اگر سیگاری ها سیگار به دست در قسمت غیر سیگاری ها بنشینند به نظرشما اعتراضی صورت نمی گیرد؟ حکومت اسلامی هم(طبق مستنداتی که در پست قبل عرض شد) اقلیت را به رسمت می شناسد و همانند یک شهروند مسلمان رفتار می کند اما حق ندارد خلاف عفت عمومی در ملاء عام رفتار کند همچنانکه خود مسلمین هم حق ندارد خلاف مقررات حکومت اسلامی رفتار کنند .

نفرنفر;484496 نوشت:
مثلا مسیحی ها حجاب رو به صورته اختیاری قبول دارند ... آیا در یک جامعه اسلامی یک مسیحی میتونه بدون حجاب بیرون بیاد ...

یکی از حکمت های تشکیل حکومت اسلامی ایجاد فضای مناسب براي رشد فضائل و كمالات اخلاقي جامعه است؛اگر عده اي در جامعه آزاد باشند كه هر طور که دلشان خواست در جامعه حاضر شوند و بر خلاف مقررات حکومت رفتار کنند، به اين بهانه كه تكليف شخصي و خصوصي آنها نيست كه حجاب داشته باشند. اين آزادي محيط جامعه را به سوي ابتذال و تبرج سوق خواهد داد؛بنابراين براي پيشگيري از فساد اخلاقي و فروپاشي ارزشها، بايد به سالم سازي محيط اجتماع توجه گردد .
لذا به علت اينكه بي حجابي اقليت ديني با اخلاق عمومي جامعه ارتباط دارد در اين نهفته كه بي حجابي منكري است كه آسيب آن نه تنها به بي حجاب بلكه به كل جامعه مي رسد.

نفرنفر;484496 نوشت:
سوالی که برای من پیش اومده این هستش که در درون جامعه اسلامی ... آیا اکثریت به صرف اینکه بیشتر هستند اجازه دارند قوانینی تصویب کنند که حقوق اقلیت از بین برود ؟؟؟

مشروعیت و مقبولیت دو اصل اساسی برای حکومت اسلامی است؛ لذا حکومتی که با مشروعیت و مقبولیت اکثریت شکل گرفت حق قانون گذاری دارد .

نفرنفر;484496 نوشت:
مثلا من چند وقت پیش شنیدم که سنی مذهب ها حتی یک دونه کاندید در مجلس ندارد یعنی یک سنی تو مجلس نیست که در مورده مساله ای طرح دعوی کنه و حقوق سنی ها رو مطالبه کنه ...

سنی ها هم همانطور که عرض شد از حقوق شرعی خود برخوردار بوده و در انجام اعمال عبادی خود آزاد هستند، حکومت اسلامی تا زمانی که اعمال و رفتار آن ها منافی با قوانین حکومت نباشد حق آزادی به ان ها عطا کرده است؛ لذا اهل تسنن کاملا آزاد بوده و همانند شهروندان شیعی با آن ها رفتار می شود .
مرزهای ایران اسلامی اکثریت سنی نشین هستند؛ اگر به این مناطق سفر کرده باشید خواهد دید که اهل تسنن با شیعه در حقوق شهروندی تفاوتی ندارند و از آزادی عمل برخوردارند .

پرسش:
وضعیت حقوق اقلیت درون یک حکومت اسلامی به چه نوعی هست ... آیا اکثریت به صرف بیشتر بودن میتوانند قوانین خودشان را بر جامعه حکم فرما کنن ...

به طور کلی در یک جامعه اسلامی منظر اسلام در مورد حقوق اقلیت چیست؟

پاسخ:
اسلام دین رحمت، صلح و صفاست و رحمتش شامل کل بشر اعم از مسلمان، یهودی، مسیحی و ... می‌شود، در حکومت اسلامی اقلیت‌ها از حقوق طبیعی خودشان بهره‌مند شده و با سایر افراد در تمامی حقوق اشتراک دارند؛ حضرت امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) در این رابطه می‌فرماید:
«آن‌ها با سایر افراد ایران در همه چیز مشترک و حقوقشان به حسب قوانین داده می‌شود. و در حکومت اسلامی آن‌ها در رفاه و آسایش و آزادی هستند.» (1)
«اسلام بیش از هر دینی و بیش از هر مسلکی به اقلیت‌های مذهب آزادی داده است، آنان نیز باید از حقوق طبیعی خودشان که خداوند برای همه انسان‌ها قرار داده است، بهره‌مند شوند. ما به بهترین وجه از آنها نگه‌داری می‌کنیم. در جمهوری اسلامی کمونیست‌ها نیز در بیان عقاید خود آزادند.» (2)
حضرت امام در همین زمینه ضمن تاکید بر حفظ امنیت، اموال، آبرو و ناموس یهودیان می‌فرماید: «به این [یهودی ها] که در ایران هستند کسی حق ندارد تعرض بکند، این‌ها در پناه اسلام و مسلمین هستند. نه به یهودی‌ها و نه به نصارا. این‌هایی که مذهب رسمی دارند، حق ندارند [تعرضی] بکنند.» (3)
بنابراین (با توجه به مطالبی که گفته شد) در حکومت اسلامی، حقوق اقلیت محترم شمرده شده و حفظ جان، مال و ناموس آن‌ها بر همگان واجب است؛ قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز در اصل سيزدهم، اديان ديگر را به رسميت شناخته و آنان را در انجام مراسم ديني خود آزاد مي‌داند:
«ايرانيان زرتشتي، كليمي و مسيحي تنها اقليت‌هاي ديني شناخته مي‌شوند كه در حدود قانون، در انجام مراسم ديني خود آزادند و در احوال شخصيه و تعليمات ديني بر طبق آيين خود عمل مي كنند»
از روایات اهل بیت عصمت و طهارت هم استفاده می‌شود که اقلیت‌های مذهبی درای آزادی عمل در ارتباط با دستورات دینی خود هستند:
در روایتى از امام صادق(علیه السلام)، مى‌خوانیم: «هر گروهى كه به دینى معتقدند، احكام آن دین بر آنان ثابت خواهد شد» (4)

مطلب دیگر اینکه: یکی از حکمت های تشکیل حکومت اسلامی ایجاد بستر مناسب براي رشد فضائل و كمالات اخلاقي جامعه است؛ اگر عده اي در جامعه آزاد باشند كه هر طور که دلشان خواست در جامعه حاضر شوند و بر خلاف مقررات حکومت رفتار کنند، به اين بهانه كه تكليف شخصي و خصوصي آن‌ها نيست كه حجاب داشته باشند. اين آزادي، محيط جامعه را به سوي ابتذال و تبرج سوق خواهد داد؛ بنابراين براي پيش‌گيري از فساد اخلاقي و فروپاشي ارزش‌ها، بايد به سالم سازي محيط اجتماع توجه گردد.

اگر قرار باشد اقلیت دینی پشت پا به ارزش‌های جامعه اسلامی بزند و هر طور که دلش خواست در جامعه حضور پیدا کند مانع رشد فضائل و کمالات خواهد بود و این با اصل هدف تشکیل حکومت اسلامی منافات دارد، بي‌حجابي اقليت ديني با اخلاق عمومي جامعه ارتباط دارد، بي‌حجابي منكري است كه آسيب آن نه تنها به بي‌حجاب بلكه به كل جامعه مي‌رسد لذا در این‌گونه موارد برای پیش‌گیری از ایجاد هرج و مرج در جامعه اسلامی اقلیت، بایستی پیرو قوانین حکومت اسلامی باشند.

سخن آخر اینکه: مشروعیت و مقبولیت دو اصل اساسی برای حکومت اسلامی است؛ لذا حکومتی که با مشروعیت و مقبولیت اکثریت شکل گرفت حق قانون‌گذاری دارد و اقلیت نیز موظف به پیروی از قوانین هستند.

......................................................................................
پی‌نوشت:
1. صحیفه امام، ج11، ص 290
2. همان، ج 4، ص 363 و 364
3. همان، ج 5، ص 251
4. طوسي، الاستبصار، تهران، انتشارات دارالكتب، 1390هـ ، ج 4، ص 189

موضوع قفل شده است