جمع بندی به دنبال درمان وسواس شدید

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
به دنبال درمان وسواس شدید

سلام من الان 28 سالمهیک بار حدود 10 سال پیش سال 87 دچار وسواس شدم و حدود 4-5 ماه طول کشید از وسواس فکری شد بعدش به وسواس تو طهارت و نجاست تبدیل شد
دومین بار سال 90 تقریبا دچار شدم اینم یک مدت 4-5 ماه طول کشید


این بار سال 96 از دی تقریبا دوباره دجار شدم علتشم اینه که یک مشکل روحی روانی برام پیش اومده
بیشتر اذیت شدن من اینه چون لباسمو پاک نمیدونم ( یعنی شک دارم) به مسجد محل های زیارتی نمیرم
اصلا وحشت میکنم برم مثلا دست بزنم به ضریح امام رضا چون دستم نجسه اونجام نجس بشه و عذاب اخروی ابدی برای من نوشته بشه چون پاک ترین مکان ها را نجس کردم

موارد وسواسی من به ترتیب شک در طهارت در دستشویی - خروج رطوبت مشکوک - شک در درست بودن استبرا بیشتر است

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد راهنما

سوال :
سلام من الان 28 سال دارم یک بار حدود 10 سال پیش سال 87 دچار وسواس شدم و حدود 4-5 ماه طول کشید از وسواس فکری شد بعدش به وسواس تو طهارت و نجاست تبدیل شد دومین بار سال 90 تقریبا دچار شدم اینم یک مدت 4-5 ماه طول کشید.این بار سال 96 از دی تقریبا دوباره دجار شدم علتشم اینه که یک مشکل روحی روانی برام پیش اومده
بیشتر اذیت شدن من اینه چون لباسمو پاک نمیدونم ( یعنی شک دارم) به مسجد محل های زیارتی نمیرم اصلا وحشت میکنم برم مثلا دست بزنم به ضریح امام رضا چون دستم نجسه اونجام نجس بشه و عذاب اخروی ابدی برای من نوشته بشه چون پاک ترین مکان ها را نجس کردم
موارد وسواسی من به ترتیب شک در طهارت در دستشویی - خروج رطوبت مشکوک - شک در درست بودن استبرا بیشتر است.

پاسخ:
از حسن اعتماد شما سپاسگذارم و از مسئله ایکه با آن مواجهید بسیار متاسفم امیدوارم با نکاتی که خدمتتون عرض میکنم بتوانید راحتتر و بهتر زندگی نمایید.
برادر عزیز دستورات اسلام به زبان مردم آن زمان عربستان بیان شده است. مردمی که تعداد بسیار کمی از آنها سواد خواندن و نوشتن داشتند و به بسیاری از دقّت های عقلی توجهی نداشتند. پس برای عمل به این دستورات باید توجه کرد که عرب آن زمان از یک دستور چه می فهمید و خود را چگونه ملزم می کرد که به آن عمل نماید. قطعاً دقّت هایی که او برای عمل به یک دستور شرعی داشت از دقّت های یک فرد تحصیل کرده بسیار متفاوت است. یک شیمی دان می داند که ذرات یک مایع دائماً در هوا منتشر می شود و قطعاً این ذرّات بر روی اجسام اطراف خواهد نشست. آیا در این صورت اسلام حکم می کند که هر جسمی که در اطراف یک مایع نجس قرار داشته باشد نجس می شود؟ قطعاً جواب منفی است. اما می دانیم که مقدار بسیار کمی از آن مایع نجس، بر روی اجسام اطرافش نشسته است. در چنین مثالی به نظر تمام مردم عادی زمان صدر اسلام و حتی زمان حال؛ قطعاً مایع داخل ظرف به اطرافش اصابت نکرده است هر چند به دقت علمی این تراوش صورت گرفته و حکم شارع هم بر طبق نظر مردم عادی است؛ یعنی آن چیز هایی که به نظر مردم عادی از تراوش رطوبت مایع نجس مرطوب می شود نجس می شود نه آنچه به دقت عقلی متأثر می شود.
مهمترین نکته در درمان وسواس، تلاش و کوشش خود شما و عمل به راهکارهای زیر می باشد
راهکارهای مفید در درمان وسواس:

  1. یکی از علل وسواس محور قرار دادن فکر خود در تصمیمات و رفتارهای زندگی می باشدو عدم توجه به توصیه های درمانگر و اطرافیان است که این اشتباه می باشد و فرد وسواس لازم است بداند که نباید فکر خود را محور قرار دهد و یقین او اعتبار ندارد و باید طبق یقین افراد دیگر عمل نماید.
  2. لازم است بدانید که در این دنیا در بسیاری مواقع یقین صددرصدی قابل تحقق نیست و لذا ما مامور به عمل به دستورات دین،آنگونه که فرموده اند می باشیم.و لذا لازم است یادبگیریم در کنار تردیدها زندگی نماییم.
  3. خظاهای شناختی مرتبط با وسواس خود را شناخته و اصلاح نماییم
  4. در برخی مواقع علت وسواس بیماری جسمی می باشد مثلا ناتوانی در نگهداری ادرار و...و لذا اگر اینگونه است ابتدا درصدد درمان باشید.
  5. ریشه وسواس اضطراب می باشد و از اختلالات اضطرابی به حساب می آیند پس نیاز است که در آرامش باشید و از راهکارهای مقابله با اضطراب استفاده نمایید.
  6. از روش های مقابله با وسواس، شناخت و آگاهی مناسب از احکام شرع مقدس می باشد لذا آگاهی خود را بالا ببرید در بسیاری از مواقع عدم آگاهی ما از احکام سبب وسواس ما می شوند.
  7. از روش های مقابله با وسواس ،عدم پاسخ دهی می باشد لذا نباید به فکر و یقین خود اعتنا نباید و هر موقع که شک کردید اگر توانستید قسم بخورید که نجس هست آن موقع آب بکشید و الا اعتنا نکنید.
  8. از روش های مقابله با وسواس ،تقابل به ضد می باشد به این معنا که نه تنها از نجاست فرار نکنید بلکه خود سعی کنبد که دستان خود را نجس کرده و س از مدتی آب بکشید و قبل از آب کشیدن ،آرامش داشته و بی خیال باشید و اعتنا نکنید.
  9. با خود تلقین نمایید که وسواس از شیطان است و نباید به آن اهمیت دهید.
  10. توجه به معنویت را همیشه در نظر داشته باشید (نماز اول وقت ،ادکار صلوات لااله الاالله لاحول و لاقوه الا بالله سوره های ناس و فلق،دعا و توسل به اهل بیت،توکل و یاری خواستن از خداوند)
  11. آنچه سبب آزار و اذیت شما می شود افکار شما میباشد لذا پس از اعتنا نکردن حتما از مهارتهای کنترل فکر و خیال استفاده نمایید تا اضطراب شما بیشتر نشده و افکار وسواسی شما را اذیت نکند.
  12. توجه داشته باشید که به تدریج این حالت وسواسی برای شما ایجاد شده است و به تدریج این عادت را هم می توانید ترک نمایید.
  13. میزان پیشرفت خود را یادداشت نمایید.
  14. به مضرات و مشکلاتی که رفتارها و افکار وسواسی برای شما ایجاد می کند توجه نمایید.
  15. ورزش را حتما داشته باشید و سعی نمایید که حتما همراه با عرق کردن باشد
  16. شادابی و نشاط خود را بیشتر نمایید و از سرزنش کردن خود خودداری نمایید
  17. از معاشرت با افراد وسواسی اجتناب نمایید.
  18. از ریلکس تلویزیون(دکمه فشار) برای مدیریت فکر و تقویت استارت و استاپ خود استفاده نمایید.

مهم : در صورت عدم بهبودی حتما به روانشناس متعهد و متخصص که در زمینه درمان وسواس تبحر دارد مراجعه نمایید.

در پناه قرآن و عترت موفق باشید
یا علی

موضوع قفل شده است