تجوید الصلاة ( صوتی آموزش صحیح خوانی نماز ) " مهم
تبهای اولیه
بسم الله الرحمن الرحیم
در لغت به معنی تکمیل، تحسین و نیکو گردانیدن است و در اصطلاح به قواعد و دستورهایی گفته میشود که به نیکو خواندن قرآن کمک میکنند. در تجوید به نحوهٔ صحیح ادای حروف از مخارجشان و نیز صفات آوایی هر حرف به تنهایی و یا در کنار حروف دیگر پرداخته میشود. از قواعد دیگری که به آن توجه میشود محل وقف و وصل در هنگام خواندن قرآن با توجه به نشانهگذاریها و معنی آیات است.
امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند مى فرماید هیچ بندهاى نمى تواند محبت مرا به خود جلب کند مگر اینکه واجبات مرا دوست داشته باشد و به آن عمل کند.» (مَا تَحَبَّبَ إِلَیَّ عَبْدِی بِأَحَبَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ»، (کافی، ج2، ص 82)
رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هر گاه دیدى مردم به مستحبّات اشتغال دارند، تو به کامل ساختن واجبات بپرداز.» (إذا رَأیتَ النّاسَ یَشتَغِلونَ بِالفَضائِل فَاشتَغِل أنتَ بِاتمامِ الفَرائِض»، (میزان الحکمة، ج 3، ص 2403).
یکی از واجبات نماز، که بین برخی از نمازگزاران غریب واقع شده است، مسألهی به عربی صحیح خواندن الفاظ و ذکرهای نماز است؛ در حالیکه یادگیری و عمل به آن، آسان است و باعث زینت نماز میگردد.
قرائت صحیح نماز، مسألهای است که همهی مراجع معظّم تقلید، فتوا به وجوب آن دادهاند. در اینجا به نظر بعضی از این بزرگواران اشاره میکنیم.
امام خمینی رحمت الله علیه: انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند و کسیکه به هیچ قسم نمیتواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طوری که میتواند بخواند و احتیاط مستحب آن است که نماز را به جماعت بهجا آورد. (توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 550.)
اگر یکی از کلمات حمد یا سوره را نداند یا عمداً آن را نگوید یا به جای حرفی حرف دیگر بگوید، مثلاً به جای «ض»، «ظ» بگوید یا جایی که باید بدون زیر وزِبَر خوانده شود، زیر و زبر بدهد، یا تشدید را نگوید نماز او باطل است. (توضیح المسائل مراجع، ج 1،ص 552.)
امام خامنهای - دام ظلّه: واجب است که همهی ذکرهاى واجب نماز از قبیل قرائت حمد و سوره و غیر آنها به طور صحیح قرائت شود و اگر نمازگزار کیفیّت صحیح تلفّظ کلمات عربى را نمىداند، واجب است که یاد بگیرد و اگر قادر به یادگیرى نیست، معذور است. (توضیح المسائل مراجع،ج 1، ص 609)