جمع بندی تشخص خدا با ذات او چه نسبتی دارد؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تشخص خدا با ذات او چه نسبتی دارد؟

سلام. می دانیم که نمی توان خدا را بدون تشخص در نظر گرفت. این تشخص با ذات خدا چه نسبتی دارد؟ عین ذات است؟ منفک از ذات است؟ زائد به ذات است؟...

با نام الله


کارشناس بحث: استاد کریم

tazkie;455787 نوشت:
سلام. می دانیم که نمی توان خدا را بدون تشخص در نظر گرفت. این تشخص با ذات خدا چه نسبتی دارد؟ عین ذات است؟ منفک از ذات است؟ زائد به ذات است؟...

با سلام
تشخص هر چیزی به وجود اوست، وشدت وضعف وجود موجب تشخص شی می شود در ممکنات، اما خداوند وجود صرف است وکمال وجود در ایشان می باشد. ووجود خداوند عین ذاتش است نه زائد بر ذات، چون در ممکنات ذات آنها به ماهیت است که همان نحوه ومحدوده وجود آنهاست، وبه تعبیر دیگر همان ضعف وجودی است که این مساله یعنی ماهیت در خداوند وجود ندارد وهر چه است وجود است وآنهم عین ذاتش است.

[="Tahoma"][="Navy"]

tazkie;455787 نوشت:
سلام. می دانیم که نمی توان خدا را بدون تشخص در نظر گرفت. این تشخص با ذات خدا چه نسبتی دارد؟ عین ذات است؟ منفک از ذات است؟ زائد به ذات است؟...

سلام
تعین خدای متعال در اسماء و عوالم تجلی آن حقیقت است و به عبارتی عین آن و به لحاظی غیر آن است
یا علیم[/]

محی الدین;465717 نوشت:
تعین خدای متعال در اسماء و عوالم تجلی آن حقیقت است و به عبارتی عین آن و به لحاظی غیر آن است

بحث بر سر تشخص ومعیار آن است. واین تشخص با وجود است که در ممکنات با توجه به محدودیت وجودی آنها تشخص شان برای ما نسبت به شدت وضعف وجود یکه دارند مشخص می شود اما در واجب الوجود چون وجود صرف وبسیط است ومحدودیت وجودی ندارد واز طرف دیگر ما موجودات محدودی هستیم اوجود خود وتشخص او که در قالب وجود است برای ما قابل فهم ودرک نیست.

[="Tahoma"][="Navy"]

کریم;466410 نوشت:
بحث بر سر تشخص ومعیار آن است. واین تشخص با وجود است که در ممکنات با توجه به محدودیت وجودی آنها تشخص شان برای ما نسبت به شدت وضعف وجود یکه دارند مشخص می شود اما در واجب الوجود چون وجود صرف وبسیط است ومحدودیت وجودی ندارد واز طرف دیگر ما موجودات محدودی هستیم اوجود خود وتشخص او که در قالب وجود است برای ما قابل فهم ودرک نیست.

سلام
بنده بحث تشخص را با بحث تعین یکی گرفتم در عین حال اگر خدای متعال را با شوونش مد نظر قرار دهیم و او را حق واحد کثیر بدانیم در تبیین تشخص او باید مطلبی نو بگوییم . چیزی که شما فرموده اید صرفا به حسب مقام ذات است .
یا علیم[/]

سلام. چرا تشخص خدا وحدت دارد و تعدد ندارد؟

tazkie;558728 نوشت:
سلام. چرا تشخص خدا وحدت دارد و تعدد ندارد؟

چون خداوند تعدد ندارد تا تشخص او تعدد داشته باشد. همانطور که گفته شد خداوند وجود صرف بسیط است ومثل ما دارای ماهیت نیست تا قوت وضعف وجود یداشته باشد ودارای ابعاد مختلف وجود ی باشد بلکه وجود صرف وواحد واحد است.

جمع بندی: تشخص خدا با ذات او چه نسبتی دارد؟
سوال: تشخص خدا با ذات او چه نسبتی دارد وآیا تعدد پذیر است یا نه؟
جواب:

تشخص هر چیزی به وجود اوست، وشدت وضعف وجود موجب تشخص شی می شود در ممکنات، اما خداوند وجود صرف است وکمال وجود در ایشان می باشد. ووجود خداوند عین ذاتش است نه زائد بر ذات، چون در ممکنات ذات آنها به ماهیت است که همان نحوه ومحدوده وجود آنهاست، وبه تعبیر دیگر همان ضعف وجودی است که این مساله یعنی ماهیت در خداوند وجود ندارد وهر چه است وجود است وآنهم عین ذاتش است.
و چون خداوند تعدد ندارد تا تشخص او تعدد داشته باشد. همانطور که گفته شد خداوند وجود صرف بسیط است ومثل ما دارای ماهیت نیست تا قوت وضعف وجود یداشته باشد ودارای ابعاد مختلف وجود ی باشد بلکه وجود صرف وواحد واحد است.
موضوع قفل شده است