جدا کردن محل خواب فرزندان ؛ کی و چگونه؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
جدا کردن محل خواب فرزندان ؛ کی و چگونه؟

[="Tahoma"]با سلام و خسته نباشید
خواهرشوهرم دوقلو داره. یه دختر و یه پسر که این ماه 4 سالشون میشه
از چه سنی بهتره اتاق خواب جدا داشته باشن؟
منظورم اینه که برای خواب از هم جدا باشن ؟
همچنین اینکه واسه حموم رفتن از الان بهتره جداگانه برده بشن؟ چون میدونم که تو حموم با لباس زیر(شورت) نیستن.
همچنین وقتی دخترا قراره با مادراشون و پسر با پدرش بره حموم، لازمه مادر و پدر تا حدی پوشیده باشن؟ از چه سنی؟

با تشکر[/]

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نشاط

با سلام و خسته نباشید
با توجه به سوال این کاربر محترم:
خواهرشوهرم دوقلو داره. یه دختر و یه پسر که این ماه 4 سالشون میشه
از چه سنی بهتره اتاق خواب جدا داشته باشن؟ منظورم اینه که برای خواب از هم جدا باشن ؟ همچنین اینکه واسه حموم رفتن از الان بهتره جداگانه برده بشن؟ چون میدونم که تو حموم با لباس زیر(شورت) نیستن.

برخی از بررسی های جنسی کودکان نشان می دهد که از سن 3 الی 4 سالگی، زندگی جنسی کودکان، قابل فهم و مشاهده است و یه اشکال مختلف خود را نشان می دهند، تا جایی که پژوهش ها نشان می دهد در این مقطع اصرار دارند که کسی بدن انها را مشاهده نکنند و از عریان و لخت بودن امتناع می کنند و در صورت آشکار شدن بدنشان احساس شرم می کنند[1].
خوب طبیعی است وقتی کودکان چنین احساسی دارند و مقدمات رشد جنسی در آنها شروع به رشد می کنند نیاز هست که کودکان به طور جدی مور عنایت والدین قرار بگیرند. در مورد خوابیدن دو مساله است، یکی جدا کردن انها از والدین و دیگری با هم نخوابیدن. در همین سن (3 الی 4 سالگی) بهتر است مقدمات استقلال در خوابیدن جدا از اتاق والدین، پیش بینی شود.[2] بهتر است بتدریج و با تشویق لازم بچه ها را جهت حضور در اتاق مستقل، تشویق شوند، هر چند این فرآیند با هزینه کردن اتاق بچه و با فاصله زمانی انجام بگیرد بهتر خواهد بود. اتاق ها اگر نزدیک اتاق والدین باشد بهتر خواهد بود.
اما سنی که از لحاظ تربیتی واجب است، دختر و پسر از هم جدا بخوابند معمولا از سن شش سالگی است، هر چند در صورت امکان، قبل این سن هم باشد بهتر خواهد بود. در روایتی از امیر المومنین علی علیه السلام نقل شده:
رخت و خواب بچه های شش ساله را از هم جدا کنید.[3]
از آنجایی که کودکان معمولا از سه به بعد خصوصا در 4 سالگی فرق بین جنسیت خودشان را با جنس مخالف متوجه می شوند، لذا برای اینکه تربیت جنسی فرزندان سالم و صحیح باشد و بعدا مشکلاتی را به بار نیاورد، واجب است که حمام رفتن آنها جدا باشد و اگر مقدور نشد، حتما پوشش لازم در مورد عورت آنها باید ملاحضه شود.

همچنین وقتی دخترا قراره با مادراشون و پسر با پدرش بره حموم، لازمه مادر و پدر تا حدی پوشیده باشن؟ از چه سنی؟

لخت شدن پدر و مادر در مقابل فرزندان زمینه انحراف جنسی را در آینده برای انها تقویت می کند، فرزندان از پدر و مادر خود الگو برداری می کنند، بی اهمیتی و بی مبالاتی نسبت به مسائل جنسی انها را بعدا با مشکلات خاصی مواجه خواهد کرد. لخت شدن در برابر کودکان، از دو جهت تاثیر نا مطلوبی بر انها دارد.
1. حیای کودکان را از بین می برد و 2. از طرف دیگر باعث تحریک جنسی کودکان می شود. این مساله در مورد لخت کردن کودکان و دیدن عورت آنها نیز مطرح است.[4]
امام صادق علیه السلام به نقل از پیامبر اسلام ( ص) می فرماید:
لا یدخل الرجل مع ابنه الحمام...
مرد نباید پسرش را با خود به حمام ببرد تا عورت او نگاه کند و فرمود: والدین حق ندارند به عورت فرزندانشان نگاه کنند و فرزندان حق ندارند به عورت والدین خود نگاه کنند و همچنین فرمود: پیامبر لعنت کرد فردی را که به عورت کسی نگاه می کند و کسی را بدون پوشش در حمام است و دیگران عورت او را می بینند.[5].
این روایت در بیان این است که نگاه کردن والدین چه پدر و چه مادر یا هر کسی به عورت فرزندان صحیح و جایز نیست و در صورت ترک آنها آثار تربیتی منفی را بجا خواهد گذاشت و لازم است از ابتدا این حریم خصوصی بودن را به آنها تلقین کرده و به طور عملی آموزش بدهیم تا هم دیگران نتوانند سوء استفاده کنند و هم خوشان از انحرافات اخلاقی و جنسی مصون بمانند.

[1]. خانواده و مسائل جنسی کودکان، قائمی، علی، انتشارات انجمن اولیاء مربیان، 1368، ص52
[2]. تربیت جنسی کودکان، علی نقی فقیهی، انتشارات دارالحدیث،1387، ص121
[3]. من لا یحضره الفقیه، ج3، ص436
[4]. تربیت جنسی، علی نقی فقیهی،ص 117
[5]. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص115

[="Tahoma"]با سلام و خسته نباشید
ممنون از پاسخگوییتن

موضوع قفل شده است