*** حد پوشش محارم در خانواده از نظر اخلاقی و فقهی ***

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
*** حد پوشش محارم در خانواده از نظر اخلاقی و فقهی ***

با سلام
حد پوشش در خانواده ها چیست؟
مثلا پوشش مناسب خواهر جلوی برادر

منظور پوشش عمومی است
نه احکام نگاه کردن
مثلا بر اثر جراحت شاید ادم مجبور شود قسمتی از بدن خواهر خود را ببینید
ولی در شرایط عمومی و در حین زندگی در محیط خانه تا چه حد میتوان راحت بود؟

آیا اینکه برخی مراجع گفته اند همه اعضا جز عورت دلیل بر جواز بر نداشتن پوشش در خانواده میشود؟

مثلا در محیط خانواده خود ما بنده خواهران خودم را بدون روسری ندیدم چه برسد به...
البته هیچ اجباری به ایشان نبود ولی بهر حال خودشان تا این حد عفیف بودن

ولی من شنیدم بعضی خانواده ها که ادعای زیادی رو مذهبی بودن و مراعات کردن و ....دارن
مثلا خواهر جلوی برادر با شلوارک و...پیراهن نا مناسب و...
از نظر اخلاقی و فقهی حکم چیست؟؟؟
ممنون

با نام و یاد دوست





کارشناسان بحث: استاد سجاد و استاد سینا

[="Tahoma"][="Black"]

behrooz_313;366168 نوشت:
با سلام
حد پوشش در خانواده ها چیست؟
مثلا پوشش مناسب خواهر جلوی برادر
منظور پوشش عمومی است
نه احکام نگاه کردن
مثلا بر اثر جراحت شاید ادم مجبور شود قسمتی از بدن خواهر خود را ببینید
ولی در شرایط عمومی و در حین زندگی در محیط خانه تا چه حد میتوان راحت بود؟
آیا اینکه برخی مراجع گفته اند همه اعضا جز عورت دلیل بر جواز بر نداشتن پوشش در خانواده میشود؟
مثلا در محیط خانواده خود ما بنده خواهران خودم را بدون روسری ندیدم چه برسد به...
البته هیچ اجباری به ایشان نبود ولی بهر حال خودشان تا این حد عفیف بودن
ولی من شنیدم بعضی خانواده ها که ادعای زیادی رو مذهبی بودن و مراعات کردن و ....دارن
مثلا خواهر جلوی برادر با شلوارک و...پیراهن نا مناسب و...
از نظر اخلاقی و فقهی حکم چیست؟؟؟
ممنون

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

در احكام اسلامي و نظر فقهی مشهور ، حد پوشش واجب براي محارم جنس موافق يا مخالف ، عورتين است البته به شرط عدم ريبه و تلذذ و خوف فساد اما مراجع عظام تقلید بعضا احتياط را در جنس مخالف ، پوشش حد متعارف مي دانند مانند :

مسأله 2084ـ مرد و زنى كه باهم محرمند (مانند خواهر و برادر) مى توانند به بدن يكديگر به آن مقدار كه در ميان محارم معمول است نگاه كنند و در غير آن احتياط آن است كه نگاه نكنند.(رساله آيت الله مكارم )
و برخي نيز علاوه بر عورتين ، احتياط را در ترك نگاه به بين ناف و زانو مي دانند (رساله آيت الله خوئي،صافي)

با روشن شدن حكم مسئله مي توان اينگونه بيان كرد:

در بين محارم بزرگسال (كه مي توانند تكليف را رعايت كنند) تا زماني كه معاشرت معمولي باشد بدون ترس از افتادن در حرام و فساد و لذت جويي (براي خود يا طرف مقابل) ، همين حد پوشش از نظر شرعی كافي است گرچه هميشه احتياط و رعایت جنبه های اخلاقی مسئله خصوصا در اين امور نيكوست .

اما در بين محارم خردسال و براي جلوگيري از بلوغ زودرس و تبعات آن ، علماي اخلاق و روانشناسان به حد متعارف پوشش در منزل و عدم استفاده از لباس هاي بدن نما توصيه مي كنند که ان شاء الله اساتید معظم بیشتر توضیح خواهند فرمود.

همیشه موفق و سلامت باشید
[/][/]

سجاد;367708 نوشت:
اما در بين محارم خردسال و براي جلوگيري از بلوغ زودرس و تبعات آن ، علماي اخلاق و روانشناسان به حد متعارف پوشش در منزل و عدم استفاده از لباس هاي بدن نما توصيه مي كنند که ان شاء الله اساتید معظم بیشتر توضیح خواهند فرمود.

اگر این مسئله(نه تنها در مورد لباس و پوشش که در موارد دیگه مثل ارایش و...) با خواست همسر در تعارض بود تکلیف چیست؟

mona690;367742 نوشت:
اگر این مسئله(نه تنها در مورد لباس و پوشش که در موارد دیگه مثل ارایش و...) با خواست همسر در تعارض بود تکلیف چیست؟

با تشکر از سؤال شما

اطاعت از خواست شوهر در قضیه تمکین و اجازه گرفتن برای خروج از منزل ، واجب شرعی است نه در موارد دیگر مثل پوشیدن لباس خاص به هر جهتی (هر چند این کار فی نفسه پسندیده است) اما اگر این خواست همسر مثل پوشیدن لباس و آرایش و ... در ارتباط با تمکین باشد می توان ضمن توافق با شوهر در محیط خصوصی بین زن و شوهر آن را به اجرا گذاشت نه در همه حال و در حضور فرزندان تا خدای نخواسته تربیت صحیح فرزندان خدشه دار نگردد.

همیشه سلامت و موفق باشید

سلام .
من هنوز به طور کامل روشن نشدم .
توی خونه لباس بدن نما می پوشن و من هم یه طوریم میشه . بهشون تذکر می دهم ولی نمی گیرن که من چه مرگمه . حالا من سرم رو کجا بکوبم ؟

haji najm;368329 نوشت:
سلام .
من هنوز به طور کامل روشن نشدم .
توی خونه لباس بدن نما می پوشن و من هم یه طوریم میشه . بهشون تذکر می دهم ولی نمی گیرن که من چه مرگمه . حالا من سرم رو کجا بکوبم ؟

توی تذکره الاولیا یک حکایتی هست که یکی یک بنده خدایی را می بیند و در دلش تاریکی ای پدید می آید. طرف برایش پیام می فرستد که کجا را دیدی او هم می گوید چشم. خانمه چشمهایش را در می آورد و برای او می فرستد. درست و غلط ماجرا را کاری نداریم، ولی می تواند برای یک انسان عبرتی باشد تا با یک دید دیگر به اطرافیان بنگرد. باید مبدا (نطفه)، حال کنونی (مقداری گوشت و پوست) و مقصد (استخوان پوسیده) افراد را در نظر داشت. با این طرز تفکر تحمل خیلی چیزها آسان می شود. ضمنا یکی از بزرگترین پرتگاه ها برای انسان همین مسایل است که برای جلوگیری از سقوط هر اقدامی ارزشش را دارد.

سجاد;368204 نوشت:
اطاعت از خواست شوهر در قضیه تمکین و اجازه گرفتن برای خروج از منزل ، واجب شرعی است نه در موارد دیگر مثل پوشیدن لباس خاص به هر جهتی (هر چند این کار فی نفسه پسندیده است) اما اگر این خواست همسر مثل پوشیدن لباس و آرایش و ... در ارتباط با تمکین باشد می توان ضمن توافق با شوهر در محیط خصوصی بین زن و شوهر آن را به اجرا گذاشت نه در همه حال و در حضور فرزندان تا خدای نخواسته تربیت صحیح فرزندان خدشه دار نگردد.

ممنون از شما
ولی مگه تمکین شامل هر نوع لذتی که شوهر خواست نمیشه؟حالا ممکنه این تو ظاهر باشه.این هم شاملشه؟این طور نیست؟

یعنی پوشیدن دامن گشاد وبلند تا زیر زانو توی خونه بده؟

behrooz_313;366168 نوشت:
با سلام

مثلا در محیط خانواده خود ما بنده خواهران خودم را بدون روسری ندیدم چه برسد به...
البته هیچ اجباری به ایشان نبود ولی بهر حال خودشان تا این حد عفیف بودن


با سلام
؟؟؟؟؟؟؟؟/:Moteajeb!:شما خواهرتون رو بدون روسری ندیدین؟؟؟؟؟

behrooz_313;366168 نوشت:
با سلام
حد پوشش در خانواده ها چیست؟
مثلا پوشش مناسب خواهر جلوی برادر

منظور پوشش عمومی است
نه احکام نگاه کردن
مثلا بر اثر جراحت شاید ادم مجبور شود قسمتی از بدن خواهر خود را ببینید
ولی در شرایط عمومی و در حین زندگی در محیط خانه تا چه حد میتوان راحت بود؟

آیا اینکه برخی مراجع گفته اند همه اعضا جز عورت دلیل بر جواز بر نداشتن پوشش در خانواده میشود؟

مثلا در محیط خانواده خود ما بنده خواهران خودم را بدون روسری ندیدم چه برسد به...
البته هیچ اجباری به ایشان نبود ولی بهر حال خودشان تا این حد عفیف بودن

ولی من شنیدم بعضی خانواده ها که ادعای زیادی رو مذهبی بودن و مراعات کردن و ....دارن
مثلا خواهر جلوی برادر با شلوارک و...پیراهن نا مناسب و...
از نظر اخلاقی و فقهی حکم چیست؟؟؟
ممنون

بعضی از ماها فراموش کردیم که اول معلم فرزندمون خود ما هستیم. به نظرم براي تربيت فرزنداني عفيف لازم است، ایشان را با مفهوم عفاف آشنا کرد. بهترین گزینه برای اموزش این مهم، رعايت حيا در محيط خانواده است كه يكي از موارد آن،‌ پوشش اعضاي خانواده است. متاسفانه بعضي از خانواده ها به بهانه محرم بودن با فرزندان، خواهران و برادران خود، حدود لازم را ناديده مي گيرند و در طرز لباس پوشيدن، دقت كافي ندارند.
‌مهم در نوع پوشش افراد خانه و از جمله والدين در خانه آن است كه پوشش انتخاب شده با حيا و نهادينه سازي آن براي فرزندان معارض نباشد. البته منظور اين نيست كه افراد در مقابل محارم خود دقيقا همان پوششي را داشته باشند كه در مواجهه با غير محارم خود دارند بلكه مراد رعايت حياي پوششي در محيط خانه است. روشنه که رعايت حيا در خانه با حكم شرعي پوشش نزد محارم دو امر جداست.
امام علي (ع)حيا را سبب عفت مي دانند. هر قدر اين احساس شرم در انسان بيش تر باشد، عفت او نيز بيش تر خواهد بود.
گر حيا نبود،بيفتد رسم عصمت از ميان ور حجابي در ميان است، از تقاضاي حياست.

[="Tahoma"][="Black"]

mona690;368392 نوشت:
ممنون از شما
ولی مگه تمکین شامل هر نوع لذتی که شوهر خواست نمیشه؟حالا ممکنه این تو ظاهر باشه.این هم شاملشه؟این طور نیست؟

با تشکر از سؤال شما

پست قبلی را با توضیح بیشتری درج کردم تا مطلب روشن تر شود هر نوع لذتی مد نظر نیست اما اگر لذتی در ارتباط با تمکین باشد مثل پوشیدن لباس خاص برای لذت جنسی بیشتر شوهر ، لازم است رعایت شود اما توصیه کردم که این مسئله با توافق به محیط خصوصی ارجاع داده شود تا با تربیت صحیح فرزندان منافات نداشته باشد .

همیشه موفق و سلامت باشید[/][/]


سجاد;368741 نوشت:
پست قبلی را با توضیح بیشتری درج کردم تا مطلب روشن تر شود هر نوع لذتی مد نظر نیست اما اگر لذتی در ارتباط با تمکین باشد مثل پوشیدن لباس خاص برای لذت جنسی بیشتر شوهر ، لازم است رعایت شود اما توصیه کردم که این مسئله با توافق به محیط خصوصی ارجاع داده شود تا با تربیت صحیح فرزندان منافات نداشته باشد .
ببخشید جناب سجاد اگر به توافق نرسیدن وظیفه زن از نظر فقهی چیه؟(یعنی مرد راضی نشد)


ممکنه یکی از کارشناسان مشاوره دقیقا توضیح بدن که تا چه حد باید رعایت بشه این مسائل مثلا حتی ارایش خفیف و... هم نباشه چون مثلا باعث الگو گیری فرزند دختر یا انحراف فرزند پسر میشه...؟

?yes or no;368446 نوشت:
با سلام
؟؟؟؟؟؟؟؟/:Moteajeb!:شما خواهرتون رو بدون روسری ندیدین؟؟؟؟؟

نه اینکه ندیده باشم
کم دیدم
یعنی اکثر اوقات روسری داشتن
با اینکه همه تو خونه میگفتن بابا راحت باش و...
و کسی اجبار نمیکرد
بهر حال خودشون انتخاب کردن

دستشونم درد نکنه که واقعا محیط خونه ما راحت بود و...
البته خود ما هم مراعات میکردیم
یعنی پسرا هم در حد خودشون
خیلی کم یادم میاد جایی که خانواده باشن من دراز کشیده باشم و بخوابم
الحمدلله محیط سالمی داشتیم

یاس...;368394 نوشت:
یعنی پوشیدن دامن گشاد وبلند تا زیر زانو توی خونه بده؟

دامن تنگم مگه داریم؟
اگه باشه هم من ندیدم
بعدش زیر دامن چی باشه
شلوار
شلوارک و...
از نظر من حداقل اون شلوار باید باشه
مخصوصا با این وضعیت خراب
که فساد از در و دیوار میباره
اینترنت ماهواره
بالابودن سن ازدواج شرایط سخت ازدواج
بلوغ زود رس
عوامل تحریک زیاد و نبودن راهی برای پاسخ دادن و...

به نظر من تو این دوره زمونه باید بیشتر از قدیم مراعات بشه
که متاسفانه برعکس کمترم شده

hoorshid;368742 نوشت:

ببخشید جناب سجاد اگر به توافق نرسیدن وظیفه زن از نظر فقهی چیه؟(یعنی مرد راضی نشد)

اما اگر لذتی در ارتباط با تمکین باشد مثل پوشیدن لباس خاص برای لذت جنسی بیشتر شوهر ، لازم است رعایت شود

behrooz_313;368824 نوشت:
اما اگر لذتی در ارتباط با تمکین باشد مثل پوشیدن لباس خاص برای لذت جنسی بیشتر شوهر ، لازم است رعایت شود
خب این واقعا برای بچه ها در خانواده ممکنه مضر باشه.هیچ بندو تبصره ای نداره تو فقیه برای این مسله؟!

hoorshid;368828 نوشت:
خب این واقعا برای بچه ها در خانواده ممکنه مضر باشه.هیچ بندو تبصره ای نداره تو فقیه برای این مسله؟!

سلام
میبخشید من متوجه سوالتون که در حضور بچه ها بوده نشدم
یقینا جایی که خواسته شوهر با اخلاقیات و شرع مغایرت داشته باشه
نیازی به اطاعت نیست

یعنی حتی اطاعتش میتونه واسه خانم تو مواردی گناه محسوب شه
منظور شاید اقا یه کار گناهی از خانم بخواد
خانم نباید راضی بشه و بخاطر شوهرش قبول کنه

همسری که پوشش نامناسب خانمش رو جلوی فرزندان طلب کنه
از نظر بنده فاقد چیزی به اسم غیرته!!!

hoorshid;368828 نوشت:
خب این واقعا برای بچه ها در خانواده ممکنه مضر باشه.هیچ بندو تبصره ای نداره تو فقیه برای این مسله؟!

با تشکر از سؤال شما

اطاعت زن از شوهر در این زمینه لازم است مگر اینکه زن به اطمینان برسد که این نوع لباس خاصی که شوهر در راستای تمکین از او می خواهد مفسده ای برای فرزندانش دارد مثلا فرزند بزرگ در منزل دارد که با پوشیدن این لباس توسط مادر به گناه می افتد در این صورت اطاعت از شوهر لازم نیست .

همیشه موفق و سلامت باشید

همانطور که می دانید محدوده ی پوشش انسان در برابر محارم را می توان به دو نوع فقهی واخلاقی تقسیم کرد. حد ومرز پوشش فقهی را کارشناش محترم بیان فرمودند اما در رابطه با اخلاقی بودن این نوع پوشش می توان گفت رعایت پوشش دربرابر محارم نیز به میزان حیای فرد بستگی دارد شرم و حیایکی از اموریست که با فطرت آدمی منطبق است.بنابراین لازم است انسان به گونه ای رفتار نماید که با نوع پوشش خود در برابر محارم،( هرچند رعایت حکم فقهی شده باشد)اما زمینه ساز ایجاد فساد نباشد.
در واقع با در نظرگرفتن شرایط ومیزان سن وخصوصیات وویژگی های اخلاقی طرف مقابل وظیفه ی اخلاقی ما نیز ممکن است در رعایت پوشش متغیر باشد.گاهی در بعضی شرایط که احتمال تاثیر پذیری بیشتر است ویا در برابر دیدگان برادری که مجرد است رعایت این امر لزوم بیشتری خواهد داشت.

هرچه قدرت عقلانیت در انسان بالاتر می رود، میزان خوب و بد را بهتر می فهمد به همین خاطردرصد حیا هم در او بالاتر می رود .

بنابراین با توجه به اهمیت ومیزان تاثیرگذاری شدید خانواده در امر تربیت ،در محیط خانواده و میان اعضای آن باید حریم عفاف و حیا مراعات گردد.

حضرت امام علی (ع) می فرمایند:

«کَثرَهُ حَیاءِ اَلرَجُلِ دَلیلُ ایمانِهِ»


کثرت حیای آدمی دلیل ایمان اوست.

غرر الحكم : 590/4

زن، حق ندارد از لباس هاي تنگ و محرك جنسي در برابر محارم استفاده نمایدزيرا اين دسته از افراد نيز مستثناي از قواي جنسي نيستند.محرم بودن هر چند از ميزان محدوديت مي‌كاهد، ولي ميل جنسي را از ميان نمي‌برد.


عفاف بدون حیا معنا ندارد. وحیا نیز در پوشش تجلی پیدا می کند.

پست جمعبندی:

سوال:
حد پوشش در خانواده ها چیست؟ مثلا پوشش مناسب خواهر جلوی برادر چگونه باشد؟

پاسخ:

همانطور که می دانید محدوده ی پوشش انسان در برابر محارم را می توان به دو نوع فقهی واخلاقی تقسیم کرد. حد ومرز پوشش فقهی را کارشناش محترم بیان فرمودند اما در رابطه با اخلاقی بودن این نوع پوشش می توان گفت رعایت پوشش دربرابر محارم نیز به میزان حیای فرد بستگی دارد شرم و حیایکی از اموریست که با فطرت آدمی منطبق است.بنابراین لازم است انسان به گونه ای رفتار نماید که با نوع پوشش خود در برابر محارم،( هرچند رعایت حکم فقهی شده باشد)اما زمینه ساز ایجاد فساد نباشد.
در واقع با در نظرگرفتن شرایط ومیزان سن وخصوصیات وویژگی های اخلاقی طرف مقابل وظیفه ی اخلاقی ما نیز ممکن است در رعایت پوشش متغیر باشد.گاهی در بعضی شرایط که احتمال تاثیر پذیری بیشتر است ویا در برابر دیدگان برادری که مجرد است رعایت این امر لزوم بیشتری خواهد داشت.

هرچه قدرت عقلانیت در انسان بالاتر می رود، میزان خوب و بد را بهتر می فهمد به همین خاطردرصد حیا هم در او بالاتر می رود .

بنابراین با توجه به اهمیت ومیزان تاثیرگذاری شدید خانواده در امر تربیت ،در محیط خانواده و میان اعضای آن باید حریم عفاف و حیا مراعات گردد.

حضرت امام علی (ع) می فرمایند:

«کَثرَهُ حَیاءِ اَلرَجُلِ دَلیلُ ایمانِهِ»

کثرت حیای آدمی دلیل ایمان اوست.

غرر الحكم : 590/4

زن، حق ندارد از لباس هاي تنگ و محرك جنسي در برابر محارم استفاده نمایدزيرا اين دسته از افراد نيز مستثناي از قواي جنسي نيستند.محرم بودن هر چند از ميزان محدوديت مي‌كاهد، ولي ميل جنسي را از ميان نمي‌برد.

عفاف بدون حیا معنا ندارد. وحیا نیز در پوشش تجلی پیدا می کند.

موضوع قفل شده است