تحفه اثنی عشریه، کتابی در رد عقاید شیعه؟!

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تحفه اثنی عشریه، کتابی در رد عقاید شیعه؟!

سلام بر همه دوستان

در یکی از کتابها خواندم که کتابی به زبان فارسی در رد اعتقادات شیعه نوشته شده با نام «تحفه اثنی عشریه»؟!!!

بی زحمت در رابطه با نویسنده این کتاب و محتوای آن توضیحاتی بیان بفرمائید.

خیلی ممنون.:lol:

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد صدرا

کوهساران;411406 نوشت:
سلام بر همه دوستان

در یکی از کتابها خواندم که کتابی به زبان فارسی در رد اعتقادات شیعه نوشته شده با نام «تحفه اثنی عشریه»؟!!!

بی زحمت در رابطه با نویسنده این کتاب و محتوای آن توضیحاتی بیان بفرمائید.

خیلی ممنون.:lol:

با سلام و عرض ادب

کتاب «تحفه اثنا عشریه»، در اوایل سده ی سیزدهم هجرى در نقد و ردّ آراء و باورهاى شیعى نگارش یافته و می توان گفت پُرآوازه‏ ترین اثر در این زمینه در شبه قارّه می باشد.

مؤلف این کتاب، شاه عبدالعزیز محدث دهلوی(م:1239)،[1] ملقب به سراج الهند می باشد. پدر وی شاه ولی الله دهلوی می باشد و تبار وی با سى و یک پشت به خلیفه دوم عمر بن الخطّاب مى ‏رسد.

محدث دهلوی این کتاب را به زبان فارسی نوشت که در زمان حیات وی در سال 1227 هجرى توسط غلام محمد بن محيى الدين اسلمى، به زبان عربی ترجمه شد و در سال 1300 هجرى نیز محمود شكرى آلوسى،[2] در بغداد، به اختصار نسخه ی عربی آن پرداخت و آنرا (المنحة الالهية) تلخيص ترجمة التحفة الاثنى عشرية ناميد، وی در مقدّمه ی این کتاب، آنرا به سلطان عبد الحميد خان بن سلطان عبدالحميد خان عثمانى تقديم می دارد، و وى رابا الفاظ عجیبی می ستاید: و قدّمته لاعتاب خليفة اللَّه فى ارضه، و نائب رسوله- عليه الصلوة و السلام- فى احياء سنته و فرضه ....

اما به خاطر كمى وسيله طبع، و نيز برخى محدوديّتهاى سياسى كه در آن وقت، از طرف حكومت عثمانى برقرار بود، از چاپ و انتشار آن در كشور عراق جلوگيرى شد، آخر الامر در هندوستان و شهر بمبئي كه تحت نفوذ اجانب بوده، و نسبت به نشر اين گونه کتابها زمینه مناسب وجود داشت در سال 1301 این کتاب انتشار می یابد، و پس از آن در مصر به وسيله مدير جامعة الازهر به چاپ می رسد .[3]

صاحب عبقات الانوار درباره نویسنده تحفه اثنی عشریه می‌نویسد: در این کتاب عقاید و آرای شیعه را به طور عموم و فرقه اثناعشریه را به خصوص، در اصول و فروع و اخلاق و آداب و تمامی معتقدات و اعمالشان، به عباراتی خارج از نزاکت و کلماتی بیرون از آداب و سنن مناظره و به شیوه کتب نوآموزان که به خطاب نزدیک تر است تا به برهان مورد حمله و اعتراض قرار داده... کتاب را مملو از افتراآت و تهمت‌های شنیعه ساخته است..[4]

به هر حال كتاب تحفه با تحوّلات و انتشار متعدد در ايجاد اختلاف بين مسلمين، و تيره ساختن روابط فرق اسلامى نسبت به يكديگر، و بالاخرة تحريك حسّ بد بينى و عصبيت أهل سنت عليه جامعه شيعه، بسيار مؤثر بوده است.


[/HR] [1].سال تولد وی به حروف ابجد «غلام حلیم» است.

[2]. سيد محمود شكري آلوسي فرزند سيد عبدالله بهاء الدين آلوسي و نوه سيد محمود آلوسي صاحب تفسير روح المعاني في تفسير القرآن العظيم می باشد که گرایش سلفی داشته است.

[3]. مختصر التحفة الإثني عشرية: تأليف شاه عبدالعزيز غلام حكيم الدّهلوي، اختصره وهذبه السيد محمود شكري الألوسي، تحقيق: محبّ الدين الخطيب، المطبعة السلفية، القاهرة، 1373هـ.

[4]. عبقات الانوار- حديث ثقلين چاپ اصفهان ج 6 ص 1198.

تحفه اثنا عشریه در دوازده باب به نگارش درآمده است که ابواب آن عبارتند از:

باب اول: در کیفیت حدوث مذهب تشیع و انشعاب آن به فرق مختلفه.

باب دوم: در مکائد شیعه و طریق اضلال و تلبیس و اغوای مردم به مذهب خود؟!!

باب سوم: در ذکر احوال اسلاف شیعه.

باب چهارم: در اقسام اخبار شیعه و احوال اسانید ایشان.

باب پنجم: در الهیات.

باب ششم: در بحث نبوت و ایمان انبیاء علیهم السلام.

باب هفتم: در امامت.

باب هشتم: در معاد و بیان مخالفت شیعه با ثقلین.

باب نهم: در احکام فقهیه که شیعه در آن خلاف ثقلین کرده اند؟!

باب دهم: در مطاعن خلفای ثلاثه و دیگر صحابه کرام و ام المومنین عائشه صدیقه؟!رضی الله عنها.

باب یازدهم:در خواص مذهب شیعه.

باب دوازدهم: در تولی و تبری .

بیان فقراتی از باب نهم.

شاه عبدالعزیز در این باب بیش از سایر ابواب در جهل فرو رفته است. وی مطالبی را به شیعه استناد می دهد که نشانگر جهالت و دوری او از علما و کتب شیعه بوده است، که ما در اینجا به ذکر فقراتی از کلام باطل وی اکتفا می نمائیم و از طرح برخی از مطالب از دوستان گرامی عذر خواهی می نمایم:


در احکم فقهیه
وی می نویسد:
اول احکام ایشان حکم است به تکفیر صحابه و خلفای ثلاثه و چندی از امهات مؤمنین که احب ازواج به سوی پیامبر بودند.(ص:246).[1]

دوم تفضیل لعن عمر بر ذکر الله ...

سوم آنه لعن اعاظم مهاجرین و انصار و خلفای ثلاثه و اکثر عشره مبشره مثل طلحه و زبیر و غیرهما و عائشه و حفصه را بعد از نماز پنجگانه واجب دانند...

هفتم تجویز سجود برای سلاطین ظلمه که اخوند باقر مجلسی و دیگر علمای ایشان نموده اند...

مسائل الصلوة...
اگر مصلی در عین نماز زنی خوش صورت را در بر کشد و او را نعوظ پیدا شود و سرذکر خود را محاذی سوراخ ان زن بدارد و مذی بسیار سیلان نماید و لو الی الساق نماز او جائز است...(ص250)

بعضی از ایشان جائز داشته اند نماز به سوی قبور ائمه به نیت مزید ثواب و قربت...

مستحب است ادای هر چهار نماز را متصل به هم یعنی ظهر و عصر و مغرب و عشا برای انتظار خروج مهدی و نیز حکم می کنند به اتمام صلوة در سفر و تجارت نه صوم ...

مسائل الصوم و الاعتکاف: ...
طرفه آنکه به وطی غلام در دبر روزه فاسد نمی شود بنا بر مذهب اکثر ایشان؟!!...

در نزد بعضی ایشان در روزه خوردن پوست حیوان جائز است و روزه را هیچ خلل نیست... (ص251)

مسائل الحج: ...
بعضی از ایشان می گویند ستر عورت در حج فرض نیست...وطواف را عریانا تجویز نمایند.(ص:252)

مسائل المتعة:

ونیز تجویز نمایند متعه ی دوریه را هر چند اثنا عشریه زمان و ملک ما این تجویز را انکار کنند لکن محققیمن ایشان گفته اند که در کتابهای ما ثابت است (لا یجوز انکاره) صورتش آنکه جماعت با یک زن متعه نمایند و دو نوبت مقرر کنند و هر یکی با آن زن جماع کند حال آنکه در جمیع شرایع آمیختن دو آب در یک رحم درست نداشته اند.(ص:255)

علی بن احمد هیئی که از اجله علمای فرقه امامیه است ودر کربلا ی معلی عنقریب گذشته و امام جامع حائر و خطیب آنجا بوده و از مجتهدان واجب الطاعة ایشان و دیگر علمای اجلة ایشان گفته اند که متعه دوریه باجماع فرقه امامیه جائز است، که یک زن را چند مرد یک شب متعه کنند، هر یک ساعتی یا دو ساعتی و نیز گفته اند که اصح نزد ما یعنی امامیه آن است که متعه ذوات البعال(زن شوهر دار)نیز جائز است.(ص: 377)

زلات و اشتباهات
بیست و دوم: عاریت دادن شرمگاه کنیزکان و حرمان خود برای میهمانان و دوستان بهترین عبادات و اعظم طاعات دانند و ثواب بسیاری بر آن روایت کنند.(ص:376).

از حضرت رسالت پناه روایت آورده که هر که از دنیا بیرون رود و متعه نکرده باشد روز قیامت بد منظر و بد هیئت باشد مانند کسی که بینی او بریده شده باشد.(ص:376).

موفق باشید.


[/HR]
[1]. الناشر: سهیل اکیدیمی، لاهور پاکستان، 1396.
موضوع قفل شده است