بر قرآن چه گذشت؟ (دلایل تحریف ناپذیری قرآن)

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بر قرآن چه گذشت؟ (دلایل تحریف ناپذیری قرآن)

بخش اول: چگونگی جمع آوری قرآن در زمان حضرت رسول(ص)



طبق اعتقاد مسلمانان قرآن توسط فرشته ی وحی (جبرییل یا همان روح امین) بر پیامبر نازل می شده و آن حضرت قرآن را درست همان طور که برایشان نازل می شده برای مردم بیان می کرده اند.
هر چند در توجیه و تبیین وحی اختلاف نظر وجود دارد ولی وجود آن به تواتر در تاریخ بیان شده، حالِ آن حضرت در زمان وحی با توصیفاتی نظیر عرق کردن (حتی در هوای سرد)، حالتی نزدیک به بیهوشی، لرزش، بهت و … آمده است.
بعد از اینکه وحی پایان می پذیرد آن حضرت آیات را که به گونه ی روشنی در ذهنشان نقش بسته بوده برای کاتبان وحی که تعداد آنها به 40 نفر می رسیده بیان می کرده اند (از جمله ی این کاتبان می توان به خلفای چهارگانه، ابى بن كعب , زيد بن ثابت , طلحه , زبير و … اشاره کرد) و آنها با همان ابزار ابتدایی (نظیر نوشتن روی چرم، استخوان گوسفند و شتر، سنگ، حریر و اندکی کاغذ) می نوشته اند.
بعد از آن دوباره کاتبان، وحی را برای مردم و حافظان (تحت نظارت رسول خدا) می خوانده اند. حافظان وحی هم آن را برای مردم به مناسب های گوناگون می خوانده اند و مردم هم در صورت نیاز (و هم از بابت تاکیدی که بر استحباب تلاوت قرآن می شده) به ایشان مراجعه می کردند. به هر حال هر چند در زمان پیامبر وحی به صورت مکتوب وجود داشته ولی به صورت قرآن امروزی در نیامده بود. (و اصلا با توجه به اینکه باب وحی هنوز باز بوده امکان چنین امری نبوده است، به غیر از این، این امکان بود که در میان یک سوره چند آیه اضافه گردد، امکان داشت بعضی از آیات منسوخ شوند [ناسخ و منسوخ]) (وحی تقریبا تا قبل از وفات پیامبر ادامه داشت)
کل قرآن در مدت 23 سال، به صورتِ چند آیه به چند آیه (3 تا 5)، بر پیامبر نازل شد و در طول این مدت کاتبان آن را با همان ابزار های ابتدایی و با خطی موسوم به خط کوفی که فاقد نقطه گذاری یا اعراب بوده، در چندین نسخه می نوشته اند. البته بعضی از محققان (از جمله علامه طباطبایی) بر این باورند که (معنایِ) قرآن، در شب قدر هم به صورت یکباره بر پیامبر نازل شده و بعد از آن دوباره در طی مدت 23 سال بصورت بخش بخش (ولی این بار در غالب الفاظ) نازل گردیده. (مقدمه ی نهم از تفسير صافى) (الميزان , تفسير آيه 185 بقره)
مهمترین نکته در این مرحله این است که بسیاری از صحابه ی پیامبر قرآن را ازحفظ بودند. در سراسر مدت نزول وحی بر پیامبر، ایشان نظارت خاصی بر کتابت و حفظ آن داشته اند و نوشتن و خواندن و حفظ کردن آن را هم تعلیم داده و هم تشویق می کردند.
در زمان حیات پیامبر حافظین قرآن را سی و هفت نفر شمرده اند و تعداد کاتبان قرآن که گاها حافظ قرآن نیز بوده اند به بیش از 50 نفر می رسیده. (تاريخ قرآن , راميار)
به هر حال در سال وفات حضرت، قرآن به صورت کامل تالیف گشته بود. در این سال حضرت دو بار قرآن را بر جبرییل عرضه می کنند (از روی یک نسخه ی تثبیت شده). توضیح اینکه پیامبر در هر سال یک بار قرآن را دوره می کردند.
خلاصه: شیعه و سنی متفق القول هستند به اينكه قرآن در عهد پيامبر (ص ) و با اهتمام و اشراف همه جانبه ايشان به دست كاتبان وحى كه تعداد آنان را تا بيش از چهل نفر هم گفته اند , كتابت شده بود. بزرگانى همچون حضرت على (ع ) و زيد بن ثابت و ابى بن كعب و عبداللّه بن مسعود و عبداللّه بن عباس براى خود نسخه اى از تمامت وحى قرآنى نوشته بودند. منتهى اين كتابت بر كاغذ نبود بلكه با نوشت افزارهاى ابتدايى و بر ليف خرما و پوست تنه نخل و سنگهاى صاف و صيقلى و نازك , و استخوانهاى پهن كتف حيوانات و رقعه هاى پوستى و نظاير آن بوده است و اعتماد فراوانى هم بر حفظ حافظان بيشمار داشته اند.
سرانجام در زمان عثمان، طی چند سال (حدود سال 28 هجری) وحی را به صورت مجموعه ای شامل 114 سوره ای که امروز داریم تدوین می کنند.

منبع: الشیعه

با سلام

یکی از مهمترین ادله برای اثبات تحریف ناپذیری قرآن حدیث متواتر ومورد قبول همه یعنی حدیث ثقلین است.حديث شريف ثقلين؛ که از طريق شيعه و سني و به حد تواتر از حضرت رسول (ص) نقل گرديده که ايشان فرمودند: اني تارک فيکم الثقلين کتاب الله و عترتي اهل بيتي ما ان تمسکتم بهما لن تضلو ابدا به درستي که من در ميان شما، دو چيز گرانقدر باقي مي گذارم، کتاب خدا و عترتم (اهل بيتم) مادام که به آن دو تمسک جوييد، هرگز گمراه نخواهيد شد
اگر بنا بود قرآن کريم دستخوش تحريف شود، معنا نداشته که آن حضرت (ص) مردم را به کتابي دستخورده و تحريف شده (و يا تحريف شده در آينده) ارجاع دهد و با اين شدت تاکيد بفرمايد “تا ابد هر وقت به آن دو تمسک جوييد گمراه نمي شويد”.لذا آنچه را برخي ادعا مي کنند قرآن واقعي که بر وجود پيامبر (ص) نازل شده نزد امام زمان (عج) محفوظ و موجود مي باشد، مطلبي است نادرست؛ زيرا با قرار داشتن وجود واقعي قرآن (در لوح محفوظ يا نزد امام زمان ،عج) و در دسترس نبودن آن، چگونه مسلمانان مي توانند به آن تمسک نمايند؟! بلکه بايد تمام قرآن در دسترس عموم باشد تا پيروي به آن و احکام و فرمانهايش براي همگان ميسر و امکان پذير باشد و تمسک به قرآن در صورتي امکان پذير است که همان قرآن واقعي در دسترس مردم بوده باشد؛ از اين رو بايد قرآن کريم به طور کامل و بدون هرگونه تحريفي هميشه در ميان مسلمانان وجود داشته باشد، تا بتوانند به آن چنگ زده و از دستورات آن پيروي کنند و در نتيجه ی پيروي از “ثقلين” دچار ضلالت و گمراهي نشوند.
التماس دعا

موضوع قفل شده است