جمع بندی بهشت یا جهنم؟!

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بهشت یا جهنم؟!

اگر یک مسلمان هم کارهای خوب انجام دهد هم گناه داشته باشد، به بهشت می رود یا جهنم؟؟

با تشکر

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد هادی

با سلام و عرض ادب و تشکر از پرسشی که مطرح فرمودید

در آیات قرآن کریم بیان شده است؛ کارهای خوب و بد افراد را در ترازوی عدل الهی می سنجند اگر کارهای خوب سنگین شد فرد بهشتی می شود و اگر کارهای بد سنگین شد فرد جهنمی می شود .
قرآن در این رابطه می‌فرماید: «وَ الْوَزْنُ يَوْمَئذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُم بِمَا كاَنُواْ بَِايَاتِنَا يَظْلِمُون‏» (اعراف/8 ـ 9) و در آن روز، سنجيدن [اعمال‏] حق است. پس هر كس كه ترازوهاى [اعمال نيك‏] او سنگين باشد، آنان خود رستگارانند* و هر كس كه ترازوهاى [اعمال نيك‏] او سبك باشد، آنان كسانى‏اند كه به خاطر آن چه به آيات ما ستم كرده‏اند، بر نفس‏هاى خويش زيان زده‏اند.
هم‌چنین در آیات دیگری فرمود: «فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ، فَهُوَ فِی عِیشَةٍ راضِیَةٍ، وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازِینُهُ، فَأُمُّهُ هاوِیَةٌ، وَ ما أَدْراكَ ما هِیَهْ، نارٌ حامِیَةٌ» (قارعه-6-11) در آن روز كسى كه ترازوهاى اعمالش سنگین است، در یك زندگى خشنود خواهد بود و امّا كسى كه ترازوهایش سبك است، جایگاهش «هاویه» (دوزخ) است و تو چه می‌دانى هاویه چیست؟ آتشى است سوزان.
اما اینکه این ترازو چیست در روایات بسیاری بیان شده است امیر مۆمنان و امامان از فرزندان او(علیهم‌السلام) ترازوهاى سنجش‏‌ هستند؛ ابن دراج می‌گوید از امام صادق(علیه‌السلام) راجع به آیه پرسیدم حضرت فرمودند: «اَلرُّسُلُ وَ الأئِمَّةٌ مِنْ أهْلِ بَیْتِ مُحَمَّد(صلی‌الله‌علیه‌وآله)». ( المناقب ج : 2 ص 151)
شیخ مفید(رحمه‌الله‌علیه) در شرح این روایات می‌نویسد: منظور از این روایات این است که آنان ملاک و میزان سنجش اعمال هستند، درست مانند کسی که می‌گوید سخن فلانی در نزد من، سند و ملاک است؛ لذا در روز قیامت نیز ملاک، اعمال اهل بیت است و هر کسی باید بکوشد عمل خود را شبیه آنان قرار دهد. ( تصحیح اعتقادات الإمامیة، ص 115)

بهتره خودمون محاسبه کنیم بهشتی هستیم یاجهنمی چون فعلا امکان تغییرش هست...قرآن میفرماید بهشتیان خوبی همدیگه رو میگن «[=Traditional Arabic]قِيلًا [=Traditional Arabic]سَلَامًا[=Traditional Arabic] [=Traditional Arabic]سَلَامًا » وازصفات جهنمیان این است که بدی همدیگه رومیگند وهمدیگه رو ناسزا ولعن میکنن«[=Traditional Arabic]كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ [=Traditional Arabic]لَعَنَتْ أُخْتَهَا»

آخه مگه کیلوییه! مگر نه اینکه خدا ریز ریز اعمال رو حساب می کنه و مجازات هر گناه یه چیزیه. پس به خاطر گناهایی که مرتکب شدیم مجازات مربوط به خودش رو میبینیم تا اینکه تموم بشه و بریم بهشت. درسته؟
فقط اونایی که کافر هستن کامل تو جهنم هستن اما بقیه مجازات گناهانشون رو میبینن بعدمیرن بهشت. درسته؟؟؟

azade1992;550980 نوشت:
آخه مگه کیلوییه! مگر نه اینکه خدا ریز ریز اعمال رو حساب می کنه و مجازات هر گناه یه چیزیه. پس به خاطر گناهایی که مرتکب شدیم مجازات مربوط به خودش رو میبینیم تا اینکه تموم بشه و بریم بهشت. درسته؟
فقط اونایی که کافر هستن کامل تو جهنم هستن اما بقیه مجازات گناهانشون رو میبینن بعدمیرن بهشت. درسته؟؟؟

با سلام و عرض ادب

از تأخیری که در پاسخگویی بوجود آمد عذرخواهی می کنم

همان طور که حضرت عالی هم بیان فرمودید تنها عنود گران و کسانی که عمداً حق را نمی پذیرند در جهنم ابدی خواهند بود اما غیر این ها که شامل مسلمانان و شیعیان گناهکار و ... می شود اهل بهشت هستند منتهی گناه درجات و مراتب متفاوتی دارد، برخی از شیعیان گناهانشان بیشتر از اعمال خوبشان است خداوند سبحان این عده از افراد را، در همین دنیا مجازات می کند تا مستقیم به بهشت برزخی راه پیدا کنند، عده ای از شیعیان نیز در حین جان دادن مجازات گناهان خود را می بینند و از گناه پاک گردیده و مستقیم وارد بهشت می شوند؛ اما عده ای نیز هستند که نه با مجازات دنیوی و نه با سختی جان کندن، گناهشان پاک نمی شود؛ چنن کسانی وارد جهنم برزخی شده و در جهنم پاک خواهند شد.

«دسته‏ اى از آن ها (مسلمانان) گناهانشان كمتر و سبكتر هست، اين گروه با شدائد و سختيهائى كه در دنيا از سلاطين و حكام مشاهده مى‏ كنند و يا بيمارى‏ هائى كه در بدن آنها پديد مى ‏آيد گناهان آنها پاك مى ‏شود و بدون گناه وارد قبر مى‏ گردند. گروهى از آن ها گناهانشان در هنگام مرگ با شدت جان كندن پاك مى ‏شود، و گروهى گناهكار در وقت احتضار حالتى بر آنها پيش مى ‏آيد كه موجب خوارى و ذلت او مى‏ شود خداوند به اين سبب گناهان او را مورد آمرزش قرار مى ‏دهد. جماعتى هم گناهانشان باقى مى ‏ماند و در هنگام دفن آمرزيده مى ‏گردند و پاك مى‏ شوند، اما اگر گناهش بزرگ باشد با شدائد و سختى ‏هاى روز قيامت پاك مى ‏گردد، و اگر گناهانش بزرگ بود او را در طبقه اول دوزخ (نگه مى ‏دارند و بعد از عذاب) از گناهان پاک مي‌شوند. اين گروه بيشتر از همه محبان ما عذاب مى ‏كشند، اين گروه شيعيان ما نيستند بلكه دوستان ما به حساب مى ‏آيند و با دوستان ما دوست هستند و با دشمنان ما دشمن مى ‏باشند، شيعيان ما كسانى هستند كه از ما پيروى كنند و از آثار ما تبعيت نمايند و به كارهاى ما اقتداء كنند. »( بحار الأنوار ، ج‏65 ، ص 154 و ر.ک: ترجمه الإيمان و الكفر بحار الانوار، ج‏1، ص: 279).
احتمالا منظور از آیه شریفه که فرمود: «فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ، فَهُوَ فِی عِیشَةٍ راضِیَةٍ» (القاره 7-6) همین نکته باشد، یعنی شیعیانی که اعمال خوبشان سنگینی کند در همین دنیا و یا در حین جان دادن کفاره گناهانشان را خواهند داد و مستقیم وارد بهشت برزخی می شوند. ولی شیعیانی که گناهانشان سنگینی کند وارد جهنم برزخی شده و در آن جا پاک می شوند و در نهایت بعد از اینکه از گناه پاک گردیدند وارد بهشت اخروی می شوند.

موضوع قفل شده است