جمع بندی تعريف و هدف از كار در اسلام

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تعريف و هدف از كار در اسلام

سلام عليكم و رحمه الله

غايت و هدف از كار و كار كردن در اسلام چيست ؟
آيا در اسلام تعريف كار همان تلاش و كوشش است براي كسب منفعت مادي و آن هدف غائي است
يا كسب درآمد منفعت محسوب ميشود ؟ لطفا توضيح بدهيد .

با سپاس فراوان


با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد محراب

فاتح;771850 نوشت:
غايت و هدف از كار و كار كردن در اسلام چيست ؟

با سلام
عرض ادب و احترام
پاسخ این سوالات در فلسفه و هدف زندگی انسان نهفته است
اگر بتوانیم به این سوال پاسخ درستی بدهیم که انسان چرا خلق شده است و هدف از خلقت انسان چیست به این سوالات هم جواب داده ایم
هدف از زندکی انسان در تعالیم الهی عبادت خدا و بنده بودن برای خداست و قرار گرفتن در این مسیر انسان را به تعالی می رساند
انسان خلق شده است تا در مسیرتعالی قرار گیرد و ضمن داشتن حیات طیبه به کمال برسد

حال در این حیات انسان در عالم ماده هر فعلی که انسان را در مسیر الهی قرار دهد و به کمال برساند می شود فعل نیک و البته تعیین این افعال از طرف خداوند صورت می گیرد و در قالب برنامه ای منسجم به انسان بیان شده است که اسم ن را شرع مقدس می نامیم.
کار و تلاش هم اگر در ذیل قوانین و ضوابط تعریف شده الهی قرارگیرد انسان را به تعالی می رساند و مورد تایید شرع مقدس هم است هرچند این افعال ثمره مادی هم داشته باشد و خود این ثروت و مادیات هم خوب است.

از طرفی ثروت فی نفسه اشکال ندارد و ثروت و مادیات اگر انسان را در مسیر تعالی قرار دهد خوب هم هست و مورد تایید شرع هم هست.

به طور خلاصه اگر رسیدن به ثروت و مادیات از طرق شرعی و راههای مورد تایید دین باشد به عبارتی ثروت مشروع باشد اشکال ندارد
رسیدن به ثروت و مادیات اگر در مسیرتعالی باشد اشکال ندارد و می تواند به عنوان هدفی جزیی در راستای هدف کلی باشد

فاتح;771850 نوشت:
آيا در اسلام تعريف كار همان تلاش و كوشش است براي كسب منفعت مادي و آن هدف غائي است
يا كسب درآمد منفعت محسوب ميشود ؟ لطفا توضيح بدهيد .


با سلام
عرض ادب و احترام
بله تعریف کار تلاش و کوشش است برای رسیدن به مادیات و ثروت و البته مادیات و ثروتی که انسان ان را در مسیر تعالی خودش صرف نماید.
هرقدمی که انسان برای کسب روزی حلال برمی دارد انسان را در مسیرتعالی قرار می دهد

به طور کلی اعمال انسانی که انسان با انجام دادن ان عبودیت و بندگی خدا را به جا می اورد و این اعمال از طرف خداوند بیان شده و دارای حدود و صغوری است انسان را در راستای اهداف متعالی قرار می دهد

با این زاویه نگاه نفس کشیدن و کار و تلاشش و ورزش و نگاه کردن و حرف زدن و ......همه و همه اینها می شود عبادت

سلام و سپاس از استاد بزرگوار

اگر كسب ثروت و مال مطابق شرع تعالي محسوب شود , كاري كه در آن منفعت مادي نباشد يا آن ميزان كه مد نظر است منفعت آور نباشد
از ديدگاه اسلام آيا روا است به واسطه نقص در اين شرط آن را انجام نداد همانطور كه در صورت نقص در شرع مجاز به انجام كار نيستيم ؟

فاتح;773883 نوشت:
اگر كسب ثروت و مال مطابق شرع تعالي محسوب شود , كاري كه در آن منفعت مادي نباشد يا آن ميزان كه مد نظر است منفعت آور نباشد
از ديدگاه اسلام آيا روا است به واسطه نقص در اين شرط آن را انجام نداد همانطور كه در صورت نقص در شرع مجاز به انجام كار نيستيم ؟

با سلام
عرض ادب و احترام
بزرگوار سوالتان را بیشتر توضیح می دهید
سوالتان برای بنده مبهم است

یعنی چی نقص در شرع؟؟؟
نقص در کدام شرط؟؟؟

بیشتر توضیح می دهید

سلام عليكم

عرض ميكنم .

اگر در كسب و كار عمل خلاف شرع صورت بگيرد از ديد شرع مجاز نيست . مثلا ربا خواري يا كم فروشي . اگر در شغلي رباخواري و كم فروشي از لوازم آن باشد آن شغل از مكاسب محرمه محسوب ميشود و نتيجتا آن شغلي نيست كه موجب تعالي ميگردد.

حال اگر نقص در بعد مالي كار باشد . مثلا پولي در قبال كار به شخص داده نشود يا به اندازه مكفي نباشد . آيا از ديد شرع انجام آن كار نيز به اين دليل جايز نيست يا اينكه نفس كار مهم است و اصالت دارد و در صورت نقصان در كسب مال منعي ندارد آن كار را انجام دهيم ؟

با سلام

با توجه به نقش کار و عمل در اعتلای حیات اقتصادی و اجتماعی فرهنگی جامعه، کوشش برای ارتقای فرهنگ کار و زدودن عوامل مزاحم و باز‌دارنده یک ضرورت اعتقادی ملی است. فرهنگ کار می‌تواند زمینه مناسب برای سخت‌کوشی و خلاقیت و ابتکارات، نوآوری‌ها و احساس تعهد و مسؤلیت‌پذیری و وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اخلاق را در جامعه عظیم کار کشور فراهم سازد. در فرهنگ اسلامی کار و تلاش مانند مجاهدت در راه خدا، ارزشمند و مقدس شمرده شده است. این مقاله در مورد اهمیت کار و کار صالح در اسلام، از دیدگاه قرآن، نهج‌البلاغه و از دیدگاه پیامبر(ص) و علی(ع) مطالبی را بیان کرده است که این خود اهمیت و ارزش کار را در این موارد می‌رساند. کار موجب کمال و تکامل وجودی انسان و عقل، عزت، مردانگی، بزرگی، سعادت، و خوشبختی و رحمت و... است. فضایل کار بی‌شمار و بی‌اندازه است که سفارش‌های گوناگونی برای تحقق امر و کوشش و ترویج این امر و ریشه‌دار کردن آن در اسلام و کتب اسلامی و... آمده است. با استمداد از نام و یاد مبارک و کلام هدایت‌گر امیرمؤمنان و مرد نامتناهی زمان علی(ع) صفحه می‌گشاییم. هنگامی که خداوند بخواهد به بنده‌ای دوستی و محبت کند، زیبایی و دل‌پذیری بندگی و عبادت را درونش می‌نشاند. و: «بهترین حالت و جلوه بندگی عبادت، فکر کردن است.و تفکر و اندیشیدن به خوبی‌ها، انسان را به انجام دادن و عمل کردن به آنها می‌کشاند.» و نیز به وسیله فکر و اندیشه، روش‌ها و رویه‌کاری بهبود می‌یابد. و در نتیجه ثمره و میوه فکر، سلامت کار است.سلامت کار نشانی از عبودیت دل‌پذیر است که اگر توفیقش نصیب شود، نشانی از شعاع لطف الهی به بنده‌اش می‌باشد. با نگرش به تاریخ و ادیان و سیره انبیاء الهی و معصومین، به این واقعیت مهم می‌رسیم که در طول قرون متمادی، هادیان بشر علاوه بر نقش بزرگ رسالت و هدایت انبیاء بشر، در کنار آن مسؤلیت سنگین، به امر اشتغال ـ کارگری ـ مشغول بودند تا بتوانند معیشت و اقتصاد خانواده و جامعه را به پویایی و کمال برسانند در این بین، علاوه بر انبیاء گذشته، فرستاده آخر خدا از این امر مستثنی نبوده و تاریخ گواه این مدعاست. وقتی سیره، علمی در آثار بر جای مانده از کار و زندگی حضرت علی(ع) را مرور می‌کنیم در گوشه سرزمین وحی(حجاز) و به خصوص مدینه منوره، یادبودهای کار دستی و تلاش عملی و پایدار امیر‌المؤمنان(ع) را می‌یابیم که با تمام دشمنی‌های آشکار حکام ستمگر در محو نام و تخریب آثار و نابودی به عمل آورده‌اند. باز در آن سرزمین مقدس و شهر و حومه مدینه، آثاری از بئر علی(چاه علی) عین علی(چشمه علی) و نخلستان‌های خرمایی باقی است، که هر یک به نمونه خود یادبودی عزیز و مقدس از ایثار و کار طاقت‌فرسای آن مظلوم تاریخ است و برای پیرامون ایشان درسی است از چگونگی ارزش کار و تقدس آن. خداوند سبحان کار می‌کند: آیا خداوند سبحان کار میکند؟ باید گفت: آری، خدا کار می‌کند، ان ‌الله یفعل ما یرید. فعل خدا، خلق عالم خلقت و موجودات است و همه عالم هستی، از کار خداست، و انسان در این امتیاز بسیار بزرگ، یعنی خلق و خلقت با خدای عظیم قرین است. انسان فعال و کارگر، در خلق اثر و هنر و... در حقیقت به رسالت خود که در حقیقت امر خداست عمل کرده است.

فاتح;774387 نوشت:
حال اگر نقص در بعد مالي كار باشد . مثلا پولي در قبال كار به شخص داده نشود يا به اندازه مكفي نباشد . آيا از ديد شرع انجام آن كار نيز به اين دليل جايز نيست يا اينكه نفس كار مهم است و اصالت دارد و در صورت نقصان در كسب مال منعي ندارد آن كار را انجام دهيم ؟

با سلام
بزرگوار این سوال فقهی است و باید اساتید فقهی پاسخگو باشند و یا در انجمن احکام مطرح نمایید

ولی به طور کلی
از منظر اسلام هر کسی هر کاری کرد باید اجرت ان را طبق قانون یا قرار داد یا....باید بگیرد
نمی شود به خاطر نقص در مال و یا اصالت در کار حق و حقوق طرف مقابل را ضایع کرد.

بله زمانی است که فردی کاری انجام می دهد که با هیچ وجه مادی قابل جبران نیست مثلا نبرد در جبهه یا کشف یا اخترای مساله ای که جان میلونها انسان را به نجات می دهد و یا...... بله اینجا کار اصالت دارد خود فعل لازم است که انجام گیرد و عده ای به خاطر مال و ثروت چنین کارهایی را نمی کنند و می توان گفت این کار جهادی است و هیچ ثروت و مادیاتی نمی تواند پاسخ این افعال را بدهد خب مسایل در بعد معنوی داخل اند و از این بحث خارج می شوند.

به هر حال هر فردی هر اندازه که کار و تلاش می کند باید به همان اندازه مزد کارو تلاش خود را بگیرد.

جمع بندی

سوال
تعريف و هدف از كار در اسلام

پاسخ
با سلام
عرض ادب و احترام
پاسخ این سوالات در فلسفه و هدف زندگی انسان نهفته است
اگر بتوانیم به این سوال پاسخ درستی بدهیم که انسان چرا خلق شده است و هدف از خلقت انسان چیست به این سوالات هم جواب داده ایم
هدف از زندکی انسان در تعالیم الهی عبادت خدا و بنده بودن برای خداست و قرار گرفتن در این مسیر انسان را به تعالی می رساند
انسان خلق شده است تا در مسیرتعالی قرار گیرد و ضمن داشتن حیات طیبه به کمال برسد

حال در این حیات انسان در عالم ماده هر فعلی که انسان را در مسیر الهی قرار دهد و به کمال برساند می شود فعل نیک و البته تعیین این افعال از طرف خداوند صورت می گیرد و در قالب برنامه ای منسجم به انسان بیان شده است که اسم ن را شرع مقدس می نامیم.
کار و تلاش هم اگر در ذیل قوانین و ضوابط تعریف شده الهی قرارگیرد انسان را به تعالی می رساند و مورد تایید شرع مقدس هم است هرچند این افعال ثمره مادی هم داشته باشد و خود این ثروت و مادیات هم خوب است.

از طرفی ثروت فی نفسه اشکال ندارد و ثروت و مادیات اگر انسان را در مسیر تعالی قرار دهد خوب هم هست و مورد تایید شرع هم هست.

به طور خلاصه اگر رسیدن به ثروت و مادیات از طرق شرعی و راههای مورد تایید دین باشد به عبارتی ثروت مشروع باشد اشکال ندارد
رسیدن به ثروت و مادیات اگر در مسیرتعالی باشد اشکال ندارد و می تواند به عنوان هدفی جزیی در راستای هدف کلی باشد
بله تعریف کار تلاش و کوشش است برای رسیدن به مادیات و ثروت و البته مادیات و ثروتی که انسان ان را در مسیر تعالی خودش صرف نماید.
هرقدمی که انسان برای کسب روزی حلال برمی دارد انسان را در مسیرتعالی قرار می دهد

به طور کلی اعمال انسانی که انسان با انجام دادن ان عبودیت و بندگی خدا را به جا می اورد و این اعمال از طرف خداوند بیان شده و دارای حدود و صغوری است انسان را در راستای اهداف متعالی قرار می دهد

با این زاویه نگاه نفس کشیدن و کار و تلاشش و ورزش و نگاه کردن و حرف زدن و ......همه و همه اینها می شود عبادت

موضوع قفل شده است