تعاريفی از دين

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تعاريفی از دين

دين در لغت به معناي راستكار شدن، اطاعت نمودن، پاداش، عادت، حساب، كيش، پرهيزگاري و.. آمده و در اصطلاح تعابير گوناگوني از سوي انديشمندان اسلامي درباره آن شده است كه به نمونه هايي از آن اشاره مي شود:

الف) دين عبارت است از مجموعه اي از باورها در باره هستي و ارزش هاي مبتني بر اين باورها، ارزش ها مفهوم عامي است كه فروعات و احكام دين و نيز اخلاقيات و فضايل و رذايل نفساني را در بر مي گيرد.
بخش نخست تعريف نيز به حوزه انديشه و جنبه نظري دين مربوط است (فرهنگ بزرگ جامع نوين، عربي - فارسي).

ب ) مراد از دين مكتبي است كه از مجموعه عقايد، اخلاق و قوانين و مقررات اجرايي تشكيل شده و هدف آن راهنمايي انسان براي سعادتمندي است.
دين به اين معنا بر دو قسم است: دين بشري و دين الهي.

دين بشري:
مجموعه عقايد، اخلاق و مقرراتي است كه بشر با فكر خود و براي خويش تدوين كرده.
از اين رو اين دين در راستاي خواسته و انتظارات او بوده و اسير هوس و ابزار دست انسان است و انسان به گونه اي آن را تنظيم مي كند كه تمام قوانين و مقرراتش به سود او بوده و چيزي را بر وي تحميل نكند.
رها بودن و عدم تعهد و مسؤوليت و واكنش در برابر دين الهي از جمله رهاوردهاي چنين نگرشي به دين است (مائده، آيه 70).

دين الهي :

مجموعه عقايد، اخلاق و قوانين و مقررات اجرايي است كه خداوند آن را براي هدايت بشر فرستاده تا انسان در پرتو آموزه هاي آن، هوي و هوس خود را كنترل و آزادي حقيقي خويش را تأمين كند.
دين الهي به حقيقت انسان و نيازهاي او توجه داشته و برنامه كامل و همه جانبه اي ارايه مي كند كه ا نتظارات او را از همه نظر برآورده مي كند (استاد محمد تقي مصباح يزدي، قلمرو دين، مجموعه سخنراني ها در كانون گفتمان ديني).

ج ) مراد از دين، مجموعه معارف نظري و عملي قدسي است؛ يعني مجموعه گزاره هاي ناظر به واقع و عمل كه حول محور قدسي شكل گرفته اند.
در حقيقت، دين مجموعه معارف دست اول است كه معمولا درمتوني مقدس گرد آمده اند
با تطبيق تعريف مزبور بر اسلام، دين اسلام عبارت است از مجموعه معارفي كه در نسبت با خداوند تدوين يافته و در متن مقدس قرآن و سنت گرد آمده اند (آيت الله جوادي آملي، انتظار بشر از دين، ص 27 - 24).

د) دين مجموعه آموزه هايي است كه از منبع وحي الهي جهت هدايت انسان ها به پيامبران نازل شده و به صورت گزاره هاي توصيفي و ارزشي در منابع ديني ثبت شده است (عبدالحسين خسروپناه ، كلام جديد، ص 335).

تعاریف دین
وقتی که انسان به مساله دین و دینداری فکر میکنه و کمی روش دقیق میشه ،اولین سوال و اساسی ترین سوالی که براش پیش میاد اینه که: واقها حقیقت دین چیه و چه معنایی داره؟
طاهای گرامی به این سوال جواب خوبی دادند
:Kaf: اما به نظر میرسه اگه اینو هم اضافه کنیم بدک نباشه!
*دین در لغت معانی و کاربردهای گوناگونی داره که عبارتند از:جزا و
مکافات،انقیاد و اطاعت،رسم و عادت،حسابرسی و بررسی ،تدبیر امور،چیرگی و برتری،طریقه و آیین(قاموس قرآن ج2 ص380؛لسان العرب ج 5ص339و340؛همان ج13ص169و170)
به اعتقاد برخی محققان واژه دین در لغت سه معنای اصلی دارد که عبارتند از : عادت و رسم ،تلافی و مجازات ،اطاعت و فرمانبرداری.
کاربرد دین در معنای کیش و آیین از معنای سوم نشآت گرفته است .
(راغب،المفردات فی غریب القرآن،ج1ص323)

* ر.ک : علی ربانی گلپایگانی،درآمدی بر کلام جدید،مرکز نشر هاجر،قم ،چاپ اول،بهار85 ٌص 65

موضوع قفل شده است