حافظه در حد کلمه، بلکه کمتر

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حافظه در حد کلمه، بلکه کمتر

با سلام

تازگی ها متوجه شدم[=&amp] [/]برخي مواقع (معمولا وقتي خسته ميشوم) به كلي همه چيز را فراموش ميكنم[=&amp]. [/]مثلا اينكه مرجع تقليد من كيست؟ يا مثلا از صبح تا الان چكار ميكردم يا اصلا از صبح تا حالا كجا بودم؟ اسم استاد راهنمايم را به يادم نمي آورم ؟ (البته همش رو باهم فراموش نمیکنمااااا، هر بار یکیش رو فراموش میکنم) يا مثلا الان يه مسئله را به ياد دارم[=&amp], [/]بعد از ظهر كاملا مسئله از ذهنم پاك ميشود و هرچه سعي ميكنم آنرا به خاطر بياورم به يادم نمي آيد ولي مجددا فردا همه چيز را به خاطر مياورم و غیره[=&amp]. [/]
[=&amp]
[/]اوج هنرنماییم رو چند مدت پیش زدم[=&amp]: [/]با دوستام رفته بودیم مسافرت (دو روز مسافرت بودیم). از قضا من و یکی از دوستام توی مسیر رفت کنار هم نشسته بودیم (توی اتوبوس)وقتی هم رسیدم اصفهان با همون دوستم رفتیم یه کمی خرید کردیم[=&amp]. [/]بعد از برگشتن به تهران، یه هفته بعدش من به کلی حضور همون رفیقی که بالا بهش اشاره شد رو فراموش کردم[=&amp].[/]میگفت من هم توی سفر با شما بودم، من فکر میکردم داره شوخی میگه[=&amp]. [/]هرچی میگفت باورم نمیشد[=&amp].[/]
[=&amp]
[/]فکر نکنم آلزایمر باشه، آخه همیشه اینطوری نیستم، الان دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد دانشگاه هستم.
البته بگم که کلاً دل خوشی از این حافظه، ندارم. کلاً به فراموشکار بودن همه جا مشهور شدم. کسی راهکاری چیزی بلد نیست؟
میترسم این حافظه اینقدر هنرنمایی میکنه چشمش کنن!

با تشکر

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد نشاط

[TD][/TD]

جمع بندی بحث
پرسش:

برخي مواقع (معمولا وقتي خسته مي شوم) به كلي همه چيز را فراموش ميكنم، الان دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد دانشگاه هستم. دل خوشی از این حافظه، ندارم. کلاً به فراموشکار بودن همه جا مشهور شده ام. لطفا بنده را راهنمایی کنید.
پاسخ:
مسائلی را در مورد ضعف حافظه تان بیان شد که نیاز هست به طور دقیق بررسی و تحلیل شود. پیشنهاد می شود اگر علائمی مثل:
1. گم کردن اشیائی را که به‌طور روزمره با آنها سروکار دارید.
2. حین صحبت و مکالمه، یادآوری کلمات مناسب برایتان دشوار است.
3. آنچه را که مطالعه کرده اید، به یاد نمی‌آورید مثل اینکه اصلا نخوانده اید.
4. وارد محلی یا جایی می‌شوید اما فراموش می‌کنید چه کار داشتید.
5. اسم افراد را درست به جا نمی آورید یا اشتباه می کنید.

در این صورت احتمالا حافظه کوتاه مدت شما دچار مشکل شده است و باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
برای تشخصیص دقیق نیاز به آزمایش خون هست تا مشکلات دیگری همچون بیماری تیروئید یا کمبود ویتامین ب۱۲ بررسی شود.
تصویربرداری ام. آر. آی یا سی. تی. اسکن از سر برای بررسی فعالیت الکتریکی مغز، نوار مغز می تواند مفید باشد. در برخی موارد با روش آنژیوگرافی یا «رنگ‌نگاری مخ»، جریان خون در مغز بررسی می‌شود و در واقع اینها مواردی هستند که می توانند برای تشخیص صحیح کمک کنند.

در کنار این علائم، بررسی برخی از عوامل که به نوعی می تواند در ضعف حافظه موثر باشد، مطرح می کنیم؛
1.استرس؛
مقدار بیش‌‌ازحدِ کورتیزول (هورمون استرس) به همراه آدرنالین امکان دارد بر حافظه تأثیر منفی بگذارد و یکی از علل ضعف حافظه کوتاه مدت محسوب شود. بنابراین اگر فردی هستید که در کارها و برنامه تون دچار استرس می شوید، برای کنترل و تعدیل آن اقدامات لازم را انجام بدهید. در این صورت مشکل شما براحتی حل خواهد شد و جای نگرانی نیست.
2. پرت شدن حواس؛
پرت شدن حواس می‌تواند یکی از علل ضعف حافظه کوتاه مدت باشد. از آنجایی که محرک‌های زیادی در اطراف‌مان وجود دارند و عوامل مختلفی وجود دارند می توانند زمینه پرت شدن حواس ما باشند باید شناسایی کرده و نسبت به حذف آنها و یا کنترل عوامل محرک اقدام کنید در این صورت، قدرت حافظه بالا رفته و فراموشی از بین خواهد رفت.
3. دل نگرانی بیش از حد؛
دغدغه های ذهنی بیش از حد، نگرانی های خاص به نوعی در تمرکز ذهنی تاثیر منفی می گذارد و می تواند حافظه را تحت تاثیر قرار دهد. اگر به چنین حالتی دچار هستید، بهتر است به یک مشاور متخصص مراجعه کنید تا با راهنمایی های ایشان بتوانید بر ذهن و افکارتان تسلط داشته و مدیریت رفتار را یاد بگیرید تا این مشکل رفع شود.
4.آسیب مغزی؛
در موارد حاد، آسیب مغزی ممکن است منجر به مشکلات حافظه شود. عفونت‌ها، تومور‌های مغزی یا ضربه دیدن سر می‌توانند ازجمله علل ضعف حافظه کوتاه مدت باشند. اگر با رعایت موارد قبل به نتیجه نرسیدید می توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص این مسئله را هم پیگیری کنید.
5. درمان‌های دارویی؛
مصرف برخی از داروها هم می‌تواند یکی از علل ضعف حافظه کوتاه مدت باشد. اگر مورد بیماری خاصی دارید و دارویی برایتان تجویز شده، می توانید با پزشک متحصص مشورت کنید.
6. خستگی های ذهنی؛
عدم استراحت کافی و تغذیه نامناسب هم می تواند در حافظه تاثیر منفی بگذارد. اگر در این مساله کوتاهی کرده اید، بهتر است با جدیت بیشتر نسبت به آن اقدام کنید. استراحت کافی و تغذیه مناسب در تمرکز حواس و آرامش ذهن موثر خواهد بود. بهتر است با یک برنامه ریزی صحیح نسبت به اجرای یک برنامه روزانه درست و منطقی اقدام کنید.
7. بی اهمیت شدن

گاهی برخی از مسایل برای ما مهم نیست در نتیجه چون از ابتدا اراده ای برای ثبت و یادسپاری نیست، فلذا حافظه آنها را نگهداری نمی کند. پس لازم است از یک طرف برای خودتان مسائل لازم را مهم بدانید و این انگیزه را تقویت کنید.