تغيير اهداف و فراموش كردن آرزوها

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تغيير اهداف و فراموش كردن آرزوها
سلام و عرض ادب من پسری ۱۸ ساله هستم که امسال کنکور ریاضی دادم و چون خیلی براش برنامه ریزی و هدف گذاری نکردم رتبه م بسیار پایین شد، البته آرزو ها و اهدافی توی ذهنم بود که خیلی دوست داشتم بهشون برسم ولی به هر حال نرسیدم، این اهداف خیلی سخت و بزرگ بود، من در کل بچه درس خوان نیستم امّا اهدافی برای خودم تعیین کردم که مخصوص بچه درس خوان ها بود. خیلی هم غصه و حسرتش رو می خورم، ای کاش هیچ وقت به این اهداف فکر نمی‌کردم تا الآن حسرتش رو بخورم. واقعا بعضی وقت که بهش فکر میکنم، اعصابم بهم میریزد. الآن سه تا رشته دانشگاه آزاد قبول شدم که متأسفانه هیچ علاقه‌ای بهشون ندارم. بسیار سردرگم و ناامید شدم. ولی به هر حال مجبورم که توی یکی از این رشته ها رو تحصیل کنم. حالا میشه بهم کمک کنید چطوری اهداف و آرزوهای پیشینم و فراموش کنم؟!
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد نشاط
سلام از اعتماد شما به این مرکز خیلی متشکرم؛ مایه افتخار ماست که در خدمت شما دوستان بزرگوار باشیم. اهداف انسان زمانی معقول و منطقی است که با استعداد فرد همخوانی داشته باشد؛ از طرف دیگر اهداف بدون تلاش حاصل نمی شود؛ مثل اینکه می خواهیم یک باغچه ای را آباد بکنیم و می خواهیم برداشت خوبی هم داشته باشیم؛ حال اگر باغچه را همین طوری ول کنیم و نرسیم؛ طبیعتا باغچه ما میوه خوبی نخواهد داد و شاید درختانش هم خشک بشود. شما هم اگر به استعداد خودتان بها ندهید و تلاش منظم و مداومی نداشته باشید، طبیعتا نتیجه نمی گیرید. پس یک قضیه به گذشته شماست؛ که باید عبرت بگیرید و برای اینده خودتان تلاش کنید و بتدریج هدفمند زندگی کردن را در زندگی خودتان نهادینه کنید. نکته دیگر تصمیم منطقی برای شرایط حاضر؛ برای انتخاب رشته حاضر؛ نیاز به مشاوره تحصیلی دارید. ملاک مهمی که در انتخاب همین رشته باید دقت داشته باشید؛ این است که اولا باید علاقمند باشید. دوما استعداد لازم برای تحصیل این رشته را داشته باشید. البته عرض بکنم که علاقه ها گاهی برخواسته از از عالم خیال و به دور از واقع است؛ باید به این نکته توجه داشته باشید. گاهی اطلاعات ما در مورد آینده شغلی یک رشته خیلی کم است و همین جهل باعث می شود که ما نادیده بگیریم. بهتر است در مورد رشته هایی که مد نظرتون هست؛ تحقیق جامعی داشته باشید. سعی کنید با یک تاملی؛ به آگاهی از میزان استعداد و توانایی خودتان هم بپردازید...خوب خودتان را بسنجید. یک کاغذی بردارید و تمامی علاقه های واقعی خودتان را بنویسید...بعد از طی مراحلی..شما متوجه  خواهید شد که در کدام رشته می توانید موفق بشین...  
تلقین منفی و قبول نداشتن توانایی ها و استعداد فردی یک سم کشنده در مسیر موفقیتهاست که باید برای مقابله با این تفکر؛ تلاش کنید. بنابراین تلقین مثبت؛ من می توانم و توانایی مقابله با شکست را دارم و من فرد موفقی هستم و... و خود آگاهی و باور واقعی از استعداد و توانایی فردی در مسیر برنامه ریزی شما خیلی مهم است و بایستی با کمک یک مشاور این موضوع را در ذهن و باورتان نهادینه بکنید تا انگیزه رشد و تلاش در رفتارتان تقویت شود.