جمع بندی بیان کردن نقاط ضعف در خواستگاری

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بیان کردن نقاط ضعف در خواستگاری

سلام
من چندبارى خواستگارى رفته‌ام و با خانم‌هاى مختلف صحبت كرده‌ام.
من اعتقاد دارم كه دو طرف بايد بنشینند و تمام (يا اكثر) ضعف‌ها و ايرادهاى خودشان را به ديگرى بگویند تا فردا مشكلى پيش نياید.
براى همين خودم مى‌نشينم و بدى‌هاى خودم را كه به نظرم مى‌رسد شخص مقابل بايد بداند، مي­گویم و اين انگار حس بدى در طرف مقابل ايجاد مى‌كند.
به نظر شما من چه­ طور صحبت كنم كه هم كمال صداقت رو داشته باشم و هم طرف مقابل برداشت درستى از من پيدا كند‌؟
با سپاس

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد نشاط

[TD][/TD]

سوال:
من معتقدم در جلسه خواستگاری هر دو طرف باید تمام ویژگی های مثبت و منفی خودشان را بگویند تا فردا دچار مشکل نشوند، به نظر شما من چه­ طور صحبت كنم كه هم كمال صداقت را داشته باشم و هم فرد مقابل برداشت درستی از گفتار من داشته باشد.



پاسخ:
عرض کنم که مرحله گفتگو بعد از مرحله تحقیق و خواستگاری است و لازم است این اولویت حتما رعایت شود. راست گفتن یک اصل مهم و ضروری است و خیلی از افراد به خاطر عدم رعایت آن، بعدا با مشکل اساسی روبرو می شوند.
منتها بهتر است توجه کنیم که صداقت به معنی این نیست که ما همه چیز را بگوییم و تمام اطلاعات و اتفاقات گذشته را به صورت تفصیلی مطرح کنیم.
اصلا اینکه چه چیزی باید گفته شود؟ ( لازم است بررسی شود)
و مطالب گفته شده و محتوای خواستگاری؛ حد و مرزش چیست؟ (مطلب مهمی است که شخص قبل خواستگاری باید حد و مرز مطرح کردن مسائل را متوجه شود)
توضیحات لازم؛
چیزهایی که لازم است در جلسه خواستگاری مطرح شود؛
معرفی كامل نام و نام خانوادگی، شغل، سن، شغل پدر و مادر، میزان تحصیلات هر یك از آنها، وضعیت شغلی و تحصیلی و سنی دیگر افراد خانواده، و این كه شما در چه خانواده ای و با چه شرایطی بزرگ شدید و مسائل خاص زندگی شما در گذشته چگونه بوده است، اعتقاد، ارزش ها، انتظارات و سلیقه های شخصی و اهداف خاص و...
اما چگونه و تا چه سطحی اشاره کنیم تا هم صداقت را رعایت شود و هم حد و مرزش را مراعات کنیم، نیاز به توضیح دارد.
پاسخ به سوالات و مراحل گفتگو باید در حدی که معرف شما باشد و برای ایشان آگاهی لازم ایجاد شود و بتواند اجمالا رویکرد شما را بشناسد. در واقع توضیحات خواسته شده به نحو اجمال و شناخت لازم مطرح شود.
(بنابراین توضیح مختصر می تواند برای شخص مقابل کافی باشد و لازم نیست تفصیلا همه چیز به طور ریشه ای و فلسفه ای و... بیان کنیم. اگر سوالی هم طرف مقابل بپرسد می توان با پاسخ بسته و یا با یک اشاره مختصر توضیح داد.)
توصیه می شود در کنار گفتار صادقانه رعایت نکاتی لازم می باشد؛
1. رعایت ادب و احترام و متانت در کلام.
2.داشتن حالت آرام و بدون استرس و مودبانه صحبت کردن
رعایت این نکات جذابیت را بیشتر می کند.
3. بهتر است در کنار گفتار صادقانه، محتوای صحبت طوری بیان شود که فرد بتواند به شما اعتماد کند، لذا توصیه می شود نخست نقاط قوت گفته شود.
4. اگر ایراد خاصی دارین در حد اشاره می توانین بیان کنین (البته توجه کنیم؛ که منفی نگری و طراحی صحبت به طوری که فرد مقابل جز بدی هیچ چیزی را در وجود شما احساس نکند، در گفتگو صلاح نیست و نباید دید منفی در مخاطب ایجاد کنید و ربطی به صداقت ندارد)
بله درست است که گفتن خلق و خوی در تصمیم شخص مقابل موثر است و می تواند بخشی از صداقت باشد.
منتها برای اینکه بعدا مسائلی پیش نیاد می توان موقع صحبت یک گریز زد و در حد اشاره گفت که من انسان کاملی نیستم مثلا برخی از مواقع شاید عصبانی بشوم، زود قضاوت کنم و... ولی در تلاشم ایرادم را با کمک شریک زندگی ام رفع کنم.
( توجه کنیم که ما انسان کاملی نیستیم و باید پیوسته به فکر اصلاح و تکامل خود باشیم. چه بسا فرد مقابل (شریک زندگی در آینده هم) هم ایراداتی داشته باشد، یک بعد از ازدواج مدارا و کمک به تکامل همدیگر می باشد)
5. در مراحل آخر، قبل تصمیم نهایی و مرحله مقدمه چینی به تصمیم عقد (در صحبت های آخرین):
گفتن مواردی مثل:
بیماری خاص جسمی و روحی، عیب و ایراد ظاهری در جسم و اندام، سابقه طلاق و ازدواج مواردی هستند که بهتر است بیان شود.
بنابراین نتیجه می گیریم:
پرداختن به گفتن ایرادات و عیوب فردی و شخصی و ذکر مصادیق مختلف به صورت تفصیلی ضرورتی ندارد و توصیه نمی شود. این رفتار ضریب احتمال ازدواج موفق را کاهش خواهد داد.
در زندگی تکیه کردن بر نقاط قوت می تواند فرد را به سرانجام مبارکی برساند و زندگی موفقی را تجربه کند. این دید و رویکرد باید در باور های شما رسوخ پیدا کند و بپذیرید که انسان با تکیه بر قوت و کمالات خدادادی در کنار توکل به خدا به بزرگترین جایگاهها می تواند برسد.
در پایان افرادی که در مورد گفتگوی جلسات خواستگاری با مشکل روبرو می شوند، مراجعه به یک مشاور ازدواج به صورت حضوری لازم و ضروری است.

موضوع قفل شده است