حدیث امام باقر (ع) پیرامون نظریه داروین

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حدیث امام باقر (ع) پیرامون نظریه داروین

طارق نیوز: همگی دیگر به نظریه داروین یا همان داروینیسم تا حدودی آشنا هستیم. متاسفانه عده ای اسلام را مانند دیگر ادیان تحریف شده تصور نموده و فکرکرده اند که اسلام جوابی برای این نظریه ندارد و باید مسلمانان نیز مانند پیروان دیگر ادیان این نظریه را مخالف نظریه آفرینش بدانند تا دینشان حفظ شود. حال آنکه اسلام به هیچ عنوان نظریه داروین را رد نمی کند و بلکه می تواند مهر تاییدی نیز قرن ها پیش از مطرح شدنش به آن زده باشد...

برای اثبات این گفته به حدیث زیر از امام پنجم شیعیان حضرت باقر العلوم (ع) توجه فرمایید:
امام باقر (ع): انسانهای موجود کنونی نسل هشتم از نسل انسان است که به وجود آمده و منقرض شده است. (1)
جهت تایید این روایت از نظر روایی نگاهی به قرآن کریم می اندازیم. قرآن کریم می فرماید: بیاد آر آنگاه که پروردگار تو به ملاکه فرمود من در زمین خلیفه برگمارم. ملائکه گفتند پروردگارا می خواهی کسانی را بگماری که فساد کنند در زمین و خونها بریزند حال آنکه ما خود تو را تسبیح و تقدیس می کنیم. خداوند فرمود من می دانم چیزی که شما نمی دانید. (2)
این آیه به نظر قریب به اتفاق علما نشان از آن دارد که انسان هایی از نوع دیگر قیل از پیدایش انسانی با نام آدم وجود داشته اند که ملائکه به نوع رفتار انسان ها علم داشته اند. جالب اینجاست که در آیات بعد نیز به این اشاره شده است که خداوند اسم هایی را به آدم آموخت و سپس در پپیشگاه ملائکه از او سوال کرد و انسان پاسخ داد و حقایق آن اسماء را بر ملا کرد. که این خود حتی می تواند تاییدی بر تکامل یافتن مغذی انسان و افزایش قدرت یادگیری او نسبت به نسل های قبلی نیز باشد.

حال نگاهی به منبع این حدیث امام باقر (ع) می اندازیم. منبع این حدیث کتاب بحار الانوار است که توسط علامه مجلسی ( متوفی 1110 هجری قمری ) (3) در سال 1070 و به مدت 40 سال و در چندین جلد گردآوری و تالیف شده است. حال اگر ما بسیار بد بینانه زمان وفات مولف کتاب بحار الانوار را تا زمان کنونی محاسبه کنیم متوجه می شویم که مرحوم علامه مجلسی مولف کتاب بحار الانوار در 323 سال پیش فوت کرده اند. حال آنکه آقای داروین نظریه خود را در سال 1858 میلادی به صورت رسمی مطرح کرده اند. (4) و این یعنی 154 سال پیش از زمان حاضر.
به عبارت دیگر داروین 169 سال پس از فوت علامه مجلسی نظریه اش را مطرح کرده است. و این جای هرگونه ادعای تقلب در مورد این حدیث را باطل می کند. زیرا که حتی این حدیث قبل از نظریه داروین نه تنها سودی برای شیعیان نداشته است بلکه دست آویزی برای دشمنان شیعیان نیز می توانسته قرار گیرد.
نکته ای هم در مورد اعداد بکار برده شده در اینگونه آیات و احادیث وجود دارد. آنچه که در این حدیث مورد توجه است واژه نسل و تعدد اجداد منقرض شده پیش از انسان است. و تعداد آن ( یعنی عدد هشت ) بستگی به سلیقه مطرح کننده قول دارد. چراکه ایشان می تواند معیار های متفاوتی برای گذر از یک نسل به نسل دیگر با فرد دیگری مانند داروین یا دانشمندان دیگر داشته باشد هر چند که ممکن است با تکمیل حلقه مفقوده و ثابت شدن نظریه داروین دانشمندان تعداد اجداد انسان را 8 معرفی کنند که این به سلیقه آنها در انتخاب معیار هایشان بستگی دارد. همین گونه است که خداوند در قرآن می فرماید که ما جهان را در چند دوره آفریدیم و در اینجا تعداد این دوره ها مد نظر نیست. چراکه در اینجا خداوند مطرح کننده این سخن است و معیار های ایشان ممکن است با معیار های یک دانشمند برای گذر از یک دوره به دوره دیگر متفاوت باشد.
لذا آنچه مهم است توانایی عجیب این حدیث در تطابق یافتن با نظریه داروین است که قرن ها بعد مطرح شده است. آنچه اسلام می گوید هبوط بعد روحانی آدم است نه بعد جسمانی او. در صورت تمایل به تحقیقات در مورد نحوه هبوط آدم و رفع شبهاتتان در این مورد می بایست به برخی بحث های فلسفی و عرفانی از جمله مسئله اصل و عکس آگاهی داشته باشید وسپس با استفاده از آیات قرآن و برخی احادیث معتبر برای همیشه مساله را برای خودتان حل کنید.
به هر روی در صورتی که نظریه داروین نیز مورد تایید قرار گیرد در این مورد نه تنها اسلام زیر سوال نمی رود بلکه حرف هایی هم برای گفتن خواهد داشت.
حال آنانکه بخواهند هدایت شوند هدایت می شوند و می فهمند که اگر دانشمندان غربی با اسلام آشنا بودند و برخی به جای اینگونه احادیث، پوسته و شرعیات این دین را به عنوان اسلام به دیگران معرفی نمی کردند. هم اکنون بیشتر جهان مسلمان بود.

1- بحار الانوار ج8 ص 374، روایت 1، ص 319، روایت 1
2- سوره بقره آیه 30
3- دانشنامه ویکی پدیا
4- دانشنامه ویکی پدیا

گمنام;189665 نوشت:
ه هر روی در صورتی که نظریه داروین نیز مورد تایید قرار گیرد در این مورد نه تنها اسلام زیر سوال نمی رود بلکه حرف هایی هم برای گفتن خواهد داشت.

سلام

نظریه داروین نظریه ای است که مدتها باطل بودن آن اثبات شده هرچند که هنوز طرفداران سینه چاکی هم دارد
هدف اصلی نظریه داروین نفی هرگونه خالقی است
تطابق یا ربط دادن حدیث شریف امام باقر علیه السلام با چنین نظریه ای منطقی به نظر نمی رسد
هرچند که همه احادیث بحار هم معتبر نیستند
ضمنا امام باقر علیه السلام در حدیثی دیگر به هزار هزار خلقت قبل و بعد از این عالم اشاره می فرمایند
باز جای این سئوال است که این هشت پشت آدم ایا در این عالم بوده اند یا خیر؟
ضمنا در این که هبوط آدم جسمانی بوده یا تنزل درجه و روحانی هم خیلی بحث وجود دارد

در کل تطابق نظریه صد در صد ماتریالیستی داروین با حدیث امام باقر علیه السلام منصفانه نیست

یا علی

گمنام;189665 نوشت:
طارق نیوز: همگی دیگر به نظریه داروین یا همان داروینیسم تا حدودی آشنا هستیم. متاسفانه عده ای اسلام را مانند دیگر ادیان تحریف شده تصور نموده و فکرکرده اند که اسلام جوابی برای این نظریه ندارد و باید مسلمانان نیز مانند پیروان دیگر ادیان این نظریه را مخالف نظریه آفرینش بدانند تا دینشان حفظ شود. حال آنکه اسلام به هیچ عنوان نظریه داروین را رد نمی کند و بلکه می تواند مهر تاییدی نیز قرن ها پیش از مطرح شدنش به آن زده باشد... برای اثبات این گفته به حدیث زیر از امام پنجم شیعیان حضرت باقر العلوم (ع) توجه فرمایید: امام باقر (ع): انسانهای موجود کنونی نسل هشتم از نسل انسان است که به وجود آمده و منقرض شده است. (1) جهت تایید این روایت از نظر روایی نگاهی به قرآن کریم می اندازیم. قرآن کریم می فرماید: بیاد آر آنگاه که پروردگار تو به ملاکه فرمود من در زمین خلیفه برگمارم. ملائکه گفتند پروردگارا می خواهی کسانی را بگماری که فساد کنند در زمین و خونها بریزند حال آنکه ما خود تو را تسبیح و تقدیس می کنیم. خداوند فرمود من می دانم چیزی که شما نمی دانید. (2)

باسلام
اولا: نطریه داروین در حال حاضر درخود اروپا ومجامع علمی آن رخت بربسته وبه جای آن نظریه جهش آمده است .
ثانیا : کجای فرمایش امام علیه السلام دلالت بر تایید نظریه داروین دارد اینکه در گذشته نسلهایی ازانسان بوده درصورت بررسی واثبات آن دلالتی بر فرضیه داروین ندارد چون آنها نیزموجوداتی شبیه انسان بوده اند ولی داروین می گوید
نسل انسان از موجودی تک سلولی که دریایی بوده شروع شده وبه مرور در اثر تاثیر طبیعت ومحیط وعوامل ارثی بر اساس بقاء موجود قوی واصلح بعد از میمون به انسان تبدیل شده است.
از طرف دیگر خداوند می فرماید ما آدم را آفریدیم یا ما انسان را آفریدیم. واین کلام هیچ دلالتی ندارد که انسان به مرور ودراثر عواملی که نظریه داروین مبتنی بر آن است بهوجود آمده باشد.

با سلام خدمت شما دوست عزيز


نظريه داروين به طور خلاصه چه مي گويد؟


نظريه داروين بسيار ساده است. اين نظريه واجد دو وجه اساسي است، اول اين كه تمامي اشكال حيات از راه تغييرات تدريجي و طي زماني طولاني از نيايي مشترك نشاُت گرفته اند؛ و دوم آن كه تبيين اين تغييرات تدريجي كه شامل ظهور گونه هاي جديد نيز هست با انتخاب طبيعي است. انتخاب طبيعي به اين معناست كه موجودات زنده اي كه بيشترين سازگاري را با محيط زيست شان دارند توسط محيط براي بقا و توليد مثل انتخاب خواهند شد در حالي كه موجودات زنده سازگاري نايافته ( و بنابراين به لحاظ توليد مثلي ناموفق) از بين خواهند رفت.

داروين در ابتدا نظريه خود را تبارزدائي توام با تغيير ناميد اما بعد اصطلاح تكامل را پذيرفت. قبل از اين كه داروين بتواند تكامل را نظريه اي علمي قلمداد كند مجبور بود سازوكاري را براي تبيين چگونگي ظهور گونه هاي جديد كه طي يك دوره زماني پديد مي آيند ارائه دهد. در 1838( بيش از بيست سال قبل از انتشار كتاب منشاء انواع ) در حالي كه داروين مشغول خواندن رساله در باب اصل جمعيت نوشته توماس مالتوس بود به ناگاه پاسخ سؤال خود را يافت. مالتوس اشاره كرده بود كه رشد جمعيت آدمي همواره به وسيله ميزان غذاي در دسترس محدود مي شود، بنابراين همواره تنازعي در ميان انبوه زادگان بر سر ميزان محدود منابع غذايي وجود خواهد داشت. در چنين رقابتي طبيعت با بيرحمي افراد قوي را انتخاب و افراد ضعيف را حذف خواهد كرد.

داروين پس از خواندن مالتوس به اين نتيجه رسيد كه در هر گونه اي از موجودات زنده تنازع براي بقاءتنوع هاي مساعد را ابقاء وتنوع هاي نامساعد (ناسازگار) را حذف خواهد كرد. براي مثال در جمعيتي از سهره ها افرادي كه بصورت تصادفي شكل نوك آنها به گونه اي است كه مي تواند نوعي خاص از دانه هاي در دسترس را بشكند شانس بيشتري براي بقا از ساير سهره هاي فاقد اين خصيصه دارند. بقا پيدا كردن اين دسته به وضوح شانس بهتري براي آنها، نسبت به ساير افراد، براي توليد مثل و انتقال نوك هاي سازگار يافته تر توسط وراثت به نسل بعد فراهم مي آورد. طي يك دوره طولاني تغييرات سازگاري كوچك انباشته شده و نه تنها تغييراتي در يك گونه خاص فراهم مي آورد بلكه منجر به ظهور گونه هاي مجزا نيز مي شود. امروزه تكامل گرايان تغييرات كوچك درون يك گونه را تكامل خرد و تغييرات بزرگتر كه منجر به ظهور گونه هاي جديد مي شود را تكامل كلان گويند.

وقتي كه داروين به نظريه انتخاب طبيعي حدود سال 1838 رسيد، با كمال تعجب او بيست سال ديگر نيز صبر كردو نظريه خود را منتشر نساخت؛ تنها وقتي داروين فهميد كه تفسير مشابهي از تكامل توسط آلفرد راسل والاس در شرف چاپ است با عجله خلاصه اي از نظريه خود را آماده چاپ كرد. اين خلاصه به شكل كتاب وزين و مشهور” منشاء انواع” در آمد. شايد يكي از دلايلي كه داروين آنقدر در چاپ افكارش تاًمل كرده اين است كه او مي دانسته به عنوان يك دانشمند بايستي جانب احتياط را از دست ندهد. يك دانشمند قابل تا قبل از اين كه شواهد كافي براي افكار جديد و انقلابيش نيابد آن را در معرض عموم قرار نمي دهد و بي شك داروين نيز دانشمندي مراقب بود. اما دليل ديگري كه براي تاخير انتشار كتابش مي توان ارائه داد اين است كه او انساني متواضع و ملايم بود و مي دانست آراء او تاًثيرات ديني شديدي به جا خواهد گذاشت.(منبع:فارس)

اين حديث كه شما از امام محمد باقر(ع) نقل كرده ايد بر فرض صحت سند آن ، هيچ دلالتي بر مدعاي شما ندارد.


در اين حديث آمده انسانهای موجود کنونی نسل هشتم از نسل انسان است که به وجود آمده و منقرض شده است ،يعني 8 نسل انسان بوده است كه آمده ومنقرض شده اند و ما هشتمين نسل از آن ها هستيم.در واقع منظور حديث اين نيست نسل ما از نسل قبل است زيرا دراين صورت انقراض معنا نداشت.



نظریه چارلز داروین تنها یک فرضیه علمی است که بعضی از شواهد علمی آن را تأیید و بعضی دیگر نفی کرده اند و به تأیید و اثبات نهایی نرسیده است. امروزه دیرینه شناسان و جنین شناسان کاملاً با این دیدگاه (ترانسفورمیسم) مخالف هستند و شخصیتهای علمی سر شناس و معتبری مانند لویی آگاسر (جنین شناس) و ریچارد اوون (دیرین شناس) و چارلز ارسنت بیر و جرج بیوارت (جانور شناسان انگلیسی) از مخالفان سر سخت فرضیه (ترانسفورمیسم) هستند.


فرضیه داروین از ویژگی های یک فرضیه علمی محروم است چون یک فرضیه علمی از نظر منطقی نظریه ای کلی است که نظمی مکرّر و همیشگی را بیان می کند و ثانیاً بر وفق آن هم پیش بینی پدیده ا یی میسر است و هم تفسیر آن و ثالثاً نادرستی یک قانون علمی را می توان به تجربه دریافت (یعنی ابطال پذیر است) پس قضایای جزئی و واقعیت خارجی که مثلاً کره خورشید یک کره داغ است و هم چنین گزاره های تجربه نا پذیر از قانون و نظریه علمی خارج هستند و این فرضیه که بر انتخاب اصلح و طبیعی استوار است دارای چنین حالتی است.


اگر مسأله تبدل انواع، یک قانون کلی می باشد پس چرا برخی از جانداران به نوع دیگری بدل شدند. و برخی دیگر از همان جانداران در همان سرزمین به حال خود باقی ماندند پس چرا بعضی از میمونها به آدم تبدیل و بعضی به همان حالت باقی ماندند.

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با اعتقاد به این نکته که اگرچه در قرآن برای نفی و اثبات این نظریه نص (سخنی که هیچگونه احتمال دیگر در آن نباشد) نداریم و هرچه داریم ظواهر قرآن است (که این ظواهر بسیار بیّن و قریب به نص است)، می‏فرماید: منتهی شدن بشر موجود امروزی با تناسل به یک زن و مرد، مدلول ظهوری قریب به نص آیات شریفه بوده و قابل تفسیر نمی‏باشند و اگرچه (قبول این مطلب) از ضروریات دین نیست ولی از ضروریات قرآنی می‏باشد [تفسیر المیزان، ج 16، ص 169، القول فی الانسان الأولی] و هم می‏فرماید:

ظاهر قریب به تصریح آیات قرآن دلالت بر این دارد که بشر امروزی از نسل دو نفر زن و مرد معین هستند و مرد در قرآن آدم نامیده شده است و آن مرد و زن از پدر و مادری به وجود نیامده بلکه از خاک یا گل یا گل پخته و یا از زمین پدید آمده‏اند.[تفسیر المیزان، ج 16، ص 269] و هم فرموده است : اما اعتقاد به اینکه نسل بشری، به فردی از انسان کامل (از جهت فکری) از طریق توالد بر اساس قوانین تنازع در بقا و انتخاب اصلح می‏رسد که او از انسان غیر کامل به دنیا آمده است، با آیه زیر دفع می‏گردد که:«إِنَّ مَثَلَ عیسی‏ عِنْدَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ»[سوره آل عمران، آیه 59] به علاوه دلیلی که بر این اعتقاد اقامه شده است (مراد دلایل علمی اعم از شواهد فیزیولوژیکی ـ آناتومی تطبیقی جنین شناسی حیوانات، فسیل شناسی و... می‏باشد) از اثبات مدعایشان عاجز است.[تفسیر المیزان، ج 16، ص]

مناف;189765 نوشت:
از طرف دیگر خداوند می فرماید ما آدم را آفریدیم یا ما انسان را آفریدیم. واین کلام هیچ دلالتی ندارد که انسان به مرور ودراثر عواملی که نظریه داروین مبتنی بر آن است بهوجود آمده باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآن نور چند آیه وجود داره شاید مرتبط با برخی ابعاد این نظریه باشد :
قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۰﴾

أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ ﴿۳۰﴾
آيا كسانى كه كفر ورزيدند ندانستند كه آسمانها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم و هر چيز زنده‏اى را از آب پديد آورديم آيا [باز هم] ايمان نمى‏آورند (۳۰)

و الله اعلم

وقتی خدا گفته نفخ فیه من ... یعنی چیزی از روحش رو دمیده نه عینش رو
حالا اینجا که میگه خلق من الطین یعنی از یه چیزی از گل خلق کردم نه از خود گل ! پس مستقیم از گل خلق نکرده.ابتدا گل تبدیل شده به یه چیزی بعد اون چیز به چیز دیگه و در آخر به جسم انسان تبدیل شده و خدا در روحش دمیده.

گمنام;189665 نوشت:
اسلام به هیچ عنوان نظریه داروین را رد نمی کند و بلکه می تواند مهر تاییدی نیز قرن ها پیش از مطرح شدنش به آن زده باشد...

برای اثبات این گفته به حدیث زیر از امام پنجم شیعیان حضرت باقر العلوم (ع) توجه فرمایید:
امام باقر (ع): انسانهای موجود کنونی نسل هشتم از نسل[="magenta"] انسان[/] است که به وجود آمده و منقرض شده است. (1)

[="seagreen"]سلام! لطفا سریع حکم ندین!
این حدیث از امام هیچ ربطی به این مساله نداره. امام منظورشون نسل هشتم از [="magenta"]انسانه[/].ما جز قرآن توی تورات هم حتی داریم که خداوند نسل رو مثلا از یک فرزند آدم منقرض و از حضرت شیث ادامه داد..و ...[/]

[="magenta"]خوبه خودتون تو حدیث می بینین نوشته انسان!!!![/]

« نرگس »;198902 نوشت:
امام منظورشون نسل هشتم از انسانه.

بسم الله الرحمن الرحیم

خب از کجا معلوم شاید میمونهای مدنظر داروین انسان بودند ولی به خاطر مبتدی بودن ، مانند میمون می نمودند.
بچه ها از پدر و مادرشون باهوش ترند.

والله اعلم

موضوع قفل شده است