تعظیم در اسلام
تبهای اولیه
سلام
آیا تعظیم کردن به حرم امامان و امامزادگان صحیح است یا غلط؟ اگر میفرمایید صحیح است پس اسلام و رسول الله چه گفتند که در مقابل هیچکس جز خداوند تعظیم نکنید و اگر میفرمایید غلط است پس چرا جلوی این غلط گرفته نمیشود و بلکه ترویج هم میشود؟
با تشکر
باسلام و تشکر از پرسشگر عزیز
ابتدائا
باید توجه داشت که در مبانی عقیدتی ما دو گونه سجده وجود دارد؛ یکی سجدهی عبودیت و پرستش که مختص خداست و دیگری سجدهی تعظیم و احترام که نسبت به پادشاهان، سلاطین، انبیا، سایر اعاظم و بزرگان ابراز میشود و این تابع امر و نهى الاهى است.
از این رو منظور از تعظیم کردن در برابر حرم ائمه(ع) به معنای عظمت دادن به مقام شریف آن بزرگوران است نه معنایی که متبادر به ذهن است و در حقیقت آن چه در حرم معصومین (ع) اتفاق میافتد، نوعی احترام به ساحت مقدس آن عزیزان است و از مصادیق بزرگداشت شعائر الهی است و از این جهت نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه باعث قرب به درگاه الهی میشود، چون تابع امر الهی است. در قضیه سجده ملائکه بر حضرت آدم که به قرب الهی رسیدند و نیز سجدهی برادران و پدر و مادر حضرت یوسف(ع) بر آن حضرت (سوره یوسف،آیه 100)، تمام موارد، به جهت تعظیم وی بود.
بنابراین آن چه در این خصوص به مسلمانان و مشخصا شیعیان سفارش شده، تکریم است و هیچ شیعهاى به قصد و نیت خدا بودن یا شریک براى خدا قرار دادن، در مقابل اهل بیت(ع) به خاک نمی افتد و الا در غیر این صورت حرام و شرک است.
نظر مراجع تقلید در این خصوص نیز تقدیم میگردد:
امام خمینی(رحمه الله):
«سجده کردن برای غیر خداوند متعال حرام میباشد و بعضی از مردم عوام که مقابل قبر امامان (علیهم السلام) پیشانی را بر زمین میگذارند، اگر برای شکر خداوند متعال باشد، اشکالی ندارد و گرنه حرام است».
دفتر مقام معظم رهبری:
سجده کردن برای غیر خداوند متعال حرام میباشد و بعضی از مردم عوام که در مقابل قبر ائمهی اطهار (ع) پیشانی را به زمین میگذارند، اگر برای شکر خداوند متعال باشد، اشکال ندارد و گرنه حرام است.
دفتر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:
تعظیم و سجده در مقابل غیر خدا جایز نیست و سجدهی یعقوب و فرزندانش نیز سجدهی شکر برای خداوند تعالی بوده است.
دفتر آیت الله العظمی سیستانی:
سجده براى غیر خدا جایز نیست. در مورد خاص حضرت یوسف (ع) میتوانید به تفاسیر معتبرى مانند (المیزان) علامه طباطبائى (ره) رجوع کنید.
دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
معروف در میان علما و مفسران این است که آنها به خاطر عظمتی که خدا به یوسف داده بود، برای خدا سجده کردند که نوعی سجده شکر است.
[="Tahoma"][="Navy"]سلام
آیا تعظیم کردن به حرم امامان و امامزادگان صحیح است یا غلط؟ اگر میفرمایید صحیح است پس اسلام و رسول الله چه گفتند که در مقابل هیچکس جز خداوند تعظیم نکنید و اگر میفرمایید غلط است پس چرا جلوی این غلط گرفته نمیشود و بلکه ترویج هم میشود؟
با تشکر
سلام
این تعظیمی که در احکام ممنوع شده غیر از تعظیم متعارفی است که افراد آنرا انجام می دهند. مقدار کمی خم شدن در عرف شرع تعظیم نیست لذا ممنوع هم نیست. بله اگر کسی تعظیم را به نحوی که در شرع و عبادات آمده انجام دهد مرتکب خلاف و گناه شده است.
یا علیم[/]
با سلام
علی رغم فرمایش شما در تاریخ هست که مسلمانانی که به حبشه برای پناهندگی رفتند در مقابل پادشاه حبشه تعظیم نکردند با اینکه این عمل آنها ممکن بود باعث خشم پادشاه شود و پناهندگی آنان را نپذیرد و به کفار تحویلشان دهد و آنجا مسلمانان تاکید میکنند که پیامبر ما گفته در مقابل هیچ انسانی تعظیم نکنید و ضمنا پیامبر درین خصوص مانند شما استثنایی قایل نشدند داستان یوسف هم ربطی به آموزهای اسلام ندارد و چرا پیامبر درین مورد استثنایی ذکر نکرده
سوال بعدی من اینست که شیعه معتقد به داشتن علم غیب امامان است اما وقایع تاریخی بسیار خلاف آنرا نشان میدهد که اگر ایشان علم غیب داشتند حداقل دوستانشان را از خطراتی که آنها را تهدید میکرد مطلع میکردند مثلا حضرت علی به مالک اشتر قبل از رفتن به شام میگفت که مواظب باش در بین راه در فلان جا میخواهند تورا مسموم کنند و تو از آن شربت عسل نخور اما حضرت علی هم ازین مسئله بی اطلاع بودند و اگر بگویید میدانستند اما اجازه استفاده نداشتند این یعنی کاری بیهوده و خذاوند هرگز کار بیهوده و بی خاصیت نمیکند علم غیب فقط و فقط متعلق به خداوند است و هر زمان که بخواهد شخصی را از مقداری از آن مطلع میسازد اما اینکه بگوییم تمام امامان همیشه دارای علم غیب کامل بودند این شرک و اشتباه است و ایشان بنا به مصلحت الهی میتوانند به اذن خداوند گاهی ازین علم مطلع شوند نه آنکه خود صاحب این علم باشند لطفا نظرتون را درین مورد هم بفرمایید و لطفا استدلالات محکم و قوی و قانع کننده بیاورید مطمئنا اگر شیعیان استدلالات قوی و قانع کننده داشتند امروز اکثریت مسلمانان شیعه بودند نه سنی و اکثریت سنی حاکی از این است که استدلال های اهل سنت قوی تر و قانع کننده تر از شیعیان است من هنوز حتی در یک مورد از سوالاتم پاسخ قانع کننده ای از شیعیان ندیدم شما حتی براحتی تاکید صریح پیامبر را در مورد تعظیم نکردن به غیر خدا نادیده می گیرید و معلوم نیست که شما حقایق را قبول دارید یا اثبات درستی عقیده و رفتار خود بهر قیمتی که شده من در مورد فیلم محمد رسول الله در مورد قسمت جنگ بدر و دستور پیغمبر بر پر کردن چاهها و محروم ساختن کفار از آب سوال کردم خیلی راحت فرمودید فیلم دروغ است اولا در اول فیلم میگوید که تمام این فیلم مورد تایید دانشگاه الازهر و سایر مراکز دینی اهل سنت و علما دینی بوده است و ثانیا این فیلم بقول شما دروغ را صدا و سیما مرتب پخش میکند چرا فکر میکنید عالم تمام دروغ میگویند و نظر شما که هیچ سند تاریخی هم ندارد صحیح است، ظاهرا شما با تعصب و نه با علم در تکاپوی اثبات درستی عقاید شیعه هستید عقایدی که در بسیاری از موارد کاملا برخلاف اسلام و آموزههای پیامبر است، حضرت علی را امام اول و حسنین را امام دوم و سوم میخوانید در صورتیکه آن حضرات تا زنده بودند نمیدانستند امام هستند یا آیا در زمان خلافت حضرت علی اذان را به شیوه شیعیان می گفتند؟ لطفا پاسخ دهید . متاسفانه در هر کجای شیعه که نگاه میکنیم می بینیم که کاملا بر خلاف اسلام پیامبر عمل شده از وضو نماز گرفته تا اصول دین و این فکر پیش میاید که ایرانیان برای مقابله با اعرابی که به جان و مال و ناموسشان تجاوز کردند شیعه را ساختند که در اکثر موارد کاملا برعکس آنچه اسلام و پیامبر گفته عمل کردند و به این طریق خواستند تا به اسلام ضربه بزنند وگرنه هیچ دلیل معقول دیگری برای این همه برعکس بودن وجود ندارد، وسلام.
باسلام خدمت دوست عزیزمان mehrdaad
سوال اول جنابعالی در خصوص تعظیم کردن در مقابل حرم ائمه معصومین بود که فکر کنم پاسخ داده شد! البته اگر به دنبال پاسخ مفصل هستید این امکان فراهم است؛ اگرچه در همین سایت نیز گفتگوهای زیادی در این باره شده است که به صورت مستدل و دقیق این مساله را مورد بررسی قرار داده است.
اما در ادامه، جنابعالی در ذیل مساله جواز و یا عدم جواز تعظیم، وارد مباحث دیگری شده اید که حداقل چندین پرسش شده است که پاسخ به آنها نیز داده شده است و در همین سایت قابل جستجو است.
مسلمانانی که به حبشه برای پناهندگی رفتند در مقابل پادشاه حبشه تعظیم نکردند
این یک سوال
داستان یوسف هم ربطی به آموزهای اسلام ندارد و چرا پیامبر درین مورد استثنایی ذکر نکرده
این سوال دوم
شیعه معتقد به داشتن علم غیب امامان است اما وقایع تاریخی بسیار خلاف آنرا نشان میدهد که اگر ایشان علم غیب داشتند حداقل دوستانشان را از خطراتی که آنها را تهدید میکرد مطلع میکردند
سوال سوم
علم غیب فقط و فقط متعلق به خداوند است
سوال چهارم
ینکه بگوییم تمام امامان همیشه دارای علم غیب کامل بودند این شرک و اشتباه است
سوال پنجم
طمئنا اگر شیعیان استدلالات قوی و قانع کننده داشتند امروز اکثریت مسلمانان شیعه بودند نه سنی
سوال ششم
اکثریت سنی حاکی از این است که استدلال های اهل سنت قوی تر و قانع کننده تر از شیعیان است
سوال هفتم
من هنوز حتی در یک مورد از سوالاتم پاسخ قانع کننده ای از شیعیان ندیدم
سوال هشتم
من در مورد فیلم محمد رسول الله در مورد قسمت جنگ بدر و دستور پیغمبر بر پر کردن چاهها و محروم ساختن کفار از آب سوال کردم خیلی راحت فرمودید فیلم دروغ است
سوال نهم
ر اول فیلم میگوید که تمام این فیلم مورد تایید دانشگاه الازهر و سایر مراکز دینی اهل سنت و علما دینی بوده است
سوال دهم
چرا فکر میکنید عالم تمام دروغ میگویند و نظر شما که هیچ سند تاریخی هم ندارد صحیح است
سوال یازدهم
ظاهرا شما با تعصب و نه با علم در تکاپوی اثبات درستی عقاید شیعه هستید عقایدی که در بسیاری از موارد کاملا برخلاف اسلام و آموزههای پیامبر است
سوال دوازدهم
حضرت علی را امام اول و حسنین را امام دوم و سوم میخوانید در صورتیکه آن حضرات تا زنده بودند نمیدانستند امام هستند
سوال سیزدهم
آیا در زمان خلافت حضرت علی اذان را به شیوه شیعیان می گفتند؟
سوال چهاردهم
در هر کجای شیعه که نگاه میکنیم می بینیم که کاملا بر خلاف اسلام پیامبر عمل شده از وضو نماز گرفته تا اصول دین
سوال پانزدهم
ایرانیان برای مقابله با اعرابی که به جان و مال و ناموسشان تجاوز کردند شیعه را ساختند که در اکثر موارد کاملا برعکس آنچه اسلام و پیامبر گفته عمل کردند و به این طریق خواستند تا به اسلام ضربه بزنند وگرنه هیچ دلیل معقول دیگری برای این همه برعکس بودن وجود ندارد
سوال شانزدهم
ایکاش بجای توضیح متن من و مشخص کردن سوالات آن و ذکر دوباره آنان هر سوال را به اختصار پاسخ میدادید، چون من نمیدانم این عمل شما به چه علت بوده که 16 سوال را مشخص و مطرح کردید آیا منظور شما این بوده که من کار نادرست و بدی کردم که متنی نوشتم که 16 سوال در آن است و بنوعی بر من ایراد میگیرید یا که چه هدفی از این ذکر تفکیک سوالات داشتید لطفا بفرمایید تا متوجه شوم
با تشکر
باسلام و احترام
مقصود این بوده که اگر طالب هستید سوالاتی که مطرح فرمودید را پاسخ بدهیم چشم اگرچه همانطور که عرض شد در همین سایت پرسشها پاسخ داده شده است. با این حال بنده یکی یکی پاسخگو هستم انشالله.
موفق باشید