جمع بندی حدیثی در مورد حضرت آدم و منشاء نسل بشر

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حدیثی در مورد حضرت آدم و منشاء نسل بشر

با سلام
حدیثی از امام صادق (ع) دیدم که ذیلا ذکر میشود، میخواستم در مورد آن توضیح بفرمایید
سوال دومم چون مربوط به همین بحث است در همین جا مطرح می کنم: همه ما کم و بیش در مورد خلقت حضرت آدم و ماجرای هابیل و قابیل و قتل هابیل، شنیده یا خوانده ایم اما چیزی که کمتر به آن اشاره شده ماجرای بعد از قتل هابیل است، آیا هابیل قبل از ازدواج کشته میشود و از او فرزندی نمی ماند؟ آیا قابیل پس از قتل هابیل با خواهرانش ازدواج میکند؟ آیا آنان با خواهرانشان ازدواج نمی کنند بلکه خداوند همسران دیگری برایشان می فرستد؟ یا انسانهای دیگری بوده اند؟ و بطور کلی مسئله ازدواج تمامی فرزندان آدم را که با چه کسانی بوده و اینکه بشر امروز از نسل کدامیک از فرزندان آدم هست را بفرمایید.
با تشکر
حدیث امام صادق (ع) که ابتدای سوال مطرح کردم :

در کتاب توحید صدوق از امام صادق علیه السلام روایتی آورده که در ضمن آن به راوی فرموده: «شاید شما گمان کنید که خدای عز و جل غیر از شما هیچ بشر دیگری نیافریده. نه، چنین نیست، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آدم از آن آدم ها هستند.» (1)

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مقداد

mehrdaad.;900779 نوشت:
با سلام
حدیثی از امام صادق (ع) دیدم که ذیلا ذکر میشود، میخواستم در مورد آن توضیح بفرمایید
سوال دومم چون مربوط به همین بحث است در همین جا مطرح می کنم: همه ما کم و بیش در مورد خلقت حضرت آدم و ماجرای هابیل و قابیل و قتل هابیل، شنیده یا خوانده ایم اما چیزی که کمتر به آن اشاره شده ماجرای بعد از قتل هابیل است، آیا هابیل قبل از ازدواج کشته میشود و از او فرزندی نمی ماند؟ آیا قابیل پس از قتل هابیل با خواهرانش ازدواج میکند؟ آیا آنان با خواهرانشان ازدواج نمی کنند بلکه خداوند همسران دیگری برایشان می فرستد؟ یا انسانهای دیگری بوده اند؟ و بطور کلی مسئله ازدواج تمامی فرزندان آدم را که با چه کسانی بوده و اینکه بشر امروز از نسل کدامیک از فرزندان آدم هست را بفرمایید.
با تشکر
حدیث امام صادق (ع) که ابتدای سوال مطرح کردم :

در کتاب توحید صدوق از امام صادق علیه السلام روایتی آورده که در ضمن آن به راوی فرموده: «شاید شما گمان کنید که خدای عز و جل غیر از شما هیچ بشر دیگری نیافریده. نه، چنین نیست، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آدم از آن آدم ها هستند.» (1)

با عرض سلام و ادب.
در مورد این حدیث مطالبی عرض می کنیم و در پستهای بعدی در مورد سوالات مطرح شده درباره قابیل و هابیل و .... مطالب لازم را عرض خواهیم کرد.

روایات متعددی درباره انسان هایی قبل از حضرت آدم (ع) داریم که به وجود انسان هایی قبل از حضرت آدم دلالت می کند.

امام صادق(ع) فرموده اند: شاید شما گمان می‏كنید كه خدای عزّ وجلّ غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیافریده است. نه، چنین نیست؛ بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آنها هستید.[۱]

همچنین امام باقر(ع) فرموده اند: خدای عز وجل از روزی كه زمین را آفریده، هفت عالم را در آن خلق (و سپس منقرض كرده است) كه هیچ یك از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبوده‏اند و خدای تعالی همه آنها را ازپوسته روی زمین آفرید و نسلی را بعد از نسل دیگر ایجاد كرد و برای هر یك، عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیافرید و ذریه ‏اش را از او منشعب ساخت...[۲]

همچنین بعضی از مفسرین در ذیل آیه مربوط به اعتراض فرشته ها به خلقت انسان، احتمال علم فرشته ها، از سابقه موجودات قبلی ساکن در زمین سخن گفته اند:

«قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِكُ الدِّماءَ[بقره/۳۰] گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مى ‏آورى كه تباهى كنند و خونها بریزند؟»

در تفسیر نمونه می نویسد: «بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگویى فرشتگان بخاطر آن بوده كه آدم نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلكه پیش از او نیز مخلوقات دگرى بودند كه به نزاع و خونریزى پرداختند پرونده سوء پیشینه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!»[۳]

بنابراین از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم (ع) انسان های دیگری بر روی کره زمین زندگی می کرده اند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسائل، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم. و نمی توانیم همه جزئیات را کشف کنیم. و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، بسنده کنیم. یکی از مصادیقی که در روایات راجع به آن صحبت شده است، نسناسان است. که قبل از خلقت حضرت آدم (ع) نسل آن ها نابود می شود.

حضرت علی (ع) می فرمایند: وقتى كه خداى متعال اراده كرد كه خلقتى را به دست قدرت خود ایجاد كند، و این امر بعد از گذشت هفت هزار سال از خلقت جنّ و نسناس در زمین بود، آنگاه خداوند از طبقات آسمانها پرده برداشت و به ملائكه فرمود: به زمین بنگرید و اهل آن از جنّ و انس را ببینید، پس وقتى كه نگاه كردند و اعمال معصیت آمیز آنها را دیدند، بر ایشان بسیار دشوار بود، آن وقت گفتند: پروردگارا تو عزیز و قادرى و اینها خلق ضعیف تو هستند كه با روزى تو زندگى مى‏كنند ولى تو را نافرمانى و معصیت مى‏ نمایند و تو از آنها انتقام نمى ‏گیرى، وقتى كه پروردگار سخن آنان را شنید فرمود: من مى‏خواهم در زمین جانشینى قرار دهم كه حجت من در زمین من باشد، ملائكه گفتند: تو منزّهى از اینكه در زمین موجودى را بیافرینى كه همان طور كه جنّیان در زمین فساد مى‏ كردند، در آن فساد و و خونریزى كنند، پس این خلیفه را از ما قرار بده چون ما تو را معصیت و نافرمانى نكرده و تو را به ستایشت تسبیح مى‏گوئیم و تقدیس مى‏ نمائیم، آنگاه خداى عزّ و جل فرمود: همانا من چیزى را مى‏ دانم كه شما نمى‏ دانید، اراده كرده ‏ام كه به دست قدرت خود خلقى را بیافرینم، و از ذریّه او پیامبران و بندگان صالح و امامان هدایت یافته ‏اى قرار دهم و آنها را جانشینان خود بر خلقم در زمین قرار دهم و زمین خود را از لوث نسناس پاكیزه سازم و جنّیان عصیانگر را منتقل كرده و آنها را در هوا و در اقطار زمین سكونت دهم و بین آنها و خلقم حجابى قرار دهم.[۴]

نکته ای که باید به آن توجه داشت اینکه انسان های امروزی همه از نسل حضرت آدم (ع) هستند هیچ ربطی به نسل های قبلی انسان ها ندارد. و ظاهر آیات قرآنی به خوبی این مطلب را نشان می دهد. که در موارد مکرر انسان ها را با تعبیر "بنی آدم: خطاب قرار داده است:

«یا بَنِی آدَمَ [اعراف/۲۷] ای فرزندان آدم!»

و اینکه حضرت آدم (ع) نیز به نسل های قبلی ربطی ندارد و مستقل از آنها خلق شده است، نیز مطلبی روشن است. از جمله دلایل آن اینکه در آیه ذیل به عدم وجود پدر برای حضرت آدم (ع) و خلق آن از خاک اشاره می کند:

«إِنَّ مَثَلَ عیسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَیَكُونُ[آل عمران/۵۹] مَثَل عیسى در نزد خدا، همچون آدم است كه او را از خاك آفرید، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد

پی نوشتها:
[۱]. كتاب توحید، ج ۱، ص ۲۷۷.
[۲]. خصال، ج ۲، ص ۶۵۲، ح ۵۴.
[۳]. تفسیر نمونه، ج‏۱، ص: ۱۷۴.
[۴]. علل الشرائع، ج‏۱، ص: ۱۰۵.

mehrdaad.;900779 نوشت:
بشر امروز از نسل کدامیک از فرزندان آدم هست

قرآن ما انسان ها را از نسل حضرت آدم و حوا معرفی می کند:


«یا بَنی‏ آدَمَ لا یَفْتِنَنَّكُمُ الشَّیْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَیْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ؛ اى فرزندان آدم، شیطان شما را نفریبد، هم چنان كه پدر و مادرتان را از بهشت بیرون راند.»[اعراف/۲۷]
«أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یا بَنی‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ؛ اى فرزندان آدم، آیا با شما پیمان نبستم كه شیطان را نپرستید زیرا دشمن آشكار شماست.»[يس/۶۰]


و ظاهرا تصور اینکه ما از نسل قابیل هستیم، از این جا به وجود آمده که گمان شده، فرزندان آدم، تنها هابیل و قابیل بوده اند که هابیل کشته شده، و در نتیجه نسل قابیل باقی مانده است.
ظاهرا درست است که بگوییم نسل هابیل باقی نمانده است. چون روایات مطلب را به گونه ای بیان می کنند که هابیل علیرغم ازدواج، هنوز صاحب فرزند نشده بود که توسط قابیل، به قتل رسید:
امام صادق (ع) می فرمایند: «شیطان كه مانند خود در رك انسان مى‏تواند نفوذ كند پیش قابیل آمده گفت چون قربانى هابیل قبول شد و از تو رد گردید اگر چاره‏اى براى این كار نكنى داراى فرزند خواهد شد و فرزندان او بر فرزندان تو فخر مى‏كنند مى‏گویند ما اولا كسى هستیم كه قربانیش قبول شد و شما فرزند كسى كه‏ قربانى او را نپذیرفتند صلاح اینست كه او را بكشى تا داراى فرزندى نشود و بر فرزند تو فخر نمایند قابیل او را كشت.»[۱]


اما فرزندان حضرت آدم و حوا، منحصر به هابیل و قابیل نبوده و ایشان فرزندان بسیار دیگری نیز داشته اند:
امام سجاد (ع) فرموده اند: از حوّا بیست پسر و بیست دختر متولّد شد، و در هر شكم یك پسر و یك دختر برایش تولّد مى‏یافت، و اوّلین فرزند او «هابیل» همراه با یك دختر بنام «اقلیما» بود، و در زایمان دوم: «قابیل» با دخترى بنام «لوزا»[۲]


و بعد از اینکه قابیل، هابیل را کشت، خداوند فرزند صالحی به حضرت آدم می دهد که جنشینی حضرت آدم، با او بوده است:
امام باقر (ع) می فرمایند: آدم وقتى از كشته شدن هابیل اطلاع یافت بسیار اندوهناك شد و خیلى گریه و زارى كرد و شكایت بخدا نمود. خداوند باو وحى كرد كه من بجاى هابیل بتو فرزندى خواهم داد كه جانشین تو باشد پسرى پاك و پاكیزه از حوا متولد شد كه روز هفتم آدم او را شیث نام گذاشت. خداوند باو وحى كرد كه این پسر هبه و بخشش من است نام او را هبة اللَّه بگذار بهمین جهت آدم او را هبة اللَّه نامید.[۳]
و نکته جالب تر این جاست که در زمان طوفان نوح، تمام اشرار کشته می شوند. و نیکان باقی می مانند. پس بهتر است به سابقه نیک آباء خود نگاه کنیم و سعی کنیم مانند نیکان باشیم.


پی نوشتها:
[۱]. بحار الأنوار، ج‏۲۳، ص: ۶۳.
[۲]. الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏۲، ص: ۳۱۴.
[۳]. بحار الأنوار، ج‏۲۳، ص: ۵۹.

mehrdaad.;900779 نوشت:
بطور کلی مسئله ازدواج تمامی فرزندان آدم را که با چه کسانی بوده

در رابطه با موضوع ازدواج فرزندان حضرت آدم نمی توان بطور قطع و یقین اظهار نظر کرد.در این رابطه چند احتمال وجود دارد:
درباره چگونگی تکثیر نسل حضرت آدم (ع) و ازدواج فرزندان حضرت آدم، چند احتمال وجود دارد.


اول اینکه فرزندان حضرت آدم (ع) با هم ازدواج کرده باشند. یعنی ازدواج خواهر و برادر با یکدیگر صورت گرفته باشد تا نسل آدم گسترش یابد.


احتمال دوم این است که فرزندان آدم با کسانی غیر از خواهر و برادر خود ازدواج کرده باشند. مثلا به این صورت که از نسل های پیش از آدم کسانی مانده باشند که فرزندان آدم با آنها ازدواج کرده باشند. (قبل از حضرت آدم موجودات بسیاری بر روی کره زمین زندگی کرده اند از جمله موجوداتی شبیه انسان که به آنها نسناس گفته شده است.)





احتمال اول از جانب عده ای از علما نظیر علامه طباطبایی برگزیده شده است و آیه ذیل را دلیل آن بیان کرده اند:


«یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذی خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثیراً وَ نِساءً[نساء/۱] اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! همان كسى كه همه شما را از یك انسان آفرید و همسر او را (نیز) از جنس او خلق كرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمین) منتشر ساخت.»


مطابق این آیه تکثیر نسل از آدم و حوا (منهما) بوده است و کس دیگری بیان نشده از همین رو گفته اند که این آیه دلیلی بر ازدواج خواهر و برادری در آن زمان بوده است.





همچنین این مطلب در احادیث متعددی بیان شده است. امام سجاد (ع) می فرمایند: از حوّا بیست پسر و بیست دختر متولّد شد، و در هر شكم یك پسر و یك دختر برایش تولّد مى‏یافت، و اوّلین فرزند او «هابیل» همراه با یك دختر بنام «اقلیما» بود، و در زایمان دوم: «قابیل» با دخترى بنام «لوزا»، و لوزا زیباترین دختر او بود. زمانى كه آنان به بلوغ رسیدند از ترس فتنه و گرفتارى حضرت آدم همه را فراخوانده و به هابیل پیشنهاد ازدواج با لوزا و قابیل با اقلیما را داد.[۱]


و درباره اشکالاتی که به این احتمال می شود، جواب هایی داده اند:


اینکه ازدواج خواهر و برادر حرام است، حکمی تشریعی است که بر خلاف احکام تکوینی قابل تغییر هستند. مثل حکم مست کننده بودن شراب تکوینی است و هرگز تغییر نمی کند. اما حکم حلال بودن یا حرام بودن تشریعی است و در اختیار خدای متعال است و خدایی که آن را حرام کرده، ممکن است زمانی آن را مجاز اعلام کرده باشد.


و ضرورت تکثیر نسل آدم (ع) می تواند دلیلی برای اجازه خدای متعال نسبت به این مساله باشد. علامه طباطبایی در این باره می نویسند: چه مانعى دارد كه یك عمل را در روزى و روزگارى جایز و مباح كند، و در روزگارى دیگر حرام نماید، در روزى كه جز تجویزش چاره‏اى نیست تجویز كند و در روزگارى دیگر كه این ضرورت در كار نیست تحریم كند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگارى كه تجویزش باعث شیوع فحشا و جریحه‏دار شدن عفت عمومى نمى‏شود تجویز كند و در روزگارى دیگر كه باعث این محذور مى‏شود تحریم كند. ... شیوع فحشا بوسیله ازدواج خواهر و برادر در زمانى است كه جامعه گسترده‏اى از بشر وجود داشته باشد و اما در روزگارى كه در تمامى روى زمین غیر از چند پسر و چند دختر از یك پدر و مادر وجود ندارند و از سوى دیگر مشیت خداى تعالى تعلق گرفته كه همین چند تن را زیاد كند، و افرادى بسیار از آنان منشعب سازد، دیگر عنوان فحشا بر چنین ازدواجى منطبق و صادق نیست.[۲]



پی نوشتها:
[۱]. الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏۲، ص: ۳۱۴.
[۲]. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏۴، ص: ۲۳۰.

با سلام

فکر کنم در مورد اسامی خواهران هابیل و رت قابیل دچار اشتباه شدید چون من خوانده ام که خواهر دوقلوی هابیل، لوزا یا لیوزا بوده و خواهر دوقلوی قابیل، اقلیما بوده که از لوزا زیباتر بوده و هابیل با اقلیما و قابیل با لوزا ازدواج می کند و یکی از دلایل کشتن هابیل بدست قابیل زیبایی اقلیما نسبت به لوزا بوده و در جایی هم خواندم که قابیل و اقلیما اول بدنیا آمدند و بعد هابیل و لوزا بدنیا آمده اند لطفا درستش را بفرمایید، بعد از مرگ هابیل، آیا قابیل با هر دو خواهر ازدواج می کند یا با یکی و کلا سرنوشت قابیل پس از کشتن هابیل چه میشود آیا خانواده از جنایت او مطلع میشوند یا اینکه هیچکس حتی آدم هم نمی فهمد چون بهرحال همه متوجه غیبت هابیل میشوند و اگر از کار قابیل مطلع میشوند

با نام و یاد دوست

سلام علیکم

ضمن تشکر از کاربران فعال و پرتلاش انجمن گفتگوی دینی به اطلاع می رساند

از آنجا که برخی پستها به موضوع این تاپیک ارتباطی نداشت ، لذا کلیه پستهای غیر مرتبط به موضوع زیر منتقل و در نوبت پاسخگویی کارشناس محترم قرار گرفت:

ازدواج فرزندان حضرت آدم با خواهران یکدیگر!

درخواست من از کاربران فرهیخته انجمن این است که در هر تاپیک حول موضوع همان تاپیک بحث کنند

و اگر می خواهند سوال یا مطلبی مطرح کنند که خارج از موضوع آن تاپیک می باشد حتما در تاپیک مستقل مطرح کنند

تا شاهد حذف یا ویرایش پستهای شما بزرگواران نباشیم

با تشکر از شما

در پناه قرآن و عترت موفق باشید

پرسش:
آیا قبل از آدم و حوا در روی زمین موجودات دیگری زندگی می کردند و با توجه به کشته شدن هابیل توسط برادرش قابیل،آیا انسانهای امروزی از نسل قابیل هستند؟

پاسخ:
روایات متعددی داریم که به وجود انسان هایی قبل از حضرت آدم دلالت می کند.
امام صادق(ع) فرموده اند: شاید شما گمان می‏كنید كه خدای عزّ وجلّ غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیافریده است. نه، چنین نیست؛ بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آنها هستید.[۱]
همچنین امام باقر(ع) فرموده اند: خدای عز وجل از روزی كه زمین را آفریده، هفت عالم را در آن خلق (و سپس منقرض كرده است) كه هیچ یك از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبوده‏اند و خدای تعالی همه آنها را ازپوسته روی زمین آفرید و نسلی را بعد از نسل دیگر ایجاد كرد و برای هر یك، عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیافرید و ذریه ‏اش را از او منشعب ساخت...[۲]

همچنین بعضی از مفسرین در ذیل آیه مربوط به اعتراض فرشته ها به خلقت انسان، احتمال علم فرشته ها، از سابقه موجودات قبلی ساکن در زمین سخن گفته اند:
«قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِكُ الدِّماءَ[بقره/۳۰] گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مى ‏آورى كه تباهى كنند و خونها بریزند؟»
در تفسیر نمونه می نویسد: «بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگویى فرشتگان بخاطر آن بوده كه آدم نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلكه پیش از او نیز مخلوقات دگرى بودند كه به نزاع و خونریزى پرداختند پرونده سوء پیشینه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!»[۳]

بنابراین از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم (ع) انسان های دیگری بر روی کره زمین زندگی می کرده اند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسائل، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم. و نمی توانیم همه جزئیات را کشف کنیم. و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، بسنده کنیم. یکی از مصادیقی که در روایات راجع به آن صحبت شده است، نسناسان است. که قبل از خلقت حضرت آدم (ع) نسل آن ها نابود می شود.
حضرت علی (ع) می فرمایند: وقتى كه خداى متعال اراده كرد كه خلقتى را به دست قدرت خود ایجاد كند، و این امر بعد از گذشت هفت هزار سال از خلقت جنّ و نسناس در زمین بود، آنگاه خداوند از طبقات آسمانها پرده برداشت و

به ملائكه فرمود: به زمین بنگرید و اهل آن از جنّ و انس را ببینید، پس وقتى كه نگاه كردند و اعمال معصیت آمیز آنها را دیدند، بر ایشان بسیار دشوار بود، آن وقت گفتند: پروردگارا تو عزیز و قادرى و اینها خلق ضعیف تو هستند كه با روزى تو زندگى مى‏كنند ولى تو را نافرمانى و معصیت مى‏ نمایند و تو از آنها انتقام نمى ‏گیرى، وقتى كه پروردگار سخن آنان را شنید فرمود: من مى‏خواهم در زمین جانشینى قرار دهم كه حجت من در زمین من باشد، ملائكه گفتند: تو منزّهى از اینكه در زمین موجودى را بیافرینى كه همان طور كه جنّیان در زمین فساد مى‏ كردند، در آن فساد و و خونریزى كنند، پس این خلیفه را از ما قرار بده چون ما تو را معصیت و نافرمانى نكرده و تو را به ستایشت تسبیح مى‏گوئیم و تقدیس مى‏ نمائیم،

آنگاه خداى عزّ و جل فرمود: همانا من چیزى را مى‏ دانم كه شما نمى‏ دانید، اراده كرده ‏ام كه به دست قدرت خود خلقى را بیافرینم، و از ذریّه او پیامبران و بندگان صالح و امامان هدایت یافته ‏اى قرار دهم و آنها را جانشینان خود بر خلقم در زمین قرار دهم و زمین خود را از لوث نسناس پاكیزه سازم و جنّیان عصیانگر را منتقل كرده و آنها را در هوا و در اقطار زمین سكونت دهم و بین آنها و خلقم حجابى قرار دهم.[۴]
نکته ای که باید به آن توجه داشت اینکه انسان های امروزی همه از نسل حضرت آدم (ع) هستند هیچ ربطی به نسل های قبلی انسان ها ندارد. و ظاهر آیات قرآنی به خوبی این مطلب را نشان می دهد. که در موارد مکرر انسان ها را با تعبیر "بنی آدم: خطاب قرار داده است:
«یا بَنِی آدَمَ [اعراف/۲۷] ای فرزندان آدم!»

و اینکه حضرت آدم (ع) نیز به نسل های قبلی ربطی ندارد و مستقل از آنها خلق شده است، نیز مطلبی روشن است. از جمله دلایل آن اینکه در آیه ذیل به عدم وجود پدر برای حضرت آدم (ع) و خلق آن از خاک اشاره می کند:
«إِنَّ مَثَلَ عیسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَیَكُونُ[آل عمران/۵۹] مَثَل عیسى در نزد خدا، همچون آدم است كه او را از خاك آفرید، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.»

اما در مورد اینکه آیا انسانهای امروزی از نسل قابیل هستند باید عرض کنیم:
تصور اینکه ما از نسل قابیل هستیم، از این جا به وجود آمده که گمان شده، فرزندان آدم، تنها هابیل و قابیل بوده اند که هابیل کشته شده، و در نتیجه نسل قابیل باقی مانده است.
ظاهرا درست است که بگوییم نسل هابیل باقی نمانده است. چون روایات مطلب را به گونه ای بیان می کنند که هابیل علیرغم ازدواج، هنوز صاحب فرزند نشده بود که توسط قابیل، به قتل رسید:
امام صادق (ع) می فرمایند: «شیطان كه مانند خون در رگ انسان مى‏تواند نفوذ كند پیش قابیل آمده گفت چون قربانى هابیل قبول شد و از تو رد گردید اگر چاره‏ اى براى این كار نكنى داراى فرزند خواهد شد و فرزندان او بر فرزندان تو فخر مى‏كنند مى‏گویند ما اولا كسى هستیم كه قربانیش قبول شد و شما فرزند كسى كه‏ قربانى او را نپذیرفتند صلاح اینست كه او را بكشى تا داراى فرزندى نشود و بر فرزند تو فخر نمایند قابیل او را كشت.»[5]

اما فرزندان حضرت آدم و حوا، منحصر به هابیل و قابیل نبوده و ایشان فرزندان بسیار دیگری نیز داشته اند:
امام سجاد (ع) فرموده اند: از حوّا بیست پسر و بیست دختر متولّد شد، و در هر شكم یك پسر و یك دختر برایش تولّد مى‏یافت، و اوّلین فرزند او «هابیل» همراه با یك دختر بنام «اقلیما» بود، و در زایمان دوم: «قابیل» با دخترى بنام «لوزا»[6]
و بعد از اینکه قابیل، هابیل را کشت، خداوند فرزند صالحی به حضرت آدم می دهد که جنشینی حضرت آدم، با او بوده است:

امام باقر (ع) می فرمایند: آدم وقتى از كشته شدن هابیل اطلاع یافت بسیار اندوهناك شد و خیلى گریه و زارى كرد و شكایت بخدا نمود. خداوند باو وحى كرد كه من بجاى هابیل بتو فرزندى خواهم داد كه جانشین تو باشد پسرى پاك و پاكیزه از حوا متولد شد كه روز هفتم آدم او را شیث نام گذاشت. خداوند باو وحى كرد كه این پسر هبه و بخشش من است نام او را هبة اللَّه بگذار بهمین جهت آدم او را هبة اللَّه نامید.[7]
و نکته جالب تر این جاست که در زمان طوفان نوح، تمام اشرار کشته می شوند. و نیکان باقی می مانند. پس بهتر است به سابقه نیک آباء خود نگاه کنیم و سعی کنیم مانند نیکان باشیم.

پی نوشتها:
[۱]. كتاب توحید، ج ۱، ص ۲۷۷.
[۲]. خصال، ج ۲، ص ۶۵۲، ح ۵۴.
[۳]. تفسیر نمونه، ج‏۱، ص: ۱۷۴.
[۴]. علل الشرائع، ج‏۱، ص: ۱۰۵.
[5]. بحار الأنوار، ج‏۲۳، ص: ۶۳.
[6]. الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏۲، ص: ۳۱۴.
[7]. بحار الأنوار، ج‏۲۳، ص: ۵۹.

موضوع قفل شده است