جمع بندی حجاب یا عفاف؟

تب‌های اولیه

36 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حجاب یا عفاف؟

سلام

یک موضوع وجود داره که هم در دوران دبیرستان و هم دانشگاه بنده شاهد اون بودم و وقتی به گوشه و کنار این انجمن هم نگاهی انداختم باز اون موضوع رخ نمایی کرد.

چرا ما در عرصه تبلیغ پوشش تمرکز رو بر حجاب و چادر میگذاریم و نه عفاف ؟؟
بنده در بنر های فرهنگی در سطح شهر و همه فروم ها و وبسایت ها و ... تمرکز تبلیغ رو بر خود چادر میبینم و دلیل ارزش اون هم اکثرا این که این پوشش پوشش حضرت زهرا ( س ) هست ذکر میشه.
در حالی که اگر بخولیم واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم چادری که نشآت گرفته از عفاف درونی نباشه چیزی جز یک تکه پارچه سیاه نیست و ارزشش چندانی هم نداره.
اگر به شیوه قران هم توجه کنیم هیچ گونه پوشش منحصر به فردی معرفی نشده و فقط به عنوان حکم دینی مشخصات پوشش معرفی شده و بلافاصله دلایل گفته شده.
البته که بهترین پوشش اسلامی حجاب هست ولی تنها راه رسیدن به یک چادر مقدس ( چادری که خودمختارانه و از روی نتیجه گیری شخصی از روی عفاف انتخاب شده ) تنها و تنها تبلیغ عفاف به تنهایی هست و تمرکز بر روی نوع پوشش همون طور که میبینیم چیزی جز اثر عکس یا چادری سطحی که با کوچک ترین شبهه ای جای خود رو به پوشش های دیگه میده نداره.
ارزش واقعی چادر هم به دلیل این هست که انتخاب یک عفاف درونی که به تعالی رسیده هست و باید به این عنوان از اون یاد بشه نه صرف یک تقلید از معصومین همون طور که تنها احکام در دین تقلیدی هستند و تقلید در اعتقادات و عقاید باطل هست

تشکر

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد آلاء

بسم الله الرحمن الرحيم

عرض سلام و ادب دارم خدمت دوست محترم و بزرگوار با آيدي «coder»

بسيار نگاه نقادانه و عميق و علت نگري به مسئله حجاب داشتيد و از اين جهت به شما تبريک ميگم که صاحب اين تيزبيني و درايت هستيد.

بله انصافن گاهي پرداختن به سرشاخه ها انسان را از توجه به ريشه باز مي داره و در شناختن علت ها به معلول خيره ميشه .

بحث حجاب يکي از همان موارده که متاسفانه در نگاه برخي از افراد دچار اين اسيب شده است. حجابي که قراره بوده است در درجه اول رنگ اسلامي داشته باشد.

عفت در مباحث اخلاقي به عنواني يکي از فضايل مهم اخلاقي به شمار مي ره و اصطلاحن در اخلاق فلسفي يکي از سه فضيلت قواي انسانه . در ان بحث ها مطرح مي شه که اگر انسان نيرو و قوه شهوتش را در بهترين حالت نه افراط و نه تفريط نگه داره به اين ميگن عفت يعني اعتدال در قواي شهوت.

جالبه بدونيد که اتفاقن قرآن هم تقريبن همين تعريف را از عفت در آيات نوراني خودش داره عفت = تعديل و کنترل قواي شهواني

با اين نگاه متوجه ميشيم که بله مساله همون طوره که شما اشاره کرديد حجاب يک جزء کوچکي از کنترل قواي شهواني براي ايجاده عفته و ما بايد دنبال ايجاد عفت باشيم به طور کلي

اما در ادامه به آيات قراني که به مساله عفت پرداختن به ياري خدا اشاره مي کنم و اين که قرآن چه راهکارهايي براي نهادينه شدن عفت دارد.

[="Arial"][="Black"][="2"]عفاف در حجاب تبلور میکنه..[/][/][/]

بسم اللله الرحمن الرحيم

با عرض ادب و سلام خدمت دوستان عزيزم؛

در ادامه بحث قبل که به اين نکته اشاره داشتيم که علت حجاب و پايه حجاب عفت است و در اصل بايد بنا بر فرمايش دوستمان ما علاوه بر گسترش

فرهنگ حجاب، عفاف را در جامعه توسعه بديم بر آن شديم که يک مقداري در مورد عفاف و معناي آن از نظر قرآن و راه کارهاي ايجاد عفاف از نظر قرآن

بحث کنيم . در پست قبلي به اين نکته اشاره کردم که عفت يعني کنترل کل قواي شهواني، اعم از غريزه جنسي، يا ميل به شهوات ديگر غير جنسي

مثل حب به مال و مقام و.... اما اين معنا را بنده از کجا آوردم خدمتتان منبع ميدم :

راغب اصفهاني يکي از دانشمندان بزرگي است که در معناي کلمات قرآن کتابي نوشته است با عنوان « المفردات في غريب القرآن» اين کتاب با اين که

در قرن پنجم نوشته شده و تقريبن 10 قرن از نگارش کتاب مي گذره ، اما هنوز هم يکي از بهترين و معتبرترين کتاب ها در تعريف کلمات قرآن است. ايشان

در معناي کلمه عفت چنين مي گويد:

«العِفَّة: حاصل شدن حالتى براى نفس و جان آدمى كه به وسيله آن از غلبه و تسلّط شهوت جلوگيرى مى‏شود.»[1]

اما در شناسايي بهتر ابن معنا به سراغ آيات قرآن مي رويم و در يک برآيند آماري به جمع آوري آياتي که اين کلمه و يا مشتقات آن در آيات آمده است

مي پردازيم. در 4 آيه از آيات قرآن ، ريشه «عفف» به کار رفته است :

1- وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتي‏ لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (60/ نور)



و زنان از كارافتاده‏اى كه اميد به ازدواج ندارند، گناهى بر آنان نيست كه لباسهاى (رويين) خود را بر زمين بگذارند، بشرط اينكه در برابر مردم خودآرايى نكنند و اگر خود را بپوشانند براى آنان بهتر است و خداوند شنوا و داناست.

2- لِلْفُقَراءِ الَّذينَ أُحْصِرُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ لا يَسْتَطيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسيماهُمْ لا يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ (273/ بقره)

(انفاقِ شما، مخصوصاً بايد) براى نيازمندانى باشد كه در راه خدا، در تنگنا قرار گرفته‏اند (و توجّه به آيين خدا، آنها را از وطنهاى خويش آواره ساخته و شركت در ميدانِ جهاد، به آنها اجازه نمى‏دهد تا براى تأمين هزينه زندگى، دست به كسب و تجارتى بزنند) نمى‏توانند مسافرتى كنند (و سرمايه‏اى به دست آورند) و از شدّت خويشتن‏دارى، افراد ناآگاه آنها را بى‏نياز مى‏پندارند امّا آنها را از چهره‏هايشان مى‏شناسى و هرگز با اصرار چيزى از مردم نمى‏خواهند. (اين است مشخّصات آنها!) و هر چيز خوبى در راه خدا انفاق كنيد، خداوند از آن آگاه است.



3- وَ ابْتَلُوا الْيَتامى‏ حَتَّى إِذا بَلَغُوا النِّكاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَأْكُلُوها إِسْرافاً وَ بِداراً أَنْ يَكْبَرُوا وَ مَنْ كانَ غَنِيًّا
فَلْيَسْتَعْفِفْ وَ مَنْ كانَ فَقيراً فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ حَسيباً (6/ نساء)



و يتيمان را چون به حد بلوغ برسند، بيازماييد! اگر در آنها رشد (كافى) يافتيد، اموالشان را به آنها بدهيد! و پيش از آنكه بزرگ شوند، اموالشان را از روى اسراف نخوريد! هر كس كه بى‏نياز است، (از برداشت حق الزحمه) خوددارى كند و آن كس كه نيازمند است، به طور شايسته (و مطابق زحمتى كه مى‏كشد،) از آن بخورد. و هنگامى كه اموالشان را به آنها بازمى‏گردانيد، شاهد بگيريد! اگر چه خداوند براى محاسبه كافى است

4- وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ الَّذينَ يَبْتَغُونَ الْكِتابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ فَكاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فيهِمْ خَيْراً وَ آتُوهُمْ مِنْ

مالِ اللَّهِ الَّذي آتاكُمْ وَ لا تُكْرِهُوا فَتَياتِكُمْ عَلَى الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَنْ يُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِنْ بَعْدِ إِكْراهِهِنَّ غَفُورٌ رَحيمٌ (33/ نور)

و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى‏يابند، بايد پاكدامنى پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز گرداند! و آن بردگانتان كه خواستار مكاتبه [قرار داد مخصوص براى آزاد شدن‏] هستند، با آنان قرار داد ببنديد اگر رشد و صلاح در آنان احساس مى‏كنيد (كه بعد از آزادى، توانايى زندگى مستقل را دارند) و چيزى از مال خدا را كه به شما داده است به آنان بدهيد! و كنيزان خود را براى دستيابى متاع ناپايدار زندگى دنيا مجبور به خود فروشى نكنيد اگر خودشان مى‏خواهند پاك بمانند! و هر كس آنها را (بر اين كار) اجبار كند، (سپس پشيمان گردد،) خداوند بعد از اين اجبار آنها غفور و رحيم است! (توبه كنيد و بازگرديد، تا خدا شما را ببخشد!)

خب دوستان عزيز من خيلي دوست دارم شما هم وارد بحث بشيد . من آياتي رو که به مساله عفاف اشاره داشت در قرآن را خدمتتان ارائه کردم با

ترجمه . بر اساس اين آيات به نظر شما ديدگاه قرآن در مورد عفاف وراهکارهاي ايجاد آن چيه ؟ منتظر نظرات ارزشمند شما به خصوص دوست عزيزي که

مساله را طرح کرده بودند هستم . ممنونم .:!!!:


[/HR][1] راغب اصفهانى، حسين بن محمد، ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، 4جلد، مرتضوي - تهران، چاپ: دوم، 1374ش، ج2، ص618.


arahbar6718;731098 نوشت:
عفاف در حجاب تبلور میکنه..

سلام دوست عزیز
مسئله همین جاست که علت باعث به وجود اومدن معلول میشه و به همین دلیل تنها عفاف میتونه باعث به وجود اومدن حجاب بشه و نه برعکس

[="Arial"][="Blue"]با احترام به نظر دوستان باید بگم حجاب در عفاف تبلور پیدا میکند

حجاب بدون عفاف امری زوری وبی فایده هست هستند خانم هایی که حجاب دارند ولی آرایش هم می کنند وبا نا محرم هم شوخی می کنند در واقع حجاب این نوع افراد کار اصلی خود یعنی بازدارندگی رو انجام نداده

چادر خوب است قبول

حجاب برتر است قبول

ولی خانم چادری که عفت ندارد چادرش به منزله مد یا چیزی شبیه آن خواهد بود

خواهر گرامی اگر پوشش چادر یا مانتویی که حجابت را تا مین می کند انتخاب کردی

کلیپس ممنوع
آرایش ممنوع
صدای کش دار وچانه زدن با نا محرم ممنوع
کفش پاشنه بلند وکج راه رفتن ممنوع
ناخن لاک زده ممنوع

عفاف وحجاب[/][/]

Coder;729878 نوشت:

چرا ما در عرصه تبلیغ پوشش تمرکز رو بر حجاب و چادر میگذاریم و نه عفاف ؟؟

با سلام. به دلیل اهمالها و بی فکریها، روز به روز جنبش سکولار پیشروی می کنه. یه روز مسئله بیشتر حجاب بود و عفاف چیزی بود که خود جامعه پشتیبانش بود، الان توی جامعۀ ما به پسرها توصیه می کنن که برو دوست دختر اختیار کن تا یه کم اجتماعی بشی! دختره هم اگر با اطلاع خونواده ش دوست پسر داشته باشه، ایرادی نداره! همخونه شدن دختر و پسرها با اطلاع مادر دختر و خونوادۀ پسر هم داره رواج پیدا می کنه! همینطوری که داریم پیش میریم، تا چند سال دیگه بحث باید بیاد روی خیانت به شوهر و این بحثها.

حالا چرا تمرکز روی حجابه و نه عفاف؟ دلیلش روشنه، چون جامعۀ مذهبی ما هم خودش رو می بینه و نمی خواد بخش غیرمذهبی رو ببینه. مگه همین تبلیغ حجابش به درد ارشاد تودۀ غیرمذهبی می خوره؟ البته که نه؛ بلکه در اکثر موارد برای اونها زننده و اعصاب خردکن هم هست.

به شکل مشابه، وضعیت عفاف در بخش غیرمذهبی جامعه به چشم بخش مذهبی نمیاد، و اونها به خودشون نگاه می کنن و فکر میکنن وضعیت عفاف قابل قبوله.

اینو هم اضافه کنم که وضعیت حجاب و عفاف با شعار و تبلیغ درست نمیشه، وقتی «اکثر» جوانان ما، مسحور فرهنگ غرب هستن، دوست دارن مثل اونا باشن. همونطور که در ابتدای انقلاب با پشتیبانی حکومت وضعیت حجاب و عفاف درست شد، امروز هم اگر قرار به اصلاح باشه با پشتیانی حکومت درست میشه؛ چرا که یه دختر غیرمذهبی نمیاد میلش به شباهت به دخترهای غربی و جلب توجه پسرها رو سرکوب بکنه، تا ما بهش بگیم فرشته و شکلات جلددار و از این حرفها و یا نمیاد سبک زندگی آمریکایی رو که در برابرش احساس حقارت میکنه با تبلیغات بی سر و ته دوستان مذهبی، کنار بذاره و سبک زندگی اسلامی رو انتخاب کنه.

در کل مشکل از فکر ماست.

بسم الله الرحمن الرحيم

با عرض سلام و ادب خدمت دوستان گرامي مخصوصن دو دوست بزرگواري که در اين تاپيک اظهار نظر کردند . بسيار ممنون و سپاسگذارم .

بله متاسفانه اين اعتماد به نفس پايين برخي از جوانان ايراني در مقابل فرهنگ و تکنولوژي غربي خود عامل بسيار مهمي در پائين آمدن سطح عفاف

جامعه است. تزريق فيلمها و سريال هاي ماهواره در خانه هاي مردم آنهم در قسمت هاي طولاني و با مفاهيمي کاملن ضد ديني و ضد ارزشي علت

بخشي از اين بي عفتي هاي جامعه است.

ضعف عمده رسانه هاي داخلي و ملي بخشي از علت نهفته توجه مردم به ماهواره است . شايد اگر در حال حاضر بخواهيم شبيخون فرهنگي را جهت

شناسي کنيم بايد گشتي بر پشت بامها و حياط هاي برخياز منازل بزنيم. لباس هاي خاص ، آرايشها و مدل هاي خاص تر الگوي برخي از مردم شده از

نمادهاي ظاهري بسيار خطرناک تر نمادهاي باطني است . تزريق فرهنگ غير ديني و بلکه غير انساني به شکل غير محسوس و خزنده. شايد تعداد زيادي

از سريالهايي که در سال هاي اخير در شبکه هاي ماهواره پخش ميشه از لحاظ تصويري و ظاهري صحنه هاي بد و غير اخلاقي کم داشته باشد و اين

شايد براي برخي از مردم اين آرامش خاطر را بياره که خب اشکالي نداره بگذار تا خانواده و بچه ها سرگرم باشند غافل از اين که نمادهاي خيانت در

خانواده ؛‌ارتباط هاي مخفيانه و متعدد؛ شکستن قبح برخي از مسائل و روابط فعاليت و هدف اين رسانه هاست که ماحصل تماشا و پيگيري صدها قسمت

پيوسته اين ها ورود اين افکار در جامعه و افت نمودار عفاف در جامعه است.:Lflasher::Rflasher:


باسلام

یه سوال همین غربی ها چرا یه سری شون با این که محیط زندگی طوری هست همه چیزهایی رو که ما شاید به اجبار رعایتش میکنیم براشون آزاد هست دارند میان محجبه میشن ؟
به چی می‌رسند؟

Coder;729878 نوشت:
سلام

یک موضوع وجود داره که هم در دوران دبیرستان و هم دانشگاه بنده شاهد اون بودم و وقتی به گوشه و کنار این انجمن هم نگاهی انداختم باز اون موضوع رخ نمایی کرد.

چرا ما در عرصه تبلیغ پوشش تمرکز رو بر حجاب و چادر میگذاریم و نه عفاف ؟؟
بنده در بنر های فرهنگی در سطح شهر و همه فروم ها و وبسایت ها و ... تمرکز تبلیغ رو بر خود چادر میبینم و دلیل ارزش اون هم اکثرا این که این پوشش پوشش حضرت زهرا ( س ) هست ذکر میشه.
در حالی که اگر بخولیم واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم چادری که نشآت گرفته از عفاف درونی نباشه چیزی جز یک تکه پارچه سیاه نیست و ارزشش چندانی هم نداره.
اگر به شیوه قران هم توجه کنیم هیچ گونه پوشش منحصر به فردی معرفی نشده و فقط به عنوان حکم دینی مشخصات پوشش معرفی شده و بلافاصله دلایل گفته شده.
البته که بهترین پوشش اسلامی حجاب هست ولی تنها راه رسیدن به یک چادر مقدس ( چادری که خودمختارانه و از روی نتیجه گیری شخصی از روی عفاف انتخاب شده ) تنها و تنها تبلیغ عفاف به تنهایی هست و تمرکز بر روی نوع پوشش همون طور که میبینیم چیزی جز اثر عکس یا چادری سطحی که با کوچک ترین شبهه ای جای خود رو به پوشش های دیگه میده نداره.
ارزش واقعی چادر هم به دلیل این هست که انتخاب یک عفاف درونی که به تعالی رسیده هست و باید به این عنوان از اون یاد بشه نه صرف یک تقلید از معصومین همون طور که تنها احکام در دین تقلیدی هستند و تقلید در اعتقادات و عقاید باطل هست

تشکر

شما وقتی خوشحال هستید و این خوشحالی درونی هست از کجا متوجه میشن بقیه که شما خوشحال هستید؟
وقتی خیلی خوشحال هستید چیکار میکنید ؟
چرا دوست دارید بقیه از خوشحالی شما مطلع بشوند؟
و اگر امکاناتی برای بروز این خوشحالی در اختیار شما باشه دوست دارید از بهترینش استفاده کنید؟
خب حالا در مورد چادری که از عفاف درونی نیست
جایگزین این مثال قرار بدیم
عفاف = احساس درونی شما از خوشحالی
حجاب = امکانات بروز این خوشحالی
شما خوشحال نیستید و نمایشی جشن گرفته اید
شاید اینجا احساس خوشایندی از این جشن نیست ولی بقیه خوشحال هستند

البته همه اینها نظر شخصی هست و منتظر راهنمایی بیشتر کارشناس محترم هستم

موضوع قفل شده است