جمع بندی تفاوت های جن با انسان

تب‌های اولیه

36 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفاوت های جن با انسان

انسان چه تفاوت هایی با جن دارد که باعث شده خدا به همه خلایق حتی اجنه بگوید به انسان سجده کنید در حالی که رایج هست که جن ها هم بدنی مثل ما دارند (به غیر پاهایشان) و روح دارند و اختیار دارند و بهشت و جهنم خاص خودشان را دارند؟ چرا اجنه لیاقت این را پیدا نکردند که خلایق به آنها سجده کنند؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد رئوف

mir@;450109 نوشت:
انسان چه تفاوت هایی با جن دارد که باعث شده خدا به همه خلایق حتی اجنه بگوید به انسان سجده کنید در حالی که رایج هست که جن ها هم بدنی مثل ما دارند (به غیر پاهایشان) و روح دارند و اختیار دارند و بهشت و جهنم خاص خودشان را دارند؟ چرا اجنه لیاقت این را پیدا نکردند که خلایق به آنها سجده کنند؟

با سلام خدمت شما دوست گرامی

انسان ها و جنیان در برخی مسائل مشترک اند مانند اینکه هر دو دارای تکلیف اند، هر دو دارای مومن و کافرند و ... اما هنگامی که داستان خلقت انسان را در قرآن می خوانیم به نکاتی اشاره می شود که در پاسخ سوال شما باید بدان ها توجه کنیم:

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (1) آنگاه نطفه را خون بسته‏اى ساختيم و آن خون بسته را پاره گوشتى كرديم و آن پاره گوشت را استخوانها گردانيديم، و بر آن استخوانها گوشت پوشانديم سپس او را به آفرينشى ديگر باز آفريديم. پس بزرگ و بزرگوار است خداى يكتا كه نيكوترين آفرينندگان است.

این مسئله تنها در مورد خلقت انسان بیان شده است که خداوند خود را بهترین خلق کنندگان می خواند. هنگامی که در مورد چرایی این مسئله دقت کنیم، به آیه دیگری برمی خوریم که طبق آن در می یابیم که آفرینشی دیگر در واقع بحث دمیده شده روح در انسان است، روحی که طبق آیات قرآن خداوند از روح خود در انسان دمیده است، فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ (2) پس چون اندام او را درست و آراسته كردم و از روح خويش در او دميدم او را سجده‏كنان درافتيد. با توجه به آیه اخیر، خداوند در انسان از روح خود دمیده است و این مسئله است که انسان را خدایی می کند و انسان را شایسته آن می کند که به مقام خلیفه اللهی نایل شود. از این رو انسان در هرم هستی، از جایگاه رفیع تری نسبت به جنیان برخوردار است زیرا این ویژگی ممتاز تنها در انسان وجود دارد. از این رو دستور خداوند مبنی بر سجده دیگران بر انسان نیز به جهت مقام خاص و والای انسان می باشد.

موفق باشید

1. مومن .14
2. حجر 29

رئوف;451467 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی

انسان ها و جنیان در برخی مسائل مشترک اند مانند اینکه هر دو دارای تکلیف اند، هر دو دارای مومن و کافرند و ... اما هنگامی که داستان خلقت انسان را در قرآن می خوانیم به نکاتی اشاره می شود که در پاسخ سوال شما باید بدان ها توجه کنیم:

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (1) آنگاه نطفه را خون بسته‏اى ساختيم و آن خون بسته را پاره گوشتى كرديم و آن پاره گوشت را استخوانها گردانيديم، و بر آن استخوانها گوشت پوشانديم سپس او را به آفرينشى ديگر باز آفريديم. پس بزرگ و بزرگوار است خداى يكتا كه نيكوترين آفرينندگان است.

این مسئله تنها در مورد خلقت انسان بیان شده است که خداوند خود را بهترین خلق کنندگان می خواند. هنگامی که در مورد چرایی این مسئله دقت کنیم، به آیه دیگری برمی خوریم که طبق آن در می یابیم که آفرینشی دیگر در واقع بحث دمیده شده روح در انسان است، روحی که طبق آیات قرآن خداوند از روح خود در انسان دمیده است، فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ (2) پس چون اندام او را درست و آراسته كردم و از روح خويش در او دميدم او را سجده‏كنان درافتيد. با توجه به آیه اخیر، خداوند در انسان از روح خود دمیده است و این مسئله است که انسان را خدایی می کند و انسان را شایسته آن می کند که به مقام خلیفه اللهی نایل شود. از این رو انسان در هرم هستی، از جایگاه رفیع تری نسبت به جنیان برخوردار است زیرا این ویژگی ممتاز تنها در انسان وجود دارد. از این رو دستور خداوند مبنی بر سجده دیگران بر انسان نیز به جهت مقام خاص و والای انسان می باشد.

موفق باشید

خب اینکه انسان روح دارد بخاطر این است که خدا از روح خودش در او دمیده است و به همین دلیل پس از مرگ جسم روح بسوی خدا بازمیگردد بعدش هم یا میره بهشت یا میره جهنم خب اجنه هم روح دارند پس خدا از روح خودش در وجود آنها دمیده وگرنه آنها پس از مرگ نابود میشدند.

چگونه اجنه روح دارند در حالی که خدا از روح خود در وجودشان ندمیده؟ آیا اجنه هم مثل انسان عقل دارند؟

سلام
اين مطلبى كه راجع به حديث رو توضيح داده به چه مفهوميه؟يعنى پس خدا نگفته من از روح خودم به انسان دميدم؟
مُحَمّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ عَبْدِ الْحَمِیدِ الطّائِیّ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی کَیْفَ هَذَا النّفْخُ فَقَالَ إِنّ الرّوحَ مُتَحَرّکٌ کَالرّیحِ وَ إِنّمَا سُمّیَ رُوحاً لِأَنّهُ اشْتَقّ اسْمَهُ مِنَ الرّیحِ وَ إِنّمَا أَخْرَجَهُ عَنْ لَفْظَةِ الرّیحِ لِأَنّ الْأَرْوَاحَ مُجَانِسَةٌ لِلرّیحِ وَ إِنّمَا أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ لِأَنّهُ اصْطَفَاهُ عَلَى سَائِرِ الْأَرْوَاحِ کَمَا قَالَ لِبَیْتٍ مِنَ الْبُیُوتِ بَیْتِی وَ لِرَسُولٍ مِنَ الرّسُلِ خَلِیلِی وَ أَشْبَاهِ ذَلِکَ وَ کُلّ ذَلِکَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبّرٌ

اگر خدا فقط به انسان روح خودشو دمیده...پس به سایرین مثل جن چه کسی روحشو دمیده جز خدا؟ پس این دلیل نشد؟ چون از نظر من خداست که به همه روح خودشو دمیده اصلا روح غیر از او هم مگه هست که به مخلوقات دیگه بدمه؟..آیا روایتی مطلبی هست که به دیگر مخلوقات کی و چه روحی دمیده شده...در جواب کی که خداست ولی چه روحی؟ مگه غیر روح خدا هم منشا روح هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//

رئوف;451467 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی

انسان ها و جنیان در برخی مسائل مشترک اند مانند اینکه هر دو دارای تکلیف اند، هر دو دارای مومن و کافرند و ... اما هنگامی که داستان خلقت انسان را در قرآن می خوانیم به نکاتی اشاره می شود که در پاسخ سوال شما باید بدان ها توجه کنیم:

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (1) آنگاه نطفه را خون بسته‏اى ساختيم و آن خون بسته را پاره گوشتى كرديم و آن پاره گوشت را استخوانها گردانيديم، و بر آن استخوانها گوشت پوشانديم سپس او را به آفرينشى ديگر باز آفريديم. پس بزرگ و بزرگوار است خداى يكتا كه نيكوترين آفرينندگان است.

این مسئله تنها در مورد خلقت انسان بیان شده است که خداوند خود را بهترین خلق کنندگان می خواند. هنگامی که در مورد چرایی این مسئله دقت کنیم، به آیه دیگری برمی خوریم که طبق آن در می یابیم که آفرینشی دیگر در واقع بحث دمیده شده روح در انسان است، روحی که طبق آیات قرآن خداوند از روح خود در انسان دمیده است، فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ (2) پس چون اندام او را درست و آراسته كردم و از روح خويش در او دميدم او را سجده‏كنان درافتيد. با توجه به آیه اخیر، خداوند در انسان از روح خود دمیده است و این مسئله است که انسان را خدایی می کند و انسان را شایسته آن می کند که به مقام خلیفه اللهی نایل شود. از این رو انسان در هرم هستی، از جایگاه رفیع تری نسبت به جنیان برخوردار است زیرا این ویژگی ممتاز تنها در انسان وجود دارد. از این رو دستور خداوند مبنی بر سجده دیگران بر انسان نیز به جهت مقام خاص و والای انسان می باشد.

موفق باشید
1. مومن .14
2. حجر 29

با سلام و عرض ادب

ببخشید بنده با چنین عقیده ای مخالفم.

اگر انسان و جن در مورد حقیقت روح با هم اختلافی داشتند پس چرا باید جنیان هم مانند انسانها مکلف باشند و مومن و کافر داشته باشند و از همه مهمتر ثواب و عقابشان مثل انسانها باشد.

اگر بخواهیم تفاوتی قائل شویم میتوانیم بین انسانها هم قائل شویم چون همه انسانها روز اول دارای روح انسانی هستند. کافر همان روحی را دارد که مومن دارد .

اما فرقشان در این است که مومن با فضایل اخلاقی و عبادات به کمال انسانی دست پیدا میکند اما کافر بخاطر فرو رفتن در گناهان تنها روح حیوانی اش پرورش میابد و از کمالات و فضایل انسانی بی بهره میماند.

.امین.;451946 نوشت:
با سلام و عرض ادب

ببخشید بنده با چنین عقیده ای مخالفم.

اگر انسان و جن در مورد حقیقت روح با هم اختلافی داشتند پس چرا باید جنیان هم مانند انسانها مکلف باشند و مومن و کافر داشته باشند و از همه مهمتر ثواب و عقابشان مثل انسانها باشد.

اگر بخواهیم تفاوتی قائل شویم میتوانیم بین انسانها هم قائل شویم چون همه انسانها روز اول دارای روح انسانی هستند. کافر همان روحی را دارد که مومن دارد .

اما فرقشان در این است که مومن با فضایل اخلاقی و عبادات به کمال انسانی دست پیدا میکند اما کافر بخاطر فرو رفتن در گناهان تنها روح حیوانی اش پرورش میابد و از کمالات و فضایل انسانی بی بهره میماند.

این روح حیوانی از چه کسی اومده بر حیوان یا انسان کافر؟ آیا روحی که از خدا دمیده شده حیوانی میشه؟ سخنان شما اشتباه محضه...روح ما از روح خداست حیوانی نمیشه...این اخلاق کافر است که او را حیوانی می کند نه روح.........روح مقدس است

[="#006400"]هوالعالم

اینطوری منحرف میشید .

پیرو کلام کارشناس
چیزی که به اصطلاح میاریم اینه که
خداوند در روح انسان دمیده و نه در جسم !
این به این معناست که بخشی از روح انسان خدایی یا خدایی تر و خداگونه شده
و تواناییها و اختیارات بیشتری نسبت به موجودات پایین تر از انسان داره ...

انسان که خدا نیست
اما خدایی هست و خلیفه خدا ...

البته انسان به معنای واقعی !
و نه هر موجود مدعی و قدرت طلب و انسان نما ... [/]

مشكات الزهرا;451807 نوشت:
سلام
اين مطلبى كه راجع به حديث رو توضيح داده به چه مفهوميه؟يعنى پس خدا نگفته من از روح خودم به انسان دميدم؟
مُحَمّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ عَبْدِ الْحَمِیدِ الطّائِیّ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی کَیْفَ هَذَا النّفْخُ فَقَالَ إِنّ الرّوحَ مُتَحَرّکٌ کَالرّیحِ وَ إِنّمَا سُمّیَ رُوحاً لِأَنّهُ اشْتَقّ اسْمَهُ مِنَ الرّیحِ وَ إِنّمَا أَخْرَجَهُ عَنْ لَفْظَةِ الرّیحِ لِأَنّ الْأَرْوَاحَ مُجَانِسَةٌ لِلرّیحِ وَ إِنّمَا أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ لِأَنّهُ اصْطَفَاهُ عَلَى سَائِرِ الْأَرْوَاحِ کَمَا قَالَ لِبَیْتٍ مِنَ الْبُیُوتِ بَیْتِی وَ لِرَسُولٍ مِنَ الرّسُلِ خَلِیلِی وَ أَشْبَاهِ ذَلِکَ وَ کُلّ ذَلِکَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبّرٌ

ميشه در مورد اين هم توضيح بديد لطفا؟
يكى به اين روايت استناد كرده بود و گفته بود كه خدا از روح خودش به انسان ندميده!
در واقع روح انسان يه مخلوقه
نميدونم!
گيج شدم!ميشه توضيح بديد،شرمنده ميدونم مربوط نيست به اينجا

ما غرك بربك الكريم؟!

Mohammad2db;452265 نوشت:
هوالعالم

اینطوری منحرف میشید .

پیرو کلام کارشناس
چیزی که به اصطلاح میاریم اینه که
خداوند در روح انسان دمیده و نه در جسم !
این به این معناست که بخشی از روح انسان خدایی یا خدایی تر و خداگونه شده
و تواناییها و اختیارات بیشتری نسبت به موجودات پایین تر از انسان داره ...

انسان که خدا نیست
اما خدایی هست و خلیفه خدا ...

البته انسان به معنای واقعی !
و نه هر موجود مدعی و قدرت طلب و انسان نما ...

خدایی تر و ....نداریم همه چیز خدایی است حتی پشه........

مشكات الزهرا;452268 نوشت:
ميشه در مورد اين هم توضيح بديد لطفا؟
يكى به اين روايت استناد كرده بود و گفته بود كه خدا از روح خودش به انسان ندميده!
در واقع روح انسان يه مخلوقه
نميدونم!
گيج شدم!ميشه توضيح بديد،شرمنده ميدونم مربوط نيست به اينجا
ما غرك بربك الكريم؟!

[="#006400"]هوالعالم

تا ارجاع یا ارسال کارشناس محترم
به اسم تبادل نظر ارسال میزنیم

مسلما انسان افریده اس
در اون روایت و کلام نورانی روح به باد تشبیه شده و از دلیل برتری انسان و برگزیده شدنش حرفی نیست .
فقط اشاره شده که برگزیده خداست .

چون انسان خدایی تر بود, نزد خدا عزیزتر شد !
برای مثال خانم یا اقای دلسوزی که دیگری رو با لطف , پسر و فرزند یا عزیز خود می نامند
چون در حقیقت در جوهره وجودیه موجود صفات شایسته یا مشابه یا خصوصیات مورد نظر خود رو میبینند
ازینرو این عزیز رو مورد احترام و مهم تر میدونن و امکانات و اختیارات بیشتری بهش میدن ...

و این

با هر تفسیری که بیاد نمیتونه
خدایی بودن و خداگونه بودن انسان رو رد کنه

قریب به یقین به این معنیه که بخشی از نفس انسان خدایی شده !![/]

nothing;452296 نوشت:
خدایی تر و ....نداریم همه چیز خدایی است حتی پشه........

[="#006400"]هوالعالم

یعنی شعور و اختیار و اراده پشه از شما بیشتره ؟
به پست قبلی مراجعه کنید و لطفا واضح تر ایراد بگیرید .[/]

.امین. نوشت:
روح حیوانی اش
هوالعالم
یا کاملتر اینه که روحش با توجه بیش از حد به امیال حیوانیه نفس
از کمالات و فضایل انسانی بی بهره میماند.

nothing;452296 نوشت:
خدایی تر و ....نداریم همه چیز خدایی است حتی پشه........

Mohammad2db;452308 نوشت:
هوالعالم

یعنی شعور و اختیار و اراده پشه از شما بیشتره ؟
به پست قبلی مراجعه کنید و لطفا واضح تر ایراد بگیرید .


[="#006400"]خدای ناکرده قصد جسارت نداشته و ندارم
میخوام بگم این همون قدر و منزلت انسانه که گاها با بی توجهی به اصل موضوع و اقدام عجولانه بی ارزش میشه .

یکی از طلاست مثل همه موجودات که میگیم از خداست .
یکی طلاست اما طلایی نیست و یکی طلای طلایی و دیگری طلایی تر به نظر میاد
یعنی برق میزنه به چشم میاد !!

در مثال فرزندی که شباهت زیادی به پدر یا مادرش داره !!

در کل انسان لیاقت یکسری صفات خوب رو داشته
که موجودات یاد شده نداشتن ...

به نظرم هر تعریف و تفسیری از نحوه اهدا یا القای صفات خوب به انسان بیاریم
مغایرتی با تعریف و تفسیر دمیده شدن روح پیدا نمیکنه ...[/]

Mohammad2db;452311 نوشت:
هوالعالم
یا کاملتر اینه که روحش با توجه بیش از حد به امیال حیوانیه نفس
از کمالات و فضایل انسانی بی بهره میماند.

اینکه نشد دلیل! شما بر چه اساسی میگید روح انسان از کمالات و فضایل برخورداره ولی روح اجنه نه؟! مثل این میمونه که مثلا ما بیایم پیامبر یا ائمه را مثال بزنیم و بگیم روح انسان روحانی تره! خب من میتونم روح یزید یا صدام رو مثال بزنم و بگم روح انسان روحانی تر نیست که هیچ حیوانی تر هم هست! تازه این حرف من هم مصداقش بیشتره هم با توجه به سخن فرشتگان به هنگام آفرینش انسان که به خدا گفتند کسی را می آفرینی که در زمین فساد میکند تازه دلیل بر حیوانی تر بودن روح انسان میشود!

رئوف;451467 نوشت:
خداوند در انسان از روح خود دمیده است و این مسئله است که انسان را خدایی می کند و انسان را شایسته آن می کند که به مقام خلیفه اللهی نایل شود. از این رو انسان در هرم هستی، از جایگاه رفیع تری نسبت به جنیان برخوردار است زیرا این ویژگی ممتاز تنها در انسان وجود دارد. از این رو دستور خداوند مبنی بر سجده دیگران بر انسان نیز به جهت مقام خاص و والای انسان می باشد.

ما مصداقی از اجنه نداریم اما در مورد انسان ها این ویژگی چندان با ارزش نبوده و به درازای تاریخ میتوان ده ها یا شاید هم صدها انسان پست فطرت را مثال زد در حالی که انسان های نیک سرشت شاید از انگشتان دست فراتر نرود! نمونه بارزش هم حماسه عاشورا هست یعنی حسین و 72 نفر در مقابل هزاران یا ده ها هزار نفر! یعنی الان در عالم اجنه وضعیت بدتر از این هست؟!

mir@;452576 نوشت:
اینکه نشد دلیل! شما بر چه اساسی میگید روح انسان از کمالات و فضایل برخورداره ولی روح اجنه نه؟! مثل این میمونه که مثلا ما بیایم پیامبر یا ائمه را مثال بزنیم و بگیم روح انسان روحانی تره! خب من میتونم روح یزید یا صدام رو مثال بزنم و بگم روح انسان روحانی تر نیست که هیچ حیوانی تر هم هست! تازه این حرف من هم مصداقش بیشتره هم با توجه به سخن فرشتگان به هنگام آفرینش انسان که به خدا گفتند کسی را می آفرینی که در زمین فساد میکند تازه دلیل بر حیوانی تر بودن روح انسان میشود!
[="#006400"]دقت کنید
عرض شده : از کمالات و فضایل [="#006400"]انسانی[/] بی بهره میماند .
یعنی نتیجه مثبت اعمالی که برای انسان تعریف شده !![/]

Mohammad2db;452632 نوشت:
دقت کنید
عرض شده : از کمالات و فضایل انسانی بی بهره میماند .
یعنی نتیجه مثبت اعمالی که برای انسان تعریف شده !!

خب شما میگویید کمالات و فضایل اخلاقی انسان را اجنه ندارند خب این یک حکم قطعی نیست برخی دارند و برخی ندارند پس دلیل نمیشود که دلیل بر برتری انسان باشد.

ببینید انسان ها و اجنه هر دو تکلیف دارند اختیار دارند عقل دارند روح دارند پیامبر دارند بهشت و جهنم دارند و هر دو میتوانند به جایگاه انبیا و ائمه و شهدا برسند یا به جایگاه یزید و صدام و هیتلر برسند. من فرقی بین این دو نمیبینم که بخوام سجده بر انسان رو منطقی ببینم. مگر اجنه چه چیزی کمتر از انسان ها دارند که مخلوقات نباید بر آنان سجده کنند؟!

[="Microsoft Sans Serif"]درود :Gol:

mir@;452576 نوشت:
اینکه نشد دلیل! شما بر چه اساسی میگید روح انسان از کمالات و فضایل برخورداره ولی روح اجنه نه؟! مثل این میمونه که مثلا ما بیایم پیامبر یا ائمه را مثال بزنیم و بگیم روح انسان روحانی تره! خب من میتونم روح یزید یا صدام رو مثال بزنم و بگم روح انسان روحانی تر نیست که هیچ حیوانی تر هم هست!

خدا از فرشتگان نخواست که آدمیان بدنهاد را سجده کنند؛ بلکه از آنان خواست که یک پیامبر را سجده کنند.
آدمیان بدنهاد، برتری‌ای بر دیگر آفریده‌ها ندارند ولی آدمیان پاک‌سرشت، بسیار بزرگ و نیرومند هستند و برتر از دیگر آفریده‌ها.

آدمی که پاک باشد و برای رسیدن به خدا تلاش کند، شایسته‌ی سجده کردن است؛ همچون حضرت آدم که فرشتگان او را سجده کردند؛ همچون یوسف، که پدر و برادرانش، او را سجده کردند و همچون محمد، که همانگونه که از نامش بر می‌آید، همه‌چیز، او را ستایش و سجده می‌کند.
ولی یک جن، هرچقدر هم که تلاش کند، نمی‌تواند به مقام یک عارف یا پیامبر برسد؛ زیرا آدم، یک آفریده‌ی بی‌نهایت ولی جن، محدود است.
همانگونه که در قرآن نیز می‌بینیم، تنها آدم است که همه‌ی نام‌های خدا را می‌تواند دریافت و بازگو کند و هیچکدام از کسانی که در درگاه خدا بودند (شیطان و فرشتگان) نتوانستند این‌کار را انجام دهند:
(بقره / 31): «و خداوند، همه‌ی نام‌ها و اسرار هستی را به آدم آموخت؛ سپس (همان) نام‌ها را به فرشتگان عرضه کرد و فرمود: اگر راست می‌گوییداز این نام‌ها، به من خبر دهید»
که هیچکدام از آن‌ها، نتوانستند:
(بقره / 32): «فرشتگان گفتند: پروردگارا! تو پاک و منزه هستی؛ ما چیزی، جز آنچه تو به ما آموخته‌ای، نمی‌دانیم ...»

در اینجا، به خاطر دستور زبان عربی، شیطان نیز، با فرشتگان جمع بسته شده است و در آن‌زمانی که آدم نام‌های خدا را بیان می‌کرد، شیطان نیز در میان آنان بود:
(بقره / 34): «و هنگامی که به فرشتگان گفتیم: بر آدم سجده کنید؛ همگی سجده کردند، مگر ابلیس ...»
پس او هم نتوانست، نام‌ها و اسرار هستی را دریافت کند؛ زیرا آفریده‌ای محدود است. ولی آدم توانست:

width: 700

[/TD]
[TD="align: left"]رسد آدمی به جایی، که به‌جز خدا نبیند
[/TD]
[TD]بنگر که تا چه حد است؛ مقام آدمیت

نقل قول:
تازه این حرف من هم مصداقش بیشتره هم با توجه به سخن فرشتگان به هنگام آفرینش انسان که به خدا گفتند کسی را می آفرینی که در زمین فساد میکند تازه دلیل بر حیوانی تر بودن روح انسان میشود!

آدمی راه سخت‌تری برای رسیدن به خدا در پیش دارد و برای همین، بیشتر آنان، این سختی را تاب نمی‌آورند و گمراه می‌شوند ولی کسانی که این سختی‌ها را تاب بیاورند، بالاترین مقام را در میان آفریده‌ها دارند.

mir@;451795 نوشت:
خب اینکه انسان روح دارد بخاطر این است که خدا از روح خودش در او دمیده است و به همین دلیل پس از مرگ جسم روح بسوی خدا بازمیگردد بعدش هم یا میره بهشت یا میره جهنم خب اجنه هم روح دارند پس خدا از روح خودش در وجود آنها دمیده وگرنه آنها پس از مرگ نابود میشدند.

چگونه اجنه روح دارند در حالی که خدا از روح خود در وجودشان ندمیده؟ آیا اجنه هم مثل انسان عقل دارند؟

با سلام خدمت شما دوست گرامی

اجنه نیز مانند انسان قدرت درک و فهم دارند اما این مسئله شما گفتید در مورد روح داشتن اجنبه، لزوما به این معنا نیست که از روح الهی باشد و با آن درجه از شرافت و قداستی که در آیه به کار رفته است، که خداوند می فرماید از روح خودم، در او دمیدم، در مورد اجنه به کار نرفته است و سپس خداوند خود را پس از خلقت انسان، بهترین آفریننده می نامد و این نشانگر آن است که در انسان مسئله وجود دارد که در اجنه یا دیگر موجودات وجود نداشته است.

موفق باشید

مشكات الزهرا;451807 نوشت:
سلام
اين مطلبى كه راجع به حديث رو توضيح داده به چه مفهوميه؟يعنى پس خدا نگفته من از روح خودم به انسان دميدم؟
مُحَمّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ عَبْدِ الْحَمِیدِ الطّائِیّ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی کَیْفَ هَذَا النّفْخُ فَقَالَ إِنّ الرّوحَ مُتَحَرّکٌ کَالرّیحِ وَ إِنّمَا سُمّیَ رُوحاً لِأَنّهُ اشْتَقّ اسْمَهُ مِنَ الرّیحِ وَ إِنّمَا أَخْرَجَهُ عَنْ لَفْظَةِ الرّیحِ لِأَنّ الْأَرْوَاحَ مُجَانِسَةٌ لِلرّیحِ وَ إِنّمَا أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ لِأَنّهُ اصْطَفَاهُ عَلَى سَائِرِ الْأَرْوَاحِ کَمَا قَالَ لِبَیْتٍ مِنَ الْبُیُوتِ بَیْتِی وَ لِرَسُولٍ مِنَ الرّسُلِ خَلِیلِی وَ أَشْبَاهِ ذَلِکَ وَ کُلّ ذَلِکَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبّرٌ


با سلام خدمت شما دوست گرامی

در مباحث اعتقادی تمسک به احادیث باید با دقت بیشتری صورت بگیردو از این رو این حدیث نیازمند بررسی سندی و دلالی است.
با این حال این حدیث بحث دمیدن روح از خدا را انکار نمی کند بلکه بیانگر وجه اسناد روح به خداوند است که اضافه ای تشریفیه است.

موفق باشید

nothing;451901 نوشت:
اگر خدا فقط به انسان روح خودشو دمیده...پس به سایرین مثل جن چه کسی روحشو دمیده جز خدا؟ پس این دلیل نشد؟ چون از نظر من خداست که به همه روح خودشو دمیده اصلا روح غیر از او هم مگه هست که به مخلوقات دیگه بدمه؟..آیا روایتی مطلبی هست که به دیگر مخلوقات کی و چه روحی دمیده شده...در جواب کی که خداست ولی چه روحی؟ مگه غیر روح خدا هم منشا روح هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//


با سلام خدمت شما دوست گرامی

شکی نیست که تمام موجودات، هستی خود را مدیون خداوند اند و خداوند خالق همه ی آنهاست. با این حال باید به این مسئله نیز توجه کرد که در عالم سلسله علل و عواملی وجود دارد که و موجوداتی که در مراحل بالاتر این سلسله قرار گرفته اند از حیث سعه ی وجودی و کمال، بالاتر محسوب می شوند.

با توجه به این مسئله، این چنین نیست که موجودات دیگر، مخلوقات خالقی غیر از خداوند باشند ولی باید به این مسئله توجه کرد که در مورد هیچ کدام از آنها تعبیر اینکه از روح خود دمیدم، به کار نرفته است و این مسئله نشانگر آن است که خلقت انسان از کیفیتی برخوردار بوده است که دیگران این کیفیت را نداشته اند. و این مسئله نشانگر ویژگی خاص انسان است و اگرنه خداوند در مورد موجودات دیگر هم می توانست بگوید که از روح خود در آنها دمیدم و سپس هم بگوید، من بهترین آفرینندگانم، اما چنین چیزی وجود ندارد.

موفق باشید

رئوف;453553 نوشت:

با سلام خدمت شما دوست گرامی

در مباحث اعتقادی تمسک به احادیث باید با دقت بیشتری صورت بگیردو از این رو این حدیث نیازمند بررسی سندی و دلالی است.
با این حال این حدیث بحث دمیدن روح از خدا را انکار نمی کند بلکه بیانگر وجه اسناد روح به خداوند است که اضافه ای تشریفیه است.

موفق باشید

سلام و تشكر بابت پاسخ
اما يكم ساده تر ميشه توضيح بديد؟من خيلى بى سوادم!اضافه تشريفيه؟
ببينيد اون مطلبى كه من خوندم گفته بود تو اين روايت گفته روح انسان مخلوق خداست و قسمتى از وجود خدا نيست

ما غرك بربك الكريم؟!

رئوف;453558 نوشت:

با سلام خدمت شما دوست گرامی

شکی نیست که تمام موجودات، هستی خود را مدیون خداوند اند و خداوند خالق همه ی آنهاست. با این حال باید به این مسئله نیز توجه کرد که در عالم سلسله علل و عواملی وجود دارد که و موجوداتی که در مراحل بالاتر این سلسله قرار گرفته اند از حیث سعه ی وجودی و کمال، بالاتر محسوب می شوند.

با توجه به این مسئله، این چنین نیست که موجودات دیگر، مخلوقات خالقی غیر از خداوند باشند ولی باید به این مسئله توجه کرد که در مورد هیچ کدام از آنها تعبیر اینکه از روح خود دمیدم، به کار نرفته است و این مسئله نشانگر آن است که خلقت انسان از کیفیتی برخوردار بوده است که دیگران این کیفیت را نداشته اند. و این مسئله نشانگر ویژگی خاص انسان است و اگرنه خداوند در مورد موجودات دیگر هم می توانست بگوید که از روح خود در آنها دمیدم و سپس هم بگوید، من بهترین آفرینندگانم، اما چنین چیزی وجود ندارد.

موفق باشید

به نظرم همون روايتى كه من ازش سوال پرسيدم هم در همين مورده نه؟
در واقع گفته كه روح انسان در برابر ارواح برگزيده است

ما غرك بربك الكريم؟!

[="#000080"][/]

mir@;452900 نوشت:
خب شما میگویید کمالات و فضایل اخلاقی انسان را اجنه ندارند خب این یک حکم قطعی نیست برخی دارند و برخی ندارند پس دلیل نمیشود که دلیل بر برتری انسان باشد.

[="#006400"]هوالعالم
این چیزیه که ظاهرا شما میخوایی بذاری در بین عرایض من !؟ که چنین چیزی گفتم .
در صورتی که چنین چیزی نگفتم و حتی اشاره هم نکردم ... !

اضافه میکنم:
ولی یه همچین چیزی در مورد انسان گفتم :
==در کل انسان لیاقت یکسری صفات خوب رو داشته
==که موجودات یاد شده نداشتن ...

شاید اگر تعریف کمرنگ شده انسان واقعی رو از دیگر موجودات صالح(بازم میگم پایین تر از انسان) بپرسیم یا درک کنیم
دیگر مخالف با شایستگی در تعریف و خلیفه خدا بودن انسان نباشیم .

ولی باز به هوای گوشزد شما
میتونیم اینطور بگیم که همیشه استثنایی وجود داره
و ما یکی از دلایل عزت انسان نزد خدا رو بیان کردیم
حتی این که به یقین بگیم بعد از ما انسانی یا موجودی کاملتر از ما خلق نشده یا نخواهد شد
درست نیست .

بهتره که بنده ادامه ندم . [/]

مشكات الزهرا;453559 نوشت:
سلام و تشكر بابت پاسخ
اما يكم ساده تر ميشه توضيح بديد؟من خيلى بى سوادم!اضافه تشريفيه؟
ببينيد اون مطلبى كه من خوندم گفته بود تو اين روايت گفته روح انسان مخلوق خداست و قسمتى از وجود خدا نيست

ما غرك بربك الكريم؟!



با سلام خدمت شما دوست گرامی

با عرض پوزش از اینکه بیش از اندازه، اصطلاحی پاسخ داده شده بود.

اضافه تشریفیه به معنای آن است که یک شی به جهت انتسابش به شی دیگری دارای شرافت و ارزش می شود. مانند اینکه گفته شده است کعبه خانه ی خداست، روشن است که خداوند نیازی به خانه ندارد ولی کعبه از طریق اسناد به خداوند، دارای شرافت می شود. همچنین در مورد "روحی" منظور این است که روحی که به جهت انتساب به خداوند دارای شرافت شده است.

مطلب دیگر این بود که در مباحث اعتقادی، برای تمسک به روایات باید احتیاط بیشتری داشته باشیم.

مطلبی که شما خوانده اید را بنده ندیدم فلذا نمی توانم درباره آن نظری بدهم.

موفق باشید

مشكات الزهرا;453562 نوشت:
به نظرم همون روايتى كه من ازش سوال پرسيدم هم در همين مورده نه؟
در واقع گفته كه روح انسان در برابر ارواح برگزيده است

ما غرك بربك الكريم؟!



با سلام خدمت شما دوست گرامی

با توجه به حدیث و آیه می توان چنین تعبیر کرد که روحی که انسان ها از آن خلق شده اند برگزیده تر و برتر بوده است. و این بدان معنا نیست که دیگران، مخلوق خداوند نیستند، بلکه به معنای آن است که روح دمیده شده در آنان هم رتبه با روحی که در انسان دمیده شده نیست.

موفق باشید

سلام:Gol:

ببخشید پیرامون همین بحث ی سؤال داشتم.

منظور از روح در نفخت فیه من روحی میتونه همون فطرت ادمی باشه؟ انسان از زمانیکه پا به دنیا میذاره ی سری نیازهای معنوی در وجودش هست که با بزرگتر شدن اون

نیازها خودشونو بیشتر نشون میدن مثل نیاز به پرستش و عبادت.

این نیازهای معنوی که فطری هستند در اجنه هم هست؟

رئوف;454003 نوشت:
با توجه به حدیث و آیه می توان چنین تعبیر کرد که روحی که انسان ها از آن خلق شده اند برگزیده تر و برتر بوده است. و این بدان معنا نیست که دیگران، مخلوق خداوند نیستند، بلکه به معنای آن است که روح دمیده شده در آنان هم رتبه با روحی که در انسان دمیده شده نیست.

فقط با استناد به صداقت خدا میتوان به این نتیجه رسید که روح انسان برتر از روح جن هست مثل همان سخنی که خدا به فرشتگان گفت "من چیزی میدانم که شما نمیدانید" البته این چیزی که خدا میداند و فرشتگان نمیدانند ما هم نمیدانیم که چیست همانطور که از عالم اجنه خبر نداریم.

در هر صورت با استدلال نمیتوان گفت که انسان برتر از جن هست چون در ظاهر در همه چیز با یکدیگر مشترک هستند از باطن امر هم کسی خبر ندارد.

mir@;454038 نوشت:
در هر صورت با استدلال نمیتوان گفت که انسان برتر از جن هست چون در ظاهر در همه چیز با یکدیگر مشترک هستند از باطن امر هم کسی خبر ندارد.

[="#006400"]هوالعادل
شما تاپیک رو دور سر چرخوندی طوری که حقیر رو از بحث زده کردی
ولی باز اخرش نوشتید :[/]
نقل قول:
فقط با استناد به صداقت خدا میتوان به این نتیجه رسید که روح انسان برتر از روح جن هست

[="DarkSlateBlue"]باسلام..

رئوف;453551 نوشت:
اجنه نیز مانند انسان قدرت درک و فهم دارند اما این مسئله شما گفتید در مورد روح داشتن اجنبه، لزوما به این معنا نیست که از روح الهی باشد و با آن درجه از شرافت و قداستی که در آیه به کار رفته است، که خداوند می فرماید از روح خودم، در او دمیدم، در مورد اجنه به کار نرفته است و سپس خداوند خود را پس از خلقت انسان، بهترین آفریننده می نامد و این نشانگر آن است که در انسان مسئله وجود دارد که در اجنه یا دیگر موجودات وجود نداشته است.

میدونید واقعا الان داشتم به چی فکرمیکردم {البته خداببخشه اما الان داشتم یه لحظه به این موضوع فکرمیکردم که اگرخداوند برای اجنه هم چنین دم و دستگاه و تشکیلاتی ازجمله پیامبر و عقل و شعور و غیره وضع کرده باشه و الانهم اونها هم مثل ما صاحب کتاب و پیامبرباشن که تو کتاب اونها ازقول خداوندگفته شده که خداوند بعدازخلقت جن یا اجنه خود را فلان و فلان خطاب نمود یا بخود درود و احسنت فرستاد و ازاینجور حرفها چی ..؟؟}

آیاچنین چیزی امکان ندارد یعنی بیخبرگذاشتن همه موجودات ازیکدیگر که ما حتی از دنیای یک سگ یا یک پشه هم بیخبریم چه رسد بدنیای جنیان بنابراین این احتمالا را هم با یقین رد ننماییم که فقط خدامیداند در پس پرده اسرارش چه رازورمزهایی قراردارند که شاید فقط درقیامت و رستاخیزبزرگ همه آنها رو خواهندشد..

اما پاسخ به سوال شامل چند اما و اگر میشود یعنی اینکه ما هنوز اندرخم یک کوچه درمورد روح خودمان ماندیم که چیست یا کیست و این موجودقدرتمند را از ذهن یا مغزخودمان جدامیبینیم بنابراین درمورد روح مسئله هنوز پوشیده مانده است اما خود حقیر معتقدم یا روح موجودی کاملا مادی ست و مکان اونهم مغز یا قلب یا بعلت مسافرتهای درونی به همه جای بدن صاحب خود مانند خون اماباسرعتی بسیاربالاتر،درهرجایی ازبدن ممکن است وجودداشته باشد یا اگر موجودی غیر مادی ست بنابراین نیمی ازباورهای قبلی را باید بریزیم بیرون منجمله روح خدایی و اشرف مخلوقات با تمایز روح که همه موجودات دارای روح میباشند حتی سنگ و کوه و دریا و جنگل و نه یک روح که هریک دارای دو روح خواهند بود یکی ازجانب شیطان دیگری ازجانب خدا که اینجوری هم بحث دو خالقی پیش خواهدآمد که یکی بدی ها و زشتی ها را آفریده و دیگری خوبی ها و زیبایی ها را و .. و الی ادامه ماجرا .. بنابراین همان بهتر کهفعلا قبول نمایم روح موجودی ست مادی که در 4 ماهگی در رحم مادران و بعلت یک تغییر یا جهش ژنتیکی بارورشده و جان میگیرد مانند سلسله مراتب خلقت انسان بعد ازنطفه و مراحل بعدازآن و از اینرو شباهت جن و انس دراین است که هریک از این موجودات {جن و انس} در دنیای خود سرور و والامقام اند و دارای کرامت و تفاوت آنها هم احتمالا نوع خلقت اونهاست که یکی در زمین سروری میکند و دیگری در خورشید {بعلت اشاره خدا به خاک درموردانسان،سیاره زمین و اشاره به تشعشع آتش،ستاره و شاید ستاره خورشید یا ستاره ای دیگر اما شک کمی دارم که محل زندگی جنیان باید یک ستاره یا خورشید باشد که فقط نحوه خلقت ما و چشمان ما یا هریک ازما مانع دیدن یکدیگرشده یا میشود}

{باسپاس}[/]

با سلام خدمت شما دوست گرامی

همان طور که شما اشاره کردید، علم ما محدود است و نمی توانیم در مورد بسیاری از امور اظهار نظر قطعی نماییم. اما در مورد اموری که خداوند در قرآن بیان فرموده است با توجه به علم بیکران او و نیز صدق او می توانیم با قطعیت از مفاد قرآن، استفاده کنیم.
بنابراین هنگامی که خداوند در قرآن در مورد انسان و جن سخن می گوید و سپس در مورد انسان مطالبی که پیش از این بیان شده را بیان می کند، می توان به جایگاه ویژه انسان پی برد.

مطلب دیگر این است که پیامبر اسلام، پیامبر تمام موجودات است و رحمه للعالمین است و این مسئله شامل اجنه نیز می شود.

در هر صورت با این ایده که نباید بیش از آنچه که علم داریم، بیان کنیم، موافقم. گاهی سخن ها و مطالبی که در مورد اجنه بیان می شود که مستند به هیچ مطلبی نیست و نباید به صرف چنین سخنانی در مورد آنها، حکمی صادر کنیم.

موفق باشید

با نام و یاد دوست

سلام و عرض ادب



پرسش:
انسان چه تفاوت هایی با جن دارد؟چرا اجنه لیاقت این را پیدا نکردند که خلایق به آنها سجده کنند؟


پاسخ:
انسان ها و جنیان در برخی مسائل مشترک اند مانند اینکه هر دو دارای تکلیف اند، هر دو دارای مومن و کافرند و ... اما هنگامی که داستان خلقت انسان را در قرآن می خوانیم به نکاتی اشاره می شود که در پاسخ سوال شما باید بدان ها توجه کنیم: «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»؛ آنگاه نطفه را خون بسته‏ اى ساختيم و آن خون بسته را پاره گوشتى كرديم و آن پاره گوشت را استخوان ها گردانيديم، و بر آن استخوان ها گوشت پوشانديم سپس او را به آفرينشى ديگر باز آفريديم. پس بزرگ و بزرگوار است خداى يكتا كه نيكوترين آفرينندگان است.(1)

این مسئله تنها در مورد خلقت انسان بیان شده است که خداوند خود را بهترین خلق کنندگان می خواند. هنگامی که در مورد چرایی این مسئله دقت کنیم، به آیه دیگری بر می خوریم که طبق آن در می یابیم که آفرینشی دیگر در واقع بحث دمیده شده روح در انسان است، روحی که طبق آیات قرآن خداوند از روح خود در انسان دمیده است، «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ»؛ پس چون اندام او را درست و آراسته كردم و از روح خويش در او دميدم او را سجده‏ كنان درافتيد.(2) با توجه به آیه اخیر، خداوند در انسان از روح خود دمیده است و این مسئله است که انسان را خدایی می کند و انسان را شایسته آن می کند که به مقام خلیفه اللهی نایل شود.
از این رو انسان در هرم هستی، از جایگاه رفیع تری نسبت به جنیان برخوردار است زیرا این ویژگی ممتاز تنها در انسان وجود دارد. از این رو دستور خداوند مبنی بر سجده دیگران بر انسان نیز به جهت مقام خاص و والای انسان می باشد.
شکی نیست که تمام موجودات، هستی خود را مدیون خداوند اند و خداوند خالق همه ی آن هاست. با این حال باید به این مسئله نیز توجه کرد که در عالم سلسله علل و عواملی وجود دارد که و موجوداتی که در مراحل بالاتر این سلسله قرار گرفته اند از حیث سعه ی وجودی و کمال، بالاتر محسوب می شوند.

با توجه به این مسئله، این چنین نیست که موجودات دیگر، مخلوقات خالقی غیر از خداوند باشند ولی باید به این مسئله توجه کرد که در مورد هیچ کدام از آن ها تعبیر این که از روح خود دمیدم، به کار نرفته است و این مسئله نشانگر آن است که خلقت انسان از کیفیتی برخوردار بوده است که دیگران این کیفیت را نداشته اند. و این مسئله نشانگر ویژگی خاص انسان است و اگرنه خداوند در مورد موجودات دیگر هم می توانست بگوید که از روح خود در آن ها دمیدم و سپس هم بگوید، من بهترین آفرینندگانم، اما چنین چیزی وجود ندارد.

______
(1) مومن/ 14.
(2) حجر/ 29.

موضوع قفل شده است