جستاری در مورد معنی حور العین

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
جستاری در مورد معنی حور العین

برخی از نااگاهان اشکال گرفته اند که قرآن از فرهنگ زمانه وعرب جاهلیت تاثیر گرفته است مثلا حورالعین رابه معنی زنی که جشمانی با حدقه سیاه دارد که در نظر عرب همین سیاهی حدقه چشم زیباست درحالی که زیبایی دختران اروپایی درچشمان آبی آنهاست که در نزد عرب عیب وزشتی شمرده می شود به همین خاطر قرآن در مورد مجرمین می گویید«روز قیامت با رنگی کبود محشور میشونند» .در نتیجه هر دو وصف حسن وعیب بر اساس معیار عرب است.
ام باید دانست خطا در اینجا در این است که حور به معنی سیاهی تفسیر شده حال آنکه حور به معنی سفیدی درخشنده ای است کخه ساهی حدقه در قاب روشنی آن جاوه وجلای بیشتری دارد وحواریات نیز زنان سفیدند .ازهری گوید :تنها زنی حورا نامیده میشودکه افزون بر سفیدی چشمان ،پیکری سفیدرنگ داشته باشد.
ابن منظور میگوید:مراد از احورا ،سفیدی پیرامون حدقه چشم است.بادیه نشینان عرب نیز زنان شهری را حواری مینامند زیرابه نسبت ،سفید تر وتمیز وپاکیزه اندو آلودگی بادیه نشینان را ندارند
بنا بر این ،حورا (به معنای)زن سفید رنگ است که چشمانی در خشنده وبس سفید دارد ،که اگر حدقه چشمانش نیز سیاه باشد در خشندگی چشمانش درو جندان خواهد شد.هم جنین اگر آبی باشدنیز در خشندگی خواهد داشت .
پس زیبایی این توصیف ،در سفیدی پیرامون حدقه چشم است که با سفیدی رنگ بدن ترکیب می شود که در هر کسی مایه زیبایی است ،از جمله در کسی که چشمان در شت نیز دارد.
اما منظور از چشم کبودی (که در آیه مجرمان وگنه کاران محشر بدان توصیف میشوند )کوری وکم سویی چشم از شدت تشنگی است که بانگاه تیره وتار ودود آلود همراه است ،چونان که به دلیل تشنگی شدید همه چیز را تیره وتار وکبود می بیند ،نه آنکه چشمانش کبود (آبی)رنگ باشد