تغییر جنسیت در رفتار کودکان( اختلال هويت جنسي‌ اوليه و ثانويه)

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تغییر جنسیت در رفتار کودکان( اختلال هويت جنسي‌ اوليه و ثانويه)

سلام علیکم



در رفتار بسیاری از کودکان مشاهده میشه که علاقه دارند در کسوت جنس مخالف باشند و این رفتار فکر میکنم بیشتر در پسربچه ها خودش رو نشون میده. مثل چادر سر کردن موقع نماز و پوشیدن لباس های زنانه مثل روسری و دامن و....

این رفتار تا چه سنی نگرانی نداره و چه رفتاری باید در مقابل این کودکان داشت؟

با سلام خدمت شما همكار گرامي سئوال بسيار دقيق و كاربردي اي پرسيديد.
هويت جنسي انسان از 2-3 سالگي شكل مي‌گيرد يعني پسر، گرايش به كارهاي پسرانه(ماشين بازي، تعمير، خونه سازي، رانندگي، كشتي، تفنگ بازي و پليس شدن و همبازي شدن بيشتر با پسرها...) دارد و دختر گرايش به كارهاي دخترانه مانند مامان بازي، خاله بازي، عروسك بازي، شيردادن به بچه و تر و خشك كردن، خانم معلم شدن، آشپزي كردن و بازي با دختر بچه ها و....
به دو دليل ممكن است اين هويت جنسي برعكس شكل بگيرد
سبب‌شناسی
- زیست‌شناختی: تستوسترون بر نورون‌های مغزی که در عمل مردانه‌سازی مغز در قسمت‌هائی مانند هیپوتالاموس شرکت می‌کنند، اثر می‌کند. اینکه تستوسترون در الگوهای رفتاری زنانه یا مردانه مربوط به اختلال هویت جنسی دخالت داشته باشد، مورد بحث است. استروئیدهای جنسی در تظاهر رفتار جنسی در مردان و زنان بالغ اثر دارد. (به این معنی که تستوسترون می‌تواند میل جنسی و پرخاشگری را در زنان افزایش دهد، و استروژن یا پروژسترون می‌تواند میل جنسی و پرخاشگری را در مردان کاهش دهد).
- روانی‌ - اجتماعی: نبودن الگوهای نقش جنسی با جنس مشابه کودک و تشویق‌های صریح یا ضمنی والدین در رفتار کردن مشابه جنس مخالف، در ایجاد اختلال هویت جنسی در کودکی دخیل است. مادران این کودکان ممکن است افسرده یا گوشه‌گیر باشند. گاهی اوقات صفات مزاجی ذاتی منجر به پسرانی حساس و ظریف و دخترانی پرخاشگر و پرانرژی می‌گردد. سوءاستفاده جسمی و جنسی ممکن است مستعدکننده اختلال باشد.
در قسمت دوم علل زير مي تواند نقش پررنگي داشته باشد
1- ايفا نكردن والدين نقش جنسيتي شان را (مثلا مادر مانند مردها عمل مي كند يا پدر مانند زن ها و فرزند با آنها همانند سازي مي كند
2- در خانواده يا محيط زندگي كودك بيشتر با ناهمجنس خود بازي و زندگي مي‌كند مثل كودك پسري كه مهدي مي رود كه اغلب شان دختراند يا در خانواده اي زندگي مي كند كه اغلب اعضا خانواده جنسيت مونث دارند.
3- امتياز خاص قائل شدن براي يك جنس خاص مثلا در خانواده اي كه براي دختر امتياز خاص قائل مي شوند پسر تمايل دارد خود را به آن جنس متمايل كند تا امتياز كسب كند.
4- تربيت ناهمگون با جنسيت فرزند مثلا مادري كه پسر دوست داشته به دخترش لباس پسرانه مي پوشاند و اساب بازي هاي پسرانه برايش مي خرد و رفتار دخترانه اش را سركوب و رفتار دخترانه اش را تقويت مي كند.
5- گاهي نيز در اجتماع اين رفتارها تقويت مي شود مثلا پسري كه اداي دخترانه دارد مورد توجه قرار مي گيرد.
6- زندگي با يك والد مثلا در خانه اي كه كودك پسر در دراز مدت پدرش را نمي بيند يا از نعمت پدر محرم است و هميشه با مادر است ممكن است رفتارش همسوي با مادر شود.

اختلالات هويت جنسي يكي از اختلالات بسيار شديد است كه هنوز براي نوع اوليه آن درماني نيافته اند و نوع دوم آن نيز به به درمان بسيار دير جواب مي دهد.
بنابراين بايد تلاش كرد تا از همان ابتدا كودك را در مسير تشكيل هويت جنسي اش قرار داد.
با تنظيم هاي متناسب با جنسيت كودك در

  1. خريد اسباب بازي
  2. پوشاندن لباس متناسب با جنسيت
  3. تقويت و تشويق اطوار متناسب با جنسيت
  4. خاموشي(تقويت نكردن و امتياز ندادن) به رفتارهاي نا همخوان با جنسيت
  5. تنظيم دوستان
  6. تنظيم مهد براي همخوان شدن با جنسيت
  7. تشويق به همانند سازي با والد همجنس
اگر ديديد كه كودك در رفتارهاي زيادي ناهمگون با جنسيت خود عمل مي كنند پيشنهاد مي‌كنم براي دفع ضرر محتمل كه كاري عقلايي است حتما از روان شناس باليني حضوري كمك بگيريد
موضوع قفل شده است