جملات قصار علامه محمد تقی جعفری

تب‌های اولیه

229 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
جملات قصار علامه محمد تقی جعفری

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام علیکم

در این تاپیک قصد دارم ان شاء الله جملات قصار و نکات حکمت آمیز از فرمایشات مرحوم استاد علامه آیت الله محمد تقی جعفری رضوان الله تعالی علیه را به خدمت دوستان و کاربران و خوانندگان گرامی و محترم عرضه بدارم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

خلاصه ای از مصاحبه با استاد جعفرى / سال1375 (4)
روزگارى كه در اين ديار (آذربايجان) قحطى بود، پدرم دوستى داشت كه نانوا بود. در آن زمان، يك قرص نان اهميتي فراوان داشت. دوست پدرم به وى گفته بود: بيا در نانوايى من كار كن. پدرم گفته بود: «اگر من بيايم آنجا كار كنم، وضعيت فردى كه آنجا كار میكند، چه خواهد شد؟ دوستش گفته بود: «خوب، با وجود شما، ديگر نيازى به وجود او در نانوايى نيست». پدرم، مرحوم حاج كريم، گفته بود: «اگر من باعث شوم نان (معيشت) يك نفر قطع شود، ديگر انسان نيستم»! او درخواست دوستش را اجابت نكرده بود.

چه شده است که این کلمه «سیاست» با معنای مقدسی که دارد، برای مردم عموماً و آگاهان خصوصاً ، آن همه منفور و و حشت انگیز شده است؟ مطلبی را که در پاسخ این سوال می توان گفت، این است که: هر کلمه و پدیده ایی در صورت سوء استفاده از آن، زشت و منفور و مورد کراهت و وحشتناک می گردد؛ گویی آن کلمه که جز قالبی برای معنی نیست، خود، یک پدیده ی زشتی است، مانند وقیح، بی شرم، زورگو، فاسدالاخلاق، جلاد، خون آشام و درنده، بسیار زشت و خوفناکند؛ با این که اين كلمات نقشه هایی از حروف مکتوب بر روی صفحه ی کاغذ و الفاظی هستند که انسانها آنها را تلفظ می نمایند، و ذاتاً از منطقه زشت و زیبایی ها به معنای معمولی آن بیرونند، این کلمه ی سیاست هم از آن کلمات است که به جهت شیوع استعمال آن در فرصت طلبی ها، نیرنگ بازی ها، دروغ ها، زورگویی ها، بازی با جان و مال و نوامیس مردم، استخدام هر گونه وسائل در راه وصول به هرگونه هدفی که برای قدرتمندان خودکامه مطلوب تلقی شده است، نقض پیمانها و زیر پا گذاشتن هر گونه اصول و مسائل مذهبی و اخلاقی، و در یک عبارت مختصر:جهان و انسان را وسیله و خود را هدف تلقی کردن، خبیث ترین و وحشتناک ترین مفهوم را به ذهن شنونده و مطالعه کننده متبادر می سازد ؛ چنانکه با شنیدن کلمه ی سیاستمدار، چهره ی یک حقه باز و شیاد و نابکار و کسی که برای ربودن یک دستمال، آتش به قیصریه می زند، در ذهن خطور می نماید .
منبع: حکمت اصول سیاسی اسلام (ترجمه و تفسير فرمان مالك اشتر)، محمدتقي جعفري، ص 49

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

***معنای دقیقی از «ظلم به مردم»از طرف اشخاص و «حاکمیت» ***

بعضی از ساده لوحان گمان می کنند که معنای ظلم عبارت است از: «قتل عمدی یک یا چند انسان»!!! در این صورت، کشنده «ظالم» و کشته شده «مظلوم» می باشد ... در صورتی که موضوع «ظلم» فوق العاده حساس تر و گسترده تر از پدیده مزبور است.
معنای «ظلم» که در فارسی آن را «ستم» می گویند، عبارت است از: تعدی به قانون واقعی «حیات معقول». بنا بر این:
1) کمترین تعدی بر ندای وجدان، ظلم بر خویشتن است.
2) اجازه کمترین تعدی از طرف دیگران بر حق خود ...
3) کاستن از ارزش کار و فعالیت و محصول تلاش انسانها ...
4) به وجود آوردن شرایطی که انسان را وادار به صرف نظر از حق کار و فعالیت خود بنماید ....
5) ایجاد «خفقان» و عوامل رکود فکری در دیگران ...
6) مزاحمت با آزادی دیگران ...
7) ایجاد تقاضاهای مصنوعی در مردم برای عرضه کالاها یا تفکرات تحمیلی و بی ارزش ...
Dirol بازی با تفکرات و احساسات مردم برای تحمیل خواسته های خود ...
9) ویترین قرار دادن «ذهن مردم» برای نمایش قیافه حق به جانب خود ...
10) عرضه کردن خود برای «مدیریت سیاسی جامعه»، بدون تسلط به «هوی و هوس» و لذت پرستی و خودخواهی...
11) پایمال کردن قدرت و امتیازی که به دست امده و می تواند دردهای مردم را درمان کند ...

تفسیر نهج البلاغه. علامه جعفری. ج 5 (تفسیر خطبه 26) ص167 و168

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسمه البصیر

رضا ثقلین;825524 نوشت:

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

این نظریه بیشتر شبیه نظریات هایدگر و گادامر در هرمنوتیک فلسفی است

به نظر نمی رسد از فرمایشات علامه جعفری(ره)باشد،اساتید محترم لطفا بررسی بفرمایند

با تشکر

بسمه العلیم

تنها حیات معقول است که ميتواند عظمت و ارزش تکلیف را عنصر اساسی حیات تلقی كند.

سخنان قصار علامه جعفری(ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد اویس

حبیبه;826552 نوشت:
بسمه البصیر

نقل قول نوشته اصلی توسط رضا ثقلین نمایش پست ها

جملات قصار علامه محمد تقی جعفری

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR
این نظریه بیشتر شبیه نظریات هایدگر و گادامر در هرمنوتیک فلسفی است

به نظر نمی رسد از فرمایشات علامه جعفری(ره)باشد،اساتید محترم لطفا بررسی بفرمایند

با تشکر

سلام علیکم

بنده از نظریات هایدگر و گادامر در هرمنوتیک فلسفی اطلاعی ندارم ولی می توان توجیهی برای عبارت منقول از مبانی موجود فلسفه اسلامی ارائه داد و آن اینکه بنابر نظر حکمای اسلامی شرور و زشتیها در عالم هستی وجودی بالاصاله و مستقل ندارند بلکه اموری عدمی و بالعرضند.

عالم هستی سراسر خیر و نکویی است و در حریم پاک وجود، عدم و نیستی و شرارت راه ندارد. آنچه از شرور و زشتیها در عالم دیده می شود به حیثیت بالعرض موجودات باز می گردد.
یعنی هر موجودی بالذات خیر است اما ممکن است بالعرض خیر و یا شر باشد. این موجود تا هنگامی که موجب کمال موجود دیگری شود می گوییم بالعرض خیر است و از آنجایی که مانع کمال دیگران شود می گوییم بالعرض شر است.
مار و عقرب، خودشان بالذات خیرند، اما گاهی، زهر آن ها باعث می شود، موجود جانداری هلاک گردد و از ین رو شر بالعرض نامیده می شوند. چه اینکه همین زهرشان ممکن است در داروهای پزشکی نیز مورد استفاده قرار گیرد که این خیر بالعرض است.

در اخلاقیات نیز افعال مذموم، ذاتا شر نیستند؛ بلکه همین خلقیات ناروا لازمه لینفک طبیعت حیوانی در انسان هستند. آن ها در مقایسه با قوه شریف انسانی (نفس ناطقه) مذمومند، نه در مقایسه با نفس حیوانی، بنابرین شر آن ها نیز بالعرض است.

به عبارت دیگر می توان گفت خیر و شر نیز همچون علت و معلول و سایر مفاهیم فلسفی، از معقولات ثانیه فلسفی هستند که در خارج مصداق عینی مستقل ندارند؛ بلکه، فقط منشأ انتزاع آن ها در خارج است.

بنابرین، هیج موجودی فی نفسه و ماهیتاً شر نیست و اگر شر و زشتی و ضرر دیده می شود به لحاظ مقایسه برخی موجودات با برخی دیگر است که البته این مقایسه نیز از ناحیه انسان و حقیقت مطلقی که درصدد کمال انسان است صورت می گیرد.

علامه جعفری:

***معنای دقیقی از «ظلم به مردم»از طرف اشخاص و «حاکمیت» ***

بعضی از ساده لوحان گمان می کنند که معنای ظلم عبارت است از: «قتل عمدی یک یا چند انسان»!!! در این صورت، کشنده «ظالم» و کشته شده «مظلوم» می باشد ... در صورتی که موضوع «ظلم» فوق العاده حساس تر و گسترده تر از پدیده مزبور است.
معنای «ظلم» که در فارسی آن را «ستم» می گویند، عبارت است از: تعدی به قانون واقعی «حیات معقول». بنا بر این:
1) کمترین تعدی بر ندای وجدان، ظلم بر خویشتن است.
2) اجازه کمترین تعدی از طرف دیگران بر حق خود ...
3) کاستن از ارزش کار و فعالیت و محصول تلاش انسانها ...
4) به وجود آوردن شرایطی که انسان را وادار به صرف نظر از حق کار و فعالیت خود بنماید ....
5) ایجاد «خفقان» و عوامل رکود فکری در دیگران ...
6) مزاحمت با آزادی دیگران ...
7) ایجاد تقاضاهای مصنوعی در مردم برای عرضه کالاها یا تفکرات تحمیلی و بی ارزش ...
Dirol بازی با تفکرات و احساسات مردم برای تحمیل خواسته های خود ...
9) ویترین قرار دادن «ذهن مردم» برای نمایش قیافه حق به جانب خود ...
10) عرضه کردن خود برای «مدیریت سیاسی جامعه»، بدون تسلط به «هوی و هوس» و لذت پرستی و خودخواهی...
11) پایمال کردن قدرت و امتیازی که به دست امده و می تواند دردهای مردم را درمان کند ...

تفسیر نهج البلاغه. علامه جعفری. ج 5 (تفسیر خطبه 26) ص167 و168

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسمه الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسمه العلیم

اویس;827094 نوشت:
عالم هستی سراسر خیر و نکویی است و در حریم پاک وجود، عدم و نیستی و شرارت راه ندارد. آنچه از شرور و زشتیها در عالم دیده می شود به حیثیت بالعرض موجودات باز می گردد.

عرض سلام و ادب و با تشکر از توضیحات حضرتعالی

آنچه از ظاهر فرمایش حضرت علامه جعفری(ره) استنباط می گردد این چند نکته است که اگر اشتباه می کنم

زحمت کشیده اصلاح فرمائید:

1-موجودات وجود بالاصالة ندارند،بود نیستند نمودند.

2-این نمودها صفات اصیلی مانند خیر و شر و زیبا و زشت هم ندارند

3-زشت و زیبا و فایده و ضرر این نمودها حاصل برخورد انسان با آنها است در واقع این ذهن انسان است

که پدیده ها را به زشت و زیبا تفکیک می کند.

4-عشق و نفرت نسبت به چیزی ریشه در وجود آن چیز ندارد، بلکه مربوط به احساس انسان نسبت آن است

و این حس تابع نفع و ضرر انسان است نه خیر و شر آن چیز.

نتیجه:محور ادراک خیر و شر انسان است در واقع خیر و شر حقیقی وجود ندارد و همگی حاصل ذهن آدمی است.

با تشکر

بخشى از گفتگوى آقاى دكتر پيتر جى فراست از دانشگاه بريتيش كلمبيا (كانادا) با استاد محمدتقى جعفرى
تاريخ گفتگو: 1370 خورشيدى ــ موضوع: مديريت و عرفان اسلامى

فراست: از ديدگاه شما مديريت ايده آل چيست؟
جعفرى: مقصود از كلمه ايده آل چيست؟ اگر مقصود از ايده آل، جلب سودِ هر چه بيشتر براى مجموعه اى است كه تشكل يافته در زير يك مديريت هستند و به عبارت ديگر: اگر مقصود از «مديريت ايده آل»، پيشرفت در نفع گرايىِ محضِ يك مجموعه باشد، مورد قبول ما نيست، هر چند از نظر تكنولوژى و صنعت امروزى، اين مديريت محبوب و ضرورى تلقى مى شود. اما اگر منظور از ايده آل، نهايتِ مطلوبيتِ سودِ مادىِ محض از كار مديريت با وسيله قرار دادن عمل به اصول انسانى باشد، باز نفع پرستى است. اگر مديريت يك مجموعه، چه در مجموعه اى كوچك و چه در مجموعه اى بسيار بزرگ و حتى در مديريت هاى يك كشور و حتى در مديريت هاى جوامع، هر اندازه اصول انسانى را بيشتر مد نظر داشته باشد و به انسان ها و به افراد تشكيل دهنده آن مجموعه به چشم «انسان» نگاه كند، اين گونه مديريت را مى توان «مديريت ايده آل» ناميد، نه مديريتى كه انسان ها را دندانه هاى ناآگاهِ ماشين و پيچ و مهره هاى آهنى تلقى مى نمايد. بنا بر اين، مديران در سطح مختلف جامعه، هر اندازه از احساسات و عواطف و از فعاليت ها و پديده هاى والاى انسانى مطلع باشند و در عين حال مديريت را بر مبناى اين اطلاعات در نظر بگيرند، مسلمآ مديريت آنها ايده آل تر خواهد بود. به عبارتى ديگر: همان گونه كه مديريت، حقوق كار، كارگران و كارمندان را در نظر مى گيرد و همان گونه كه حقوق اعضا و شهروندان يك جامعه را در نظر مى گيرد، بايد حقوقِ انسانىِ آنها را نيز به طور جدى مراعات كند. ما نبايد حقوقِ معمولىِ زندگىِ مادىِ انسان ها را از حقوق جان هاى آنان تفكيك كنيم.
مأخذ: تكاپوى انديشه ها، محمدتقى جعفرى، ص 388 و 389

Part of the Dialogue of Prof. Peter J. Frost with Allameh Jafari.
Subject: Management and Islamic Mysticism
Nationality: Canadian/ Major: Management
Dialogue Date: 1991
Frost: What is an ideal for of management in your view?
Ja'fari: If you mean by ideal management the absorption of all available interests through adopting a utilitarian policy, that is not acceptable for us, although it is the best form of management in the eyes of modern technocrats. An ideal management, whether in a small business or in a large firm, or even at a larger scale involving a country, is a management that is more faithful to human principles and considers the human beings as not unconscious cogs or iron bolts and nuts of machines. Thus, the more managers are informed of lofty human emotions, sentiments, activities and phenomena, the more ideal and successful their management will be. To state the matter differently, as management cares about the wages of the workers and the employers or protects the rights of citizens, in the same way it must seriously observe their human rights. We should not separate people's ordinary rights of material life from the rights of their souls ...
Jafari, M. T, The Exploration of Ideas, 2015, p 300.

بسمه الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

رحمت خدا بر استاد جعفری بزرگوار

[="Tahoma"][="Blue"]

حبیبه;828365 نوشت:
عرض سلام و ادب و با تشکر از توضیحات حضرتعالی

آنچه از ظاهر فرمایش حضرت علامه جعفری(ره) استنباط می گردد این چند نکته است که اگر اشتباه می کنم

زحمت کشیده اصلاح فرمائید:


با عرض سلام و ادب خدمت شما خواهر ارجمند

حبیبه;828365 نوشت:
1-موجودات وجود بالاصالة ندارند،بود نیستند نمودند.

بهتر است اینگونه گفته شود که موجودات بدون صرف نظر از وجودشان هیچ هویت استقلالی و هیچ نمودی ندارند.

حبیبه;828365 نوشت:
2-این نمودها صفات اصیلی مانند خیر و شر و زیبا و زشت هم ندارند

بهتر است اینگونه گفته شود که نمود موجودات امری بالعرض است و اصالت از آن وجود است و نمودات که امورات بالعرضند خیر و شر و زیبایی و زشتی را رقم می زنند و وجود، حسن مطلق است.

حبیبه;828365 نوشت:
3-زشت و زیبا و فایده و ضرر این نمودها حاصل برخورد انسان با آنها است در واقع این ذهن انسان است

که پدیده ها را به زشت و زیبا تفکیک می کند.


صحیح است با این توضیح که زشتی و زیبایی انگاری در وعای ذهن، امری صرفا اعتباری محض نیست بلکه برخواسته از ملاکهای محقق خیریت محض وجود در عالم خارج است.

حبیبه;828365 نوشت:
4-عشق و نفرت نسبت به چیزی ریشه در وجود آن چیز ندارد، بلکه مربوط به احساس انسان نسبت آن است

و این حس تابع نفع و ضرر انسان است نه خیر و شر آن چیز.


عشق و نفرت ما از اشیا تابع نفع و ضرری است که از اشیا ادراک می کنیم و این نفع و ضرر به عبارت دیگر همان خیر و شری است که ما از اشیای پیرامونمان تلقی می نماییم.

حبیبه;828365 نوشت:
نتیجه:محور ادراک خیر و شر انسان است در واقع خیر و شر حقیقی وجود ندارد و همگی حاصل ذهن آدمی است.

درست است که معاضدت خیر و شر در مقام خارج که مقام عینیت محضه وجود است جایگاهی ندارد اما باید توجه داشت که معاضدت خیر و شر در ذهن انسان اگر چه امری اعتباری است اما منشا این اعتبار ملاحظه خیریت محض وجودی است که در خارج متحقق است و نمی توان این معاضدت را صرفا امری موهوم و بی واقعیت پنداشت.[/][/]

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

شعله هاي غرايز حيواني را مهار كنيد تا آبِ حياتِ روح را به صورت هوي و هوس بخار نكند. محمدتقي جعفري، ترجمه و تفسير نهج البلاغه، ج 13، ص 97

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم



منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR


بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

✅ حضرت علّامه محمّدتقی
جعفری :

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

شعله هاي غرايز حيواني را مهار كنيد تا آبِ حياتِ روح را به صورت هوي و هوس بخار نكند. محمدتقي جعفري، ترجمه و تفسير نهج البلاغه، ج 13، ص 97

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR

بسم الله تعالی

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

منبع: http://www.ostad-jafari.com/index.php?lang=fa_IR