جمع بندی تقاضای معرفی منبع موثق برای تحقیق در مورد چراغ هدایت و کشتی نجات بودن امام حسین علیه السلام

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تقاضای معرفی منبع موثق برای تحقیق در مورد چراغ هدایت و کشتی نجات بودن امام حسین علیه السلام
با سلام و خسته نباشید. بنده برای نوشتن مقاله با محوریت (چراغ هدایت و کشتی نجات بودن امام حسین) به منابع موثق از قبیل پایان نامه، کتاب و مقاله نیاز دارم. میخواستم خواهش کنم اگر منابع خوب سراغ دارید لطفا معرفی کنید.
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد دلیل
با سلام چندین سوال را جواب بفرمایید: ۱- مقاله را برای نشریه تخصصی می نویسید و یا جراید و روزنامه های عمومی؟ ۲- سطح مقاله و احیانا مجله مورد نظر که شما برای آن می خواهید بنویسید چیست؟ ۳- اساسا تحصیلات و رشته خودتان را بفرمایید؟ ۴- نوع نگاه شما حدیثی و با توجه به علوم حدیث در تبیین حدیث شریف‌ « ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» است یا موضوعی تاریخی یا کلامی و اعتقادی می خواهید نوشته شود؟ ۵- سوال یا سوالات اصلی تحقیق مورد نظر که می خواهید به آن پاسخ دهید را بفرمایید.  
با سلام و تشکر از لطف و توجه شما 1- قصد دارم مقاله را برای نشریه تخصصی آماده کنم. 2- سطح مقاله در حد چاپ در مجله علمی پژوهشی و در حال بررسی و یافتن مجله معتبر علمی پژوهشی داخلی می باشم. 3- تحصیلات بنده در حوزه علوم انسانی نیست ولی به پژوهش در این زمینه علاقمند  هستم. بنده دکترای زمین شناسی دارم. 4- تمایل دارم کار جامعی انجام بدهم و در حد توان تمام موضوعات را بررسی نمایم. 5- نوع حدیث ( حدیث تا جایی که بنده مطالعه نموده ام معمولا قال رسول ذکر شده در حالیکه طی معراج حضرت رسول این حدیث بر عرش نوشته شده بود. پس آیا میتوان گفت که قال الله محسوب میشود؟)    بررسی مفهوم لغوی مصباح و سفینه ( اینکه آیا مصباح به معنی چراغ صحیح تر است یا به معنی نور؟ )   چرا این جمله منحصر امام حسین میباشد در حالیکه همه ائمه بعلت نوع رسالت خود واجد شرایط هدایت و نجات انسانها بوده اند؟   بررسی شواهدی از تاثیر هدایت و نجات امام در زمان زندگی خود ایشان و حتی در واقعه عاشورا   بررسی تاثیر حدیت بر جامعه کنونی ما  
باسلام و عرض پوزش بابت تاخیر در پاسخگویی که به دلیل زیارت امام حسین علیه السلام اتفاق افتاد و دعاگو و نایب الزیاره دوستان و سوال کننده عزیز بودم. چندین کتاب فعلا معرفی می شود.
دانشنامه ها و برخی کتب موجود در این زمینه عبارتند از: ۱- دانشنامه امام حسین تألیف محمد محمدی ری شهری در ۱۶ جلد که ترجمه عربی کتاب «موسوعة الامام الحسین(علیه السلام) فی الکتاب والسنة والتاریخ» با ترجمه عبدالهادی مسعودی می باشد که گزارشی از خصوصیات این کتاب در مقاله ای توسط سیدمحمود طباطبایی نژاد در مجله علوم حدیث (بهار سال ۸۲ شماره ۲۷ صفحه ۲۱۸) بیان شده است. این کتاب بزرگترین و جامع ترین اثر گردآوری شده در این موضوع می باشد. ۲- دائرة المعارف الحسینیة تألیف محمد صادق کرباسی که تا سال ۱۳۸۸ش. ۹۰ جلد آن منتشر شده است. ۳- دانشنامه فرهنگ عاشورا تالیف جواد محدثی. ۴-شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، آیت الله جوادی آملی، نشر اسرا. ۵ و ۶- دو کتاب «مجموعه مقالات کنگره ملی حماسه حسینی» و «دراسات و بحوث مؤتمر الامام الحسین» جمع آوری شده مقالات مختلف و متعدد در موضوع امام حسین (علیه السلام) می باشد.
با تتبع فراوان سه کتاب دیگر مرتبط با موضوع مورد نظر و حدیث شریف یافت شد که به اطلاع می رساند: ۱-ترخان، قاسم، نگرشی عرفانی، فلسفی و کلامی به: شخصیت و قیام امام حسین (ع)، انتشارات چل‌چراغ، ۱۳۸۸ ه ش. ۲- شوشتري، جعفر، خصائص الحسينيه، تهران، داراكتب الاسلاميه، 1372 ه.ش. ۳- شريعتمدار تبريزي، محمدحسين، وسائل المحبين (شرح و ترجمه خصائص الحسينيه)، تهران ، دارالكتب الاسلاميه، 1372 ه. ش. البته کتب فراوانی در این موضوع می باشد که شما نیز می توانید از این کتابها خصوصا در بخش مقامات امام (علیه السلام) استفاده نمایید.
نکته آخر را عرض می کنم و بحث را جمع می کنم  و آن این که از این حدیث می توان استفاده کرد و در راستای مقاله خود می توانید شرح های این حدیث را علاوه بر حدیث اصلی مورد توجه قرار دهید.   حدیث نقل شده از امام صادق علیه السلام به شرح ذیل است: «کلنا سفن النجاة لکن سفینة جدی الحسین (علیه السلام) اوسع و فی لجج البحار اسرع» (بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲) ترجمه: همه‌ی ما اهل بیت، کشتی‌های نجات هستیم ولی کشتی جدم حسین علیه السلام گسترده‌تر و در دل دریاها (و موج‌های خروشان) باشتاب‌تر و سریع‌تر است. هر چند بعضی در سند این نقل اشکالاتی دارند ولی متن و دلالت و محتوای آن مورد تایید و با اصول و احادیث دیگر موافق می باشد.
جمع بندی سوال: برای نوشتن مقاله با محوریت (چراغ هدایت و کشتی نجات بودن امام حسین) به منابع موثق از قبیل پایان نامه، کتاب و مقاله نیاز دارم. لطفا منابع خوب معرفی کنید.   پاسخ:   خوشبختانه کتاب‌های مرجع و عمومی خوب و فراوانی در این موضوع موجود می‌باشد که هرچند شاید کتاب مستقلی در موضوع اصلی شما موجود نباشد ولی می‌توان از بخش های گوناگون این کتب خصوصا در بخش مقامات و جایگاه امام (علیه السلام) با توجه به حدیث شریف استفاده نمود.   دانشنامه ها و برخی کتب و مقالات موجود در این زمینه عبارتند از: ۱- دانشنامه امام حسین تألیف محمد محمدی ری شهری در ۱۶ جلد که ترجمه عربی کتاب «موسوعة الامام الحسین(علیه السلام) فی الکتاب والسنة والتاریخ» با ترجمه عبدالهادی مسعودی می باشد که گزارشی از خصوصیات این کتاب در مقاله ای توسط سیدمحمود طباطبایی نژاد در مجله علوم حدیث (بهار سال ۸۲ شماره ۲۷ صفحه ۲۱۸) بیان شده است. این کتاب بزرگترین و جامع ترین اثر گردآوری شده در این موضوع می باشد. ۲- دائرة المعارف الحسینیة تألیف محمد صادق کرباسی که تا سال ۱۳۸۸شمسی ۹۰ جلد آن منتشر شده است. ۳- دانشنامه فرهنگ عاشورا تالیف جواد محدثی. ۴-شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، آیت الله جوادی آملی، نشر اسرا. ۵ و ۶- دو کتاب «مجموعه مقالات کنگره ملی حماسه حسینی» و «دراسات و بحوث مؤتمر الامام الحسین» جمع آوری شده مقالات مختلف و متعدد در موضوع امام حسین (علیه السلام). ۷-ترخان، قاسم، نگرشی عرفانی، فلسفی و کلامی به: شخصیت و قیام امام حسین (ع)، انتشارات چل‌چراغ، ۱۳۸۸ ه ش. ۸- شوشتري، جعفر، خصائص الحسينيه، تهران، داراكتب الاسلاميه، 1372 ه.ش. ۹- شريعتمدار تبريزي، محمدحسين، وسائل المحبين (شرح و ترجمه خصائص الحسينيه)، تهران ، دارالكتب الاسلاميه، 1372 ه. ش.   شروحی که بر احادیث مرتبط با هدایتگری امام حسین (علیه السلام) به خصوص موضوع «سفینه النجاه» بودن ایشان وجود دارد می تواند راهگشای خوبی باشد.
موضوع قفل شده است