جمع بندی تشکیل حکومت در زمان غیبت امام زمان (ع) ؛ چرا و چگونه ؟ (با دلایل عقلی و نقلی)

تب‌های اولیه

119 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تشکیل حکومت در زمان غیبت امام زمان (ع) ؛ چرا و چگونه ؟ (با دلایل عقلی و نقلی)

با سلام خدمت همه عزیزان

این موضوع فوق العاده مهم هست.
در زمان غیبت مهدی ع چه کار کنیم ؟ آیا حکومت تشکیل بدهیم یا ندهیم؟ چرا و چطور ؟ (عقلی نقلی)
اصلا عقلی و نقلی این کار جایز هست ؟ چرا؟
و آیا یک غیر معصوم میتواند حاکم باشد ؟ چرا ؟
چطوری ایشان را انتخاب کنیم ؟

تشکر@};-

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

Mellate Ebrahim;1009779 نوشت:
این موضوع فوق العاده مهم هست.
در زمان غیبت مهدی ع چه کار کنیم ؟ آیا حکومت تشکیل بدهیم یا ندهیم؟ چرا و چطور ؟ (عقلی نقلی)
اصلا عقلی و نقلی این کار جایز هست ؟ چرا؟
و آیا یک غیر معصوم میتواند حاکم باشد ؟ چرا ؟
چطوری ایشان را انتخاب کنیم ؟


خب شما سوال را به صورت بسیار گسترده مطرح کرده اید که شامل سه بخش با قلمرو وسیع میشود:

اول: سخن از خود ولایت فقیه و ادله آن؛ اعم از ادله عقلی و نقلی
دوم: کیفیت ولایت فقیه؛ یا به عبارتی چگونی حکومت یک غیر معصوم؛ یعنی فارغ از اینکه ولایت فقیه دلیلی دارد یا ندارد، در یک بحث تحلیلی ازاین سخن بگوییم که اصلا حکومت فقیه با توجه به عدم عصمت او، در زمان غیبت به نفع ماست یا به ضرر ما و...
سوم: نحوه انتخاب ولایت فقیه


به نظرم منظور شما باید دومی باشد، اما در هر صورت باید یک محور از این سه محور را به عنوان شاکله بحث انتخاب کنید.
البته این سه بجث با هم تداخل هایی خواهند داشت، اما بالاخره یکی باید محور باشد که جز در مواقع ضرورت به مباحث عرصه های دیگر پرداخته نشود و بدانم دنبال چه هستیم.

وگرنه اگر بخواهیم به تمامی این عرصه ها بپردازیم قطعا پست های بسیار زیادی را باید در این تاپیک با هم بحث کنیم، مثلا صدها صفحه در مورد ادله ولایت فقیه بحث شده است.
به نظرم بحثمان را متمرکز بر ایت کنیم که آیا یک انسان غیر معصوم میتواند در نبود معصوم جایگزین او شود یا خیر؟ این به مصلحت جامعه اسلامی است یا بالعکس، مفسده خواهد داشت؟

به هر حال با توجه به اینکه شما آغازگر تاپیک هستید باید در این خصوص تصمیم گیری کنید، اگر موافق هستید بفرمایید تا اولین پستم را در پاسخ به این سوال عرض کنم.@};-

سلام وقت بخیر جناب مسلم

این تاپیک میتونه هم بی خودی طولانی بشه هم میتونه منصفانه و با حواس جمع, زیاد هم طولانی نشه.
اگر بتونیم کوتاه مفید مختصر همونطور که خودتون برای شناخت دین حق در تاپیک دیگر فرموده بودید, با تفکیک و فهمیدن یک سری اصل ها, در این تاپیک هم برای ولایت فقیه و حکومت غیر معصوم هم استفاده ببریم به راحتی و در زمان کوتاه می شود فهمید که چه تفکری معقول تر و صحیح تر است. و گاهی اصول و کلیات باعث میشه دیگه نیاز نباشه به جزئیات وارد بشیم.

مسلم;1010230 نوشت:
به نظرم بحثمان را متمرکز بر این کنیم که آیا یک انسان غیر معصوم میتواند در نبود معصوم جایگزین او شود یا خیر؟
این به مصلحت جامعه اسلامی است یا بالعکس، مفسده خواهد داشت؟

بله بنده هم موافق هستم.
میتوانیم اول عقلی شروع کنیم (البته اگر حدیثی و آیه ای هم برای تایید بود در کنارش در صورت تمایل ذکر کنید).

پس از اینجا شروع کنیم فکر کنم بهتره :

معصوم در غیبت است , حال ما به فکرِ تشکیل حکومت بیافتیم یا نیافتیم ؟ چرا؟ چه کار کنیم ؟

شما نظرتان چیست ؟

در درون هواپیما از هر ابزاری سه تا میزارن

مثلا سه تا ارتفاع سنج داریم . حتی منابعی که ارتفاع توسط ارتفاع سنج ها تخمین زده می‌شود و دیوایس های مرتبطه هم نسبت به یکدیگر استقلال دارند چرا ؟

فرض کنین که هواپیما از جاش پا میشه و به سمته آسمون حرکت میکنه و تنها یک ارتفاع سنج داشته باشیم

و ارتفاع سنج عدد ده هزار پا رو نشون بده چجوری میشه به این عدد اعتماد کرد

ولی میتونیم مطمین باشیم هیچ وقت دو تا یا سه تا ارتفاع سنج همزمان خراب نمیشن بنابراین وقتی خلبان در آسمان هست همواره سه تا ارتفاع سنج رو همزمان نگاه میکنه

اگر هر سه یک عدد رو نشون دادن که ارتفاع رو‌میخونه

اگر دو تا از ارتفاع سنج ها یک عدد و ارتفاع سنج سوم عددی دیگر رو نشون داد ارتفاع درست رو از روی ارتفاع سنج های سالم میخونه

مهم‌ترین نکته این هستش که باید هر کدوم از این ارتفاع سنج ها و ابزارهای جانبی اونها نسبت به یکدیگر استقلال داشته باشند تا کاربردی باشند

و گرنه اگر قرار باشه تنها یک سنسور برای اندازه گیری ارتفاع داشته باشیم و سه نمایشگر برای نمایش ارتفاع با خراب شدن سنسور هر سه ارتفاع سنج اعداد اشتباهی رو نشون میدن

هیچ وقت نمیتونین یک ارتفاع سنج معصوم بسازین
هیچ وقت نمیتونین صد و پنجاه تا ارتفاع سنج بزارین و به عددی که صد و پنجاه تا ارتفاع سنج نشون میده اعتماد کنین مگر اینکه منابع و سورس هایی که این ارتفاع سنج ها بر اساس اون ساخته میشن نسبت به هم استقلال داشته باشن

صد و‌پنجاه تا ارتفاع سنجی که به یک سنسور وصل هستن یه چه دردی میخورن سنسور خراب بشه هر صد و‌پنحاه تاشون هم عدد اشتباهی رو نشون میده

مثله الان که یه ارتفاع سنج الارم اسراییل سر میده پانصد تا ارتفاع سنج دیگه هم بلند بلند الارم اسراییل سر میدن

در حالیکه اگر آزادی بیان بود ما صدها ارتفاع سنج داشتیم یکی الارم ازدواج جوان‌ها یکی الارم مسایل اقتصادی یکی الارم فرهنگ یکی الارم تمدن رو سر میداد این مشکلات رو نداشتیم

ولی خوب دیگه هزاران نا ارتفاع سنج داریم همشون خوردن به یک سنسور بقیه ارتفاع سنج ها رو هم بزنیم و خراب کنیم تا الارم ندن و سیاه نمایی نکنن

فرشته برمیگردد;1010250 نوشت:
ولی میتونیم مطمین باشیم هیچ وقت دو تا یا سه تا ارتفاع سنج همزمان خراب نمیشن بنابراین وقتی خلبان در آسمان هست همواره سه تا ارتفاع سنج رو همزمان نگاه میکنه

وقت بخیر

این مثال شما هم تازه برای حکومت کامل نیست.
چون اینجا فرض شده که ما توانستیم ارتفاع سنج دقیق بسازیم که کار اندازه گیری را به خوبی بلد هست - به عبارتی ما سه معصوم در عمل کرد داریم اما ممکنه یهو یکیشون فوت بشه, دو نفر دیگه هستند خیالمون راحته.

در حالی که برای حکومت بحث اینه که آیا ما اصلا ارتفاع سنج داریم ؟ اصلا ارتفاع سنج دقیق وجود داره ؟ اصلا میتونیم بسازیم ؟

Mellate Ebrahim;1010247 نوشت:

[/B]
معصوم در غیبت است , حال ما به فکرِ تشکیل حکومت بیافتیم یا نیافتیم ؟ چرا؟ چه کار کنیم ؟

شما نظرتان چیست ؟

با سلام

بنده مطالبی رو فی الجمله مطرح میکنم
امیدوارم به گفتگوی شما کمک کند.

وقتی من به عنوان یک مسلمان از خودم میپرسم آیا باید حکومت تشکیل بدهم
پیش از آن باید روی حکومت و مقتضیاتش فکر کنم.
یعنی این حکومت چیست که من بروم دنبالش؟

مثلا آیا من حق دارم برای مردم مالیات ببندم و متخلفان را مجازات کنم؟
مثلا حق دارم خمس و زکات را به تشخیص خودم مصرف کنم؟
تکلیف انفال چه میشود؟
آیا حق قضاوت کردن دارم؟ مثلا حق دارم بگویم فلانی مصداق مفسد فی الارض است و باید او را اعدام کنیم و بعد او را اعدام کنم؟
آیا حق داریم نظرات فقهی خودم را بر سایر مراجع و مکلفان تحمیل کنم؟
آیا اصلا حق دارم نظرات فقهی خود را روی مقلدین خودم پیاده کنم ؟
آیا حق دارم نظرات فقهی خودم را بر غیر مسلمانان یا اهل کتاب تحمیل کنم؟

فکر میکنم قانون گذاری، تحمیل کردن، قضاوت، تصرف در اموال یا مسئولیت های امام یا مردم
از موارد مهم در یک حکومت هستند.

از یک جهت که بنگریم میگوییم
به ما چه ربطی دارد که برویم برای مردم قانون بگذاریم و مردم را به خاطر تخلف مجازات کنیم؟
به ما چه که برویم قاضی شویم و نظرات خود را روی دیگران پیاده کنیم؟

یا حق

به نام خدا

هر سرزمینی احتیاج به حکومت دارد و اینکه ما بگوییم شیعیان در زمان غیبت حق تشکیل حکومت ندارند به نظر من غیر منطقی است.نمی شود شیعیان بنشینند تا اهل سنت و اهل کتاب بر آنها حکومت کنند.
اینکه یک گروه نتوانستند نظریه ولی فقیه یا حکومت اعلم بر اساس برتری فاضل بر مفضول را اجرا کنند و آن را از ولایت فقیه به سلطنت فقیه تبدیل کردند دلیل بر بد بودن نظریه ولایت فقیه نیست.

قدیما;1010297 نوشت:
هر سرزمینی احتیاج به حکومت دارد و اینکه ما بگوییم شیعیان در زمان غیبت حق تشکیل حکومت ندارند به نظر من غیر منطقی است.نمی شود شیعیان بنشینند تا اهل سنت و اهل کتاب بر آنها حکومت کنند.

سلام
تشکیل حکومت لازم هست ولی خوب مشروطه هم مخالف اسلام نبود یک شورای پنج نفره از فقهاء ناظر بر قوانین مجلس بودند میشد یک سری کارها از جمله حاکم شرع و ... به فقهاء داد ولی نه مسئولیت اجرایی را. قرارم نیست مسئولیت اجرایی به غیر شیعیان داده شود به یک مدیر و سیاست مدار که ریس جمهور باشد داده شود که حکومت شورایی و طبق نظر مردم که اکثرا مسلمان هستند باشد اینقدر هم به شورا و نظر جمعی در قرآن و اسلام اشاره شده سپرده شود قرار نیست یک نفر همه کاره شود و در همه امور دخالت کند هر کس در مسئولیت خودش کار خود را می کند تحت نظارت مردم. از قدیم گفتند همه چیز را همگان دانند هر کس طبق تخصص و توانایی خود به کار گرفته شود البته کاملا حکومت حق نخواهد شد ولی قدرت در ید یک نفر باشد آن هم غیرمعصوم و خطاپذیرباشد.

با سلام مجدد

Mellate Ebrahim;1010247 نوشت:
معصوم در غیبت است , حال ما به فکرِ تشکیل حکومت بیافتیم یا نیافتیم ؟ چرا؟ چه کار کنیم ؟


در این خصوص باید به چند نکته توجه کرد:

نکته اول:
حکومت ضروری است
بدون شک جامعه نیازمند به حاکم و حکومت است، ضرورت این مسئله در گرو طولانی بودن غیبت نیست، اصلا جامعه ولو یک روز هم بدون حاکم نمی تواند باشد، امام علی(ع) هم به همین ضررورت اشاره فرموده اند:
«لَا بُدَّ لِلنَّاس‏ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِر»؛ برای مردم گریزی از حاکم نیست، چه نیکوکار و چه بدکار(نهج البلاغه، ص82)
خب این روایت به صورت تلویحی می فرماید جامعه بدون حاکم، حتی از جامعه ای با حاکم بدرفتار نیز بهتر است. و البته این مسئله بدیهی است و هر کسی آن را درک می کند.

نکته دوم: اصل تنزّل تدریجی

عقل انسان میگوید اگر دستت به هدف نهایی که در ذهن داری نمیرسد، از آن هدفی که داری پله پله پایین بیا، مثلا اگر دستت به صد نمیرسد، بیا سراغ 99، اگر نشد برو سراغ 98، اگر نشد برو سراغ 97، اگر نشد 96 و...
این یک اصل کاملا عقلی و منطقی است که هر کسی آن را تصور کند، تصدیق خواهد کرد، و حتی اگر به زبان آن را انکار کند، در عمل آن را انجام میدهد، مثلا اگر کسی دستش به پزشک متخص نرسد، نمیگوید دیگر مهم نیست! بلکه نزد پزشک عمومی میرود؛ اگر پزشک عمومی نبود نمیگوید دیگر مهم نیست چه کسی من را درمان کند! بلکه میرود سراغ کسی که دانشجوی پزشکی است یا به صورت تجربی از بقیه آگاه تر است.

در حکومت هم همینطور است، در اینکه اگر معصوم در جامعه باشد، جز او کسی لایق حکومت نیست شکی وجود ندارد، اما تمام سخن در جایی است که معصومی نیست. طبیعتا عقل طبق اصلی که بیان شد نمی گوید حالا که معصوم نیست اصلا اهمیت ندارد چه کسی حاکم باشد!! بلکه میگوید برو سراغ کسی که به لحاظ علم و تقوا نزدیک ترین فرد به معصوم باشد.

نکته سوم: به حداقل رساندن احتمال خطا
روشن است که اگر یک انسان معصوم در رأس حکومت باشد درصد خطا به صفر میرسد، یعنی هیچ اشتباهی در مدیریت از سوی آن معصوم اتفاق نخواهد افتاد، اما در مورد هیچ غیر معصومی این درصد خطا به صفر نمیرسد، پس حکمت پیروی و تبعیت از نزدیک ترین فرد به معصوم طبق اصل تنزّل تدریجی این است که درصد خطا به حداقل برسد.
یعنی مثلا ما می گوییم اگر علی(ع) حاکم نشد نرو سراغ بقیه، برو سراغ شخصیتی چون سلمان، چون اگرچه درصد خطا مانند حکومت علی(ع) به صفر نمیرسد، اما بالاخره درصد خطای او بسیار کمتر از دیگران است، اشخاص دیگری اگر حاکم شوند اشتباهات به مراتب بزرگتری خواهند داشت.

درست مانند اینکه ما با اینکه پزشکان را معصوم نمیدانیم اما به آنها مراجعه می کنیم، حکمتش این است که اگرچه ممکن است آن پزشک اشتباه کند، اما احتمال اینکه غیر پزشکان در پزشکی اشتباه کنند ده ها برابر بیشتر از یک پزشک است! لذا ما از یک پزشک غیر معصوم تبعیت می کنیم.
حکومت فقیه هم همینگونه است، اگرچه در حاکمیت او هم احتمال خطا وجود دارد، اما این احتمال بسیار کمتر از حاکمیت غیر اوست، و اگر کسی غیر یک فقیه حاکم شود ده ها برابر بیشتر احتمال خطای رفتاری در او وجود دارد.

بنابراین در توجیه عقلانی تبعیت از فقیه «عصمت» لازم نیست، چون ما چاره ای بین برگزیدن یک انسان غیر معصوم نداریم، پس چه بهتر کسی را برگزینیم و از کسی تبعیت کنیم که احتمال خط در او کمتر است، همانطور که در تمام امور زندگی مان چنین می کنیم؛ در درمان از پزشک، در تعمیر ماشین از مکانیک، و در امور ساختمان و برق و صنعت از مهندسین تبعیت می کنیم.

فرشته برمیگردد;1010250 نوشت:
در حالیکه اگر آزادی بیان بود ما صدها ارتفاع سنج داشتیم یکی الارم ازدواج جوان‌ها یکی الارم مسایل اقتصادی یکی الارم فرهنگ یکی الارم تمدن رو سر میداد این مشکلات رو نداشتیم
ولی خوب دیگه هزاران نا ارتفاع سنج داریم همشون خوردن به یک سنسور بقیه ارتفاع سنج ها رو هم بزنیم و خراب کنیم تا الارم ندن و سیاه نمایی نکنن


سلام خانم مهندس، یکی از اشتباهات همیشگی شما خلط بین علوم تجربی و انسانی است، شما همیشه برای مسائل انسانی و اجتماعی، از این مثال های تجربی میزنید و این موجب خلط مسئله میشود.
در علوم تجربی ارتفاع سنج تا خراب نشود اشتباه نمیکند! یعنی نتیجه همواره واحد خواهد بود، و اصلا وابسته به گرایش های فکری نیست، برخلاف علوم انسانی! لذا می گویند روش تحقییق در علوم تجربی با علوم انسانی از اساس متفاوت است.
به نظرم مهندس بودن شما کمی در این مسائل رهزنی میکند!

در هر صورت نمیخواهم بحث از تشکیل حکومت در زمان غیبت، به بحث آزادی بیان کشیده شود! اما آنچه که مثال شما بر فرض اثبات می کند این است که یک سری ارتفاع سنج باید در کنار ارتفاع سنج اصلی باشند تا او اشتباه نکند، اما روشن است که به شرطی که واقعا ارتفاع سنج باشند.

اصل نظارت و نگاه نقادانه را من قبول دارم، اما خود شما هم نظارت و انتقاد در مورد سازه های مهندسی را به شرطی منطقی می دانید که طرفی که میخواهد نقد کند مهندس باشد(ارتفاع سنج باشد) وگرنه منطقی نخواهد بود، پس چطور توقع دارید مردم عادی بتوانند بر رفتار یک رهبر نظارت کرده و آن را نقد کنند؟ همین مثال شما داد می زند که ناظرین بر رهبر هم باید یک سری متخصص باشند، دقیقا به همین خاطر مجلس خبرگان رهبری تشکیل شده از یک سری متخصص به این کار گماشته شده اند.

بنابراین در مثال شما کاملا رعایت شده است که چندین ارتفاع سنج در کنار ارتفاع سنج اصلی باشند تا اشتباهی رخ ندهد!

موضوع قفل شده است