جمع بندی جايگاه انسان دوستي در دین اسلام كجاست؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
جايگاه انسان دوستي در دین اسلام كجاست؟

امروز روز حقوق بشر اسلامي است.
موضوعي كه از سطح يك عنوان و يك اعلاميه فراتر نرفته و امروز بيشترين نقض حقوق اساسي انسان در كشورهاي اسلامي اتفاق ميفتد.
اما بحث حقوقي دقيقا چيزي نيست كه مدنظر من در اين تاپيك است.

مدتي است يكي از ورزشكاران ايراني كه داراي شهرت جهاني است دچار بيماري صعب العلاجي شده و شرايط نگران كننده اي دارد. درمان اين بيماري گويا هزينه هاي زيادي لازم دارد.
پس از چندي خبري ارسال شد مبني بر اينكه يكي از هم رشته هاي او در كشور امريكا در حال جمع آوري كمك مالي براي اوست. البته بعد از اين يكي از مسئولان دولت به عيادت او رفت و اعلام شد دولت تمام هزينه درمان او را پرداخت ميكند.
اما اين اتفاق سوالاتي براي من ايجاد كرد.
چگونه است غيرمسلماني از آن سر دنيا به كمك يك مسلمان مي شتابد در حالي در اين سوي دنيا مسلمانان را به جرم اعتقاد زندان مي كنند و ميكشند؟
سوال اصلي اين است:

انسان دوستي چه جايگاهي در دين دارد و فرد مسلمان با چه استدلالي (از آيات و روايات) مي تواند به يك غيرمسلمان يا كافر كمك كند؟

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد عمار

ضرب المثل;717125 نوشت:
انسان دوستي چه جايگاهي در دين دارد و فرد مسلمان با چه استدلالي (از آيات و روايات) مي تواند به يك غيرمسلمان يا كافر كمك كند؟

[=arial]با سلام و ادب
سوال شما پراکنده بود که ما تنها همین بخش رو لحاظ و پاسخگویی میکنم.و البته تنها از جنبه آیات و روایات و کاری به بحث حکم شرعی و فلسفه اون ندارم.
علت کمک به غیر مسلمان و همکاری با آنها آیات و روایات و سیره اهل بیت می باشد.

بسیاری از آیات قرآن کریم خطاب به جمیع بشر است؛ مانند «یا بنی آدم» و «یا ایها الانسان». این خطاب ها و تعبیرها به این اشاره دارد که انسانیت یک معنای مشترک بین تمام ساکنین زمین است. افراد مناطق مختلف از حیث انسانیت هیچ فرقی با یک دیگر ندارند. بشر در طول تاریخ از حیث زبان، رنگ،‌ نژاد و ... مختلف بوده است، ولی از نظر اسلام، همه فرزندان یک پدر و مادر (آدم و حوا) هستند و این تفاوت ها در انسانیت انسان خدشه ای وارد نمی سازد.اسلام آیینی است که از زمان پیدایش خود با شعار هم زیستی مسالمت آمیز دعوت خویش را به جهانیان عرضه نموده است و این آیین خطاب به «اهل کتاب» چنین می گوید:

«قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئاً و لا یتخذ بعضنا بعضاً ارباباً من دون الله فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون»، آل عمران، 64.«بگو ای اهل کتاب بیایید تا بر سخنی که بین ما و شما یکسان است بایستیم که جز خداوند را نپرستیم و برای او هیچ گونه شریکی نیاوریم و هیچ کس از ما دیگری را به جای خداوند به خدایی برنگیرد؛ و اگر رویگردان شدند، بگویید: شاهد باشید که ما فرمانبرداریم.»

قرآن کریم با صراحت، سیاست کلی اسلام را درباره مراعات حقوق ملل و سایر مذاهب بیگانه چنین بیان می کند:
«لا ینهاکم الله عن الدین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین»؛ ممتحنه، 8.
«خداوند شما را از کسانی که با شما در کار دین کارزار نکرده اند، و شما را از خانه و کاشانه تان آواره نکرده اند، از این که در حقشان نیکی کنید و با آنان دادگرانه رفتار کنید، نهی نمی کند؛ بی گمان خداوند دادگران را دوست دارد.»

همان گونه که احسان به مسلمانان مطلوب آفریدگار جهانیان است، احسان به غیرمسلمان غیرحربی نیز مطلوب خداوند می باشد. تا جایی که در آیات شریفه، به صله رحم به صورت مطلق تأکید شده است(نساء: 1 / بقره: 27 / رعد: 21) و در خصوص پدر و مادر مشرک که سعی در مشرک نمودن فرزند خویش دارند، سفارش به برخورد نیکو و پسندیده نموده، می فرماید:«وَإِن جَاهَدَاکَ عَلی أَن تُشْرِکَ بِی مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلاَ تُطِعْهُمَا وَ صَاحِبْهُمَا فِی الدُّنْیَا مَعْرُوفا» (لقمان: 15)؛ و اگر تو را وادارند تا در باره چیزی که تو را بدان دانشی نیست به من شرک ورزی، از آنان فرمان مبر ولی در دنیا به خوبی با آنان معاشرت کن.

عمار;718210 نوشت:
با سلام و ادب
سلام. ممنون كه وقت گذاشتيد و پاسخ داديد.
سوالم پراكنده بود اما منسجم؛ ما اگر بخواهيم كرامت انسان و حقوق بشر را در جامعه نهادينه كنيم نيازمند شناسايي و تأكيد بر رويكردهاي قرآني در اين زمينه ايم. بدنه فكري و نظري در خصوص حقوق بشر اسلامي به شدت نحيف است كه اگر اينگونه نبود امروز داعش ها و طالبان شكل نميگرفت. بواقع جاي خوشبختي است كه در اسلام در كنار سختگيري به مشركان و كفار، چنين آياتي نيز وجود دارد. اما سوال اين است كه چرا آياتي مثل آيه 8 سوره ممتحنه نبايد سرلوحه كار اينها قرار گيرد. چرا اگر افراط هست در اين زمينه نباشد!

[=arial]با سلام
بله متاسفانه در جوامع بشری چه بین مسلمانان و یا غیر مسلمانان نقاط ضعف زیاد است و عمل کننده واقعی به قرآن بسیار محدود هستند.
دعا کنید با ظهور حضرت مشکلات مرتفع گردد.

موضوع قفل شده است