جمع بندی توضیح مفهوم این حدیث شریف: «نقل شنیده ها= دروغگویی»

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
توضیح مفهوم این حدیث شریف: «نقل شنیده ها= دروغگویی»

[="Tahoma"][="Blue"]سلام

حدیث ذیل به چه معناست؟

حضرت رسول (صلی الله علیه و آله): «کفی بالمرء کذِباً انْ یحدِّثَ بِکلّ ما سمعَ»

«برای دروغ گویی آدمی همین بس که آنچه را می‏ شنود، نقل کند»
با تشکر[/][/]

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد آلاء

بسم الله الرحمن الرحیم
عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی ؛

در پاسخ به این سوال توجه شما را به متن کامل این حدیث جلب می کنم :

مترصد;905084 نوشت:
حدیث ذیل به چه معناست؟

حضرت رسول (صلی الله علیه و آله): «کفی بالمرء کذِباً انْ یحدِّثَ بِکلّ ما سمعَ»

«برای دروغ گویی آدمی همین بس که آنچه را می‏ شنود، نقل کند»

«معاني الأخبار أَبِي عَنْ سَعْدٍ عَنِ ابْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَيْفٍ عَنْ أَخِيهِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَارِدٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ حَدِيثٌ يَرْوِيهِ النَّاسُ‏أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ حَدِّثْ عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ لَا حَرَجَ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَنُحَدِّثُ عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا سَمِعْنَاهُ وَ لَا حَرَجَ عَلَيْنَا قَالَ أَ مَا سَمِعْتَ مَا قَالَ كَفَى‏ بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ‏ يُحَدِّثَ‏ بِكُلِ‏ مَا سَمِعَ‏ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ هَذَا قَالَ مَا كَانَ فِي الْكِتَابِ أَنَّهُ كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ فَحَدِّثْ أَنَّهُ كَانَ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ لَا حَرَجَ»(1)

« عبد الاعلى بن أعين گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم قربانت گردم، سنّى‏ها حديثى از پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله روايت مى‏نمايند كه آن حضرت فرمود:[=12 Yagut_shsmrt]از اخبار بنى اسرائيل بازگو و نگران مباش» آيا درست است؟ فرمود: بلى، گفتم: پس هر چه كه از بنى اسرائيل شنيديم بازگو نمائيم و براى ما اشكالى ندارد؟ فرمود: مگر نشنيده‏اى سخنى را كه فرمود: دليل بر دروغگو بودن مرد همين است كه هر چه را بشنود بازگو كند؟ عرض كردم پس مصداق آن فرمايش پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله چگونه است؟ فرمود: منظور آن است كه هر چه در قرآن از ماجراهاى بنى اسرائيل آمده تو بازگو نما كه در اين امّت ما خواهد آمد و باكى بر آن نيست.»

در ارتباط با مضمون این حدیث چند نکته را خدمت شما دوست گرامی عرض می کنم :

- اولا مراد از «ناس= مردم» در روایت؛ اهل سنت هستند. (2)
- سند حدیث که در بحار الانور نیز به نقل از معانی الاخبار شیخ صدوق بیان شده است ؛ دارای ارسال و ضعیف است.
- این مساله که انسان نباید هر آنچه را که می شنود بیان کند؛ قطعا در موردمسائلی است که صحت آن را نمی داند و باز گو نمودن آن سبب مفسده و ایجاد تنش می شود .

منابع:
(1)- مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق،ج2، ص159.
(2)- همان پاورقی، به نقل از معالم السنن، ج3، ص187.



[/HR]

سوال:
معنای روایت رسول اکرم (ص) که فرمودند: « کفی بالمرء کذِباً انْ یحدِّثَ بِکلّ ما سمعَ» ؛ «برای دروغ گویی آدمی همین بس که آنچه را می‏ شنود، نقل کند» چیست؟

پاسخ:
اصل این روایت چنین است:
«معاني الأخبار أَبِي عَنْ سَعْدٍ عَنِ ابْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَيْفٍ عَنْ أَخِيهِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَارِدٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ حَدِيثٌ يَرْوِيهِ النَّاسُ‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ حَدِّثْ عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ لَا حَرَجَ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَنُحَدِّثُ عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا سَمِعْنَاهُ وَ لَا حَرَجَ عَلَيْنَا قَالَ أَ مَا سَمِعْتَ مَا قَالَ كَفَى‏ بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ‏ يُحَدِّثَ‏ بِكُلِ‏ مَا سَمِعَ‏ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ هَذَا قَالَ مَا كَانَ فِي الْكِتَابِ أَنَّهُ كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ فَحَدِّثْ أَنَّهُ كَانَ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ لَا حَرَجَ»(1)

« عبد الاعلى بن أعين گويد: به امام صادق (عليه السلام) عرض كردم قربانت گردم، اهل سنت حديثى از پيامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) روايت مى‏ نمايند كه آن حضرت فرمود:از اخبار بنى اسرائيل بازگو و نگران مباش» آيا درست است؟ فرمود: بلى، گفتم: پس هر چه كه از بنى اسرائيل شنيديم بازگو نمائيم و براى ما اشكالى ندارد؟ فرمود: مگر نشنيده ‏اى سخنى را كه فرمود: دليل بر دروغگو بودن مرد همين است كه هر چه را بشنود بازگو كند؟
عرض كردم پس مصداق آن فرمايش پيامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) چگونه است؟ فرمود: منظور آن است كه هر چه در قرآن از ماجراهاى بنى اسرائيل آمده تو بازگو نما كه در اين امّت ما خواهد آمد و باكى بر آن نيست.»
در خصوص مضمون این روایت چند نکته قابل توجه است:
- اولا مراد از «ناس= مردم» در روایت؛ اهل سنت هستند. (2)
- سند حدیث که در بحار الانور نیز به نقل از معانی الاخبار شیخ صدوق بیان شده است ؛ دارای ارسال و ضعیف است.
- این مساله که انسان نباید هر آنچه را که می شنود بیان کند؛ قطعا در موردمسائلی است که صحت آن را نمی داند و باز گو نمودن آن سبب مفسده و ایجاد تنش می شود .

منابع:
(1) مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق،ج2، ص159.
(2) همان پاورقی، به نقل از معالم السنن، ج3، ص187
.

موضوع قفل شده است