تحریم سایت های نرم افزار خارجی

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تحریم سایت های نرم افزار خارجی
با سلام بنده مقلد آیت الله مکارم شیراری هستم. سوال: برخی سایت های خارجی IP های ایران را تحریم کرده اند تا امکان ورود به سایت و استفاده از نرم افزارشان برای ما میسر نباشد. از جمله شرکت ادوبی  و گرافیک اندیویا. برخی از این شرکت ها با ایران قرار داد دارند تا نرم افزار را وارد کنند اما بعضی شرکت ها قراردادی با ایران ندارند. حکم استفاده از این نرم افزار ها چیست؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد صادق الوعد
باسلام وتشکر از ارتباط شما: استفاده از این نرم افزار ها بدون رضایت تولید کننده نرم افزار، جایز نیست. مگر در صورتي که تولید کفار حربي باشند و یا طبق قوانین آنها، کشورهایی که قانون کپی رایت را امضاء نکرده اند قابل پیگرد نباشند در این صورت استفاده اشکال ندارد.   استفتا از دفتر
ببخشید پس مصداق این سوال که از حضرت مکارم شیرازی شده است چیست؟ پرسش :اگر شرکتی به خاطر تحریم ها علیه کشورمان به ما اجازه ی استفاده از نرم افزارهایش را ندهد در مورد استفاده از آن نرم افزارها تکلیف چیست؟ پاسخ :در فرض سوال، استفاده از آن اشکالی ندارد. این سوال را میتوانید در لینک زیر (سایت اصلی آقای مکارم شیرازی) ملاحظه فرمایید https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&catid=46702 منظور کدام تحریم ها است؟ نرم افزار هایی وجود دارد که به صورت رایگان منتشر شده اند و همه میتوانند آنرا استفاده کنند اما وقتی از ایران وارد این سایت ها میشویم خطا میدهد و به سایت وارد نمیشود. و از آنجایی که رایگان است نمیتواند قراردادی در ایران داشته باشد زیرا قرارداد موقعی تصویب میشه که یک شرکت نرم افزار پولی را از کشو دیگری بخرد و در ایران بفروشد تا خودش هم سود ببرد اما نرم افزار رایگان رایگان هست دیگه و الان سوال در مورد تحریم است با توجه به آن سوال که از حضرت شده است پاسخ دهید.  
سلام علیکم: تولیدات کشورهای خارجی دو صورت دارد یا کشور کفار حربی هستند مانند آمریکا، اسرائیل، انگلیس   که استفاده از تولیدات ونرم افزارهای آنها اشکال ندارد. یا کشور کفار حربی نیستند دراین صورت اگر شرکت تولید کننده نرم افزاری را به طور رایگان و بدون هزینه در اختیار مردم قرار دهد استفاده اشکالی ندارد هرچند که بخاطر شرایط تحریم آن کشور را از ارائه آن برنامه به ما منع کرده باشند  اگر منظور دیگری دارید بیان کنید تا توضیح داده شود . با تشکر
صادق الوعد said in سلام علیکم:
یا کشور کفار حربی نیستند دراین صورت اگر شرکت تولید کننده نرم افزاری را به طور رایگان و بدون هزینه در اختیار مردم قرار دهد استفاده اشکالی ندارد هرچند که بخاطر شرایط تحریم آن کشور را از ارائه آن برنامه به ما منع کرده باشند الف) آیا بطور کلی میتوان گفت استفاده از نرم افزار های رایگان خارجی که برای ایران تحریم شده اند اشکال ندارد؟ ب )فکر میکنم تحریم های آمریکاست که مانع اجازه استفاده از نرم افزارهای خارجی برای کشور ما شده است نه اینکه خود شرکت یا فرد نرم افزار را برای ما تحریم کرده باشد. آیا فرقی بین این دو وجود دارد؟
موضوع قفل شده است