تفسیر حجر(سنگ) در قرآن و روایات

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفسیر حجر(سنگ) در قرآن و روایات

سلام

لطفا تفسیر حجر (سنگ)در روایات و در قرآن را بیان فرمایید

(ممنون اگر در پاسخگویی تسریع بفرمایید)

با تشکر

برچسب: 

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
من خیلی متوجه منظورتون از این سوال نشدم.
یعنی چی تفسیر سنگ یا حجر؟

[=arial]با سلام
براساس برخى از روايات «حجر الاسود»، سنگى است كه از بهشت آمده و در آغاز رنگ آن سفيد بوده و به تدريج بر اثر استلام گنه كاران به رنگ سياه مايل به سرخى با نقطه هاى قرمز و خطهاى زرد در آمده است كه در زاويه ى شرقى «كعبه» نصب شده است. طواف از مقابل آن آغاز و دور هفتم در همان جا ختم مى شود. حجر الاسود در ارتفاع يك و نيم متر از كف مسجد الحرام قرار دارد. قطر آن سى سانتى متر و وزنش بيش از دو كيلو است. اين سنگ سبكتر از آب است و براى همين در آب فرو نمى رود.
در حال حاضر به علّت حوادثى كه اتفاق افتاده از هفده قطعه بهم چسبيده، تشكيل شده است. در عرض آن كه در داخل ديوار است، سه بست نقره اى در سه نقطه آن زده شده و بر طول آن كه در داخل ديوار است، حلقه اى از نقره براى حفظ شكافى كه در آن است، نهاده شده و بر طول و عرض بيرونى آن نيز حلقه دايره اى از نقره كار گذاشته شده است. حجر اسود قديم ترين اثر تاريخى و دينى موحّدان و مسلمانان است كه در حدود چهار هزار سال سابقه تاريخى دارد. فاصله ى حجر اسود تا صفا دويست و شصت و دو ذراع و 18 انگشت و فاصله آن تا مقام ابراهيم بيست و نه ذراع و نه انگشت و تا چاه زمزم چهل ذراع است. از مقام ابراهيم تا حجر الاسود و از چاه زمزم تا حجز اسماعيل، آرامگاه 99 پيامبر قرار دارد و بين ركن يمانى و حجر الاسود قبر هفتاد پيامبر است.
حضرت آدم اولين كسى است كه كعبه را ساخت و حجر اسود را در ضلع شرقى آن نصب كرد. حضرت ابراهيم، آن را از نو ساخت و در آن زمان حجر اسود در كوه ابو قبيس افتاده بود. حضرت ابراهيم در جاى خود نصب كرد. دشمنان كعبه، حجر اسود را در چاه زمزم انداختند تا نابود گردد ولى خاندان حضرت اسماعيل آن را از چاه درآوردند و در جاى خود قرار دادند. جدّ چهارم پيامبر قصى بن كلاب، كعبه را مرمّت كرد و حجر اسود را در جاى خود محكم كرد. در آن زمان كه حضرت محمد(ص) 35 سال داشتند و هنوز رسالت خود را اعلام نكرده بودند، كعبه در اثر باران و سيل تخريب شد. قرشيان كعبه را از نو ساختند و حضرت محمد(ص) در ساختن آن به آنان كمك مى كرد.

لطفا درباره مشتقات حجر در قران وروایات و اینکه به چه یزهایی تشبیه شده مثل قلب کافر و.... به من کمک کنید

کشفی;766633 نوشت:
لطفا درباره مشتقات حجر در قران وروایات و اینکه به چه یزهایی تشبیه شده مثل قلب کافر و.... به من کمک کنید

[=arial]با سلام
چنین سوالات تحقیقی و پایان نامه ای رو بهتر است وقت گذاشته و خودتون پیدا کنید.دوستان دیگری هم اطلاعات دارند می تونند کمکتون کنند.
موفق باشید
موضوع قفل شده است